Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön lausunto Tampereelle suunnitellusta ratikastaTiistai 20.9.2016 - -Esko Erkkilä- Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen pyysi Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:ltä lausuntoa Tampereella mahdollisesti rakennettavasta ratikasta.
Vastasimme pormestarille eilen ja lausuntomme kuului näin:
************************
Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry Tampere 19.9.2016
Pormestari Anna-Kaisa Ikonen
KESKUSTAN TAMPEREEN KUNNALLISJÄRJESTÖ RY:N LAUSUNTO TAMPEREEN RAITIOTIEN MAHDOLLISESTA TOTEUTTAMISESTA
Kiitämme mahdollisuudesta antaa lausuntomme Tampereelle suunnitellusta raitiotiestä.
Tampereen taloustilanne on oleellisesti heikentynyt siitä kun ratikkaa alettiin suunnitella. Yhteisöverotulojen romahtaminen ja työttömyysmenojen kasvu ovat vieneet ratikan toteuttamiselta taloudellisen pohjan pois. Suuri osa ratikalle esitetyistä hyödyistä voidaan saavuttaa myös uudenaikaisella bussivaihtoehdolla. Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n mielestä Tampereelle suunniteltua raitiotiehanketta ei tule toteuttaa nykyisen valtuuston päätöksellä.
Raitiotien kustannukset ovat raiteiden osalta nousseet yli 250 miljoonan, jonka kaupunginvaltuusto asetti ylärajaksi rakentamiselle. Raitiotien kokonaiskustannusarvio on jo nyt ylittänyt 450 M€ ja on perustellusti oletettavissa, että kokonaiskustannukset tulevat asettumaan tasolle 1.000 M€ eli kyse on miljardihankkeesta.
Demokratian kannalta on tärkeää, että kuntalaiset voivat aidosti vaikuttaa rakennetaanko raitiotie nykyisillä kohonneilla kustannusarvioilla. Tämä tapahtuu siirtämällä rakentamispäätöstä vuodella, jotta tamperelaiset voivat kuntavaaleissa aidosti vaikuttaa kyseiseen päätökseen.
********************
Tässä tarkempi yksityiskohtia lausuntomme perusteista:
Yleistä esitetystä aineistosta
1. Miten Tampereen raitiotien toteuttaminen vaikuttaa edustamanne tahon / intressiryhmänne toimintaan ja tavoitteisiin?
2. Millaisia vaikutuksia näette raitiotiellä olevan Tampereen seudun kehitykseen?
3. Mitä yhteistyömahdollisuuksia näette Tampereen raitiotien jatkosuunnitteluun ja toteuttamiseen liittyen?
4. Mitä asioista tulisi ottaa huomioon raitiotien rakentamisen aikana?
Muita huomioita:
Ja vielä:
Raitiotien viimeisin kustannusarvio on 282,9 M€, joka ei vielä sisällä ratikan vaunuja. Se ylittää valtuuston asettaman kustannusten maksimiarvon (250 M€) eikä valtio osallistu ylimenevän osuuden rahoitukseen. Summaan eivät myöskään sisälly johtosiirrot, jotka jäävät kaupungin eli veronmaksajien maksettaviksi.
Suunnitelmaan sisältyy kaikkiaan 16 siltaa, 22 tukimuuria ja kaksi paalulaattaa, joista valtaosa tulee kantakaupungin ja Hervannan väliselle osuudelle (esim valtatie 9:n ylittävän sillan pituus on 250 metriä). Niiden suuri lukumäärä lisää merkittävästi riskiä kustannusarvion ylittymiseen ja tuottaa merkittäviä häiriöitä koko rakennushankkeen ajan sekä liikenteelle että väylän varren asukkaille.
Taloudellista hyöty/kustannussuhdetta 30 vuoden aikajänteellä tarkasteltaessa on kustannuspuolelle laskettu vain raideväylän rakennuskustannukset ilman vaunuja ja johtosiirtoja. Raitiotieinfran ylläpitokustannuksiksi on 30 vuoden aikana arvioitu 32 miljoonaa euroa eli noin miljoona euroa vuodessa. Hyötypuolella on arvioitu maankäytön tehostumisen tuottavan 115 miljoonaa, kiinteistötalouden 128 miljoonaa, kunnallisverojen 7 miljoonaa, lipputulojen kasvuksi 114 miljoonaa, operointikustannusmuutoksen tuotoiksi 44 miljoonaa ja investoinnin jäännösarvoksi on laskettu 22 miljoonaa.
