Vuoristorata eli funikulaari on eräs tapa nousta Salzburgissa Hohensalzburgin linnoituksellePerjantai 25.1.2013 - -Esko Erkkilä- Salzburgissa on tilaisuus melkein keskellä kaupunkia kokeilla matkustamista vuoristoradalla, sillä sellainen on eräs keino nousta Vanhasta kaupungista Hohensalzburgin linnoitukselle.
Edestakainen matka linnoitukselle maksaa 11,00 € per henkilö.
Linnoitukselle nousevalla vuoristoradalla on pitkä historia, sillä rata aloitti toimintansa jo vuonna 1892. Vaunut kulkivat vuoteen 1959 saakka vesivoimalla, jolloin ne muutettiin sähkökäyttöisiksi.
Tässä pienoismalli vesivoimakäyttöisestä vaunusta.
Tämä vaunu ei liity Salzburgin FestungsBahn´aan, sillä tässä on kuvattuna vuoristoratavaunu, joka on museoituna Deutsches Museum Verkehrszentrumissa Münchenissä. Samantyyppisiä vaunut olivat varmaan vuoristoratojen alkuaikoina myös Itavallassa.
FestungsBahn´n ala-asema sijaitsee 437 metrin korkeudella merenpinnasta ja linnoituksessa sijaitseva yläasema puolestaan 535 metrin korkeudella.
Radalla pituutta 196 metriä ja kun radan matkalla noustaan 98 metriä ylöspäin, niin nousukulma on keskimäärin tasan 50 %, mutta jyrkimmällä kohdalla se on 62 %.
Vaunuista ei juurikaan näe ylöspäin, mutta…
…alaspäin näkymät ovat hyvät.
Vaunun nopeus on 5 metriä sekunnissa, mutta yksi välipysähdys merkitsee, että matka ala-asemalta linnoitukselle kestää minuutin.
Nousun aikana alkaa saada pientä esimakua niistä hienoista maisemista, jotka linnoitukselta avautuvat.
Linnoitukselle pääsee myös jalkapatikassa, mutta silloin pelkkään nousuun pitää varata runsaasti aikaa.
Suosittelen, että Salzburgissa käydessänne nousette Hohensalzburgin linnoitukselle FestungsBahn´lla!
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Salzburg, Hohensalzburg, FestungsBahn, vuoristorata, funikulaari, |
|
7.2.2013 9.42
Esko Erkkilä
Olet täysin oikeassa - kiitos ! |
Eikös tämän joukkoliikenne välineen tyyppi ole funikulaari, eikä suinkaan vuoristorata.