"Päätöksenteko on vaikeaa - puheita on kyllä kuultu"Keskiviikko 6.2.2013 - -Esko Erkkilä- Lainasin tämän jutun otsikoksi Aamulehden päätoimittajan Jorma Pokkisen sanoman, kun hän tenttasi Tampereen pormestarilta, apulaispormestareilta sekä kaupunginvaltuuston puheenjohtajalta kultakin yhtä asiaa, joista seuraavan neljän vuoden aikana Tampereella voisi tinkiä.
Näin arvovaltainen porukka oli yleisön nähtävissä ja kuultavissa Aamulehden järjestämässä yleisötilaisuudessa tammikuun 30. päivänä Aamulehden auditoriossa.
Pokkisen prässääminen tuotti vihdoin tulosta ja kateederilla ollut joukko sai vihdoin aikaiseksi tämän listan. Toimeentulon maksatus ja velkaneuvonnan poistaminen kunnan tehtävistä saivat yleisöäänestyksessä suurimman suosion eli auditorioyleisö olisi poistamassa ne tehtävät kunnilta.
************
Pikaraitiotiekeskustelu on Tampereella käynyt ylikierroksilla jo pitkän aikaa ja niin se kävi myös tässä tilaisuudessa.
On paikallaan heti todeta, että keskustelu pyöri täysin vikaraiteella – ainakin pikaraitiotien kustannusten osalta!
Pikaraitiotien aiheuttamista kustannuksista puhumaan päässeellä joukolla ei ollut realistista kuvaa.
Pohjat veti kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sanna Marin, joka arvioi pikaraitiotien hinnaksi 150 M€. Päätoimittaja Pokkinen tivasi ehdotonta kipurajaa ja siihen Marin latasi 180 M€!
Apulaispormestari Mikko Aaltonen liikkui samoilla maisemilla, sillä hänen mielestään kipuraja olisi 190 M€.
Muut ”raadin” jäsenet olivat viisaampia ja ilmeisesti myös realisteja, sillä he eivät ryhtyneet arvailemaan kustannusarviota ja vielä vähemmän kipurajoja.
Olen kuunnellut asiantuntijoita ja heidän kustannusarvionsa liikkuvat tasolla minimi 500 miljoonaa euroa ja todennäköisesti tasolla 700 M€.
Uudet päättäjämme ovat pikaraitiotien kustannusten arvioinnissa siis täysiä noviiseja!
Sadallaviidelläkymmenellä miljoonalla saatetaan saada pätkä kiskoja maisemaan, mutta yksi suora linja pisteestä A pisteeseen B ei vielä ole sellainen pikaraitiotie, joka ansaitsisi pikaraitiotien arvon. Raitiotieverkon pitää polveilla ainakin jonkin verran eri puolilla kaupunkia – tynkäpätkästä on turha haaveilla. Uudet asuinalueet on liitettävä pikaraitiotieverkon vaikutuspiiriin.
Oleellista on, että raideverkon on palveltava myös Pirkkalan lentoasemaa ja lähikuntien kuntakeskuksia.
Kiskojen lisäksi tarvitaan vaunuja, tarvitaan varikkoja ja tarvitaan henkilökuntaa raitiovaunujen kuljettamiseen.
Pelkään, että Tampereen ja Turun pikaraitiotiehankkeista tulee erilaisille konsulteille todelliset kultakaivokset. Merkkejä tästä on jo nyt olemassa.
Tampereella tarvitaan seuraavien vuosien aikana luottamushenkilöiltä todellista lujuutta, jotta virkahenkilöiden hyvät kaverit eivät konsultinviitassaan pääse perusteellisesti jymäyttämään päättäjiä ja sitä kautta lystin maksajia, tamperelaisia veronmaksajia.
Onko Tampereen pikaraitiotiehankkeesta tulossa uusi Tavase - mutta mammuttikokoisena?Kysyn vaan!
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: pikaraitiotie, pikaraitiotien kustannukset, |