Tampereen Peltolammin tiivistysrakennussuunnitelma on kelvotonTorstai 24.6.2010 - -Esko Erkkilä- Peltolammin seurakuntakeskuksessa oli 22.6.2010 Tampereen kaupungin järjestämä yleisötilaisuus, jossa Tampereen kaupungin virkahenkilöt esittelivät suunnitelmiaan Peltolammin alueen täydennysrakentamiseksi. Kyseessä on alueen yleissuunnitelma.
Tilaisuudessa oli n. 120 alueen asukasta ja osallistuin tilaisuuteen.
Asukastilaisuuden tekniset järjestelyt oli toteutettu alokasmaisesti, sillä mm. kovaäänisjärjestelyt sekä diaesitysten esittäminen auringon valaisemalle seinälle ontuivat pahasti.
Etelä-Alvarin touhunaisen Pirkko Maatraivan ja Etelä-Alvarin puheenjohtajan Juhani Skogbergin toiminnan ansiosta tilaisuuden tekninen puoli onnistui lopulta kuitenkin kohtuullisesti.
Peltolammin alueen tiivistysrakentamissuunnitelmat on Tampereen kaupungin piintyneen tavan mukaan toteutettu vailla kokonaisnäkemystä. Suunnitelma on pienen "postimerkkikoon" osalta varmaan kunnollinen, mutta laajempi kokonaisnäkemys puuttuu. Alkeellisintakaan kytkentää ympäröivään yhteiskuntaan ja lähiseutuun ei ole osattu tehdä.
Joitain huomioita "ranskalaisin viivoin":
* yleissuunnitelma asettuu kaavahierarkiassa yleiskaavan ja asemakaavan välimaastoon
* Peltolammilla on nyt n. 2.400 asukasta - 1970-luvun puolivälissä alueella oli lähes 4.000 asukasta
* bussilinja 50 Rukkamäentiellä on nyt loppunut, mutta se alkaa liikennöidä nimellä 26K taas syksyllä, kun koulut alkavat. K-kirjain merkitsee, että kyseessä on ensisijaiseti koululaisia palveleva linja (mutta sitä voivat toki käyttää kaikki) ja numero 26 taas sitä, että linja kulkee suurinpiirtein samaan suuntaan kuin linja 26.
* suunnitelmissa on, että linja 26 siirtyy Peltolamminkadulle Lempääläntieltä, kun suunnitelmat toteutuvat (joskus). Suunnitelma asettaan haasteita mm. Peltolamminkadun kadunvarsipysäköinnille.
* Vuoreksen rakentaminen saattaa merkitä sitä, että bussilinja Hervannasta Vuoreksen kautta Automiehenkatua pitkin keskustaan voi alkaa liikennöinnin jo v. 2012. Se, että Peltolammilta pääsisi linjaa toisinpäin Vuoreksen kautta Hervantaan.
* virkahenkilöt vakuuttivat, että asukkaita pyrkii tulevaisuudessa entistä enemmän Peltolammille -> kiinteistöjen arvo kohoaa
* Peltolammi tulee säilymään alueena, jossa eletään kaupungin vuokratonteilla -> vuokria tarkastellaan asunto-osakeyhtiökohtaisesti -> asunto-osakeyhtiöiden vakuusarvot kohoavat ja niiden lisärakentamisoikeuksista keskustellaan tapauskohtaisesti
* Sarankulmaan mahdollisesti rakennettavaa hyötyvoimalaa ei ole huomioitu yleissuunnitelmassa. Hyötyvoimalan muina sijoitusvaihtoehtoina ovat Lielahti, Rusko sekä Tarastenjärvi.
* Lempääläntien raskasliikenne puhutti. Postin jakelukeskukselle pitäisi luoda suora liittymä VT3:lle. Postin jakelukeskuksen raskas ajoneuvoliikenne on vaaratekijä Peltolammilla ja Multisillassa. Omakohtaisen kokemuksen mukaan raskaan ajoneuvoliikenteen punaisia päin ajaminen Ruokomäenkadun ja Lempääläntien valoristeyksessä on hyvin tavallista.
* suunnitelmissa mitoituksena on 1 auton pysäköintipaikka per 80 neliömetrin asunto. Se ei ole nykypäivää eikä erityisesti tulevaisuutta, sillä asuntoa kohti tarvitaan kaksi autopaikkaa.
Kiinnitin asukaspuheenvuorossani huomiota siihen, että jokseenkin koko Peltolammin alue kuuluu lentomelualueeseen ja sen vuoksi täydennysrakentamissuunnitelmat pitää hylätä. Sain puheenvuorolleni illan suurimmat suosionosoitukset.
Uusien asuntojen rakentaminen ei ole mahdollista lentomelualueella. Palokalliolla taannoin Tampereen kaupungin toimesta tehdyissä meluselvityksissä todettiin, että Hornet-laskeutumisen aikana melutaso ylittää 100 desibeliä, kun se Valtioneuvoston päätöksen mukaan saa asuinalueilla päivällä olla korkeintaan 55 dB - yöllä melutaso saa olla korkeintaan 45 dB.
Peltolammilla lentomelu on kentän läheisyyden vuoksi korkeampi kuin Palokalliolla, joten uusien asuntojen rakentaminen Peltolammille jää haaveeksi. Jos sotilaslentoliikenne saadaan loppumaan Tampere-Pirkkala -lentoasemalta, niin tilanne luonnollisesti muuttuu - matkustajakoneen aiheuttama lentomelu kun vastaa kissan kehräämistä!
Toivon, että mahdollisimman moni peltolammilainen, multisiltalainen, palokalliolainen ja kaikki tamperelaiset antaisivat palautetta ilmeisen torsosta suunnitelmasta Tampereen kaupungille.
On tärkeää, että palautetta annetaan jo nyt, jotta kalliilta ja raskailta valitusmenettelyiltä vältyttäisiin.
Palautetta voi antaa 16.7.2010 saakka.
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Tampere, Peltolammi, Palokallio, Multisilta, Pirkko Maatraiva, Juhani Skogberg, Hervanta, Vuores, Peltolamminkatu, Lempääläntie, TKL, lentomelu |