Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kaava lisäisi lentomelua Tampereella

Lauantai 2.1.2010 klo 18.06 - -Esko Erkkilä-


1) Pirkkala joutuu kantamaan suuren vastuun, kun liikennettä ja logistiikkaa käsittelevään Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaan sisältyviä valtakunnallisia logistiikkaratkaisuja näinä päivinä sijoitellaan kartalle ja joskus tulevaisuudessa myös maastoon.

 

2) Toisessa vaihemaakuntakaavassa suunnitellut liikenne- ja logistiset ratkaisut ovat pääsääntöisesti kannatettavia.

 

3) Toista kiitoratahanketta lukuun ottamatta kaikki suunnitellut hankkeet alentavat Tampereen kaupunkiseudulla liikennemelusta kärsivien kansalaisten määrää.

 

Toivon, että Tampereen kaupunkiseudun logistiikkakeskuksen aluevaraus hyväksytään, VT3:n ns. Puskiaisten oikaisu toteutetaan, Tampereen järjestelyratapihan siirto tehdään kiireellisesti ja että Tampereen läntisen oikoradan toteuttaminen otetaan työn alle.

 

Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaavaluonnokseen sisältyvää Tampere-Pirkkala -lentoaseman toista kiitotietä ei kuitenkaan voida hyväksyä.

 

Pirkkalaan sijoittuneen Satakunnan Lennon siirtäminen muualle on nyt otettava vakavasti esille.

 

Aikoinaan Porista Pirkkalaan tehty lentotukikohdan siirtopäätös on osoittautunut virheelliseksi ja nyt pitää ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin.

 

Satakunnan Lennoston palaaminen alkujuurilleen Poriin tai Pori- Kankaanpää -alueelle on eräs vakavasti harkittava vaihtoehto.

 

Kankaanpäässä on valmiina Puolustusvoimain infraa ja siellä on myös mainiot mahdollisuudet monipuolisille kiitoratavaihtoehdoille. Kankaanpää sijaitsee 100 kilometriä nykyistä lähempänä Satakunnan Lennoston harjoitusalueita, joten Kankaanpää sijoituspaikkana olisi Ilmavoimien kannalta kustannustehokas lennoston sijoituspaikka. Satakunnan Lennoston sijoittuminen pohjois-Satakuntaan olisi myös aluepolitiikkaa parhaimmillaan.

 

Korjaavien toimenpiteiden vaatimisen syinä eivät ole maanpuolustukselliset antipatiani, sillä Ilmavoimien reserviläisenä olen vankka maanpuolustuksen kannattaja.

 

Syynä on sotilaskoneiden aiheuttama sietämätön lentomelu.

 

Jos Pirkkalan toinen kiitorata rakennettaisiin, on varmaa, että lentokentän melualue laajenisi moninkertaiseksi.

 

Suunniteltu kiitorata sijaitsisi nykyisen kiitoradan suuntaisesti hieman siitä pohjoisempana. Se merkitsisi uuden lentomelualueen syntymistä Tampereelle ja Pirkkalaan.

 

Haluavatko Kaukajärven, Lukonmäen, Korkinmäen, Messukylän, Nirvan, Koivistonkylän, Rautaharkon, Taatalan, Härmälän ja koko ydin-Pirkkalan asukkaat samanlaisen lentomeluhelvetin, joka nyt vallitsee Hallilassa, Hervannassa, Lahdesjärvellä, Peltolammilla, Palokalliolla, Multisillassa ja Toiviossa?

 

Saamme olla melkoisen varmoja, että ensimmäiset Vuorekseen siirtyvät asukkaat tulevat valittamaan sietämättömästä lentomelusta.

 

Kenen on vastuu Vuoreksen laajuisen alueen rakentamisesta lentomelualueelle?

 

Kun sotilaskone laskeutuu Pirkkalaan itäsuunnasta, se joutuu jo Hallilan kohdalla vetämään siivekkeet ulos ja nostamaan moottoritehot täysille, jotta laskeutuminen Pirkkalaan onnistuisi ja kone ei tippuisi alas kuin silitysrauta!

 

Hornet-laskeutumisen melutasoja on muun muassa Palokalliolla mitattu Tampereen kaupungin toimesta ja todettu virallisesti kalibroitujen mittalaitteiden graafisista käyristä, että melutaso ylittää 100 dB!

 

Valtioneuvoston hyväksymien ohjeiden mukaan asumiseen käytettävillä alueilla, virkistysalueilla, taajamissa ja niiden läheisyydessä melutaso ei saa ylittää päivällä (klo 7-22) 55 desibeliä.

 

Yöaikaan (klo 22-7) melu ei saa ylittää 45-50 desibeliä!

 

Melutason haitallisuutta arvioitaessa ei saa piiloutua sen taakse, että sotilastoimintaa eivät melumääräykset koske.

 

Haluavatko Pirkanmaan maakuntaliiton päättäjät, että eteläisellä Tampereella on mm. alueen pikkulasten ryhdyttävä päiväunillaan käyttämään kuulosuojaimia?

 

On kohtuutonta, jos Pirkkalan maanomistajat ja tavalliset asukkaat joutuvat logistiikkakeskuksen, Tampereen läntisen oikoradan, Puskiaisten oikaisun ja Tampereen järjestelyratapihan sekä ehkä Pirkanmaan jäteveden keskuspuhdistamon lisäksi sullomaan alueelleen toisen kiitoradan!

 

 

-Esko Erkkilä-

 

-----------------

Tämä kirjoitus julkaistiin Aamulehden "Mielipiteet" -palstalla 31.12.2009.

 

-Esko Erkkilä-

 

 

Avainsanat: Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaava, Tampere-Pirkkala -lentoasema, Hornet, Satakunnan Lennosto, Kankaanpää


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini