Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Guggenheim-säätiöllä "ei ollut silmää" Suomeen pyrkiessään

Torstai 28.11.2013 - -Esko Erkkilä-

Salomon R. Guggenheimin säätiöllä on museoita USA:n New Yorkissa, Italian Venetsiassa ja Espanjan Bilbaossa. Se suunnitteli yhdessä Helsingin kaupungin kanssa taidemuseon rakentamista Helsinkiin jo vuonna 2011.

 

Helsingin kaupunginhallitus kuitenkin hylkäsi suunnitelman toukokuussa 2012.

 

Guggenheimin säätiö ei kuitenkaan lannistunut, vaan laati uuden suunnitelman ja julkisti sen syyskuussa 2013.

 

Guggenheimin säätiön museoverkoston rakentaminen on ennenkin takkuillut, joten ongelmat eivät ole säätiölle mitään uutta.

 

 

*********

 

Tapasin päivänä muutamana todellisen asiantuntijan, jolta opin, että Guggenheim teki Suomeen pyrkiessään todella alokasmaisen virheen, kun se pyrki ja pyrkii yhä edelleen Helsingin yhteistyökumppaniksi.

 

Tapaamani asiantuntija oli tullut siihen tulokseen, että Guggenheimin säätiön olisi heti alusta alkaen pitänyt pyrkiä yhteistyöhön Tampereen kaupungin kanssa!

 

 

*********

 

Asiantuntija esitti mielipiteensä tueksi taloudelliset näkökohdat.

 

Tampereen kaupungilla on varaa laittaa tasaisen maan tunneliin 200 – 300 miljoonaa euroa, pikaratikkaan 200 – jopa 700 miljoonaa euroa ja tekopohjavesihankkeeseen heti alkajaisiksi parisensataa miljoonaa.

 

Näiden rinnalla muutaman kymmenen miljoonan satsaus taidemuseoon olisi murusia, jotka joka tapauksessa putoavat päättäjien pöydiltä lattialle.

 

********

 

Kuuntelemani asiantuntija totesi, että pienoinen kuiskuttelu päättäjille olisi avannut rahahanat Guggenheimille.

 

Säätiön edustajien olisi pitänyt kuiskutella päättäjille, että Tampereella vanhuksille jaetaan aivan liian avokätisesti virtsankarkailun estämiseksi tarkoitettuja vaippoja ja lapsiperheille maksetaan täysin turhaa Tampere-lisää. Myös julkinen sairaanhoito on Tampereella ylimitoitettua, sillä joihinkin sairauksiin saa lääkäriajan jopa alle kuukauden jonottamisella!

 

Vaipparahoille ja lapsiperheiden tukemisrahoille olisi paljon järkevämpää käyttöä, jos ne käytettäisiin Guggenheim-museon rakentamiseen – näin kuiskutteli asiantuntija minulle!

 

********

 

Nyt on mielenkiintoista odottaa Helsingin kaupungin vastausta Guggenheimin säätiön uuteen yritykseen.

 

Tamperelaisena toivon, että vastaus ei ole kielteinen!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Guggenheim, Guggenheim-museo, Guggenheim New York, Guggenheim Venetsia, Guggenheim Bilbao, Guggenheim Helsinki, Guggenheim Tampere, Rantaväylän tunneli, Tampereen pikaratikka, Tavase, Salomon R. Guggenheim,

Onneksi Tavase on tipahtanut joukosta pois!

Lauantai 17.8.2013 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ylin luottamushenkilöjohto ja pari johtavaa virkamiestä järjestivät alkuviikolla valtuustoryhmille ”opastustilaisuuden”, jossa kerrottiin, että miten pitää suhtautua Rantaväylän tunneliin.

 

Kukin valtuustoryhmä käsiteltiin erikseen – pienemmät valtuusryhmät käsiteltiin yhdessä ronttakaupalla.

 

On mielestäni kerrassaan sopimatonta ja nurinkurista, että virkahenkilöt patistavat luottamushenkilöitä päättämään virkahenkilöiden haluamalla tavalla. Onneksi ylin luottamushenkilö painotti pariinkin kertaan, että jokainen tekee oman päätöksensä.

