Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Sähköpyöräily ei ole kuntoilua, mutta mukava liikkumistapa kylläkin!

Keskiviikko 4.7.2018 - -Esko Erkkilä-

Perhekuntamme nuorin hankki sähköpyörän ja myös minä pääsin sitä kokeilemaan.

 

 

Ajoin vain lyhyen matkan, mutta jo senkin perusteella ihastuin sähköpyöräilyyn.

 

 

 

On varmaa, että sähköpyörällä maisemat vaihtuvat nopeasti ja vaivattomasti.  Kuntoilun kanssa sähköpyöräilyllä ei ole juurikaan mitään yhteistä, sillä niin helppoa ja kevyttä hommaa sähköpyöräily on.

 

 

 

IMG_1421.JPG

 

 

Nuorimmaisen sähköpyörässä on 9 eri avustustasoa ja koeajoni aikana käytin tasoa kolme.

 

 

Vaihteita pyörässä taitaa olla lähes kymmenen ja koeajon jälkeen tulikin mieleeni, että varmaan aikamoista haipakkaa maisemat vaihtuvat isoimmalla vaihteella ja suurimmalla avustustasolla!

 

 

 

*****************

 

 

 

Sananmukaisesti ”rippikouluikäisenä” tutustuin moottoriavusteiseen polkupyörään, kun eräs rippikoulukaverini ajeli sellaisella moottoriavusteisella polkupyörällä, jossa polttomoottorikäyttöisen vempeleen vinhasti pyörivä rulla laskettiin erillisen vipulaitteiston avulla polkupyörässä etupyörän päälle.

 

 

Laitteesta en ole 1960-luvun alkupuoliskon kokeilujen jälkeen kuullut mitään, joten systeemi ei ollut toimiva.  Se ongelma laitteella ainakin oli, että jos laski pyörivän rullan nopeasti eturenkaan päälle, niin eturengas ei siitä pitänyt!

 

 

***************

 

Valtaosa pyöräilykansasta arvostaa saasteettomuutta sekä ympäristöystävällisyyttä ja sähköpyöräily sitä energian osalta on, sillä Energiateollisuus ry:n tilastojen mukaan vuonna 2016 Suomessa käytetystä sähköstä 33,7 % oli tuotettu ydinvoimalla!

Sisältyyköhän tuohon äskeiseen lauseeseen hieman sarkasmia!
No, ydinvoiman osuus sähkön kokonaistuotannosta ainakin pitää paikkansa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sähköpyörä, sähköpyöräily, sähköpyöräily ei ole kuntoilua, Energiateollisuus ry, ydinvoiman osuus Suomen sähkönkulutuksesta, sähköpyöräilyä ydinvoimalla,

Nyt minua hävettää hieman vähemmän...

Tiistai 15.6.2010 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikkö kielsi kesällä 2008 sähköpyörätuolien kuljettamisen paikallisliikenteen busseissa.

 

Tamperelainen-lehti julkaisi asiasta silloin kirjoittamani mielipidekirjoituksen. Kirjoituksen teksti oli tämä:

 

--------------------

 

"Hävettää olla Tampereelta !

 

Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikkö teki päätöksen, jolla sähköpyörätuolien kuljettaminen paikallisliikenteen busseissa lopetettiin.

 

Kuljetuskieltoa perustellaan ...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Joukkoliikenne Liikelaitos, sähköpyörätuolit, bussilinjojen kilpailutus, Olli-Poika Parviainen

Hävettää olla Tampereelta

Perjantai 5.9.2008 - Esko Erkkilä

Hävettää olla Tampereelta !

Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikkö teki taannoin päätöksen, jolla sähköpyörätuolien kuljettaminen paikallisliikenteen busseissa lopetettiin.  

 

Kuljetuskieltoa perustellaan heikoilla rampeilla sekä sähköpyörätuolien kiinnitysvaikeuksilla.  Lisäksi sähköpyörätuoliasiakkaiden auttaminen hankaloittaa aikatauluissa pysymistä.  

 

 

Tampere on päätöksensä jälkeen ainoa kaupunki, joka jättää sähköpyörätuolien käyttäjät joukkoliikennepalveluiden ulkopuolelle.  

 

 

Tampereella on yli 800 sellaista asukasta, jotka ovat oikeutettuja kuljetuspalveluiden käyttämiseen.  Heille myönnetään 18 yksisuuntaista matkaa kuukaudessa.  Tämä merkitsee siis yhdeksän (9) edestakaista matkaa kuukaudessa eli n. kaksi edestakaista matkaa viikossa. Mitkä menot ns. terveet valitsisivat, jos heillä olisi viikossa valittavana kaksi matkaa kodin ulkopuolelle?  

 

 

Vaikka Tampereen kaupungin nyt tekemä syrjintäpäätös koskee suoranaisesti vain sähköpyörätuolien käyttäjiä, on päätös isku vasten kasvoja paljon suuremmalle joukolle.  

 

 

Päätöksellä osoitetaan syrjintää kaikille vammaisille, heidän läheisilleen ja laajalle joukolle vammaisten parissa työskenteleviä.  

 

 

Tavallaan päätös leimaa kaikki vammaisten parissa työskentelevät henkilöt toisen luokan kansalaisiksi; vammaissairaanhoidon piirissä työskentelevät, kuntoutuksen ammattihenkilöstön, puheterapeutit ja tulkit, jopa autonsa vammaiskuljetuksiin soveltuvaksi muuttaneet taksiautoilijat.  

 

 

Tampereen virkamiesten tekemä päätös koskettaa ehkä eniten nuoria vammaisia.  He ovat aktiivisia ja haluavat liikkua ikäistensä parissa.  Uudet kulkemista helpottavat apuvälineet ovat heidän suosiossaan.  Nyt Tampereen kaupunki on sulkenut heiltä pois tämän mahdollisuuden!  

 

 

Olen Turussa ja Raisiossa työssä käydessäni ylpeä siitä, että asun Tampereella.  Kutsun Turkua ja sen lähitienoota leikillisesti syrjä-Suomeksi, sillä onhan sinne pitkä matka täältä Tampereelta.  

 

 

En häpeä sitä, että perheessämme on 20-vuotias nuorimies, joka on oikeutettu käyttämään Tampereen kaupungin kuljetuspalveluja, mutta häpeän tunnustaa asuvani Tampereella sen jälkeen, kun vammaisia syrjivä päätös tuli julkisuuteen.  Esim. Turussa vammaiset ja heidän saattajansa saavat matkustaa joukkoliikennevälineissä ilmaiseksi!  Isoista kaupungeista myöskään Helsinki, Jyväskylä, Lahti ja Oulu eivät rajoita vammaisten joukkoliikennematkustamista.  

 

 

Vahinko Tampereen maineelle on jo tapahtunut, mutta osa siitä voitaisiin korjata, jos vammaisia syrjivä päätös nopeasti peruttaisiin.   

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vammaisten sähköpyörätuolikielto