Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Lentomelu ja Eskon aloitteet

Tampere-Pirkkalan lentoaseman sijainti Tampereen välittömässä läheisyydessä merkitsee sitä, että laajalla alueella Tamperetta lentomelu tuo huomattavaa haittaa jokapäiväiselle elämälle.

 

Tampere-Pirkkala lentoaseman itäisellä laskeutumislinjalla Hallilasta kiitoradan itäpäätyyn saakka sotilaskoneiden lentomelu ylittää kaikki normit.

 

Tampereen kaupunki suoritti v. 2005 mm. Palokallion alueella Palokallion Omakotiyhdistys ry:n - jonka puheenjohtajana silloin toimin - toimesta melututkimuksen ja siinä todettiin reilusti jopa yli 100 dB:n melupiikkejä.

 

Mainittakoon, että työtiloissa, joissa melutaso ylittää 85 dB:ä on käytettävä kuulosuojaimia.  On paikallaan tiedostaa, että kun desibeliarvot kohoavat kolmella (3) yksiköllä, niin melun määrä kaksinkertaistuu!!

 

Siviilikoneiden laskeutumismelu on kuin "kissan hiivintää" verrattuna sotilaskoneiden laskeutumismeluun.  Siviililiikenteen aiheuttama lentomelu ei ole ongelma, mutta sotilaskoneiden aiheuttama lentomelu sitä on!

 

Erityisen ongelmallista lentomelun vinkkelistä on Hornet-kalusto.

 

Sotilasilmailun edustajat kuvaavat Hornet´a silitysraudaksi, joka laskeutumissiivekkeiden ulosvetämisen jälkeen putoaisi kuin kivi, jos samalla ei moottoritehoja nostettaisi lähelle maksimia.

 

Itäisellä laskeutumisreitillä Hornet-kalusto vetää laskeutumissiivekkeensä ulos Hallilan kaupunginosan kohdalla.  Kun samalla moottoritehot nostetaan täysille, niin lentomelu on Hallilassa käsittämättömän häiritsevää.

 

Hallilassa pikkuvauvojen päiväunet ovat Hornet-liikenteen aikana mahdottomia - lentomelusta toki kärsivät muutkin kuin pikkuvauvat.

 

On valitettavan selvää, että nopeita ratkaisuja Tampereen lentomeluongelmaan ei ole.

 

Tässä kuitenkin Eskon ehdotuksia lentomelun pienentämiseksi ja lopulta sotilaskoneiden osalta kokonaan lopettamiseksi:

 

1. Lyhyellä tähtäyksellä on tärkeää se, että jokaisesta häiritsevästä ylilennosta ilmoitetaan Satakunnan Lennostolle puhelimitse. Satakunnan Lennoston puhelinkeskus toimii Aitovuoressa Tampereella ja puhelinnumero sinne on 03-181 61111. 

 

Häiritsevästä ylilennosta kannattaa keskustella Satakunnan Lennoston päivystäjän kanssa ja yksilöidä tapahtuman kellonaika sekä kaikki häiriön osa-alueet.

 

Tiedän, että jokainen kovasta lentomelusta aiheutuva reklamaatio käsitellään Satakunnan Lennostossa komentajan päivittäisessä "aamukirkossa".  Jos ilmoitus on sotilaiden mielestä asiallinen, niin korjaavat ohjeet lähtevät Hornet-piloteille, alijohtajille sekä lennonjohdolle.

 

2. Pitkän tähtäyksen tavoitteet ovat valitettavan kaukana. Ensimmäinen tavoite on se, että Hornet-kalusto korvataan melutasoltaan alhaisemmalla kalustolla.  Tähän kuluu aikaa yli 20-vuotta, mutta jotta parannusta asioihin joskus saadaan, niin työ on aloitettava nyt. Asia on pidettävä jatkuvasti esillä.

3. Toinen pitkän tähtäyksen toimenpide on se, että Malmin lentokentän aikanaan korvaava lentokenttä rakennetaisiin sellaiseen (korpi)paikkaan, että Satakunnan Lennosto voisi siirtyä sinne. Malmin lentokentän vuokrasopimus on voimassa vielä lähes 30-vuotta, joten nopea ratkaisu ei ole tämäkään. Nyt on kuitenkin aika aloittaa työ tämän vaihtoehdon puolesta, että lapsemme ja lastenlapsemme saisivat meluttomamman elinympäristön.

 

Kohdat 2 ja 3 ovat sellaisia, että niiden toteuttaminen riippuu jokseenkin kokomaan valtakunnan tasoisista päätöksistä.

 

Tampereen nykyisestä kaupunginvaltuustosta valitettavan pieni osuus edustaa hallituspuolueita. On selvää, että oppositiopuolueilla ei ole mitään sanansijaa valtakunnan päätöksiin eikä tietenkään myöskään pienillä paikallisryhmittymillä.

 

Jos tamperelaiset haluavat vaikuttaa edes pitkällä aikavälillä lentomeluongelmaan, niin hallituspuolueiden edustajilla - ainakin Suomen Keskustan osalta - on toimivat suhteet maan hallitukseen. Olen vakuuttunut siitä, että esim. Esko Erkkilä pystyy luontevasti keskustelemaan johtavien ministereiden kanssa ja saamaan asioihin myös vauhtia.

 

 

Esko lupaa Tampereen kaupunginvaltuustoon päästyään työskennellä Tampereen lentomeluongelman ratkaisemiseksi. Ilmavoimissa lähes kaikki kertausharjoitukseni palvelleena tiedän, että minulla on siihen myös todellisia mahdollisuuksia.

=======================================

Sain näiden ajatusten jälkeen nettilukijaltani palautetta. Hän toteaa, että Tampereen seudun lentomelu on vaatimatonta verrattuna siihen lentomeluun, jonka Naton sotilaskoneet saavat aikaan monissa paikoin Saksaa.

 

Kiitän sivujeni aikaansaamasta mielenkiinnosta.

 

Nettilukijani on varmasti oikeassa.

 

Yritin vastata hänelle sähköpostitse, mutta hänen osoitetietonsa olivat puutteelliset, joten ystävällismieliseksi tarkoitettu vastaus tulee  tässä: 

 

 


Lähettäjä: Erkkilä Esko
Lähetetty: 18. lokakuuta 2008 22:21
Vastaanottaja:
Aihe: Kiitos kannanotostasi...

...lentomeluun Tampereella !

 
 

 

Uskon helposti, että Saksassa löytyy monia paikkoja, joissa Nato-sotilaskoneiden melu ylittää Tampereen alueen lentomelun.

 
 
 
 
 
 

Uskallan kuitenkin todeta, että se ei saa olla syy kieltää sitä toimintaa, jota tamperelaiset ja minä teemme, jotta  kotialueemme lentomelu vähenisi.

 
 
 
 
 
 

Sain taannoin olla työmatkalla Venäjällä vanhan Metsäpirtin alueella . Olimme majoittuneena  entisen Neuvostoliiton johtoportaan huvilassa.

 
 
 
 
 
 

Huvila on hyvin lähellä Taipaleenjoen taistelumaastoja ja  sieltä on matkaa Laatokan rantaan kilometrin verran.

 
 
 
 
 
 

Lentomelu alueella oli korvia huumaava, kun ruskipoika harjoitteli ilma-aseen käyttämistä.

 
 
 
 
 

 

Molemmat sotilasmahdit - Nato ja Venäjä - harjoittelevat koko ajan ilma-aseen käyttämistä. Siitä syntyy vääjäämättömästi hirvittävää lentomelua. 

 

Asun aivan Tampere-Pirkkalan itäisen laskeutumisväylän alapuolella. Jos lennän Pirkkalaan, niin en pysty näkemään kotiani, sillä laskeutumislinja kulkee täsmälleen kotini yläpuolella.

 
 
 
 
 
 

Siviilikoneiden laskeutumismelua voidaan verrata kissan hiiviskelyyn, mutta sotilaskoneiden laskeutumismelu yltää tasolle 110 dB.

 

 

 

Työpaikoilla joudutaan käyttämään kuulosuojaimia, jos melutaso ylittää 85 dB. Melutason kohoaminen kolmella yksiköllä (esim. 85 dB -> 88 dB) merkitsee melutason kaksikertaistumista.

 
 
 
 
 
 

Toivon ystävyydellä, että pyrimme  molemmat  kaikin tavoin toimimaan lentomelun vähentämiseksi.

 
 
 
 
 
 
 

Palautteestasi kiitollisena

 
 

 

 

-Esko Erkkilä-

 
 

Ehdokasnumero 7