Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne koko Tampereelle!Perjantai 26.8.2016 - -Esko Erkkilä- Toistan tämän juttuni otsikossa tunnuslauseeni Tampereen ratikasta.
Sain eilen olla mukana mielenkiintoisessa tilaisuudessa, jossa kattoteemana oli
”Sähköbussi vai raitiotie Hämeenkadulle?”
Tilaisuudessa oli mukana osanottajia Tampereen kaikista valtuustoryhmistä – vain Vihreät loistivat poissaolollaan.
En ole kateellinen, kun tilaisuuden alustajien kantava teema sivusi omaa tunnuslausettani, sillä heidän tunnuslauseensa oli
”Ilmainen sähköbussiliikenne Hämeenkadulle!”
Vastustan Tampereen ratikkaa ja tiedän, että pelkkä vastustaminen ei riitä, vaan pitää pystyä esittämään vaihtoehtoinen tapa edetä.
Sain eilen vahvat eväät vaihtoehtoiselle suunnitelmalle.
Tarkoitukseni on lähipäivinä selostaa tarkemmin eilen kuulemaani suunnitelmaa, mutta jo nyt voidaan todeta, että läpi Tampereen rytistävälle ratikalle ja ratikan lisäksi jatkavalle massiiviselle bussiliikenteelle Hämeenkadulla on olemassa vaihtoehto.
Vaihtoehto on se, että Hämeenkadulla kulkee vain sähköbussi nonstop-linjana Pyynikintorin ja Sampolan aukion välillä.
Minulta lainattuna ajatuksena on se, että Pyynikintorin ja Sampolan aukion välinen sähköbussilinja on ilmainen!
Vuoroväli vuorokaudenajasta riippuen olisi 30 sekunnista viiteen minuuttiin!
**************
Tykästyin ehdotukseen ja en ole lainkaan pahoillani, jos teemani…
”Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne koko Tampereelle”
…jalostuisikin muotoon…
”Ilmainen sähköbussiliikenne Hämeenkadulle”!
Voitte olla varmoja, että tulen tällä saitilla palaamaan eilen kuulemaani ja kokemaani lähipäivinä!
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne koko Tampereelle!, Sähköbussi vai raitiotie Hämeenkadulle?, Ilmainen sähköbussiliikenne Hämeenkadulle!, Pyynikintori, Sampolan aukio, Hameenkatu.fi, |
|
Vastustamisen lisäksi ei pelkkä vaihtoehtojen tarjoaminen riitä, pitää myös pystyä selvittämään onko vaihtoehto oikeasti mahdollinen ja mitä se myös maksaa. Eikä pelkästään rakennusvaiheessa vaan myös seuraavien 20 tai 50 vuoden aikana.Esimerkiksi blogauksessa ehdotettu "ilmainen" sähköbussi 30 sekunnin - 5 minuutin välein hämpillä vuorokaudesta riippumatta tulee todella kalliiksi ja syö ruuhka-aikaan koko hämeenkadun kapasiteetin. Sinne ei siis käytännössä mahtuisi mitään muita kuin "ilmaisia" sähköbusseja jonottamassa pysäkeille yrittäen pitää aikataulusta kiinni.Ja kun sinua näyttää niin kovasti huolettavan ratikan pitämä meteli hämeenkadulla, niin siihen voin kyllä luvata ettei edes Helsingin ajastaan jäljessä oleva ratikka pidä yhtä kovaa meteliä kuin bussit (olivat ne sitten sähköllä tai polttomoottorilla kulkevia).