Tampereen domino-palikat kaatuvatMaanantai 18.2.2013 - -Esko Erkkilä- Tampereella eletään tänään jännittäviä hetkiä, kun kaupunginvaltuuston kokouksessa esitetään valtuustoaloite Rantaväylän tunnelin suunnittelutöiden välittömästä lopettamisesta.
Kyse on positiivisesta dominopelistä, jossa tänään ollaan kaatamassa toinen tamperelaisia kuristanut tarpeeton hanke.
Ensimmäinen palikka tamperelaisten parhaaksi koetussa domino-palikoiden kaatamisessa oli se, kun apulaispormestarit Pekka Salmi (sdp) ja Leena Kostiainen (kokoomus) ilmoittivat, että tekopohjavesihanke Tavase kuopataan.
Rantaväylän tunnelin kaatumisesta seuraa mielestäni automaattisesti, että pikaratikkahanke on myös tullut tiensä päähän.
Pikaratikkaa ovat sen kannattajat osanneet viedä kummasti eteenpäin, vaikka hanke tuntuu suorastaan uskomattoman typerältä.
Tunnelin kaatuminen on aiheuttanut Tampereen Vihreissä suurta huolta, sillä he ymmärtävät, että kokoomuksen hellimän tunnelin karilleajo merkitsee heidän ajamalleen ratikkahankkeelle pikaista loppua.
Olin voimakkaasti ajamassa Tavasen lopettamista. Olen ylpeä, jos sen nopea kaatuminen merkitsee myös tunneli- sekä pikaratikkahaaveiden kariutumista.
Tavasen sekä tunnelin kohdalla olisi puhuttu hukkaanheitettyjen miljoonien lisäksi merkittävien luontoarvojen tuhoamisesta sekä asumisen haitoista.
Tavasen kustannusarvio olisi ollut n. 200 miljoonaa euroa ja tunnelikysymyksessä liikutaan hieman suuremmissa lukemissa.
Pikaratikkahanke olisi kalliimpi kuin Tavase ja Rantaväylän tunneli yhteensä, sillä sen kohdalla realistinen kustannushaarukka asettuu tasolle 500 – 700 miljoonaa euroa.
Sanotaan, että ”kissa nostaa omaa häntäänsä” ja teen sen nyt, kun totean Keskustan tekemän valtuustoaloitteen olleen se alkupanos, jonka avulla Tavasen kuoppaaminen alkoi.
Keskustan valtuustoaloite toki kaatui yhden äänen erolla, mutta aloite teki tehtävänsä ja suuret puolueet heräsivät todellisuuteen ja lopulta saimme Tavasen nurin.
Tunnelia ovat nyt kaatamassa lähinnä demarit, vasemmistoliitto sekä perussuomalaiset. Toivon, että mukaan saadaan muitakin ryhmiä.
Mikä on se järkijoukko, joka ottaa julkisen aloitteen pikaratikan kaatamisessa?Toivon, että sekin löytyy.
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Tavase, Tavase-tekopohjavesihanke, Tavase on kuopattu, Rantaväylän tunneli, Rantaväylän tunnelista luovutaan, pikaratikka, pikaratikka nurin, |
|
18.2.2013 11.21
Tatu A.
Tunneli kaatuu, koska valtaosa tamperelaisista ja heidän äänestämistään valtuutetuista sitä vastustaa. Ratikka tulee, koska valtaosa tamperelaisista ja heidän äänestämistään valtuutetuista sitä kannattaa. |
18.2.2013 14.45
Tero Vehviläinen
Tatu A., pieni kevennys: "velat muuttuvat saataviksi, koska osa tamperelaisista ja heidän kansandemokraattisista valtuutetuistaan niin uskoo." |
18.2.2013 23.22
-Esko Erkkilä-
Kiitokset Terolle ja Tatulle kommenteista. |
30.3.2013 22.15
Sakari Kestinen
Esko hyvä, pikaratikan hinta kyllä saadaan tolle 500?700 miljoonan tasolle, jos tehdään koko verkko kerralla. Toistaiseksi ollaan kuitenkin puhuttu Lentävänniemi?Hervanta-välistä, joka maksaa varmuudella*) 180-210 miljoonaa euroa ja jatkopätkät Pirkkalaan, Tesomalle, Ylöjärvelle, Ojala-Lamminrahkaan ja Vuorekseen toiset mokomat. |
30.3.2013 22.32
esko erkkilä
Jos pikaratikkaan lähdetään, on luonnollista, että investoinnin koko taso tiedostetaan. |
31.3.2013 7.16
Matti Olkinuora (kok)
Esko, mikä pakottaa rakentamaan koko linjaston, jos se ei osoittaudu kustannustehokkaaksi? |
31.3.2013 7.40
Esko Erkkilä
Aika hassua taloudenpitoa, jos Tampereella on varaa kahdensadan miljoonan euron arvoiseen "koehiekkalaatikkoon". |
31.3.2013 7.53
Matti Olkinuora (kok)
Jos vaihtoehtona on lisäbussien 3,8 miljoonaa euroa vuodessa ja entistä enemmän eritasoliittymiä ja muita katuhankkeita, jotka ovat 100% kunnallisveroista kustannettuja. |
31.3.2013 7.58
Esko Erkkilä
Koehiekkalaatikko-ajatus ilmenee ensimmäisen kommenttisi ensimmäisessä lauseessa. |
31.3.2013 8.04
Matti Olkinuora (kok)
Tarkoitin tuolla, että jokainen linja tulisi arvioida erikseen. Varmasti löytyy sellaisia linjoja, jotka eivät ole kustannustehokkaita. Osa taas saattaa muuttua sellaisiksi maankäyttöä tehostamalla. |
31.3.2013 11.54
JJ
Pikaratikka: |
31.3.2013 13.09
Matti Olkinuora (kok)
Esko varmaankin tarkoittaa koko linjastoa. |
31.3.2013 14.12
Esko Erkkilä
Matti Olkinuora on aivan oikeassa. |
31.3.2013 14.19
Sakari Kestinen
Ensimmäinen linja on todettu itsekannattavaksi joka tapauksessa, ja laskelmia tarkennetaan nyt käynnissä olevassa yleissuunnitelmassa. Seuraavista linjoista on juuri valmistumassa esiselvitys, jossa vertaillaan suunnittain runkobussia, ratikkaa ja lähijunaa ja sen perusteella ratikka on lähes kaikkiin suuntiin parempi siinä tilanteessa, jossa ratikkareittien varret on täydennysrakennettu kaupungiksi. |
31.3.2013 16.11
-Esko Erkkilä-
Kiitos Sakari kommenteistasi. |
31.3.2013 17.18
Matti Olkinuora (kok)
Esko, jostain syystä hyvien palvelujen äärellä niissä "kivikylissä" on asunnoille enemmän kysyntää kuin syrjemmällä. |
31.3.2013 18.44
-Esko Erkkilä-
Kiitos Matti kommenteistasi! |
Politikointi ja kaupungin asioiden hoitaminen parhain päin ei usein onnistu yhtäaikaa.Monesta asiasta olen Esko Erkkilän ja Keskustan paikallisten aktiivien kanssa samoilla linjoilla, mutta nyt vallalle noussut ajatustapa VT12 Rantaväylästä ja Ranta-Tampellasta Tampereen merkittävänä kehittämishankkeena on eräs asia, joka meidät erottaa. Onko VT12 rahoille käyttöä jossakin Parkanon takana tai Teiskossa? Vai 8-tielle Kokkolan vaaliipiiriinkö SDP niitä ajaa?Asia on kyllä puhkijauhettu ja selvitetty jo 1980-luvun lopulta asti. Tampereen kasvava kaupunkikeskusta on kapealla kannaksella, mutta minkäs teet. Aihe on liian herkullinen populistisen politiikan tekijöille.Terveisin,Tampereen Sitoutumattomat ry - Tampereen Puolesta