Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Tampereen Rantaväylän YVA-palaute

Keskiviikko 18.11.2009 klo 21.11 - -Esko Erkkilä-


1. Räjäytystoimenpiteet ja niihin liittyvien yksityiskohtien kirjaaminen YVA-selvitykseen…

 

…on suoritettava Rantaväylän tunneliratkaisuissa tarkasti ja täsmällisesti, sillä räjäytystyöt koskettavat laajan alueen asukkaita sekä rakennelmia.

 

Tien- ja talonrakentamisen räjäytyksiin ja louhintoihin erikoistuneita alan todellisia asiantuntijoita ei ole koko maassa (vaikka toisin väitetään), joten on tukeuduttava lähes samoissa olosuhteissa saatuihin käytännön kokemuksiin.

 

Vastuu räjäytystöissä syntyvien vahinkojen korjaamiseen ja korvaamiseen on yksiselitteisesti työn teettäjällä. Tämä periaate pitää ilmetä jo YVA-päätöksessä.

Korvausvastuuta ei voida siirtää esim. louhinta-alan yrittäjälle. Työn teettäjän pitää luonnollisesti urakkasopimuksissa huomioida, että urakoitsijalla on vahinkotapauksissa selkeä korvausvastuu työn teettäjälle. Vahingonkärsijän suuntaan tiehankkeesta vastaava on kaikissa tapauksissa korvausvelvollinen.

 

Karttapalautteessa merkitsemälläni alueella on ennen räjäytystöiden aloittamista suoritettava puolueeton ja luotettava alkutarkastus, jossa todetaan asuntojen sekä rakenteiden vaurioitumattomuus. Jos rakenteet ovat aiemmin vaurioituneet, on siitä tehtävä yksityiskohtainen merkintä tarkastuspöytäkirjaan. Ennakkotarkastuksissa voidaan hyödyntää videotekniikkaa. On luonnollista, että asunnon tai kiinteistön omistajan tai haltijan oltava läsnä alkutarkastuksessa ja hänen on hyväksyttävä sekä allekirjoitettava tarkastuspöytäkirja. Pöytäkirjoja on laadittava kaksi samanlaista kappaletta - toinen rakennuttajalle ja toinen asukkaalle.

 

Louhintatyöt eivät saa häiritä asukkaita, luontoa ja muuta normaalia toimintaa kuin kohtuullisesti. YVA-päätökseen pitää kirjata tarkasti viikonpäivät sekä kellonajat, jolloin louhintaa tai siihen liittyviä muita toimintoja voidaan tehdä. Louhintatyöhön verrattavia töitä ovat poraukset, kiviaineksen särkeminen, kiviaineksen kuljettaminen sekä mittaus- ja suunnittelutyöt, jotka häiritsevät alueen normaalia elämää - kaikki tämä pitää kirjata täsmällisesti sekä tarkasti YVA-päätökseen. Kokemus on osoittautunut, että kiviaineksen särkemistä pyritään tekemään vuorokauden ympäri ja tämä pitää estää YVA-päätöksen määräyksillä. Nykyisellä Ikean rakennustyömaalla kivien särkemistä on lähes vuorokaudet ympäriinsä tapahtunut vuosikaudet ja se ei ole asukkaiden kannalta oikein.

 

Vaikka räjäytykset tapahtuvatkin maan alla, on rakennustöiden aikana pölyhaitan esiintyminen varmaa. Tämä asia pitää käsitellä YVA-päätöksessä ja siinä on huomioitava ainakin kiviaineksen lastaaminen, kuljettaminen sekä kiviaineskuormien purkaminen, mahdollinen välivarastointi, uudelleenlastaus, kuljetus lopulliselle käyttöpaikalle ja purkaus sinne.

 

Kiviaineksen kuljettaminen ja muut siihen liittyvät toiminnot aiheuttavat melua ja sen haittavaikutuksiin pitää YVA-päätöksessä kiinnittää huomiota. Melua aiheuttavan toiminnan rajaaminen työpäiviin (ma…pe) sekä päiväsaikaan (klo 08.00…16.00) on eräs keino hallita työmaan melusaastetta.

 

YVA-päätöksessä on saatujen kokemusten perusteella päätettävä se heilahdusnopeustaso (mm/sekunnissa), joka on kallioperäräjäytyksissä korkein sallittu heilahdusnopeus.

 

Heilahdusnopeustason määrittelyssä on huomioitava se, että monet räjäytykset suoritetaan varsin lähellä tärinälle alttiita kohteita. Toisaalta on tiedostettava se, että kallioperän arvaamattomuuden vuoksi yksittäisen räjäytyksen tuhovaikutus saattaa varsin kaukanakin räjäytyspisteestä olla suuri. Louhintatöiden ennustettavaa tuhovaikutusta on erittäin vaikea ennakoida ja sen vuoksi YVA-määräykset on laadittava huolella.  Luotettavaa "kirjatietoutta" ei ole olemassa.

 

Ehkä jo YVA-päätöksessä on mainittava ne sanktiot, joita liian suurien räjäytyspanosten käyttämisestä aiheutuu. On mainittava korvauksensaaja sekä korvauksen suuruus. Tehokkaaksi keinoksi on osoittautunut se, että urakoitsija joutuu keskeyttämään kaiken työmaatoimintansa ilman korvausta ja ilman lisäajan myöntämistä esim. viikoksi.

 

Oleellista on, että YVA-päätöksessä nimetään ne kiinteistöt (tarvittaessa asuntokohtaisesti), joihin hankkeen toteuttajan toimesta ja hänen kustannuksellaan asennetaan heilahdusnopeusmittarit.

 

Heilahdusnopeuksia on hankkeen toteuttajan sekä asukkaiden valitsemien edustajien pystyttävä seuraamaan reaaliaikaisesti - parin minuutin viive on sallittava, mutta silloinkin on huomioitava, että louhintayrittäjä ei saa käyttää yhtäaikaista moniräjäytysmallia.

 

Luohinta- yms. töille on nimettävä rakennuttajan toimesta henkilö, joka vastaa rakennuttajan (= Tampereen kaupunki), työmaalla toimivien yritysten sekä alueen asukkaiden välisestä yhteistyöstä. Hänen on aina räjäytystöiden aikana oltava tavoitettavissa työmaalta.

 

Kaikki louhinta- ja räjäytystyön seuranta- sekä valvontatoimenpiteet on tarkasti kirjattava YVA-päätökseen, sillä muuten YVA-menettely menettää merkityksensä.

 

Yhteenvetoa

 

Tässä on tarkasteltu tunnelin rakentamisen aikana ilmeneviä seikkoja räjäytysten ja louhintatöiden kannalta. Oleellista on se, että toimeksiantaja vastaa kaikista rakennustyön aikana taloille aiheutuneiden vahinkojen korjaamisesta. Esitän, että nämä seikat kirjataan YVA-päätökseen.

 

Mikäli päädytään muuhun ratkaisuun kuin tunnelivaihtoehtoihin, ovat tässä esittämäni monet näkökohdat sellaisia, että ne koskevat Rantaväylän niitäkin toteuttamisvaihtoehtoja, jotka perustuvat pintaratkaisuihin.

 

 

2.  Tunnelivaihtoehtojen vaikutukset luontoon, hankkeen taloudellisuuteen sekä ihmisiin…

 

                      …ovat tunnelin valmistumisen jälkeen nyt arvioiden pääosin positiivisia.

 

Tampereen kokoisessa kaupungissa kaupunki-infran suunnittelussa tarkastelun on suuntauduttava vuosikymmeniä eteenpäin. Tunneliratkaisun toteuttaminen näyttäisi olevan sitä.

 

Tampere sijaitsee kahden järven välisellä kapealla kannaksella. Liikenteen sujumisen varmistaminen vuosikymmeniä eteenpäin on haasteellista.

 

Helsingistä Etelä-Pohjamaalle ja Vaasan seudulle suuntautuva kumipyöräliikenne on jo nyt siirtynyt Tampereen läntiselle ohitustielle. Tämä kehityssuunta tulee voimistumaan, kun Puskiaisista Rajasalmen sillalle kaavailtu kolmostien uusi linjaus aikanaan toteutuu.

 

Jyväskylän suunnasta Poriin, Raumalle ja Vaasaan suuntautuva liikenne ohjautuu entistä enemmän Tampereen eteläiselle ja läntiselle ohitustielle. Osin tämä on toivottavaakin, mutta vaarana on henkilö- ja turistiliikenteen osalta Tampereen "kuivuminen". Järkevän ja vaivattoman läpikulkumahdollisuuden rakentaminen varmistaisi Tampereen pysymisen ulkopaikkakuntalaisten poikkeamiskaupunkina.

 

Oikein toteutettu nelikaistainen liikenneväylä Orivedeltä Tampereen keskustaa hipoen Hämeenkyröön ja Ikaalisiin saakka olisi näin ajatellen varteenotettava ratkaisu.

 

Tunnelimallissa voitaisiin huomioida kestävän kehityksen, maisema-arvojen sekä Tampereen matkailun kehittämisen tarpeet.

 

Rantatien tunneli siistisi Näsijärven rantaa ja antaisi kaupungille "uudet puistokeuhkot".

 

Läpikulkuväylän pintavaihtoehto eräällä Tampereen maisemallisesti parhaalla paikalla on maisema-arvojen tuhlaamista.

 

Maan alle menevällä liikenteellä ajoneuvoista vapautuvaa Näsijärven rantaa ei kuitenkaan saa turmella koko rannan täyttävällä korkealla rakentamisella. Se on YVA-päätöksellä hoidettava ja merkitsee sitä, että rantarakentamiselle on asetettava järkevät puitteet.

 

 

-Esko Erkkilä-

Avainsanat: tampere, rantaväylän YVA, tunneli


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini