"Siipiviinan" käyttäminen on oleellinen osa lentokenttien talvitoimintaaLauantai 23.3.2019 - -Esko Erkkilä- Kylmänä vuodenaikana jäätävissä olosuhteissa lentoonlähdössä olevien lentokoneiden siivet ja runko ruiskutetaan Suomen lentokentillä glykolipitoisella nesteellä, jotta estetään jään muodostuminen lentokoneen siipiin ja ohjainpintoihin.
Tämä toiminta on oleellinen osa lentokenttien talvitoimintaa.
Nykyisin käytössä oleva glykolineste otettiin käyttöön jo 1990- luvulla ja se antaa pitkäaikaisen suojan jäätymistä vastaan lennon aikana.
Jäätymisen estoaine ruiskutetaan lentokoneen siiville ja osin myös rungolle ennen lentoonlähtöä.
Nesteen ruiskuttaminen tapahtuu kuorma-auton päälle rakennetun erillisen ruiskutusyksikön toimesta ennen kuin lentokone päästetään kiitoradalle.
Taannoisella Andalusiaan suuntautuneella lomamatkallamme sain menomatkalla ikkunapaikan ja näin, että miten Helsinki-Vantaan lentokentällä ruiskutettua glykolinestettä oli siivellä vielä pitkään nousun jälkeenkin.
********************
Glykolinesteen ympäristövaikutuksiin on Suomen lentokentillä kiinnitetty huomiota ja mm. Helsinki-Vantaalla lentokoneiden jäänpoistotoiminta noudattaa viranomaisten antamia ympäristö- ja turvallisuusmääräyksiä.
Helsinki-Vantaalla on erikseen määritelty alueet, joilla jäänpoistotoiminta on sallittua. Kaikki jäänpoistoalueet on liitetty jätevesiviemäriin ja lisäksi jäänpoistoaineet kerätään talteen.
Glykolinesteiden ruiskuttamisen ansiosta saamme nauttia turvallisista lentomatkoista myös kylminä vuodenaikoina!
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Siipiviina, glykolineste jäätymisen estämiseen, Andalusia2019, |