Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Gdynia - pohjoinen portti Itämereltä Puolaan

Sunnuntai 17.7.2011 - -Esko Erkkilä-

Gdynia on satamakaupunki pohjois-Puolassa Itämeren rannalla.

Se on eräs päätepiste Helsingin Vuosaaren satamasta keski-Eurooppaan suuntautuville Finnlines`n rahti- ja matkustajalaivareiteille.

Gdyniassa on n. 250.000 asukasta ja se on pohjoisin osa kolmoiskaupunkien ketjussa, jossa muut kaupungit ovat Sopot sekä Gdansk.

Tutustuimme n. miljoonan asukkaan kolmoiskaupunkiketjuun heinäkuun alkupuolella.

Gdynia on leimallisesti satamakaupunki.

 

Poikkesimme satamassa ja saimme siellä nähdä paljon mielenkiintoista:

 

pict0059.jpg

 

Rantabulevardin näkymät olivat aidosti puolalaiset, sillä ylikansallisten hampurilais- ja juomajättien mainoksia ei näkynyt…

 

pict0061.jpg

 

…vaan puolalaismerkit olivat vahvasti esillä.

 

pict0065.jpg

 

Hienoja huvijahteja oli ankkuroituna satamassa ”pilvin pimein”.

 

pict0066.jpg

 

Alueen kehittämisessä EU:n myöntämällä rahoituksella on tärkeä rooli.

 

pict0068.jpg

 

Satamassa sijaitsevaan Aquariumiin oli monien kymmenten metrien pituinen jono jopa rakennuksen ulkopuolella. Aquarium on Puolan ainoa tämäntyyppinen yleisöaquarium.

 

pict0071.jpg

 

Siisteys oli Gdyniassa ja koko Puolassa kunniassaan.

 

pict0074.jpg

 

Vuonna 1909 Hampurissa rakennettu purjelaiva DAR POMORZA  on Gdynian sataman merkittävin nähtävyys. Se ostettiin Puolaan vuonna 1930 kansalaiskeräyksellä hankituilla varoilla ja alus palveli yli 50 vuotta Merikoulun koululaivana. Se teki 105 koulutuspurjehdusta, joiden aikana sen lokikirjaan tulivat merkinnät käynneistä 383 satamassa.


pict0078.jpg

 

Pomorzan viereen on ankkuroituna OPR BLYSKAWICA –hävittäjäalus.

Alus on rakennettu Englannissa ja se luovutettiin Puolan laivastolle Gdyniassa vuonna 1937. Tuolloin se oli maan laivaston nykyaikaisin alus. Toisessa maailmansodassa laiva taisteli länsiliittoutuneiden laivastoissa Pohjanmerellä, Välimerellä, Englannin kanaalissa ja Biskajan lahdella.

 

pict0082.jpg

 

Gdynian sataman lukuisat kukkaistukset ovat hyvinhoidettuja ja ne luovat kuvaa kehittyneestä Puolasta.

 

-Esko Erkkilä-

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Gdynia, Finnlines, Aquarium Gdynia, Dar Pomorza, OPR Blyskawica,

Rauhallista ja mukavaa matkustamista Finnlines´n ro/ro-aluksella Helsingistä Puolan Gdyniaan

Lauantai 16.7.2011 - -Esko Erkkilä-

Matkasimme taannoisella Puolan ja Baltian kierroksellamme alkumatkan Helsingistä Puolan Gdyniaan Finnlines´n Europalink –aluksella.

Alus on yhdistetty ro/ro – ja matkustaja-alus, sillä siihen mahtuu 500 matkustajaa.

Finnlines´llä on useita vastaavia aluksia ja ne liikennöivät Itämeren alueella.

Tukholman- ja erityisesti Tallinnan-laivojen kiihkeätempoiseen elämään tottuneena matkustaminen rahtilaivalla on melkein hermolepoa.

Laivalla on hyttejä, mutta myös ilman hyttivarausta pääsee mukaan. Matkasimme kolmen hengen hytissä ja se vastasi laatutasoltaan Ruotsin-laivojen hyttitasoa.

Ruoka on mainiota ja ainakaan yhden päivällisen, yhden aamupalan ja yhden lounaan aikana ei huomannut ”samoissa laduissa ajamista”. Juomatarjonta on riittävää, sillä pari baaria ja silloin tällöin auki oleva myymälä pitävät siitä huolen.

Matka Helsingistä Gdyniaan kestää n. 22 tuntia.

 

Tässä pieni kuvareportaasi 5.7.2011 alkaneelta laivamatkaltamme:

 

pict0009.jpg

 Matkamme alkoi Helsingin Vuosaaren satamasta.

 

pict0010.jpg

 Lomasesonki oli juuri alkamassa, mutta laivalla oli hyvin tilaa. Tässä bussimme laivan kannelta kuvattuna.

 

pict0011.jpg

 

Europalink-aluksemme yläkannella oli kontteja, mutta hyvin sinne mahtui iso joukko autojakin.

 

pict0014.jpg

 

Sen verran poliikkaakin tähän juttuun, että tässä laivalta kuvattuna sitä osaa vanhaa Sipoosta, joka pakkoliitettiin asukkaiden ja Sipoon kunnan tahdonvastaisesti Helsinkiin.

 

pict0017.jpg

 

Auringonlasku Itämerellä.

 

pict0034.jpg

 

Merellä Europalink´n mastossa ei liehunut mitään lippua, mutta Gdyniaa lähetyttäessä laivan komentosillan yläpuolelle ilmestyivät varustamon lipun lisäksi Ruotsin lippu sekä Puolan lippu. Europalink´n kotisatama on Malmö, joten Ruotsin lippu liehui kotisataman merkeissä.

 

 

pict0045.jpg

 

Gdynian satamaa lähestyttäessä oli paljon nähtävää. Satamassa oli lähtövalmiudessa mm. puolisentusinaa sota-aluksia. Puola on Naton jäsen.

 

pict0048.jpg

 

Jo laivan kannelta saimme havaita, että puolalaiset ovat ahkeria ja työteliäitä. Satamassa sijaitsevalla konepajalla rälläkät lauloivat ja hitsipillit suhisivat siihen malliin, että valmista tuli joutuisasti.

 

pict0054.jpg

 

Kun Europalink purjehti merellä täysillä kierroksilla, niin savupiipuista ei tullut mitään silmillä havaittavia pakokaasuja.  Satamassa, kun koneita joudutaan ajamaan vajaateholla, niin pakoputkista tuli ajoittain paksuakin savua.

 

Samoinhan se on mm. maataloudessa, sillä tehokkaassa tuotannossa päästöt ovat pienet suhteessa tuotantoon, mutta leväperäisyys ja alhaiset tuotantotulokset aiheuttavat suuret päästöt tuotettua yksikköä kohti.

 

Laivamatkaa Helsingistä vaikkapa juuri Gdyniaan voi vallan mainiosti suositella, sillä se on jo sinänsä elämys!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Finnlines, Europalink, Gdynia, Vuosaaren satama,