Näillä lähtöoletuksilla on hyöty/kustannussuhteeksi saatu 1,9. Lukuihin on kuitenkin vaikea uskoa, koska niiden perustana olevia oletuksia ei ole esitetty. Vaunuton ratikka on ratikka, jolla ei voi tehdä mitään. Esim. hoito- ja ylläpitokustannukset yllä olevassa arviossa ovat noin 48 500 euroa kilometriä ja vuotta kohti. Tuntuu pieneltä. Raitiotieinfran ylläpitoon on hanketta esiteltäessä ilmoitettu varatuksi 84 000 euroa/kilometri/vuosi eli noin 60 M€ 30 vuodessa, joka summa ei näy hyöty/kustannustarkastelussa.
Ratikan tuomia maankäytön tehostumisen ja kiinteistötalouden (mitä tämä muuten ratikan yhteydessä tarkoittaa?) tuottoja on vähintäänkin vaikea täsmällisesti arvioida.
Raitiotie merkitsee myös uuden liikennejärjestelmän tulemista bussiliikenteen rinnalle. Kahden järjestelmän ylläpito nostaa väistämättä kustannuksia, jota seikkaa ei taloudellisia vaikutuksia arvioitaessa ole lainkaan otettu huomioon.
Ratikan haittapuoliksi on laskettava myös se, että pysäkkiväli pitenee bussivaihtoehtoon verrattuna. Tämä merkitsee suurta haittaa esim Finninmäen ja Lukonmäen asukkaille, koska bussilinjojen 3 ja 4 loppuminen ratikan myötä poistaa Lukonmäen kohdalla nyt olevat pysäkit. Myös Hämeenkadun pysäkkivälien harveneminen haittaa sen varrella olevissa liikkeissä asiointia. Samoin pysäkin katoaminen kirjastotalo Metson kohdalta vaikeuttaa kirjaston käyttöä.
Finninmäen ja Lukonmäen ohella toinen esimerkki ongelmasuunnasta on Multisilta, Peltolammi ja Koivistonkylä joiden asukkaat joutuivat ratikassa ainoastaan maksumiehen rooliin.
Ratikan kiskoja ei voi myöskään siirtää. Ratikan myötä suuria alueita kuten Kaukajärvi ja Annala, Lentävänniemi ja Tesoma jäävät paitsioon. Näiden alueiden palvelutaso ei parane, ellei vaihtoyhteyksiä saada todellisuudessa helpoiksi ja nopeiksi.
Ratikka liikennemuotona on myös haavoittuva. Yhdenkin vaunun rikkoutuminen tai jumittuminen esim talvella Hervannan valtaväylän ylämäkeen pysäyttää koko liikennöinnin.
Ratikan rakentaminen kestää neljä vuotta. Sinä aikana koko Tampereen keskustan liikenne on enemmän tai vähemmän ongelmissa ja keskustan kauppojen ja liikeyritysten saavutettavuus kärsii. Tästä yrittäjille aiheutuvia haittoja ja tulojen menetyksiä ei ole mitenkään arvioitu.
Toimivan ratikkaliikenteen rakentaminen Taysin ja Tampereen ammattikorkeakoulun alueelle tulee olemaan vaikeaa alueen liikenteellisen ahtauden vuoksi. Rakennustyön aikana molempien laitosten saavutettavuus vaikeutuu entisestään, mikä haittaa vakavasti niiden toimintaa.
Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n jäsenet eivät kuitenkaan yksimielisesti vastusta ratikkaa, vaan osa näkee sen olevan hyvä keino sujuvoittamaan joukkoliikennettä ja kehittämään kaupunkia.
Kuntavaalit 9.4.2017 tulevat todellisuudessa ja joka tapauksessa olemaan ratikkavaalit.
Nykyisellä valtuustolla ei ole parasta mahdollista mandaattia päättää ratikasta, sillä ratikkakysymys on tullut pintaan vasta edellisten kunnallisvaalien jälkeen.
Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry esittää, että ratikkapäätöksen tekeminen siirretään vuodella eteenpäin, jotta tamperelaisilla on aito mahdollisuus vaikuttaa miljardiluokan investoinnista päättämiseen!
KESKUSTAN TAMPEREEN KUNNALLISJÄRJESTÖ RY
Esko Erkkilä Kalle Kiili puheenjohtaja varapuheenjohtaja
******************
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry, Tampereen Keskustan lausunto Tampereen ratikasta, |