 

Tilaisuus kallistui lopputulemaltaan Rantaväylän tunnelin osalta tukemaan niitä kielteisiä tuntemuksia, jotka ovat prosessin aikana vahvistuneet.

 

Junttaustilaisuuden positiivisin anti oli, kun totesimme, että Tavase on pudonnut pois Tampereen kaupungin suurinvestointien joukosta – järki on siis tältä osin voittamassa!

 

Tampereen kaupungin lähivuosien investointikohteeksi junttaajat mainitsivat seuraavat projektit:

 

  • Rantaväylän tunneli
  • Ratikka
  • Jätevesien keskuspuhdistamo
  • Energiahankkeet
  • Uudet asuinalueet
  • Pysäköintiratkaisut

 

Positiivista listauksessa on se, että junttaporukka ei maininnut Tampereen lähivuosien investointikohteena tekopohjavesiprojekti Tavasea!

 

Tampereen päätöksentekoprosessi on nyt siis jopa virkahenkilöiden osalta päätynyt siihen, että Tavase-hanke tullaan kuoppaamaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, pikaratikka, jätevesien keskuspuhdistamo, Tampereen energiahankkeet, Tampereen uudet asuinalueet, Tampereen pysäköintiratkaisut, Tavase, Tampere kuoppaa Tavasen, Tavase Oy,

Tampereen domino-palikat kaatuvat

Maanantai 18.2.2013 - -Esko Erkkilä-

Tampereella eletään tänään jännittäviä hetkiä, kun kaupunginvaltuuston kokouksessa esitetään valtuustoaloite Rantaväylän tunnelin suunnittelutöiden välittömästä lopettamisesta.

 

Kyse on positiivisesta dominopelistä, jossa tänään ollaan kaatamassa toinen tamperelaisia kuristanut tarpeeton hanke.

 

Ensimmäinen palikka tamperelaisten parhaaksi koetussa domino-palikoiden kaatamisessa oli se, kun apulaispormestarit Pekka Salmi (sdp) ja Leena Kostiainen (kokoomus) ilmoittivat, että tekopohjavesihanke Tavase kuopataan.

 

Rantaväylän tunnelin kaatumisesta seuraa mielestäni automaattisesti, että pikaratikkahanke on myös tullut tiensä päähän.

 

Pikaratikkaa ovat sen kannattajat osanneet viedä kummasti eteenpäin, vaikka hanke tuntuu suorastaan uskomattoman typerältä.

 

Tunnelin kaatuminen on aiheuttanut Tampereen Vihreissä suurta huolta, sillä he ymmärtävät, että kokoomuksen hellimän tunnelin karilleajo merkitsee heidän ajamalleen ratikkahankkeelle pikaista loppua.

 

Olin voimakkaasti ajamassa Tavasen lopettamista. Olen ylpeä, jos sen nopea kaatuminen merkitsee myös tunneli- sekä pikaratikkahaaveiden kariutumista.

 

Tavasen sekä tunnelin kohdalla olisi puhuttu hukkaanheitettyjen miljoonien lisäksi merkittävien luontoarvojen tuhoamisesta sekä asumisen haitoista.

 

Tavasen kustannusarvio olisi ollut n. 200 miljoonaa euroa ja tunnelikysymyksessä liikutaan hieman suuremmissa lukemissa.

 

Pikaratikkahanke olisi kalliimpi kuin Tavase ja Rantaväylän tunneli yhteensä, sillä sen kohdalla realistinen kustannushaarukka asettuu tasolle 500 – 700 miljoonaa euroa.

 

Sanotaan, että ”kissa nostaa omaa häntäänsä” ja teen sen nyt, kun totean Keskustan tekemän valtuustoaloitteen olleen se alkupanos, jonka avulla Tavasen kuoppaaminen alkoi.

 

Keskustan valtuustoaloite toki kaatui yhden äänen erolla, mutta aloite teki tehtävänsä ja suuret puolueet heräsivät todellisuuteen ja lopulta saimme Tavasen nurin.

 

Tunnelia ovat nyt kaatamassa lähinnä demarit, vasemmistoliitto sekä perussuomalaiset. Toivon, että mukaan saadaan muitakin ryhmiä.

 

Mikä on se järkijoukko, joka ottaa julkisen aloitteen pikaratikan kaatamisessa?

Toivon, että sekin löytyy.

 

 

-Esko Erkkilä-

18 kommenttia . Avainsanat: Tavase, Tavase-tekopohjavesihanke, Tavase on kuopattu, Rantaväylän tunneli, Rantaväylän tunnelista luovutaan, pikaratikka, pikaratikka nurin,

On vastakkainasettelun aika!

Torstai 25.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Monesti sanotaan, että vastakkainasettelun aika on ohi.

 

Tampereella näin ei kunnallispolitiikassa ole, vaan juuri nyt on asetettava vastakkain eri asioita.

 

Haluan asettaa vastakkain ainakin seuraavat asiat:

  • Rantaväylän tunnelin ja vanhustenhoidon
  • tekopohjavesihanke Tavasen ja vammaiset
  • pikaratikan ja lapset sekä nuoret

 

On selvää, että haluan asettaa vastakkain myös TKL:n bussien korjaamisen Virossa ja tamperelaisten autonasentajien työllisyyden.

 

Kysyn, että kumman puolen valitsee tamperelainen.

 

Minä valitsen vanhustenhoitoon panostamisen, valitsen vammaisten elinolosuhteiden kohentamisen ja valitsen lapset sekä nuoret.

 

***********

 

Laitoin eilen aamulla Keskustan vaalimökkiä kuntoon, kun mökille tuli fiksu nuorimies.

 

Nuorimies kertoi, että hän ei pysty äänestämään, sillä hänellä ei ole henkilöllisyystodistusta. Hänellä ei ole myöskään ajokorttia, sillä ”nuorempana tuli törttöiltyä”.

 

Keskustelimme pitkään ja pyrin tukemaan nuoren miehen tulevaisuutta.

 

Positiivista oli se, että hän ei lätrännyt viinan kanssa ja kannustinkin häntä pysymään siitä erosta.

 

Kehoitin nuorta miestä hankkimaan henkilöllisyystodistuksen ja suorittamaan insinööriajoa vailla olevan ajotutkinnon.

 

Näissä tilanteissa tuntee vahva vastuuta oudonkin nuoren tulevaisuudesta.

 

Toivon, että pystyin rohkaisemaan vaalimökillämme poikennutta nuorta miestä tarttumaan tiukemmin tulevaisuuteensa.

 

Nuorelle miehelle Tavasella, tunnelilla tai pikaratikalla ei ollut mitään merkitystä. Hänelle tärkeintä on se, että saisi työpaikan ja pystyisi pääsemään kiinni turvalliseen tulevaisuuteen.

 

Toivon, että Rantaväylän tunnelin puolustajat, Tavase-intoilijat ja pikaratikkaa sokeasti Tampereelle ajavat muistaisivat vaikkapa näitä nuoria!


*************


Esko Erkkilä

 

                  





208  

On vastakkainasettelun aika!

 

  • tunneli vastaan vanhustenhoito
  • Tavase vastaan vammaiset
  • pikaratikka vastaan lapset ja nuoret

 

Kumman puolen Sinä valitset?

 

Esko valitsee vanhukset, vammaiset, lapset ja nuoret!


*************


-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tavase, Rantaväylän tunneli, pikaratikka, vastakkainasettelu, TKL:n bussien korjaaminen Virossa,

Keskustan kunnallisvaaliehdokkaat muodostavat itsenäisesti oman käsityksensä Tampereen suurhankkeisiin

Perjantai 19.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Tamperelaisille on muodostunut käsitys, että Keskustan kunnallisvaaliehdokkaat kannattaisivat yksimielisesti Tampereen suurhankkeista vaikkapa Rantaväylän tunnelia.

 

Näin ei ole, vaan Keskustan kunnallisvaaliehdokkaiden keskuudessa mielipiteiden kirjo suurhankkeista on laaja.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry toimitti keskiviikkona 17.10.2012 julkisuuteen tiedotteen, jossa kerroimme kuntalaisten aidoista vaikuttamismahdollisuuksista suurhankkeisiin, kun hän valitsee ehdokkaakseen keskustalaisen kunnallisvaaliehdokkaan.

 

Tiedotteemme kuului näin:

 

**************

 

 

Kuntalaisilla on nyt aito mahdollisuus vaikuttaa Tampereen suurhankkeisiin

 

 

Tampereen Keskusta tarjoaa tamperelaisille aidon mahdollisuuden vaikuttaa Tampereen suurhankkeisiin.

Keskusta kannattaa suoran kansanvallan lisäämistä ja sen mielestä esim. kansanäänestys Rantaväylän tunnelista olisi pitänyt toteuttaa. Koska tämä mahdollisuus estettiin, on Keskusta jo keväällä ottanut kannan, että kunnallisvaalien yhteydessä äänestäjillä tulee olla mahdollisuus vaikuttaa tahtonsa mukaan tuleviin suurinvestointeihin.

Keskustan ehdokkailla, kuten kuntalaisillakin on omat henkilökohtaiset mielipiteet, koskivatpa ne sitten Rantaväylän tunnelia, tekopohjavesihanke Tavasea tai Areenaa.

Tämän takia Keskusta antaa vapaat kädet ehdokkaille muodostaa oma kantansa ilman puolueen määräämää jyräämistä.  Kansanvallassa äänestäjällä on valta ja nyt jokaisen äänellä on merkitys, kertoo Tampereen Keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtaja Antti Juva.

Keskusta muistuttaa myös, että jokainen esillä ollut suurinvestointi on paitsi Tampereen myös koko seutukunnan hanke. Tämänkin takia seudullisen yhteistyön kehittäminen ilman Suur-Tampere -vouhotusta on nyt tarpeen

 

 

Lisätietoja:

 

Tampereen Keskustan kunnallisjärjestön pj Antti Juva p. 050 511 1716

                                         

Vaalipäällikkö Esko Erkkilä p. 050 556 4878

 

******************

 

Tiedotteessa ei ollut mitään uutta meille keskustalaisille, mutta katsoimme tarpeelliseksi kertoa itsestäänselvyyden myös kaikille tamperelaisille.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rantaväylän tunneli, Tavase, pikaratikka, Kansi ja Areena, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry, Suur-Tampere, Suur-Tampere -vouhotus,

Missä on Tampereen salainen raha-arkku?

Torstai 18.10.2012 - -Esko Erkkilä-

Eri asioihin panostamista pitää tarkastella vaihtoehtoina.

 

Asetin 10.10.2012 Tampereen valtuustosalissa järjestetyssä Vammaisneuvoston paneelissa vastakkain vammaispalvelujen rahantarpeen ja Tampereen kaupunginhallituksen tekopohjavesihanke Tavaselle myöntämän lisärahoituksen.

 

Sain seuraavana aamuna vahvasti nenilleni kokoomukselta, sillä sen mielestä Tavaseen upotettuja kaupungin miljoonia ja vammaispalvelujen tarvitsemia muutamia satoja tuhansia euroja ei olisi sopinut asettaa vastakkain!

 

Ihmettelen, sillä mielestäni eri asioihin panostamista pitää ihan ”aikuisen oikeasti” tarkastella vaihtoehtoina.

 

Kysyn, mistä kokoomus ja SDP ovat löytäneet salaisen raha-arkun, josta tamperelaisten palveluja heikentämättä pystytään löytämään rahat Tavaseen?

 

Kysyn myös, mistä kokoomus ja vihreät ovat löytäneet salaisen raha-arkun, josta tamperelaisten ihmisten palveluja heikentämättä pystytään löytämään rahat Rantaväylän tunneliin?

 

Kysyn vielä, mistä vihreät ovat löytäneet salaisen raha-arkun, josta tamperelaisten palveluja heikentämättä pystytään löytämään rahat pikaratikkaan?

