Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

EU-rahoituksen saaminen pääväylähankkeisiin mahdollistaa kotimaisen rahoituksen entistä suuremman potin ohjaamisen alempiasteisten teiden korjaamiseen ja kunnossapitoon!

Keskiviikko 15.5.2019 - -Esko Erkkilä-

Eurovaalit lähestyvät ja on aika tarkastella Suomen eurovaaliehdokkaiden linjauksia omalle toiminnalleen nyt ja seuraavalla vaalikaudella.

 

IMG_1240.JPG

 

Euroopan pohjoisin meppi Mirja Vehkaperä avasi eilen Keskustan vaalimökkikauden Tampereen Keskustorilla jo heti klo 10.00.

 

 

Kaikkien muiden puolueiden vaalimökit pysyivät suljettuina, mutta Keskusta oli aktiivinen jo aamusta alkaen!  Lupaa hyvää!

 

 

 

IMG_1234.JPG

 

 

Vehkaperän ”adjutanttina” toimi neljästi eduskuntaan Pirkanmaalta valittu Pirkanmaan senaattori Mikko Alatalo, joka ei enää pyrkinyt viidennelle kansanedustajakaudelleen.

 

 *****************

 

Sain jutella Mirja Vehkaperän kanssa – Mikon kanssa keskustelemme yhteiskunnallisista asioista viikoittain.

 

Mirja Vehkaperä on yhdessä Mikko Alatalon kanssa kansanedustaja-aikoinaan keskittynyt viestintä- ja liikennepoliittisiin kysymyksiin ja siitä kertoo mm. se, että he toimivat aikoinaan kansanedustajina liikenne- ja viestintävaliokunnan jäseninä.

 

 

Mirja Vehkaperä korosti eilen Tampereen Keskustorilla sen seikan tärkeyttä, että saamme pääväyliemme ja satamiemme rahoitukseen EU-rahaa, sillä se merkitsee kansallisen rahoituksen tehokkaampaa ohjaamista alempiasteisten liikenneväylien rahoittamiseen.

 

 

IMG_1232.JPG

 

Maatalouden aseman parantaminen, suomalaiseen ruokaan panostaminen ja kansainvälisen kaupan esteiden purkaminen ovat Mirja Vehkaperän agendalla kärkiteemoja.
 

 

 

IMG_1239.JPG

 

 

Olipa mukava seurata, kun Keskustan kunniajäsen ja Tampereen tarkastuslautakunnan jäsen, Tampereen varavaltuutettu Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen sekä Euroopan pohjoisin meppi Mirja Vehkaperä tapasivat aurinkoisella Tampereen Keskustorilla ja avasivat Keskustan vaalimökin varhain aamusella 13.5.2019!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: EU-rahoitus, EU-rahoitus pääväylähankkeisiin, EU-rahoitus satamatoimintoihin, kansallinen rahoitus alempiasteisiin tiehankkeisiin, Euroopan pohjoisin meppi, Mirja Vehkaperä, Mikka Alatalo, liikenne- ja viestintävaliokunta,

Helppo ja "ilmainen" raha innostivat yli-investointeihin

Perjantai 28.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Agrologien Portugalin-matkalla liikuimme bussilla varsin paljon ja huomasimme, että Portugalin tiet ovat loistokunnossa.

 

Loistokuntoon on merkittävä syy se, että EU on aikoinaan antanut Portugalille runsaskätisesti tukea maantie-infran ja myös muun infran rakentamiseen.

 

Ylimitoitetut infrahankkeet ajoivat maan talouden EU-tuesta huolimatta vaikeuksiin, josta se ei ole kunnolla selvinnyt vieläkään.

 

EU:n komissio pyysi tämän viikon tiistaina eli 25.10.2016 lisätietoja eräiden maiden taloussuunnitelmista vuodelle 2017.

 

Selvityspyynnön saivat Suomen lisäksi myös Portugali, Italia, Espanja, Kypros, Liettua ja Belgia – olemme vähemmän mairittelevassa seurassa, kiitos Kataisen ja Stubb´n hallitukset!

 

Lisäselvityksiä pyytämällä komissio pyrkii estämään tilanteet, joissa jäsenvaltiot lipsuisivat vakausohjelman mukaisesta julkisen talouden strategiasta.

 

 

********************

 

 

moottoritie1.jpg

 

 

 

Matkustimme 2.10.2016 Nazare´n kaupungista ”päätukikohtaamme” Vila Real´iin ja aluksi matkamme taittui suuntaansa kolmikaistaista moottoritietä pohjoiseen.

 

 

Oli sunnuntai-aamupäivä klo 10.30 ja kolmikaistaisuudesta huolimatta moottoritie oli molempiin suuntiin autio ja tyhjä.

 

 

Oppaamme kertoi, että autius ja tyhjyys vallitsevat kyseisellä moottoritiellä koko ajan viikonajasta riippumatta.

 

 

Etsimättä herää mieleen epäilys, että sorakankaalle on ollut helppo rakentaa hieno moottoritie ja että kuinka tierakennuskoneistoa on ”voideltu”, jotta ilmeinen yli-investointi on saatettu toteuttaa! No, me EU-kansalaisethan olemme tämän yli-investoinnin suurimmalta osin maksaneet.

 

 

 

**************

 

 

moottoritie2.jpg

 

 

 

Portugalin moottoritiet ovat maksullisia ja tässä kuvassa bussimme on juuri tulossa erään moottoritien alussa maksuportille.

 

 

Ajamme ”vihreää linjaa”, sillä bussimme ikkunassa on laite, joka on yhteydessä maksuportin automatiikan kanssa ja ajomme moottoritielle kirjautuu automaattisesti tietojärjestelmiin, jotta bussifirma sitten aikoinaan saa laskun ajamisestamme.

 

 

Kuljettaja ja me etupenkillä istuneet näimme, että ajamisemme tälle moottoritielle maksoi hieman yli kahdeksan euroa.  Oppaamme kertoi, että henkilöautolta veloitetaan saman portin läpiajosta n. viisi euroa.

 

 

Jos auton tuulilasissa ei ole moottoritien maksuautomaattien kanssa ”keskustelevaa” maksukorttia, on maksu hoidettava käteisellä muilla porteilla.

 

 

Portugalissa oli yritys kokeilla joillakin moottoriteillä maksuttomuutta, mutta kustannuspaineessa hankkeesta piti luopua.

 

 

Portugalin moottoriteiden maksullisuuden vuoksi näimme useita kertoja autojonoja tien oikealla ajokaistalla, kun autoilijat siirtyivät edessä olevan maksullisen moottoritien vuoksi maksuttomille sivuteille.

 

 

Portugalin yli-investoinnit ja sen seuraamukset EU:lle annettavien selitysten myötä tuovat mieleen Tampereen kaupungin yli-investointihankkeen eli ratikan!

 

 

-Esko Erkkilä-  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Portugalin moottoritiet, maksulliset moottoritiet, agrologit2016, EU-komission selvityspyyntö Suomelle, EU-komission selvityspyyntö Portugalille, EU-rahoitus,