Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

YVA-prosessi on vaikuttamisen paikka!

Torstai 12.11.2009 klo 18.31 - -Esko Erkkilä-


Parhaillaan on menossa Tampereelle suunnitellun Rantaväylän tunnelin YVA-arviointi.

 

Tarkoitukseni on antaa yleisöpalautetta meneillään olevaan arviointiin. Palaute on toimitettava Pirkanmaan Ympäristökeskukselle 18.11.2009 mennessä.

 

Olen aikaisemmin osallistunut yleisöpalautteen antajana kahteen YVA-prosessiin.

 

Ensimmäisen kerran olin taustavaikuttajana Toivonen Yhtiöt Oy:n Viljakkalan Vironvuorille suunnitteleman jätteenkäsittelylaitoksen torjumisessa. Toki jätin asiasta myös henkilökohtaisen vastineen, jossa kasvavien liikennemäärien perusteella vastustin hanketta.

 

Viljakkalan puolesta ry -kansalaisliikkeen vastustuksen ansioista suunniteltu jätteenkäsittelylaitos ei toteutunut.

 

Toisen kerran osallistuin YVA-prosessiin esittämällä mielipiteeni Vt 9 parantamisesta Tampereen ja Oriveden välillä.

 

Mielipiteeni on kirjattu Pirkanmaan Ympäristökeskuksen selostuslausuntoon, joka on julkaistu 09.10.2009.

 

Olen selostuslausunnossa saanut identifioinnin GG ja lausuntoni kuuluu 35-sivuiseen selostuslausuntoon kirjattuna näin:

 

--------------------------

 

GG Mielipiteen esittäjä käsitteli hankkeen kestoa ja rahoitusta.

 

Hän ehdottaa, että Tampere - Orivesi -tienparannushanke kohdistettaisiin tässä vaiheessa koskemaan ainoastaan tiettyjä liikenneturvallisuuden parantamiseen sekä liikennemelun vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä Tampereen Alasjärveltä Tarastenjärven eritasoliittymään tai korkeintaan Kangasalan Suinulaan saakka.

 

Jos näin ei tehdä, niin nykyiset melu- ja liikenneturvallisuusongelmat tulevat moninkertaistumaan seuraavien vuosikymmenten aikana. Meluongelmat toteutuvat vuoden 2030 ennusteen mukaisina – hänen esittämä kauhuskenaario saattaa osoittautua jopa alimitoitetuksi.

 

Tampere - Orivesi -välinen tieosuus kuuluu onnettomuustiheydeltään maamme tieverkon vaa-rallisimpaan viidennekseen. Tieosuudella on tapahtunut vuosina 2002–2006 keskimäärin 10 henkilövahinkoa vaatinutta onnettomuutta vuodessa ja niissä on kuollut 2..3 henkilöä sekä loukkaantunut 12 henkilöä vuodessa.

 

Tilanne vaatii nopeita muutoksia ja sen vuoksi meillä ei ole mahdollisuuksia jäädä odottamaan "täydellisen" suunnitelman toteuttamista joskus vuosikymmenten kuluttua. Maankäytön laajeneminen Nurmi-Sorilassa, mutta myöskin Ruutanan sekä Siunulan alueilla merkitsevät nopeiden toimenpiteiden tarpeellisuutta mainitun tieosuuden kehittämisessä.

 

Tampere - Orivesi välisen tienparannussuunnitelman rinnalle tulisi laatia vaihtoehtoinen suunnitelma, joka olisi kustannusvaikutukseltaan kohtuullinen, mutta merkitsisi selkeää parannusta nykyiseen liikenneturvallisuus- ja melutilanteeseen. Vaihtoehtoisessa suunnitelmassa pitäisi keskittyä Olkahistenlahden seudulle siten, että aktiivisesti suunniteltava tiejakso alkaisi Tampereen Alasjärveltä ja päättyisi Jyväskylän suuntaan edetessä Siunulan liittymään.

 

--------------------

 

Pyrin siis mielipiteessäni painottamaan Vt 9:n Tampere- Orivesi -osuuden Tampereen puoleisen osan nopeaa kehittämistä.

 

Aika näyttää, että saako esittämäni mielipide tuulta selkänsä taakse. Uskon sen kuitenkin olevan tamperelaisten mieleen ja tiedän heidän tukevan ajatuksiani!

 

 

-Esko Erkkilä-

Avainsanat: Vt 9, Olkahistenlahti, Atala, Nurmi-Sorila


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini