Kuuntelin radiosta, kun Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalo teki eduskunnassa kysymyksen ministeri Vehviläiselle, jossa hän peräänkuulutti hallituksen toimia Euroopan parlamentin 17.6.2010 tekemään päätökseen, jonka mukaan työaikadirektiiviä ryhdyttäisiin soveltamaan tiukasti myös kuljetusyrittäjiin.
Alatalon kysymys oli ajankohtainen sekä selkeä ja se oli tehty oikealle taholle, sillä kuljetusalan kysymykset kuuluvat liikenneministeri Vehviläisen vastuulle.
Vehviläisen vastaus oli harvinaisen jyrkkäsanainen...
Kuuntelin radiosta, kun Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalo teki eduskunnassa kysymyksen ministeri Vehviläiselle, jossa hän peräänkuulutti hallituksen toimia Euroopan parlamentin 17.6.2010 tekemään päätökseen, jonka mukaan työaikadirektiiviä ryhdyttäisiin soveltamaan tiukasti myös kuljetusyrittäjiin.
Alatalon kysymys oli ajankohtainen sekä selkeä ja se oli tehty oikealle taholle, sillä kuljetusalan kysymykset kuuluvat liikenneministeri Vehviläisen vastuulle.
Vehviläisen vastaus oli harvinaisen jyrkkäsanainen ja selkeä. Hän ihmetteli nimeltä mainiten SDP:n EU-parlamentaarikkojen Mitro Revon sekä Liisa Jaakonsaaren äänestyskäyttäytymistä EU-parlamentissa.
Puhemies Niinistö antoi kansanedustaja Mikko Alatalolle mahdollisuuden lisäkysymyksen tekemiseen ja saimme kuulla taas selkeää tekstiä siitä, että Brysselissä tehty päätös vaikeuttaa suomalaisen pienyrittäjän - tässä tapauksessa kuljetusyrittäjän - elinkeinon harjoittamista.
Oli hyvä, että Vehviläisen vastauksen jälkeen lisäkysymyksen tekemiseen annettiin mahdollisuus myös SDP:n Tero Rönnille. Rönni osoitti kysymyksellään SDP:n tappolinjan yrittäjiä kohtaan - kiitos Rönnille, että hän kansanedustajataipaleensa loppumetreillä uskaltaa ja tohtii kertoa SDP:n todellisen linjan pienyrittäjän kurituslinjasta.
Liikenneministeri Vehviläinen on asiassa tosissaan, sillä hän lähetti asian johdosta julkisuuteen jyrkkäsanaisen tiedotteen mainiten siinä mm. seuraavaa:
--------------------
Päätös on käsittämätön. Tämänkaltainen lainsäädäntö on malliesimerkki siitä, miten kansalaisten jo muutenkin vähäistä luottamusta EU:hun murennetaan. Kuljettajayrittäjien kannalta on todella hankalaa, jos 48 tunnin viikkotyöaikarajoitusta sovelletaan myös heihin. Tämä tarkoittaisi sitä, ettei autoa voisi edes pestä tai huoltaa tämän tuntirajan ulkopuolella. Muistutan siitä, että kuljettajayrittäjät ovat jo ennestään ajo- ja lepoaikasäädöksien piirissä samoin kuin työntekijäkuljettajatkin.
-Pienyrittäjyyttä tulisi tukea, eikä tehdä yrittäjien toimintaa kohtuuttomasti haittaavaa sääntelyä, Vehviläinen sanoo.
-------------------
Kiitän kansanedustaja Mikko Alataloa tärkeän asian esilletuomisesta ja kiitokset myös liikenneministeri Anu Vehviläiselle siitä, että hän osoitti "sylttytehtaan" ja vaatii Suomea ryhtymään asian vaatimiin toimenpiteisiin.
-Esko Erkkilä-