Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Ratikka-illassa kuultiin myös realistisia puheenvuoroja

Keskiviikko 31.3.2010 klo 18.54 - -Esko Erkkilä-


Tampereen XL-ryhmä eli kokoomuksen, vihreiden, keskustan, kristillisten, RKP:n ja sitoutumattomien valtuustoryhmät järjestivät kuntalaisille suunnatun Ratikka-illan Metso-kirjastossa 30.03.2010.

 

Olin mukana tilaisuudessa.

 

Tilaisuutta mainostavissa ilmoituksissa todettiin raflaavasti, että nyt on tilaisuus päättää ratikkareiteistä, vaunujen ominaisuuksista ja ratikka-asemien palveluista! Mentiin siis reippaasti edelle todellisesta tilanteesta.

 

Tilaisuuden ensimmäisen alustuksen piti DI Antero Alku. On nostettava hattua miehelle, sillä niin vahvasti hän osasi maalata kuulijoiden mieliin kaikki ratikan edut, että kaupat muutamasta ratikasta olisi syntynyt heti, jos kauppatilanteesta olisi ollut kyse.

 

Myönnän, että...

Avainsanat: Ratikka-ilta, Riitta Koskinen, Olli-Poika Parviainen, Lasse Oksanen, Leena Rauhala, Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen, Tarja Jokinen


Kommentit

26.5.2010 20.06  Sakari Kestinen

Kangasalan suunnan kehittämättä jättäminen paikallisliikenteessä ihmetyttää minuakin. Ratikka kyllä on linjattu Hakametsästä Hankkion kautta Lamminrahkaan (Atalan ja Kangasalan aseman väliin).

Puskiaisten oikaisu tapahtuu todennäköisesti joskus 2030-luvulla, aikaisintaan (seudun rakennesuunnitelman mukaan).

Palokallion liikenteeseen ratikka ei vaikuta, sillä sama kysyntä jää jatkossakin Lempääläntien varteen. Tarjonta voi Lakalaivan ja Peltolammin kehittyessä jopa parantua. Asutko varmasti Palokalliolla vielä silloinkin, kun ratikka kulkee Automiehenkatua, 15-20 vuoden päästä?

Onko meillä varaa kaupunkiin ilman ratikkaa? Rakennesuunnitelman ja TASE-projektin lopputulema on, että ei ole. Rakennesuunnitelmamateriaalit löytyvät täällä: http://www.tampereenseutu.fi/seutuhankkeet/yhdyskunta-suunnittelun_ohjelma/rakennesuunnitelma_2030/ ja liikennejärjestelmätyön raportti tästä: http://www.tampereenseutu.fi/@Bin/1808194/70%c2_TASE_tyoraportti_SH_26_5.pdf

Ratikka ei ole mikään irrallinen lelu, vaan tiivis yhdyskuntasuunnittelun työkalu liikenteen hoitamiseen tulevaisuuden Tampereella.

Ratikka mahdollistaa joukkoliikenteeseen ja kävelyyn perustuvan elämäntavan ja vähentää tarvetta autoinfran rakentamiselle. Rakennesuunnitelman mukainen joukkoliikennejärjestelmä tuottaa yli 22 miljoonaa euroa voittoa vuosittain, voitto voidaan tällöin käyttää vaikkapa uusiin raideinvestointeihin ilman, että tarvitaan kuntien rahoitusta.

Sen siemenrahan on pakko löytyä, jotta saadaan tulevaisuudessa taloudellinen liikennejärjestelmä. 20 vuoden aikana n. 450 miljoonaa raiteisiin maksaa pidemmän päälle itsensä takaisin.

Eihän Hervannan valtaväylänkään kanssa voitu jahkailla, tarvitaanko sitä tai onko siihen edes varaa. Vaihtoehtona olisi ollut työntää kaikki 20 000 asukkaan Hervannan liikenne Turtolankadulle Lukonmäen läpi.

Tai millainen Tampere olisi, jos "ei olisi ollut rahaa" Särkänniemen, Tampere-talon ja Pirkkahallin rakentamiseen?

24.12.2010 8.56  christian louboutin

Your site offers a lot of unique insights and information.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini