Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Päivittäistavarakaupan vahva asema on merkinnyt sen osuuden rajua kasvua elintarvikkeiden kuluttajahinnoista

Lauantai 17.4.2010 - -Esko Erkkilä-


Osallistuin "kuunteluoppilaana" MTK-Pirkanmaan kevätkokoukseen 16.04.2010. Kokous pidettiin Oriveden Eräjärvellä Erälinnassa.

 

Varsinaiset kokousasiat olivat pelkää rutiinia, mutta MTK:n 2. puheenjohtajan Mauno Ylisen ja Hankkija-Maatalous Oy:n toimitusjohtaja Ensio Hytösen puheenvuorot olivat tilaisuuden suola.

 

Molempien esitysten pääsanoma kuulijoille oli, että päivittäistavarakaupan palkkiotaso on kuluneen kymmenvuotiskauden aikana kohonnut rajusti.

 

Miehekästä puhetta S-ryhmään kuuluvan Hankkija- Maatalous Oy:n toimitusjohtajalta - Hankkija-Maatalous Oy tunnetaan ehkä paremmin Agrimarket-ketjuna!

 

Hytönen kertoi, että elintarvikeketjussa valta on siirtynyt päivittäistavarakaupalle - tässä Hytönen kertoi toistavansa SOK:n taannoisen pääjohtajan Kari Neilimon toteamusta.

 

Päivittäistavarakaupan myyntikate oli 10 vuotta sitten 19 %, kun se nyt on 29 %!

 

Hankkija-Maatalous Oy:n toimitusjohtaja Ensio Hytönen paljasti market-kaupan "euro-jakauman":

 

  • tavarantoimittajille 71,7 %
  • varastointiin ja logistiikkaan 3,6 %
  • kaupan toimintakuluihin 17,5 %
  • tulos 7,1 %

 

Laskimella luvuista kertyy 99,9 %, joten yhden luvun pyöristäminen tarvitaan, jotta päästään sataan prosenttiin!

 

Numerot osoittavat, että kaupan osuus elintarvikkeiden hinnanmuodostuksesta on kohtuuton.

 

 

Miten tähän on päädytty?

 

Hytönen totesi lähes sadan kuulijan kuullen, että elintarvikekaupassa päivittäistavarakaupan neuvotteluvoima on kasvanut. Nyt kaupan asema on vahva, kun se neuvottelee HK:n, Atrian, Valion tai Saarioisten kanssa, mainitsi Hytönen.

 

Kaupan toiminta ei ole isänmaallista toimintaa, vaan raha otetaan mistä se saadaan, oli Hytösen toteamus sadalle pirkanmaalaiselle ruuantuottajalle.

 

Maitosodasta Hytönen totesi, että sen osalta S-ryhmässä on selkeä intressiristiriita. S-ryhmän ketjuohjausryhmät tekevät omaa työtään ja niissä toimivat henkilöt eivät välttämättä edes tiedä, että Hankkija-Maatalous Oy kuuluu S-ryhmään - todella surullista kokonaisnäkemyksen puutetta!

 

Hytönen totesi maataloustuottajasta eli viljelijästä sen, että viljelijä häviää elintarvikeketjun tulonjaossa mennen tullen. Viljelijän asema on heikko myydessään tuotteitaan maatalouskaupan kautta ja viljelijän asema on heikko, kun hän ostaa maatalouskaupalta tuotantopanoksia.

 

Hytönen totesi, että maatalouskauppa joutuu "lyömään luukkuja" kiinni, sillä tulevaisuudessa 10.000 tilaa tulevat pyörittämään Suomen elintarvikkeiden alkutuotannon. Se määrä ei pysty elättämään suurta joukkoa maatalouskaupan piirissä toimivia henkilöitä.

                                           

MTK:n 2. varapuheenjohtajan Mauno Ylisen esittämä aineisto tuki Hytösen kertomaa. Oikeastaan Ylisen kertomat tutkimustulokset pohjustivat Hytösen kertomaa, sillä Ylinen esiintyi ennen Hytöstä.

 

Tavallisen kuluttajan kannalta MTK:n tilaisuudessa kuultu on karua kertomaa.

 

Päivittäistavarakauppa rohmuaa elintarvikkeiden hinnasta liian suuren osuuden. Miksi me sallimme tämän? Onko meillä vaihtoehtoa?

 

SOK on päässyt selvään ylilyöntiasemaan päivittäistavarakaupassa Keskoa vastaan. SOK:lla on laaja toimintasektori; se toimii tuotantopanoskaupassa Hankkija-Maatalous-brändin alla, päivittäistavarakaupassa SOK on selkeä markkinajohtaja ja ABC-huoltamot ovat kaapanneet valtaosan sen alan bisneksestä sekä laajentaneet huoltamokaupan käsitettä päivittäistavarakaupan saralle.

 

Ensio Hytösen sanat yli sadalle pirkanmaalaiselle kannattaa muistaa:

 

Kauppa ei ole isänmaallista toimintaa, vaan raha otetaan mistä se saadaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Avainsanat: Päivittäistavarakauppa, elintarvikkeiden hinnat,


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini