Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Todellinen kokemus - Pompeiji

Tiistai 24.10.2017 - -Esko Erkkilä-

Sorrenton-matkamme toisena päivänä saimme tutustua Vesuvius-tulivuoren purkauksessa hävinneeseen Pompeijin kaupunkiin.

 

 

Vesuviuksen vuonna 79 tapahtunut purkaus peitti alleen Pompeijin kaupungin.

 

 

Pompeiji sai olla kahdeksan – kymmenmetrisen hohkakivi- ja tuhkakerroksen alla lähes 1700 vuotta, sillä kaivaukset sen esiin saamiseksi alkoivat vasta vuonna 1748.

 

 

Seuraavassa ensimmäinen kuvakertomus tutustumisestamme Pompeijiin:

 

 

 

IMG_3462.JPG

 

 

Ensimmäinen tutustumiskohteemme Pompeijissa oli gladiaattorikenttä.

 

 

 

IMG_3463.JPG

 

 

Gladiaattorit asuivat kentän laidoilla sijaitsevissa pienissä huoneissa.

 

 

 

IMG_3464.JPG

 

 

Tässä sisäkuva gladiaattorin huoneesta.

 

 

 

IMG_3466.JPG

 

 

Gladiaattoreina tai ainakin heidän joukossaan oli myös naisgladiaattoreita – saattoivat olla vain ”viihdytysmielessä”!

 

 

 

IMG_3472.JPG

 

 

Pompeijissa oli amfiteattereita ja tässä olen tutustumassa niistä yhteen.

 

 

Muistutan taas, että kaikki nämä rakenteet olivat kahdeksanmetrisen hohkakivi- ja tuhkakerroksen peitossa 1700 vuotta!

 

 

 

IMG_3482.JPG

 

 

Pompeijin kadut olivat ja ovat yhä edelleen niin kapeita, että niille mahtuivat vain kahdet hevosrattaat vierekkäin.

Mainittakoon, että sama raideleveys on nykyään käytössä useimmissa etelä- ja keski-Euroopan maissa!

 

 

Kuvassa näkyvä ”suojatie” oli välttämätön, sillä jätevesijärjestelmää ei ollut. Kaikki jätteet kaadettiin kadulle ja jotta kaupunkilaiset pääsivät kulkemaan kuivin jaloin, oli välttämätöntä kiviset korokkeet, jotta kadun pystyi ylittämään.

 

 

 

IMG_3481.JPG

 

 

Katukivissä näkee tänäänkin uria, jotka ovat syntyneet hevoskärryjen kärrynpyörien aiheuttamasta kulutuksesta.

 

 

 

IMG_3484.JPG

 

 

Reunuskivissä on yhä edelleen nähtävissä kaiverrettuja reikiä, joihin hevosten suitset voitiin sitoa, kun isäntä meni asioilleen vaikkapa…

 

 

 

IMG_3478.JPG

 

 

…katukeittiöön, josta tarjoiltiin ruokaa!

 

 

 

IMG_3514.JPG

 

 

Pompeijissa katukeittiöiden ja muiden kadunvarren liikkeiden edessä olivat yli 1900 vuotta sitten liukuovet ja liukuovien alapuoliset urat kivissä on edelleen monissa paikoissa selvästi nähtävissä.

 

 

*************

 

 

IMG_3518.JPG

 

 

Terme Stabiane eli roomalainen kylpylä on Pompeijin vanhin rakennuskompleksi.

 

 

IMG_3520.JPG

Kylpylän pääkoriste kuvaa Jupiteria, jonka kädessä on valtikkasauva.

 

 

 

IMG_3521.JPG

 

 

Tässä samainen Jupiter-veistos (oikealla ylhäällä) laajemmassa kuvassa.

 

 

 

Muistutan taas, että kaikki tämä oli hohkakiveen ja tuhkaan hautautuneena 1700 vuotta!

 

 

 

IMG_3531.JPG

 

 

Poistuimme kylpylästä ja jatkoimme matkaa Pompeijin seuraavaan kohteeseen.

PS. Suosittelen tutustumaan Pompeijiin, jos ja kun olette matkalla Italiassa.  Oletan, että esim. Roomasta pääsee pikajunalla nopeasti Napoliin ja sieltä paikallisjunalla Sorrenton suuntaan; poisjäänti Pompei Scavi -asemalla ja olet kävelymatkan päässä Pompeijin rauniokaupungista!

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Sorrento2017, Pompeiji, Terme Stabiane, Jupiter, Pompei Scavi,

"Ketterästi polkee faari, faarilla on Jaguaari"

Torstai 21.8.2014 - -Esko Erkkilä-

Uskon, että monet muistavat otsikossa toistetun mainossanoman, mutta harvat varmaan tietävät sen taustan.

 

Kyseessä on tamperelaisen polkupyörävalmistajan Kone ja Terä Oy:n mainos, joka löi itsensä läpi 1950 –luvulla.

 

Mainoslause tuli taas kerran mieleeni osallistuessani eilen pienellä osuudella Keskustan ”Pyörät Pyörimään” –tapahtumaan, kun pyöräilykaravaani lähti kello 08.00 Tampereen Keskustorilta kohti Lempäälää.

 

Hankin Kone ja Terä Oy:n valmistaman Jupiter-polkupyörän jo markka-aikana ja maksoin siitä silloin 300 markkaa.

 

 

 

 

pyora1

 

 

Pyöräni sai ansaittua huomiota, kun ilmestyin sen kanssa Pyörät Pyörimään –tapahtumaan eilen aamulla eli 20.8.2014.

 

 

************

 

Kone ja Terä Oy:n varhaisvaiheet juontavat juurensa vuonna 1897 perustetun konepaja Sommers & af Hällström & Waldens:n perustamiseen. Mainittu yritys aloitti polkupyöränrunkojen valmistuksen vuonna 1933 ja silloin yrityksen nimeksi muutettiin Kone ja Terä Oy.

Kone ja Terä Oy valmisti polkupyöriä useilla tuotemerkeillä ja niitä olivat Jaguar –merkin lisäksi mm. Peto ja Tammer.

 

Polkupyörän valmistus Tampereella löi leiville 1960 –luvulle saakka, mutta sitten mm. mopojen yleistyminen merkitsi yritykselle vaikeuksia ja se hakeutuikin konkurssiin vuonna 1962.

 

 

 

 

 

pyora2

 

 

Tässä Jupiterini taakse ovat ryhmittyneet minun lisäkseni Pyörät Pyörimään –tempauksen keskeinen toimija, Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piirin toiminnanjohtaja Minna Siira, tamperelainen yrittäjä Timo Vuohensilta sekä kansanedustaja Arto Pirttilahti.

 

 ************

Timo Vuohensillan isä on aikoinaan ollut töissä Kone ja Terä Oy:ssä.

 

Isänsä laatutyöhön liittyen Timo Vuohensilta antoikin pyörälleni ”Yrittäjän takuun” eli sen, että jos isänsä tekemään Jupiter –pyörääni tulee vikaa, niin hän korjaa vian!

 

Jos Isän tekemä pyörä menee rikki, niin kyllä poika korjaa, totesi Timo Vuohensilta!

 

 

-Esko Erkkilä- 

PS: Korjaus 23.7.2018:

Pyöräni onkin merkiltään Jaguar, kuten allaolevasta kuvasta ilmenee:

IMG_2936.JPG

3 kommenttia . Avainsanat: Jupiter-polkupyörä, Jupiter, Peto, Tammer, Kone ja Terä Oy, Tampereella valmistetut polkupyörät, Pyörät Pyörimään, Ketterästi polkee faari faarilla on Jaguaari, Timo Vuohensilta, Minna Siira, Arto Pirttilahti, Jaguar on Kone ja Teräs Oy:n tuotemarkki,