Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Sopiva sekoitus kokemusta ja nuoruutta!

Tiistai 15.11.2016 - -Esko Erkkilä-

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n syyskokous torstaina 10.11.2016 oli hieno kokemus, sillä kokous oli keskusteleva, sopuisa ja eteenpäinkatsova.

 

 

Sääntöjen mukaan syyskokouksen puheenjohtajana toimii kunnallisjärjestön puheenjohtaja eli se tiesi minulle lähes viisituntisen kokouksen puheenjohtajuutta.

 

 

Lämmitti, kun sain kokouksen jälkeen muutaman kommentin, että olin onnistunut kokouksen puheenjohtajana hyvin.

 

 

Henkilövalinnat ovat aina syyskokousten suola ja niin myös meidän kokouksessamme.

 

 

 

kj1.jpg

 

 

On mukava todeta, että puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja kunnallisjärjestön sihteerin valinnassa syyskokouksemme oli yksimielinen.

 

 

Varapuheenjohtajaksi valittiin Antti Juva, sihteeriksi Raija Moilanen ja sain kolmannen vuoden jatkopestin kunnallisjärjestömme puheenjohtajaksi.

 

 

 

kj2.jpg

 

 

Syyskokouksemme lopuksi uusi johtokunta kokoontui yhteiskuvaan ja tässä eturivissä vasemmalta Raija Moilanen, Johannes Jonov, Aino-Riikka Simula ja Raija Kytöharju.

 

 

Takarivissä vasemmalta lukien minun rinnallani kunnallisjärjestömme kunniapuheenjohtaja Matti Kaperi, Toivo Aura, Matti Järvinen, Joonas Soukkio, Lotta Järvinen, Vilhartti Hanhilahti, Tero Saarinen ja Mikko Kriikku.

 

Kuvasta puuttuu uusi varapuheenjohtajamme Antti Juva ja kuvassa oleva Joonas Soukkio ei ollut edes ehdolla, mutta hänet valittiin pari päivää myöhemmin Keskustan Pirkanmaan piirin piirihallituksen jäseneksi – Joonas ryhtyy mitä ilmeisimmin meillä hoitamaan sähköistä maailmaa!

 

 

Vuosi 2017 tulee olemaan vahva vaalivuosi, sillä huhtikuussa järjestettävien kuntavaalien lisäksi ensi vuonna on tehtävä vahvasti töitä tammikuussa 2018 järjestettävien presidentinvaalien tiimoilta ja varsinkin maakuntavaalien tiimoilta, jotka järjestetään samana päivänä kuin presidentinvaalien ensimmäinen kierros eli 28.1.2018!

 

 

Työtä siis riittää ja kaikkien vaalien osalta Keskustan näkymät ovat valoisat!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö, Keskusta Tampereella, Tampereen Keskusta, Kokemusta ja nuoruutta, kuntavaalit 9.4.2017, presidentinvaalit 28.1.2018, maakuntavaalit 28.1.2018,

Hienoa, että Keskustan vastuupaikoille Tampereella on halukkaita!

Perjantai 11.11.2016 - -Esko Erkkilä-

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön eilinen syyskokous oli hieno kokemus.

 

 

Hienointa oli se, kun johtokunnan kymmenelle paikalle oli niin suurta kiinnostusta, että jouduimme äänestämään.

 

 

Erityisen iloinen olen siitä, että johtokuntapaikoille oli tarjolla naisia sekä nuoria kokeneempien lisäksi.

 

 

Kirjoittelen näitä rivejä hieman ennen puoltayötä, sillä kotiuduin kokouksesta vasta iltayhdentoista jälkeen.

 

 

Kokouksemme oli suuren vastuuhenkilöiden tarjonnan ohella erittäin hyvähenkinen ja keskusteleva.

 

 

Linjasimme toimintaamme huhtikuussa järjestettävien kuntavaalien tiimoilta, mutta pidimme mielissämme myös sen, että jo ensi vuoden loppupuolella pitää valmistautua tammikuun 28. päivänä 2018 järjestettäviin maakuntavaaleihin.

 

 

Maakuntavaalit toteutuvat, jos ja kun hallituksen ajama sote- ja maakunta-uudistus etenee suunnitellulla tavalla.

 

 

Tampereella puolue saa asettaa sata kuntavaaliehdokasta ja se on Keskustan tavoite.

 

 

Pirkanmaalla maakuntavaltuustoon valitaan 79 maakuntavaltuutettua ja se merkitsee, että vuoden 2018 maakuntavaaleissa puolue saa asettaa 118 maakuntavaaliehdokasta!

 

 

Minut valittiin eilen yksimielisesti jatkamaan Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana myös vuonna 2017 – kiitän luottamuksesta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Keskusta, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö,

Vain kaksi puolusti ratikkaa!

Tiistai 8.11.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Torikauppiasyhdistyksen eilen järjestämillä Maanantaimarkkinoilla väkimäärää harvensi alkutalven ensimmäinen pakkanen ja erityisesti se hyytävä tuuli, joka Tampereella eilen puhalsi.

 

 

Talvisista olosuhteista huolimatta Keskustan telttakatoksella kävi melkoinen vilske, sillä kaupunkilaiset halusivat kuulla Keskustan kannan Tampereen ratikkaan.

 

 

Järkiratikkalaisena oli mukava kuulla kaikkia niitä kannustavia keskusteluja, joita me järkiratikkalaiset saimme kuulla.

 

 

Korviini sattui ehkä kolmensadan vieraamme joukosta vain kahden henkilön ilmaisema ratikkaa puolustava puheenvuoro!

 

 

Herää aiheellinen kysymys, että ratikkafanaatikot eivät ole kuunnelleet kaupunkilaisten tuntoja tai sitten he ovat umpikuuroja.

 

 

 

teltta1.jpg

 

 

Koleasta pakkassäästä ja vinhasta tuulesta huolimatta telttakatoksellamme oli koko päivän vilkasta.

 

 

 

Telttakatoksellamme oli paljon aktiivisia Tampereen keskustalaisia kertomassa Keskustan tuntoja ja kuuntelemassa tamperelaisten toiveita.

 

 

 

Liitän tähän kuvan vain kahdesta aktiivisesta talkoolaisestamme eli…

 

 

 

 

teltta2.jpg

 

 

…Rachel Njambista sekä Johannes Jonov´sta, jotka molemmat ovat Keskustan listoilla ehdolla ensi vuoden kuntavaaleissa.

 

 

Molemmat osaavat tarttua talkoolaisina asioihin telttakatoksella ja se kertoo, että he osaisivat tarttua oikeisiin asioihin myös kunnallisina luottamushenkilöinä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Torikauppiasyhdistys, Maanantaimarkkinat, Maanantaimarkkinat Tampereen Keskustorilla, Tampereen Keskustan kuntavaaliehdokkaat,

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön lausunto Tampereelle suunnitellusta ratikasta

Tiistai 20.9.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen pyysi Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:ltä lausuntoa Tampereella mahdollisesti rakennettavasta ratikasta.

 

 

Vastasimme pormestarille eilen ja lausuntomme kuului näin:

 

 

************************

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry                                           

Tampere                                                                       19.9.2016

 

 

Pormestari Anna-Kaisa Ikonen

 

 

 

KESKUSTAN TAMPEREEN KUNNALLISJÄRJESTÖ RY:N LAUSUNTO TAMPEREEN RAITIOTIEN MAHDOLLISESTA TOTEUTTAMISESTA

 

Kiitämme mahdollisuudesta antaa lausuntomme Tampereelle suunnitellusta raitiotiestä.

 

Tampereen taloustilanne on oleellisesti heikentynyt siitä kun ratikkaa alettiin suunnitella. Yhteisöverotulojen romahtaminen ja työttömyysmenojen kasvu ovat vieneet ratikan toteuttamiselta taloudellisen pohjan pois. Suuri osa ratikalle esitetyistä hyödyistä voidaan saavuttaa myös uudenaikaisella bussivaihtoehdolla. Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n mielestä Tampereelle suunniteltua raitiotiehanketta ei tule toteuttaa nykyisen valtuuston päätöksellä.

 

Raitiotien kustannukset ovat raiteiden osalta nousseet yli 250 miljoonan, jonka kaupunginvaltuusto asetti ylärajaksi rakentamiselle. Raitiotien kokonaiskustannusarvio on jo nyt ylittänyt 450 M€ ja on perustellusti oletettavissa, että kokonaiskustannukset tulevat asettumaan tasolle 1.000 M€ eli kyse on miljardihankkeesta.

 

Demokratian kannalta on tärkeää, että kuntalaiset voivat aidosti vaikuttaa rakennetaanko raitiotie nykyisillä kohonneilla kustannusarvioilla. Tämä tapahtuu siirtämällä rakentamispäätöstä vuodella, jotta tamperelaiset voivat kuntavaaleissa aidosti vaikuttaa kyseiseen päätökseen.

 

 

********************

 

 

Tässä tarkempi yksityiskohtia lausuntomme perusteista:

 

 

Yleistä esitetystä aineistosta  

  • Koko aineisto painottuu vahvasti ratikan ennakoituihin hyötyihin ja sen haittoja on vähätelty tai jätetty kertomatta. Vertailu ei ole tasapuolinen eikä sisällä esim sähkö- ja biokaasubussien nopeaa kehittymistä.
  • Liikennejärjestelmän tulee olla mahdollisimman ekologinen. On epäselvää ja epävarmaa mikä on ratikan ja sen vaihtoehdon vaikutus ekologiseen jalanjälkeen?
  • Ratikka on Tampereen muihin edessä oleviin investointeihin verrattuna kallis ja sen tuomat hyödyt ovat pienemmät kuin esim KansiAreenan.
  • Ratikka ei ratkaisuna edusta uusinta teknologiaa.
  • Joukkoliikenteen tulee olla paitsi sujuvaa myös nopeaa. Pikaratikka olisi ollut nopea, nykyinen ehdotus ei ole. Ratikan johdosta monen matka-aika pitenee.

 

1. Miten Tampereen raitiotien toteuttaminen vaikuttaa edustamanne tahon / intressiryhmänne toimintaan ja tavoitteisiin?

  • Ratikan varren kaupunginosiin ratikalla on alueiden eriarvoistamista lisäävä vaikutus.
  • Suurin osa kaupungin lähiöistä ei hyödy ratikasta mutta niillä hanke vähentää kaupunginosan kehittämishankkeita ja heikentävän asuntojen hintakehitystä verrattuna suunnitellun ratikkareitin varrelle tuleviin kaupunginosiin.
  • Laajalti rakentunut alue, kuten Hervannan itä- ja länsiosista pääse nyt suoraan kaupunkiin, jatkossa liikkuminen edellyttää vaihtoja ja liityntäliikennettä.
  • Panostamalla biokaasubusseihin saadaan parempi ilmastovaikutus ja parannetaan kaupungin työllisyyttä nopeasti ja kestävällä tavalla.

 

2. Millaisia vaikutuksia näette raitiotiellä olevan Tampereen seudun kehitykseen?

  • Ratikan rakentaminen kestää 2-4 vuotta. On hyvin mahdollista että se vaikuttaa liikeyrityksiin, tyhjentää Hämeenkadun ja monet sivukadut liikkeistä.
  • Automarkettien tilanne paranee ja muut keskukset - Nokia, Ylojärvi, jne. - saavat hyötyä em. syistä.
  • Yhden ratikkalinjan rakentaminen ei riitä. Ratikkaan pohjautuva joukkoliikenne tulisi kattaa paljon suuremmat alueet. Tarvittava panostus ei ole missään suhteessa saataviin hyötyihin. Jo murto-osalla tehty panostus lähijunaliikenteeseen tuottaa suuremmat hyödyt ja paljon nopeammalla aikataululla. 
  • Rakentamishanke keskittää asutusta ratikkareitin varrelle ja vaarana on, että se osaltaan heikentää seudun muiden kaupunkien omaa kehitystä.

 

3. Mitä yhteistyömahdollisuuksia näette Tampereen raitiotien jatkosuunnitteluun ja toteuttamiseen liittyen?

  • Riippuen kalustotoimittajan valinnasta ratikalla saattaa olla työllistämisvaikutuksia rakentamistöiden lisäksi.

 

 

4. Mitä asioista tulisi ottaa huomioon raitiotien rakentamisen aikana?

  • Hämeenkatu ja kaikki muutkin ratikkareitin alueet tulee toimia koko rakentamisen aikana.
  • Liikenne niin keskustassa kuin muillakin alueilla tulee olla sujuvaa kaikilla liikennemuodoilla.

 

Muita huomioita:

  • Ratikan vaikutuksesta reitin varren asuntojen hinnat ja vuokrat nousevat.
  • Hämeensillan korjausta ei tarvita ellei ratikkaa rakenneta. Mikäli ratikka tulee, ei kustannuksissa esitetty 5 M € ole riittävä.
  • Reitti ei kulje Tampereen Yliopistolle, mikä heikentää oleellisesti Tampere3 hankkeen potentiaalisia hyötyjä.

 

 

Ja vielä:

 

 

Raitiotien viimeisin kustannusarvio on 282,9 M€, joka ei vielä sisällä ratikan vaunuja. Se ylittää valtuuston asettaman kustannusten maksimiarvon (250 M€) eikä valtio osallistu ylimenevän osuuden rahoitukseen. Summaan eivät myöskään sisälly johtosiirrot, jotka jäävät kaupungin eli veronmaksajien maksettaviksi.

 

Suunnitelmaan sisältyy kaikkiaan 16 siltaa, 22 tukimuuria ja kaksi paalulaattaa, joista valtaosa tulee kantakaupungin ja Hervannan väliselle osuudelle (esim valtatie 9:n ylittävän sillan pituus on 250 metriä). Niiden suuri lukumäärä lisää merkittävästi riskiä kustannusarvion ylittymiseen ja tuottaa merkittäviä häiriöitä koko rakennushankkeen ajan sekä liikenteelle että väylän varren asukkaille.

 

Taloudellista hyöty/kustannussuhdetta 30 vuoden aikajänteellä tarkasteltaessa on kustannuspuolelle laskettu vain raideväylän rakennuskustannukset ilman vaunuja ja johtosiirtoja. Raitiotieinfran ylläpitokustannuksiksi on 30 vuoden aikana arvioitu 32 miljoonaa euroa eli noin miljoona euroa vuodessa. Hyötypuolella on arvioitu maankäytön tehostumisen tuottavan 115 miljoonaa, kiinteistötalouden 128 miljoonaa, kunnallisverojen 7 miljoonaa, lipputulojen kasvuksi 114 miljoonaa, operointikustannusmuutoksen tuotoiksi 44 miljoonaa ja investoinnin jäännösarvoksi on laskettu 22 miljoonaa.

 

Näillä lähtöoletuksilla on hyöty/kustannussuhteeksi saatu 1,9. Lukuihin on kuitenkin vaikea uskoa, koska niiden perustana olevia oletuksia ei ole esitetty. Vaunuton ratikka on ratikka, jolla ei voi tehdä mitään. Esim. hoito- ja ylläpitokustannukset yllä olevassa arviossa ovat noin 48 500 euroa kilometriä ja vuotta kohti. Tuntuu pieneltä. Raitiotieinfran ylläpitoon on hanketta esiteltäessä ilmoitettu varatuksi 84 000 euroa/kilometri/vuosi eli noin 60 M€ 30 vuodessa, joka summa ei näy hyöty/kustannustarkastelussa.

 

Ratikan tuomia maankäytön tehostumisen ja kiinteistötalouden (mitä tämä muuten ratikan yhteydessä tarkoittaa?) tuottoja on vähintäänkin vaikea täsmällisesti arvioida.

 

Raitiotie merkitsee myös uuden liikennejärjestelmän tulemista bussiliikenteen rinnalle. Kahden järjestelmän ylläpito nostaa väistämättä kustannuksia, jota seikkaa ei taloudellisia vaikutuksia arvioitaessa ole lainkaan otettu huomioon.

 

Ratikan haittapuoliksi on laskettava myös se, että pysäkkiväli pitenee bussivaihtoehtoon verrattuna. Tämä merkitsee suurta haittaa esim Finninmäen ja Lukonmäen asukkaille, koska bussilinjojen 3 ja 4 loppuminen ratikan myötä poistaa Lukonmäen kohdalla nyt olevat pysäkit. Myös Hämeenkadun pysäkkivälien harveneminen haittaa sen varrella olevissa liikkeissä asiointia. Samoin pysäkin katoaminen kirjastotalo Metson kohdalta vaikeuttaa kirjaston käyttöä.

 

Finninmäen ja Lukonmäen ohella toinen esimerkki ongelmasuunnasta on Multisilta, Peltolammi ja Koivistonkylä joiden asukkaat joutuivat ratikassa ainoastaan maksumiehen rooliin.

 

Ratikan kiskoja ei voi myöskään siirtää. Ratikan myötä suuria alueita kuten Kaukajärvi ja Annala, Lentävänniemi ja Tesoma jäävät paitsioon. Näiden alueiden palvelutaso ei parane, ellei vaihtoyhteyksiä saada todellisuudessa helpoiksi ja nopeiksi.

 

Ratikka liikennemuotona on myös haavoittuva. Yhdenkin vaunun rikkoutuminen tai jumittuminen esim talvella Hervannan valtaväylän ylämäkeen pysäyttää koko liikennöinnin.

 

Ratikan rakentaminen kestää neljä vuotta. Sinä aikana koko Tampereen keskustan liikenne on enemmän tai vähemmän ongelmissa ja keskustan kauppojen ja liikeyritysten saavutettavuus kärsii. Tästä yrittäjille aiheutuvia haittoja ja tulojen menetyksiä ei ole mitenkään arvioitu.

 

Toimivan ratikkaliikenteen rakentaminen Taysin ja Tampereen ammattikorkeakoulun alueelle tulee olemaan vaikeaa alueen liikenteellisen ahtauden vuoksi. Rakennustyön aikana molempien laitosten saavutettavuus vaikeutuu entisestään, mikä haittaa vakavasti niiden toimintaa.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n jäsenet eivät kuitenkaan yksimielisesti vastusta ratikkaa, vaan osa näkee sen olevan hyvä keino sujuvoittamaan joukkoliikennettä ja kehittämään kaupunkia.

 

Kuntavaalit 9.4.2017 tulevat todellisuudessa ja joka tapauksessa olemaan ratikkavaalit.

 

Nykyisellä valtuustolla ei ole parasta mahdollista mandaattia päättää ratikasta, sillä ratikkakysymys on tullut pintaan vasta edellisten kunnallisvaalien jälkeen.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry esittää, että ratikkapäätöksen tekeminen siirretään vuodella eteenpäin, jotta tamperelaisilla on aito mahdollisuus vaikuttaa miljardiluokan investoinnista päättämiseen!

 

 

 

 

KESKUSTAN TAMPEREEN KUNNALLISJÄRJESTÖ RY

 

 

 

Esko Erkkilä                                                                 Kalle Kiili

puheenjohtaja                                                             varapuheenjohtaja

 

 

 

******************

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry, Tampereen Keskustan lausunto Tampereen ratikasta,

Elokuussa poliittinen toiminta virkistyy

Tiistai 2.8.2016 - -Esko Erkkilä-

Kesän poliittinen luppoaika päättyi, kun elokuu eilen alkoi.

 

 

”Vanha sotaratsukin” virkistyi, kun sain eilen olla osallisena – jopa toteuttamassa – Keskustan osallistumista Tampereen Keskustorilla Maanantaimarkkinoille.

 

 

Emme saaneet osastollemme ketään merkkihenkilöä, mutta se ei suinkaan haitannut, sillä löytyyhän meiltä riviaktiiveiltakin virtaa sekä sanottavaa vaikka kuinka paljon.

 

 

Tuossa äsken toteamassani taitaakin olla Keskustan eräs kulmakivi – emme tarvitse korkean aseman toimestamme hankkineita luottamushenkilöitä tai paikallisesti vain vaalien aikaan herääviä toimijoita, sillä tavallisella keskustalaisella on joka hetki kerrottavana asiaa, joka kiinnostaa tavallista kansalaista.

 

 

Toivottavasti Sinä lukijani olet facebookissa, jotta voit tutustua siihen toimintaan, jota eilen toteutimme Tampereen Keskustorilla.

 

 

Pääset tutustumaan hetki sitten laatimaani fb-juttuun, jonka laadin ”Tampereen Keskusta” –fb-sivuille.

 

 

Tampereen Keskustan fb-sivut ovat kaikille avoimet ja Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana toivonkin, että käyt tykkäämässä fb-sivuistamme ja samalla näet tuoreimman juttumme, jossa kerron eilisestä esiintymisestämme Tampereen Keskustorin Maanantaimarkkinoilla !

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Keskusta, Maanantaimarkkinat 1.8.2016,

Lämminhenkistä uutta vuotta!

Tiistai 5.1.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Torikauppiasyhdistys ry järjestää jokaisen kuukauden ensimmäisenä arkimaanantaina Maanantaimarkkinat Keskustorilla Tampereella.

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö osallistuu Maanantaimarkkinoille ja niin tapahtui myös eilen.  Oli merkillepantavaa, että muista puolueista ainostaan Vasemmistoliitto oli paikalla, sillä SDP, Kokoomus ja Perussuomalaiset olivat hyytyneet pakkaseen vai oliko syynä hyytyminen politiikan kiemuroihin!

talkoovakeamarkkinoilla.jpg

Tampereen keskustalaisia oli paikalla koko markkinapäivän ajan ja saimme lisäksi vieraaksemme Keskustanaisten Pirkanmaan piirijärjestön puheenjohtajan Minna Sarvijärven (kuvassa vasemmalla)!
 
Minna laittoi päivän tunnelmat paperille heti tuoreeltaan ja tässä hänen "raporttinsa" markkinoista:

*************

Lämminhenkistä uutta vuotta!

 

Vuoden ensimmäiset maanantaimarkkinat vietettiin kylmässä pakkassäässä. Mutta tunnelma keskustan teltalla oli lämminhenkinen. Miesten keittelemät kahvit irrottivat hymyn monen torivieraan kasvoille.

Joululomalaisena minulla oli ilo ja kunnia olla toimeliaassa remmissä mukana pienen hetken. Joku epäili meidän olevan liikkeellä seuraavia vaaleja silmällä pitäen. Kerroin, että on tärkeä pysyä tavallisten ihmisten arjen tasolla myös vaalien välillä. Parhaiten tuntuma säilyy, kun on aktiivisesti kuulolla ja läsnä.

Tampereelle on tunnusomaista suuri muualta muuttaneiden määrä. Tänäänkin siitä virisi monta keskustelua. Kotoutumisessa on kovasti tehtävää meillä jokaisella.

Torikahvit onnistuvat vain touhukkaan talkooporukan voimin. Toivottavasti talkoohenki on vallitsevasti periytyvä ominaisuus ja saa sille kuuluvan arvon. Kiitos jokaiselle vastuunkantajalle uurastuksesta yhteisen aatteen vaalimiseksi!

*********

Kiitokset Minnalle, kiitokset muulle talkooväelle ja kiitokset erityisesti markkinavieraillemme!

Tapaamme samoissa merkeissä maanantaina 1.2.2016!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskusta, Keskustan Tampereen kunnallisjärjstö, Tampereen Keskusta, Maanantaimarkkinat, Tampereen Torikauppiasyhdistys, Minna Sarvijärvi, Keskustanaisten Pirkanmaan piirijärjestö,

Toivottavasti ratikkapäättäjät huomioivat tiedon lisääntymisen ja tilanteen muuttumisen!

Torstai 24.4.2014 - -Esko Erkkilä-

Tiedotusvälineet rummuttavat, että tänään Tampereen valtuustosalissa tamperelaiset päättäjät saavat tietoa ratikkaratkaisunsa pohjaksi.

 

Pelkään, että tänäänkin päättäjille jaetaan vanhaa tietoa ja jaettavassa tiedossa ei ole huomioitu tilanteen muuttumista.

 

 

 

ratikka1

 

 

Tampereen ns. "pienpuolueet"  – Keskusta 4 valtuutettua, Kristillisdemokraatit 2 valtuutettua, Tampereen Sitoutumattomat 1 valtuutettu ja SKP 1 valtuutettu – järjestivät Kirjastotalo Metsossa huhtikuun 12. päivä kaikille avoimen yleisötilaisuuden, jossa tamperelaisille jaettiin todellista tietoa ratikkahankkeesta.

 

Tilaisuudessa puheenvuorojen jakajana toimi Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Timo Hanhilahti.

 

 

 

ratikka2

 

 

Tilaisuudessa esittivät lyhyet alustukset (vasemmalta);

 

  • tilaajapäällikkö Risto Laaksonen, Tampereen kaupunki
  • ratapäällikkö Veli Rintala, Helsingin kaupungin liikennelaitos
  • kalustopäällikkö Kalle Keinonen, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos
  • liikennemestari Vesa Luoma, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos

 

Alustajat myös vastasivat yleisön esittämiin kysymyksiin.

 

 

 

ratikka3

 

 

Liikennemestari Vesa Luoma esitti tiivistetyn yhteenvedon Tampereen ratikkasuunnitelmista ja totesi näin:

 

 

  • Tampereen bussiliikenteen matkustajamäärien takia ei tarvita raitiovaunua. Kapasiteettia voidaan yhä helposti lisätä – jos siihen on todellista tarvetta.

  • Raitiotiesuunnitelmissa vaihtoehtona ollut ”kehitetty bussivaihtoehto” on auttamatta vanhentunut ja huolimattomasti laadittu.

  • Raitiotiesuunnitelman pohjana olleet liikennöinnin yksikkökustannukset ovat varsin optimistiset verrattuna HKL:n toteutuneisiin kustannuksiin.

  • Mikäli joukkoliikenteeseen halutaan investoida merkittäviä summia, todellisena vaihtoehtona raitiovaunuille tulisi nähdä joukkoliikennekaistojen rakentaminen tietyille ruuhkautuneille risteysalueille sekä muutamaan muuhun kohteeseen.

 

 

On mielestäni edesvastuutonta, että ratikkasuunnittelijat eivät ole lainkaan olleet yhteydessä Tampereen joukkoliikenteestä huolehtiviin asiantuntijoihin!

 

 

Sain tilaisuuden jälkeen liikennemestari Luoman ja kalustopäällikkö Keinosen laatiman muistion ”Tampereen kaupunkiraitiotiehankkeen suppea vertailu olemassa olevaan bussiliikenteeseen”.

 

Muistio osoittaa ne lukemattomat puutteellisuudet, jotka on ohitettu Tampereen ratikkaa puoltavissa ”selvityksissä”.

 

 

Otan esille vielä jonkun seikan, jotka toivottavasti palauttavat ratikan puolestapuhujat – ratikkauskovaiset – todellisuuteen:

 

 

  • Suur-Tampere –hanke on kuopattu ja nyt on turha odotella, että Tampereen kehyskunnat tulisivat pakkoliitosten kautta Tampereen ratikkahankkeen maksajiksi

 

  • On muistettava, että 30.6.2014 alkaen Pirkkala, Nokia, Lempäälä ja Kangasala liittyvät Tampereen joukkoliikenteeseen, jolloin ”sinivalkoinen liikenne” ylittää nämä kuntarajat. Tätä muutosta ei ratikkasuunnitelmissa ole huomioitu.

 

  • Tampereen ajatuksena on ollut, valtiovalta osallistuisi ratikkahankkeen kustannuksiin 30 %:lla – varsin harvassa ovat tässä taloudellisessa tilanteessa ne, jotka tähän uskovat. Uskooko joku todella, että nyt vallassa oleva ”pakolaishallitus” tekisi päätöksen, että Tampereelle syydettäisiin valtion rahaa ratikkahankkeeseen mielettömiä summia?

 

  • Tampereen kaupungin henkilöstömäärä tulee lähes puolittumaan Sipilän ja Soinin aloitteesta päätetyn sote-ratkaisun myötä. Tampereen kaupungin henkilöstömäärän puolittuminen tulee romuttamaan nykyisen pormestariohjelman ja laittaa uusiin raameihin Tampereen tilaaja-tuottaja –mallin. Pormestariohjelman romuttaminen merkitsee ratikkahankkeen uudelleenarviointia.

 

  • Kuulin eilen, että Tampereen velkamäärä on nyt 393 miljoonaa euroa eli n. 1.800 euroa per asukas. Jos Tampereen kaupungin velkamäärä ratikkahankkeen vuoksi kohoaa tasolle 800 miljoonaa euroa, se merkitsee velkamäärän nousemista todelliselle kriisikunnan rajalle eli tasolle 3.500 euroa per asukas!

On muistettava, että näissä velkamäärissä ei ilmeisesti ole huomioitu kaupunkikonsernin kokonisvelkoja, vaan ainoastaan Tampereen kaupungin velat.

***********

 

Toimin yritysmaailmassa hieman yli 40 vuotta ja opin sinä aikana, että ainoastaan taloudellisesti terve yritys on elinkelpoinen.

 

 

Tampereen säästötavoite tälle vuodelle lienee jo nyt tasoa 70 – 90 miljoonaa euroa.

 

Onko meillä varaa lisätä turhilla investoinneilla velkamääräämme ja säästövelvoitteitamme sellaisiksi, että kaupunkilaisten jokapäiväinen elämä vaikeutuu sietämättömäksi?

Mitä ratikkainvestoinnista tuumisivat vaipanvaihtoa odottavat vanhukset ja pienet lapset, joille ei pystyttäisi turvaamaan terveydenhoitopalveluja edes vauvaiässä?

 

Päättäjämme tekivät viime vuonna yhden virheinvestoinnin eli Rantaväylän tunnelin  - meillä ei ole varaa joka vuosi tehdä virheinvestointeja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, olisiko ratikka virheratkaisu?, Ratikka vastaan vanhukset, Ratikka vastaan pienet lapset, päättäjien omatunto, Tampereen Keskusta, Tampereen Puolesta, Ratikkatilaisuus, Timo Hanhilahti, Risto Laaksonen, Vesa Luoma, Kalle Keinonen,

Tampereen Keskusta katsoo eteenpäin!

Tiistai 17.9.2013 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuusto äänesti eilen paljon puhutusta Rantaväylän tunnelista eli siitä, että aloitetaanko rakennustyöt vai hylätäänkö koko hanke.


Rakennustöiden aloittaminen voitti  lähes viisi tuntia kestäneen keskustelun jälkeen äänin 36 - 31.


Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry ja Keskustan Tampereen valtuustoryhmä toimittivat äänestystuloksen jälkeen medialle tiedotteen, jossa korostimme, että olemme valmiit kaikkien kanssa yhteistyöhön äänestystuloksen jälkeenkin.


Tiedotteemme kuului näin:


*********



Tampereen kaupunginvaltuusto päätti, että Rantaväylän tunnelin rakennustyöt aloitetaan.

 

Tampereen keskustalaisissa oli tunnelin puolustajia ja sen vastustajia.

 

Tunnelikysymyksestä huolimatta Tampereen keskustalaisten keskinäinen yhteistoiminta on ollut koko ajan saumatonta ja on sitä jatkossakin. Yksituumaisuudelle on antanut vauhtia se myötätuuli, jota Keskustan toimintaa kohtaan tunnetaan valtakunnallisesti.

 

Tampereen Keskusta toivoo, että vastakkainasettelut puolueiden välillä ja puolueiden sisällä nyt unohdetaan ja aletaan tehdä yhdessä töitä Tampereen hyväksi.

 

Kaupungin taloustilanteen korjaaminen on monien muiden haasteiden ohella keskeinen tavoite, jonka kuntoon laittaminen on tärkeää.

 

Keskusta haluaa olla avoin eri suuntiin ja pyrkii kaikin tavoin siihen, että Tampereella saataisiin yhteisten asioiden hoitamiseen uusi alku.

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry


Esko Erkkilä

puheenjohtaja           




 Keskustan Tampereen valtuustoryhmä

 

Timo Hanhilahti

puheenjohtaja

 

 

Lisätiedot:

 

Esko Erkkilä, 050 556 4878

Timo Hanhilahti, 040 800 4906

2 kommenttia . Avainsanat: Keskusta, Tampereen Keskusta, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry, Keskustan Tampereen valtuustoryhmä, Rantaväylän tunneli,

Tampereen Keskusta tuntee suurta huolta Tampereen keskustan kehittämisestä

Tiistai 14.5.2013 - -Esko Erkkilä-

Otsikossa ei ole kysymys sanaleikistä, vaan todesta.

 

Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 30.4.2013  esittelijänä toiminut suunnittelupäällikkö Ari Vandell esitti, että pysäköinnin ns. ykkösaluetta laajennettaisiin, Hämeenkadulla maksimipysäköintiaika rajattaisiin nykyisestä kahdesta tunnista yhteen tuntiin, maksullisuus laajennettaisiin koskemaan myös sunnuntaita ja että pysäköintimaksuja korotettaisiin.

 

Onneksi suunnittelupäällikkö Ari Vandell´n esitys päätettiin yhdyskuntalautakunnan yksimielisellä päätöksellä jättää pöydälle.

 

Suunnittelupäällikkö Vandell kuitenkin uudistaa esityksensä tänään eli 14.5.2013 pidettävässä yhdyskuntalautakunnan kokouksessa.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n johtokunta käsitteli asiaa ja päätyi siihen, että vastustamme suunnittelupäällikkö Ari Vandell´n päätösehdotusta.

 

Laadimme asiasta lehdistötiedotteen, jonka toimitimme medialle eilen.

 

Lehdistötiedote kuuluu näin:

 

***********

 

Tampereen keskustan pysäköintihintojen korottaminen olisi vakava isku kaupunkikeskustan elinvoimalle

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö katsoo, että pysäköintimaksujen korottamisella olisi kaupunkikeskustan kehittymiselle näivettävä vaikutus. Kaavailtu 400.000 euron suuruinen maksutulojen vuosikasvu ei tulisi toteutumaan, sillä automarkettien ilmainen pysäköinti tulisi muuttamaan kuluttajien käyttäytymistä. 

 

Keskusta ei kannata suunniteltua pysäköintimaksujen korottamista.

 

Kaupungin toimet kohdistuvat väärin, jos keskustan pysäköintimaksuja pyritään nostamaan ja ei puututa kaupunkiorganisaation rakenteellisiin ongelmiin.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön mielestä kaupungin pitää luoda edellytyksiä keskustan kehittymiselle eikä vaarantaa elävää kaupunkikeskustaa liikkumista ja kaupanteon mahdollisuuksia rajoittaen. 

 

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry

Johtokunta

 

Lisätietoja:

 

Puheenjohtaja Esko Erkkilä, 050 556 4878

Tiedotusvastaava Kalle Kiili, 050 480 0277

 

***********

 

Toivomme, että järki voittaisi ja Tampereen kaupunki ei lähtisi ehdoin tahoin kampittamaan Tampereen keskustan kehittämistä.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Keskusta, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö, Tampereen yhdyskuntalautakunta, pysäköintimaksut, pysäköintimaksujen korottaminen, Tampereen keskustan kehittäminen,

"Keskustaan saavutaan nopeasti, jotta voidaan olla hitaasti ja rauhallisesti perillä"

Torstai 20.12.2012 - -Esko Erkkilä-

Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnitelman lopputulosta esiteltiin luottamushenkilöille ja muille asianosaisille torstaina 13.12.2012. Esittely tapahtui aamupäivätapahtumana Museokeskus Vapriikissa.

 

Olin paikalla Etelä-Alvareiden edustajana.

 

Kutsuttuja oli pitkä lista eli seuraavat tahot:

 

Keskustan kehittämisen seurantaryhmä

 

Luottamushenkilöt

Yhdyskuntalautakunta

Valtuustoryhmät

 

Kansalaisyhdistykset

Suomen liikenneliitto ry

Alue-Alvarit

 

Yrittäjät ja elinkeinoelämä

Tampere tunnetuksi ry

Tammerkosken yrittäjät

Tampereen kauppakamari

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy

Tampereen Aluetaksi Oy

 

Tampereen kaupunki

Takli projektiryhmä

Keskustahanke

Joukkoliikenne

Liikennesuunnittelu

Kaavoitus

Vammais- ja esteettömyysasiamies

Tapahtumatoimisto

 

Muut asiantuntijat

Tampereen teknillinen yliopisto

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä

Pirkanmaan ELY-keskus

 

On hämmästyttävää, että laajasta kutsuttujen joukosta huolimatta paikalla oli ainoastaan n. 25 henkilöä ja heistäkin osa poistui kesken tilaisuuden.

 

Tilaisuuden tekniset järjestelyt onnistuivat hyvin, sillä asiaohjelma oli onnistuttu sijoittamaan vajaan kahden tunnin jaksoon ja siitäkin keskusteluosuus käytti vajaan tunnin.

 

 

liikenneverkko1

 

Tilaisuuden avannut apulaispormestari Timo Hanhilahti muistutti, että Tampereen keskustan kehittäminen on tärkeä asia, sillä Tampereen keskustan vetovoima merkitsee paljon koko Pirkanmaalle.

 

Hanhilahti korosti, että lopulliset ohjauspäätökset tulevat aikanaan luottamushenkilöiltä.

 

Hän peräsi vaihtoehtoja keskustan kehittämiseen, sillä vaihtoehtojen esittäminen takaa aina parhaan lopputuloksen

 

Apulaispormestari peräänkuulutti keskustan kehittämisessä muistettavan tamperelaisuutta. Hanhilahti konkretisoi tämän merkitsevän mm. sitä, että mistä tahansa Suomesta kotoisin olevan pitää viidensadan metrin keskustakävelyn perusteella tietää olevansa Tampereella!

 

 

liikenneverkko2

 

Suunnittelutyötä johtanut Björn Silfverberg alusti varsinaisen asiaosuuden ja hänen esityksensä teema oli:

”Hidas ja nopea kaupunki kulkumuotojen yhteispelillä”.

 

Silfverberg muistutti, että suunnittelutyön johtavana teemana on ollut Tampereen kilpailukyvyn parantaminen.

 

-Monta isoa hanketta on tulossa suunnitteluun ja päätöksentekoon, sanoi Silfverberg.

 

Silfverbergin esityksen todellinen helmi oli mielestäni tämän jutun otsikkolause;


”Keskustaan saavutaan nopeasti, jotta voidaan olla hitaasti ja rauhallisesti perillä”

 

Toinen asia, josta olin mielissäni ja josta omaan myös tiettyä kokemusta, oli se kun Silfverberg totesi, että Würzburg on kaupunki, josta voidaan ottaa oppia Tampereen keskustaa kehitettäessä.

 

Vierailin lomamatkallani Würzburgissa viime Vappuna ja sain tästä baijerilaiskaupungista miellyttävän vaikutelman.

 

Myös se miellytti minua, kun Silfverberg totesi olevan tärkeää, että autolla pitää päästä keskustaan.

 

Polkupyöräilijät ovat ahtautuneet liiaksi Tampereen keskustaan ja suunnitelmien toteuttaminen merkitsee, että Hämeenkatu rauhoitetaan pyöräilyltä Koskipuiston ja Rautatienkadun väliseltä matkalta – hieno asia!

 

Eräs hyvä slougan, joka jäi ”soimaan” Silfverbergin esityksestä oli

 

”Järveltä järvelle”

 

Sen sisältö jäi tilaisuudessa hieman avoimeksi, mutta toivottavasti Tampereen kaupungin ideanikkarit pystyvät jalostamaan sen pohjalta hienon mainoslauseen Tampereen markkinointiin.

 

 

liikenneverkko3

 

Projektiarkkitehti Kay Bierganns keskittyi ”Keskusta kehittyy” –esityksessään Tampereen keskustan maanalaisten pysäköintitilojen esittelyyn ja uusien pysäköintitilojen kaavailuihin.

 

P-Hämppi on tässä vaiheessa valmis, mutta P-Frenckell ´n osalta on laajentamissuunnitelmia.

 

P-Kunkku on kokonaan aloittamatta ja kulkuyhteys Näsinkallion eritasoliittymästä Tampereen keskustan maanalaisiin pysäköintitiloihin on luonnollisesti vasta suunnittelijoiden pöydällä, sillä se on osa mahdollisesti joskus toteutettavasta Rantaväylän tunnelista.

 

On todettava, että Bierganns´n esityksestä huokui hänen vajavainen suomalaisen ja tamperelaisen kulttuurin tuntemuksensa. Vast`ikään baijerilaisista maisemista palanneena voin todeta, että emme voi ja meidän ei kannata suoraan kopioida keski-eurooppalaisia ratkaisuja Tampereelle.


Konsulttien lennokkuus on kuitenkin tiettyyn rajaan saakka hyvä ja se voidaan tässä vaiheessa antaa anteeksi ja jopa hyväksyä, mutta asia on luottamushenkilöiden aikoinaan lopullisessa päätöksenteossa huomioitava.

 

Alustusten aikana ja niiden jälkeen käyty keskustelu oli vilkasta.

 

Hämeenkadun ehkä joskus tapahtuva rauhoittaminen henkilöautoliikenteeltä puhutti, sillä yhtenä "kiertoväylänä" käytettävä Satakunnankatu on paikoitellen vain n. kymmenen metriä leveä. Silfverberg vakuutti, että Satakunnankadun leveys on riittävä. Silfverbergin vastausta "on syytä epäillä"!

 

Tampereen keskustan liikenneverkon kehittäminen on tamperelaisten ja pirkanmaalaisten kannalta tärkeää.

 

Seitsemän kilometrin etäisyydellä Tampereen keskustasta asuvana se ei ole kuitenkaan minulle ”maailman tärkein” asia. Saan lähes kaikki tarvittavat palvelut Koivistonkylästä ja Tampereen-Pirkkalan rajamailla sijaitsevalta Sarankulman-Partolan alueelta.

 

Käyn toki Tampereen keskustassa, mutta viivyn siellä vain välttämättömän ajan.

 

Toivon, että ”keskusta-kansan” liikennejärjestelyihin ml. ratikat ja tunneli haaskattaisiin mahdollisimman vähän rahaa, sillä se kaikki on pois muista tärkeistä menoeristä.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnitelma, liikenneverkkosuunnitelma, Vapriikki, Timo Hanhilahti, apulaispormestari Timo Hanhilahti, Björn Silfverberg, Kay Bierganns, Etelä-Alvari, Museokeskus Vapriikki, Würzburg,

Tampereella puolueiden vaalilehdet ovat ilmestyneet ja toiminta vaalimökeillä käynnistynyt

Perjantai 12.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Puolueiden vaalilehdet ilmestyivät Tampereella jokseenkin samaan aikaan.

 

Ainakin Kokoomus, SDP, Vasemmistoliitto, SKP sekä Tampereen Sitoutumattomat julkistivat vaalilehtensä samaan aikaan kun Tampereen Keskusta saattoi oman vaalilehtensä julkisuuteen eli 10.10.2012.

 

Ulkopuolisten antamien kommenttien perusteella Keskustan vaalilehti on taattua tavaraa.

 

Olen arvioinneista tyytyväinen, sillä sain olla Keskustan vaalilehden toimittamisessa keskeisessä asemassa. On toki myönnettävä, että kaikki kommentit eivät olleet ylistäviä, mutta lyttäävät kommentit jäivät selvään vähemmistöön.

 

Toimittajan asema on aina kinkkinen ja kaikkien mieliksi ei voi kokonaisuuden kustannuksella olla.

 

Toivon, että mahdollisimman moni tamperelainen poikkeaa vaalimökillämme Keskustorilla, jossa lehteä on jaossa!

 

Vaalimökit Tampereen Keskustorilla olivat avoinna eilen toista päivää.

 

Meininki Keskustan vaalimökillä oli vilkasta ja saimme paljon kannustavia kommentteja. Oli mukava olla keskustalainen!

 

Myös ulkomainonta alkoi toissapäivänä klo 06.00.

 

Tampereen Keskustan kenttäpäällikkö Seppo Ollinkoski oli keskiviikkona liikkeellä jo varhain ja hänen ensimmäinen ”rastinsa” oli Tampereen Raatihuoneen edustalla sijaitsevat ulkomainostelineet. Ulkomainoksemme oli paikalla jo klo 06.00!

 

 

samiborg1

 

Huomasin keskiviikkona, että jonkin lehden kuvaaja kuvasi valtio-opin dosenttia ja yhteiskuntatieteiden tohtori Sami Borg´a Raatihuoneen edessä olevien ulkomainosjulisteiden äärellä.


Sami Borg on kaikkien tuntema TV:n vaalikommentaattori ja olen päässyt kuuntelemaan häntä "livenä" mm. Tampereen Paasikivi - Seura ry:n kokoontumisissa.

 

 

samiborg2

 

 

Kiirehdin paikalle ja kerroin Borgille sekä kuvaajalle, että amatöörikuvaajana haluan ikuistaa TV:stä tutun kommentaattorin harppaamisen vaalijulistekehysten läpi Keskustorille.

 

 

Sami Borg suhtautui kuvaamiseeni myönteisesti ja kun totesin olevani Tampereen Keskustan vaalipäällikkö, Sami halusi muistella varhaisaikojaan, jolloin hän teki kenttätyötä isänsä Olavi Borg´n vaalijulisteita jakaessaan.

 

Totesin Sami Borg´lle, että hän siis tuntee hyvin vaalityön käytännön puolen ja on sen vuoksi todella pätevä kommentoimaan vaalitulosta koko Suomen kansalle!

 

Nyt me kaikki odotamme, että millaista vaalitulosta Sami Borg saa kommentoida 28.10.2012!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Keskustan vaalilehti, Tampereen vaalilehdet, valtio-opin dosenttia ja yhteiskuntatieteiden tohtori Sami Borg, Sami Borg, Olavi Borg,

Keskusta julkisti oman ehdokkaansa Tampereen pormestariksi: Timo Hanhilahti

Perjantai 28.9.2012 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Keskusta on alusta alkaen kannattanut avointa kansanvaalia pormestarin valinnassa.

 

Se ei kuitenkaan ole nykyisen lainsäädännön mukaan mahdollista. Tämän vuoksi Keskusta on ottanut periaatteellisen kannan jo keväällä, että kunnallisvaaleissa tamperelaisilla on tiedossaan Keskustan pormestariehdokas.

 

Julkistimme pormestariehdokkaamme eilen klo 10.00 järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.



timohanhilahti

 

Ehdokkaamme Tampereen pormestariksi on nykyinen apulaispormestari Timo Hanhilahti.

 

Timo Hanhilahti on 57-vuotias maatalous- ja metsätieteiden maisteri (MMM). Hän on opiskellut Helsingin Yliopistossa ympäristötieteiden opintosuunnalla pääaineenaan maankäytön ekonomia.

Apulaispormestari Timo Hanhilahti on Suomen pitkäaikaisin apulaispormestari, sillä hän on ollut nykyisessä tehtävässään vaalikauden alusta alkaen.

 

Tunnen Timo Hanhilahden henkilökohtaisesti yli neljän vuoden ajalta ja hän on yksi niistä työ- ja politiikkakavereista, joiden esiintyessä voin olla turvallisin mielin.

 

Hanhilahden esiintyminen eilen aamulla järjestetyssä tiedotustilaisuudessa vahvisti käsitystäni hänen vakuuttavuudestaan.

 

Laadimme pormestariehdokas Timo Hanhilahden johdolla Keskustan pormestariohjelman 2012.

 

Tiedotustilaisuudessa julkistettu pormestariohjelman kärki koostuu viidestä asiakokonaisuudesta. Tulemme Hanhilahden johdolla täydentämään Keskustan pormestariohjelmaa lähipäivinä.

 

Nyt julkistettu pormestariohjelman kärki on tässä:

 

******

 

KESKUSTAN PORMESTARIOHJELMA 2012: Viisi pääkohtaa

 

 
  1. YRITYKSET OVAT KAUPUNGIN TÄRKEIN VOIMAVARA


Elinkeinopolitiikkaan tarvitaan aktiivista otetta. Kaupungin on oltava paljon aktiivisempi ja tehokkaampi yrittämisen edistämisessä ja uusien työpaikkojen luomisessa Tampereelle.

Yrityksille on pystyttävä tarjoamaan tarkoituksenmukaista tonttimaata ja yritystilaa sekä toimiva infrastruktuuri.

Nykyisten työpaikkojen turvaaminen ja uusien luominen ovat elinehto kaupungin vetovoiman kehittämiselle.

 

 
  1.  TEHOA KAUPUNKIKONEESEEN

 

Tampereen kaupungin teknisissä palveluissa suoritettiin rakenteellinen muutos jolla saavutettiin n. 10 %:n kustannussäästö palveluista tinkimättä. Vastaava säästö esim. sosiaali- ja terveyspuolella merkitsisi 60 miljoonaa euroa eli kahta (2) prosenttiyksikköä tuloveroprosentissa.

Rakenteellinen selvitystyö ja sen jälkeiset toimenpiteet on tehtävä koko kaupunkiorganisaatiossa teknisen puolen tapaan myös tilaajaryhmässä sekä konsernijohdossa viimeistäkin apulaispormestaria ja johtajaa myöten.

 

 

  1. SAMAA KAUPUNKIA LAIDASTA LAITAAN

 

Vetovoimainen ja viihtyisä kaupunkikeskusta on kaikkien etu. Keskusta-alueeseen kannattaa panostaa.

Kaikessa toiminnassa pitää muistaa, että samaa Tamperetta on Lentävänniemestä Hervantaan ja Teiskoon. Asukkaat ovat samanarvoisia asuinpaikasta riippumatta. Asukkaat itse valitsevat asuinpaikkansa kaupungin alueella. Ponnisteluja tonttitakuun toteuttamiseksi pitää voimistaa.

 

 

  1. LIIKENNE SUJUVAKSI – OLO VIIHTYISÄKSI

 

Liikenneympäristössä keskeisin parannuksen tarve on asuinalueiden katuympäristön kunnon kohentaminen.

Hämeenkadun merkitys kevyt- ja joukkoliikennepainotteisena kaupallisena valtasuonena kasvaa, jonne myös henkilöautoilla pitää olla vapaa pääsy.

Sujuvan ja laadukkaan joukkoliikenteen pitää palvella koko kantakaupungin aluetta.

Ratikka on mahdollinen, jos sitoudutaan koko joukkoliikenteen laatukäytäväverkon laajuiseen ratikkaverkkoon. Ratikkapäätös vaatii, että tiedetään miten investointi rahoitetaan. Muussa tapauksessa toteutusvaihtoehdoksi etsitään joku muu ekologisesti kestävä joukkoliikennemuoto.

 

 

  1. KUNTANAAPURIT OVAT KUMPPANEITA

 

Yhteistyötä ja kumppanuutta naapurikuntien kanssa on syytä tiivistää ja aktivoida. Kunnallisia palveluita voidaan tarjota kuntarajan yli esim. Pirkkalan suunnassa.

Teknisen tuotannon alueella voidaan harkita yhteistä kuntarajat ylittävää liikelaitosta tai osakeyhtiötä.

Kaavoitustyötä voidaan suorittaa yhteisenä, hajautettuna työyhteisönä ja esim. viranomaispalveluja voidaan tuottaa seudullisesti.

Kuntien välisen yhteistyön pitää perustua vapaaehtoisuuteen. Aikaa myöten yhteistyö tuottaa sellaisen tuloksen kuin se ansaitsee. Jokainen kunta tekee itsenäisesti omat ratkaisunsa kuntarakenneasiassa.

 

 

Timo Hanhilahti

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n pormestariehdokas kunnallisvaaleissa 2012

 

*******


Tiedotusvälineiden puolelta Keskustan pormestariehdokkaan nimeäminen ja pormestariohjelmamme saivat positiivisen vastaanoton.

 

Keskustan roolina on olla edelläkävijä.

 

Viime presidentinvaalien Tampereen kolmanneksi suurimpana puolueena eilen kertomamme uutinen on osoitus Keskustan merkittävästä roolista Tampereen kunnallispolitiikassa.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskusta, Tampereen Keskusta, www.tampereenkeskusta.fi, Timo Hanhilahti, pormestariehdokas Timo Hanhilahti, apulaispormestari Timo Hanhilahti. Keskustan pormestariohjelma 2012. Tampereen Keskustan pormestariohjelma 2012,

Alihankinta 2012 - vain yksi puuttui

Maanantai 24.9.2012 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettiin 18.- 20.9.2012 kansainväliset Alihankinta-messut.

 

Messualueen paikoituspaikat eivät koskaan ole olleet yhtä täynnä kuin nyt.

 

Messuilla oli lukemattomia näytteilleasettajia ja merkille pantavaa oli, että monet Suomen talousalueet olivat koonneet osastoilleen alueen yrityksiä. Kunnat tekivät siis itseään ja alueellaan sijaitsevia yrityksiä tunnetuiksi yhteisvoimin.

 

Tampereen elinkeinoasiamies loisti poissaolollaan. Syy on yksinkertainen, sillä Tampereella ei ole elinkeinoasiamiestä!

 

Tredea Oy:n osastolla yritettiin epätoivoisesti luetella Tampereen elinkeinotoiminnasta vastaavia henkilöitä, mutta perin huonolla menestyksellä. Heitä ei kerta kaikkiaan ole!

 

Tampereen ykkösluokan iso hanke on, että Tampereelle perustettaisiin elinkeinoasiamiehen toimi.


Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö on puuttunut asiaan järeällä keinolla, sillä Keskustan valtuustoryhmä jätti asiaa vauhdittavan valtuustoaloitteen 17.9.2012 pidetyssä kaupunginvaltuuston kokouksessa.


Aloite kuuluu näin:


******


Valtuustoaloite elinkeinoasiamiehen saamiseksi Tampereelle.                                                                          

 

Yrittäjyyden edistäminen ja yritystoiminnan edellytysten parantaminen on puhuttanut Tampereella jo kauan. On selkeä epäkohta, että Tampereella ei ole henkilöä, johon yritys voisi olla yhteydessä, kun se suunnittelee sijoittuvansa Tampereelle. Tällaista henkilöä kutsutaan useimmiten elinkeinoasiamieheksi.

Vastuut ja valtuudet jakaantuvat Tampereella useille eri toimielimille ja viranhaltijoille. Jaettu vastuu merkitsee, että vastuuta ei ole kenelläkään.

Yritysten asiointi kaupungin kanssa on hankalaa, kun asiat eivät etene. Tampereelta puuttuvan elinkeinoasiamiehen merkitys korostuu, kun naapurikunnilla tällainen on. Yritykset kärsivät ja joutuvat lähtemään naapurikuntiin, joissa asiat hoituvat. Tampere menettää työpaikkoja ja verotuloja.

Yrityshankinnan asiantuntemus pitää olla kaupungilla ja se pitää olla yritysten käytössä yhden luukun periaatteella ja niin, että asiat lähtevät joutuisasti rullaamaan. Elinkeinoasiamies olisi tätä tehtävää varten.

Esitämme, että Tampereelle perustetaan elinkeinoasiamiehen toimi. Jotta esitys ei lisäisi henkilöstökuluja, ehdotamme, että tilaajajohtajan virka vastaavasti lopetetaan.

 

Keskustan Tampereen valtuustoryhmä

*******

Toivon, että valtuustoryhmämme esitys saa vastakaikua ja Tampereelle saadaan elinkeinoasiamies!

-Esko Erkilä-


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Alihankinta-messut, Alihankinta 2012, Pirkka-halli, Tampereen Messu- ja Urheilukeskus, Tredea, Tredea Oy, Tampereen elinkeinoasiamies, elinkeinoasiamies, elinkeinoasiamies Tampereelle, Keskustan valtuustoryhmä Tampereella, Tampereen Keskusta,

Ei tullut takkia, ei tullut liiviä, ei tullut hanskoja ja ei tullut edes tuluskukkaroa!

Perjantai 31.8.2012 - -Esko Erkkilä-

Kataisen-Urpilaisen hallituksen räpellys vanhuspalvelulain uudistamiseksi päätyi täydelliseen mahalaskuun.

 

Vanhaa satua mukaillen yritettiin takkia, mutta ei saatu aikaiseksi edes tuluskukkaroa!

 

Hallitus päätyi tavoittelemaan vanhusten hoidossa alempaa henkilöstömitoitusta kuin on nykytilanne!

 

Kokoomus ja SDP näyttävät käyvän julkista keskustelua, että kumpi voitti.

 

Tässä arvottomassa pelissä oli ainoastaan häviäjiä, tässä ei ole voittajia. On vastuutonta esittää, että tässä olisi kukaan selvinnyt voittajana.

 

Kokoomuslainen ja sosiaalidemokraattinen maailmankatsomus kokivat mahalaskun ja sen myötä kiistan kohteet eli vanhukset hävisivät.

 

Demarit lukkiutuivat kiistan alussa hoitajakertoimen 0,7 taakse, mutta lopulta he suostuivat kertoimeen 0,5!

 

Ja millaiseen hoitajakertoimeen?

 

Se on nykyinen suositus ja kokoomuksen sekä demarien ”sovun” tuloksena siihen pyritään vapaaehtoisin toimin 31.12.2014 mennessä!

 

Hallituksen päätös merkitsee siis sitä, että hoitajia voi olla oikeastaan miten vähän tahansa yli kaksi vuotta tästä eteenpäin!

 

Ei tullut edes tuluskukkaroa kokoomuksen ja SDP:n budjettisovun tuloksena!

 

Kun vanhuspalvelulaki on nyt saatu vesitettyä oikein perusteellisesti, voivat kokoomuksen Jyrki Katainen ja SDP:n Jutta Urpilainen kääriä hihansa ja jatkaa suomalaisten tienaaman rahan lapioimista etelä-Euroopa hulttiovaltioille.

 

Vanhusten hoitoon sovittu 10 miljoonaa euroa on mitätön taskuraha verrattuna niihin kymmeniin miljardeihin, joita Katainen ja Urpilainen nyt taas pääsevät estoitta jakamaan Kreikalle, Espanjalle ja Italialle.


Tilanteen karkaaminen hallituksen käsistä ilmenee myös siitä, että hallituksen edustajat eivät itsekään tiedä, ovatko he päättäneet lisätä vanhustenhoidon rahoja kymmenellä vai kahdellakymmenellä miljoonalla eurolla vuodessa!

 

Olen varma, että tavalliset kokoomuslaiset ja suomalaiset demarit häpeävät johtajiensa toimia, kun nämä hyljeksivät suomalaista yhteiskuntaa rakentaneita vanhuksia, mutta paapovat etelä-Euroopan hulttiomaita!


Häpeä on syksyn kunnallisvaaleissa hyvä kanavoida positiiviseen suuntaan ja äänestää ehkä elämänsä ensimmäisen kerran Keskustan ehdokasta!

 

Julkidemari Pertti Timonen ennustaa syksyn kunnallisvaalien teemaksi hulttiomaiden tukemista.

 

Tamperelainen-lehden haastattelussa 29.8.2012 politiikan tutkimuksen dosentti Pertti Timonen toteaa mm. näin:

 

Tampereellakin syksyn kuntavaalien merkittävin puheenaihe ei ole omien talousmiesten ja poliitikkojen budjettipainotukset, vaan eteläeurooppalaisten kollegoiden todistettavasti heikko euro-osaaminen ja Suomen osuus laskusta.

 

– Eurokriisi ratkaisee Tampereen vaalituloksen. Valtakunnan politiikka ja puheenaiheet ratkaisevat, sanoo Timonen.

 

Vanhuspalvelulain mahalasku vakuuttaa monet suomalaiset dosentti Timosen kannalle!

 

Keskusta voi syystäkin olla luottavaisesti mukana Tampereen kunnallisvaalikuvioissa!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ei tullut takkia, ei tullut liiviä, ei tullut hanskoja, ei tullut edes tuluskukkaroa, vanhuspalvelulaki, vanhuspalvelulain vesittäminen, Tampereen Keskusta, Pertti Timonen, dosentti Pertti Timonen, Tamperelainen-lehti,

Tampereen Keskusta: Pormestariehdokkaat asetettava ennen kunnallisvaaleja

Perjantai 6.4.2012 - -Esko Erkkilä-

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry piti kevätkokouksensa 2.4.2012.


Laadimme kokouksessa julkilausuman ja toimitimme sen julkisuuteen.


Julkilausuma kuuluu näin:

****************

 

”Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön mielestä puolueiden tulee asettaa pormestariehdokkaansa ennen syksyn kunnallisvaaleja. Pormestarikysymys on oleellinen osa kunnallisvaali- ja poliittista asetelmaa. Äänestäjillä pitää olla mahdollisuus arvioida myös tätä äänestyspäätöstä tehdessään puhumattakaan pormestarin henkilön ja instituution merkityksestä.

Pormestarijärjestelmään kuuluu mielestämme olennaisena osana demokratian vahvistaminen ja avoimuus. Vaikka pormestarin nimi selviääkin vasta vaalien jälkeisissä neuvotteluissa, eivät puolueet voi mennä sillä verukkeella vaaleihin sammutetuin lyhdyin ja olla julkistamatta ehdokkaitaan. Aivan kuten oikeusministeri Anna-Maija Henrikssonkin (rkp) on todennut.

Vuoden 2008 kunnallisvaalit olivat ensimmäiset nykyisen pormestarimallin aikana. Ei voida perustellusti väittää, että edelliset kunnallisvaalit olisivat muodostuneet pormestarivaaleiksi, vaikka joidenkin pormestariehdokkaiden kohdalla äänimäärät nousivatkin.

Tampereen Keskusta ei halua aliarvioida äänestäjien arvostelukykyä, vaan luottaa kaupunkilaisten harkintakykyyn vaaleissa myös siinä tilanteessa, että puolueet pelaisivat avoimin kortein ja asettaisivat pormestariehdokkaansa ohjelmineen kansan arvioitavaksi.

Keskustan mielestä pormestari tulee valita avoimella vaalilla. Näin tulee tehdä jatkossa myös Tampereella.


KESKUSTAN TAMPEREEN KUNNALLISJÄRJESTÖ RY

Vuosikokous”

**************

 

Julkilausumamme sai runsaasti julkisuutta, sillä siinä Keskusta toi selkeästi esille, että vaalitulosta pitää kunnioittaa ja ylin päätösvalta kaupungissa kuuluu tamperelaisille.


Keskustan kanta poikkeaa Kokoomuksen, SDP:n, Vihreitten ja Vasemmistoliiton suunnitelmista, sillä niillä on tarkoitus mennä ns. sammutetuin lyhdyin syksyn kunnallisvaaleihin.


Mainitut neljä puoluetta ovat solmineet julkisen sopimuksen, että ne aloittavat pormestarineuvottelut Tampereen kaupungintalolla vaalipäivän iltana klo 23.00!


Tuntuu kummalliselta, että jotkut puolueet ovat sopineet minuutin tarkkuudella milloin ne pyyhkivät vaalituloksella – no, en viitsi sanoa, että mitä ruumiinosaa.


Äänestäjät saavat arvioida, että miten he arvostavat Tampereen Keskustan linjaa.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö, Keskusta Tampereella, Tampereen Keskusta, valtuustosopimus, pormestarivaalit, Tampereen pormestari, paikkajakosopimus,

Millaisen keskustan haluamme Tampereelle?

Perjantai 5.2.2010 - -Esko Erkkilä-

Aamulehti järjesti auditoriossaan otsikkoaihetta käsitelleen keskustelutilaisuuden 3.2.2010 klo 18.00. Osallistuin tilaisuuteen.

 

Auditorio täyttyi melkein kokonaan eli paikalla oli lähes satakunta asiasta kiinnostunutta.

 

Puheenjohtajana toimi mallikkaasti Aamulehden uutispäällikkö Sari Torvinen.

 

Paneelin osanottajina olivat vuorineuvos Kari Neilimo, johtaja Kari Kankaala, kauppias Erika Hildén, arkkitehti Niina Rissanen sekä arkkitehtiopiskelija Emmi Keskisarja.

 

Vuorineuvos Neilimon johtama Tampere 2030-vision työryhmä...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen keskustan kehittäminen, läntinen oikorata, järjestelyratapihan siirtäminen

« Uudemmat kirjoitukset