Tampereen kaupungin Palveluliikenne ansaitsee kiitoksenMaanantai 14.1.2013 - -Esko Erkkilä- Mielelläni poikkean tavanomaisesta linjastani eli jonkin epäkohdan arvostelemisesta, kun nyt kerron Tampereen kaupungin Palveluliikenteestä.
Tampereen Palveluliikenne palvelee erityisesti ikäihmisiä, liikuntaesteisiä ja pyörätuolilla liikkuvia.
Tampereen Palveluliikenne hoidetaan pikkubusseilla, joista tässä eräs niistä eli linjalla 11 kulkeva.
Palveluliikenne kattaa koko ydinkaupungin, sillä palvelubussilinjoja on kaikkiaan 16.
Linjat 6, 11 ja 13 toimivat linjamaisesti, mutta pieniä poikkeuksia asiakkaiden toivomusten mukaan on niilläkin mahdollista tehdä.
Palveluliikenne toimii pääasiassa kutsuperiaatteella, sillä matka tilataan soittamalla bussin numeroon. Esimerkiksi Palokallion, Peltolammin ja Multisillan aluetta palvelevan palvelubussin puhelinnumero on 050-531 7244.
Palvelubusseilla on kaupungilla tiettyjä aikataulupisteitä, joista lähtöajat ovat kiinteitä.
Palveluliikenteessä matkan hinta on sama kuin kaupungin busseissa ja matkan voi maksaa joko Tampereen kaupungin matkakortilla tai käteisellä.
Palvelubussit liikennöivät maanantaista perjantaihin pääsääntöisesti klo 8.30 – 14.30.
Myös Lempäälässä on vastaavaa palvelutoimintaa. Tässä kuvassa eräs Lempäälän palvelubusseista pysähtyneenä Koivistonkylän Prisman luona Tampereella.
En ole vielä tarvinnut palvelubusseja, mutta olen seurannut matkustajien asettautumista palvelubussin kyytiin. Niissä Tampereen palvelubusseissa joita olen seurannut, ostokset pitää tunkea matkustajaosaston lattialle ja matkustajien syliin. Ainakin siinä Lempäälän palvelubussissa, josta tässä kuva, ostosongelma on ratkaistu sillä, että palvelubussin takana on erillinen tila matkustajien ostoksille. Tuntumani Tampereen kaupungin Palveluliikenteeseen perustuu vain sivustakatsojan rooliin ja niihin asiakkaiden kommentteihin, jotka ovat kantautuneet korviini. Niiden perusteella uskallan sanoa, että palvelubussien kuljettajiksi on seuloutunut taksin- ja bussinkuljettajien aatelia - on kerrassaan ollut hienoa seurata sitä huolenpitoa, jota palvelubussien käyttäjät kuljettajilta saavat.
Vaikka tämä juttuni huokuukin tyytyväisyyttä Tampereen kaupungin Palveluliikenteelle, on sen verran todettava kehityskohteena, että seuraavissa kilpailutuksissa palvelubusseihin vaadittaisiin Lempäälän bussien tapaan erilliset tilat matkustajien ostoksille!
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Palveluliikenne, Tampereen kaupungin palveluliikenne, palvelubussi, palvelubussit, palvelulinjat, Atro Vuolle Oy, Tilausliikenne Markku Mikkola, |
|
21.2.2013 5.40
Esko Erkkilä
Kiitos Esko Paukkuselle kommentoinnista. |
Asiallista kirjoitusta. Pitää kuitenkin muistaa, että palvelubusseissa kuljetetaan enenessämäärin rollaattoreita ja myös pyörätuoleja. Niillehän on sitä tilaa löydyttävä. Haluan korostaa asiaa, joka pidetään vähän toisarvoisena. Palvelubussissa on ainakin ollut avustaja, joka tekee käytännössä kaiken muun, paitsi ajamisen. Ottaa tilaukset vastaan, organisoi reitit ja huolehtii saunakuljetukset ym. Tämä on olennainen ja tärkeä osa palvelua. Uudesta kilpailutuksesta en tiedä mitään. Toivon että kaluston kunnosta myös huolehditaan. Kaluston on täytettävä sille asetetut edellytykset.