 

 

ESKO ERKKILÄ

Tampere

(kesk)


************


Aamulehti julkaisi tämän kirjoitukseni neljän palstan juttuna Lukijalta-sivullaan 17.10.2012.

 

aamulehti17102012

 

 

-Esko Erkkilä-


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tavase, Rantaväylän tunneli, pikaratikka, salainen raha-arkku, Vammaisneuvosto,

Kantaen vai polkupyörälläkö Vihreät kuljettaisivat vientituotteet satamaan?

Perjantai 9.3.2012 - -Esko Erkkilä-

Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalo kirjoitti maaliskuun 1. päivänä ilmestyneen Aamulehden ”Lukijalta” – palstalla osuvan kirjoituksen liikenneministeri Merja Kyllösen käynnistä Tampereella ja Pirkanmaalla.

 

Kyllösen terveiset olivat karuja pirkanmaalaisille, sillä ministeri ei antanut toivoa maakunnan tärkeimpien liikennehankkeiden pääsemisestä investointilistalle.

 

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä kansanedustaja Alatalo ihmetteli kirjoituksessaan, että liikenneministeri vilkuttelee kyllä vihreää valoa Tampereen pikaratikalle.

 

Metropolien suurhankkeisiin ja raideliikenteeseen oltaisiin panostamassa, mutta ei autoliikenteen tarpeisiin muualle maakuntaan” jatkaa Alatalo.

 

Olen kansanedustaja Mikko Alatalon kanssa samaa mieltä.

 

Mikko Alatalon ansiokas kirjoitus kirvoitti vihreältä laidalta ainakin kaksi parahdusta.

 

Riku Koukila –niminen kirjoittaja näki teiden kunnossapidon lisäävän autokantaa.

 

On selvää, että mitä enemmän rakennetaan ja kehitetään tietä, sitä enemmän tulee autoja…” julistaa Koukila.

 

Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja ja Tampereen apulaispormestari Olli-Poika Parviainen tarttui myös kynään Alatalon kirjoituksen johdosta.

 

Parviaisen kirjoitus osoittaa suurta tietämättömyyttä ja on jopa loukkaava esim. pirkanmaalaisia metallityömiehiä kohtaan, jotka tekevät laadukkaita ja korkean teknologian tuotteita vientiin. Tiedän monia yrityksiä mm. Tampereella, jotka valmistavat isoja metalliteollisuuden koneita ja laitteita vientiin.

 

Parviaisella lienee varmaa tietoa esim. tamperelaisen metalliteollisuuden alasajosta, kun hän kirjoittaa näin:

 

Onneksi tulevaisuuden talouskasvu ja vientiyritysten menestys eivät ole myöskään enää ainakaan Pirkanmaalla riippuvaisia yksin siitä, kuinka paljon fyysistä tavaraa lähtee maailmalle. Rakennemuutos tuo menestystarinoita uusilla toimialoilla.

 

Minä, perhekuntani jäsenet ja lukemattomat muut tamperelaisen metalliteollisuuden hyvinvoinnista riippuvaiset olisimme kovin kiinnostuneita, että milloin Tampereella toimivat merkittävät ”fyysistä tavaraa” valmistavat yritykset lopettavat toimintansa.


Toivomme, että apulaispormestari Parviainen raottaa hieman tietojaan myös meille!

 

Onko Koukilan, Parviaisen ja yleensäkin Vihreiden ajatus, että Tampereella ja Pirkanmaalla valmistetut metalliteollisuuden koneet ja laitteet kuljetettaisiin kantamalla vientisatamaan?

 

Voin kertoa, että ajatus on mahdoton ja mahdotonta on myös se, että ne kuljettaisiin vientisatamaan polkupyörän tarakalla!

 

-Esko Erkkilä-

4 kommenttia . Avainsanat: Mikko Alatalo, Merja Kyllönen, pikaratikka,

Tampereen bussiliikenteen linjastomuutoksessa ainakin kymmenen pienaluetta kokee jo nyt liitoskuntien kohtalon

Lauantai 3.3.2012 - -Esko Erkkilä-

Tampereen joukkoliikenne on laatinut alustavan suunnitelman talviaikataulukaudella 2012-13 toteutettavista linjastomuutoksista.

 

Toteutuessaan muutokset heikentävät Tampereella julkisen liikenteen palvelutasoa virkamiesten kertoman mukaan kymmenellä pienalueella. Suuntaus tuntuu kummalliselta, kun samaan aikaan puhutaan tarpeesta kasvattaa julkisen liikenteen kulkutapaosuutta.


palvelutasomuutokset2012

 

Alueet, joilla muutokset heikentävät palvelutasoa, sijaitsevat pääosin läntisellä Tampereella, mutta myös esimerkiksi Peltolammi sekä Palokallio kuuluvat alueisiin, joilla julkisen liikenteen palvelutaso laskee.

 

Muutosta suunnitelleet virkamiehet kertovat, että palvelutason heikkeneminen koskee 4.000 – 5.000 tamperelaista, mutta kun virkamiesten suunnittelulukua korjataan näissä yhteyksissä tutulla korjauskertoimella kaksi, päästään todellisiin lukuihin eli 8.000 – 10.000 tamperelaista tulee kokemaan palvelutason heikennyksen.

 

Palvelutason heikennykset saavat aikaan muutaman kysymyksen:

 

  • ovatko heikennykset seurausta Vuorekseen panostamisesta?

  • aloitetaanko muutoksella ”pikaratikkarahaston” kartuttaminen?

  • onko linjastomuutoksissa kyse sala-askeleesta siirtää bussiliikenteen palveluja enenevässä määrin kaupungin oman tuotannon ulkopuolelle?

  • onko kyse Suur-Tampere –ajattelun varhaiskokeilusta, jossa kauempana ydinkeskustasta sijaitsevia alueita ja asukkaita rokotetaan?

 

Virkamiehet kertovat, että Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta päättää mahdollisista muutoksista kokouksessaan 7.3.2012 tai viimeistään 4.4.2012.

 

Toivon, että luottamushenkilöt ottavat aikalisän ja laittavat linjastomuutosehdotuksen uuteen valmisteluun, jotta kohtuuttomilta ratkaisuilta vältytään.

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Tampereen joukkoliikenne, pikaratikka, Vuores, joukkoliikenteen kulkutapaosuus, Peltolammi, Palokallio, Tesoma, Ikuri, Lielahti,

Ensimmäinen kerta ratikkalinjalla

Tiistai 27.9.2011 - -Esko Erkkilä-

Olen käynyt ostoksilla Tampereella ”pikkunöösistä” alkaen ja asunut kaupungissa pian nelisenkymmentä vuotta.

 

Seuraan Tampereella käytävää pikaratikkaporukan ylläpitämää keskustelua maksajan ominaisuudessa. Olen joukkoliikenteen aktiivinen käyttäjä etelä-Tampereelta keskustaan ja takaisin, mutta ”poikittaisliikennettä” Hervannasta keskustan kautta Lentävänniemeen en ole koskaan tarvinnut.

 

Vein henkilöautoni huoltoon Lielahteen 19.9.2011 ja silloin käytin ensimmäisen kerran suunniteltua pikaratikkalinjaa.

 

Jätin autoni huoltoon ja tutkin ratikkalinjan Pispalan valtatien kautta. En toki käyttänyt joukkoliikennevälineitä, vaan reippailin vajaan seitsemän kilometrin matkan Tampereen keskustaan kävellen.

 

Totesin, että ratikkalinja Pispalan valtatien kautta on kelvollinen reitti. Tipotielle valmistuva uusi sosiaalipalvelukeskus saattaisi tuoda jokusen ratikkamatkaajankin ainakin niille tienoille saakka.

 

Noudin autoni huollosta iltapäivällä ja nyt turvauduin Lentävänniemeen kulkevaan bussikyytiin. Bussikyydillä tuli auditoitua Paasikiven kautta kulkeva pikaratikkareitti.

 

Olen saanut pikaratikalle omistautuneiden jutuista sen käsityksen, että bussit ovat täpötäynnä Lentävänniemeen kulkevia matkaajia ja sen vuoksi hämmästykseni olikin suuri, kun bussi kuljetti keskustasta Lentävänniemeen melkein yksinomaan tyhjiä istuimia – toki mukana matkassa oli viitisentoista matkustajaa.

 

Oletukseni pikaratikkalinjan hurjista matkustajamääristä saivat kovan kolauksen, ja huomasin, että tarvetta pikaratikalle ei ainakaan Lentävänniemen suuntaan ole.

 

Pikaratikkaa vaativalta joukolta puuttuu täysin taloudellinen asiantuntemus ja todellisuudentaju, kun se elää kuin Tampereelle olisi jo päätetty rakentaa pikaratikka.

 

Ihmettelen Aamulehden nettisivuilla käytyä keskustelua, jossa järkevänä pitämäni henkilöt vaativat pikaratikkalinjaa Hatanpäältä Finlaysonin alueelle. Perusteena on mm. se, että alueella on niin ja niin paljon työpaikkoja.

 

Eivät työpaikat tarvitse pikaratikkaa - sitä tarvitsevat korkeintaan ne, jotka käyvät alueella töissä ja joiden työmatkaan ratikkalinjat sopivat.

 

En tarvitse keskustasta Hervantaan tai Lentävänniemeen kulkevaa bussilinjaa, pikaratikasta puhumattakaan. Maksajan roolissa olevana en näe pienintäkään tarvetta rakentaa pikaratikkaa Tampereelle – sain mielipiteelleni vankan tuen 19.9.2011, kun jouduin tutkailemaan pikaratikkareitin Lielahdesta keskustaan ja takaisin!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: pikaratikka,

Heitetäänkö tänään Tampereen kaupunginvaltuustossa kevyet mullat Rantaväylän tunnelille ja pikaratikalle?

Maanantai 12.9.2011 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuusto kokoontuu tänään päättämään merkittävistä asioista.

 

Esityslistalla on muutama Rantaväylän tunneliin ja Ranta-Tampellan kaavaan liittyvä asia.

 

En tunne Kokoomuksen ja Vihreiden välipuheita, mutta oletan, että tunnelikysymys on kytketty Tampereelle hurmoshenkisesti suunniteltuun pikaratikkaan.

 

Jos kaupunginvaltuusto hylkää tunnelin jatkon, saa myös pikaratikka ansaitsemansa lopun – näin oletan.

 

Vuoden 2012 syksyllä odottavat kunnallisvaalit saattavat merkitä, että tunnelin sekä sen myötä Ranta-Tampellan jatkosuunnitelmista luovutaan. Se on kova paikka Vihreille, sillä oletan, että luopuminen tunnelista merkitsee luopumista myös pikaratikasta.

 

Olen valtuustokäsittelyn aikana lomamatkalla keski-euroopassa, joten en pääse livenä seuraamaan valtuuston kokousta Radio Moreenista. En aio myöskään tiedustella valtuuston päätöstä puhelimitse, joten ”pääsen kartalle” vasta ensi viikonlopun tienoilla.

 

Mielenkiintoinen iltapuhde kuitenkin tulossa tänään tamperelaisille ja kaupunginvaltuutetut ovat tänään tekemässä isoja päätöksiä.

 

En tunne riittävästi Rantaväylän tunneliin liittyviä yksityiskohtia, joten pidätän itselleni oikeuden olla myöhemmin jälkiviisas!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampere, Rantaväylän tunneli, pikaratikka, Tampereen pikaratikka, pikaratikka Tampere,

Etelä-Alvarin kesäjuhla järjestettiin nyt Järvensivun Omakotiyhdistyksen kanssa yhteistyössä

Sunnuntai 4.9.2011 - -Esko Erkkilä-

Etelä-Alvarin kesäjuhla on aiempina vuosina järjestetty ”omin yhteisin voimin”, mutta nyt sen järjestäminen tapahtui yhdessä Järvensivun Omakotiyhdistys ry:n kanssa.

Kesäjuhla järjestettiin 18.8.2011.

Kokeilu oli mielenkiintoinen ja kesäjuhlien jatkoa on erikseen pohdittava.

Aikaisempina vuosina kesäjuhlapaikkana on ollut Hatanpään kartanon tienoot, mutta nyt tapahtumapaikkana oli Järvensivunpuisto.

Laaja puistoalue haittasi tunnelmaa, sillä aikaisemmin juhla-alue on ollut pienempi ja ”kompaktimpi”.

Järvensivun alue on järvensivulaisille lähellä, mutta muille etelä-Tampereen asukkaille se on kaukana ja outo. Kaukainen sijainti merkitsi, että juhlayleisö oli pääosin lähialueelta ja kauempana asuvat tamperelaiset eivät kokeneet tapahtumaa omakseen.

pict1138.jpg

Kesäjuhlayleisöä Järvensivunpuistoon oli saapunut yli 300 henkeä.

 


pict1140.jpg

 

Kesäjuhlan juontajana toimi Komediateatterin ”isäntä” Esko Raipia. Valitettavasti heikkotehoiset äänentoistolaitteet veivät osan osaavan juontajan panoksesta.

 

pict11362.jpg


Miiru Millisentti sai koko juhlan aikana esiintyä innostuneelle lapsijoukolle.

 

pict11412.jpg

 

Kypärä päähän ja ratsastamaan - se vasta on jännää hommaa!

 

Mielestäni kesäjuhlan parasta antia oli Etelä-Alvarin puheenjohtaja Juhani Skogberg´n avajaispuheenvuoro.

 

En ehtinyt muiden menojeni vuoksi kuuntelemaan Skogberg´n puheenvuoroa ”livenä”, mutta nykytekniikan avulla sain kuunnella sen videoversiona jo juhlan aikana.

 

Skogberg käsitteli sopivan kriittisessä avauspuheenvuorossaan maan ja Tampereen taloudellista tilannetta sekä suuria Tampereelle suunniteltuja hankkeita.

 

Etelä-Alvarin puheenjohtajaksi jo toiseksi kaksivuotiskaudeksi valittu Juhani Skogberg totesi, että puheen aikana parhaillaan Helsingissä käydään tiukkoja budjettineuvotteluja.

 

-On varmaa, että rahasta on puutetta, totesi Skogberg.

 

Sama tilanne on Skogberg`n mukaan myös Tampereella, mutta siitä huolimatta kaupunkiin suunnitellaan Rantaväylän tunnelia, pikaratikkaa, ohitusrataa ja montaa muuta sinällään hyvää asiaa.

 

Pidin siitä, että puheenjohtaja Skogberg mainitsi tervetulosanoissaan kriittisiä arvioita myös Sulkavuoreen suunnitellusta jätevesien keskuspuhdistamosta.

 

Vesi- ja kalastusasioiden asiantuntija Skogberg pelkäsi, että Sulkavuoren keskuspuhdistamon myötä Tampereen Pyhäjärvi pilataan sadaksi vuodeksi!

 

Etelä-Alvarin yhdessä Järvensivun Omakotiyhdistyksen kanssa toteuttamaa kesäjuhlaa suosi kesäinen ja lämmin sää. Hyvät olosuhteet olivat houkutelleet paikalle yli kolmesataa tamperelaista.

 

Tilaisuus oli koko perheen juhlaa parhaimmillaan, mutta sen asiaosuuteen sisältyi sopiva annos kritiikkiä niistä monista hankkeista, joihin Tampereen kaupunki nyt tiukassa taloudellisessa tilanteessa hamuaa.

 

Toivottavasti kritiikki tavoittaa Tampereen päättäjät!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Etelä-Alvari, Etelä-Alvarin kesäjuhla, Järvensivun Omakotiyhdistys, Rantaväylän tunneli, pikaratikka, ohitusrata, Sulkavuori, Sulkavuoren keskuspuhdistamo,