Edestakainen junamatka kapearaiteisella junalla Dresdenin lähellä sijaitsevien Radebeul´n ja Radeburg´n välillä oli elämysKeskiviikko 25.6.2014 - -Esko Erkkilä- Palaan sukulaismiehen kanssa huhtikuussa tekemäämme omatoimimatkaan entisen Itä-Saksan alueelle ja kerron hienosta junamatkasta, jonka teimme kapearaiteisella junaradalla Radebeul´sta Radeburg´iin ja takaisin.
Lähtöasemamme oli Radebeul Ost –niminen rautatieasema Dresdenin ja Leipzigin välillä.
Tämä nimikyltti oli pääradan varrella,…
…mutta melkein viereisellä raiteella oleva kapearaiteisen radan nimikyltti henki sopivasti mennyttä aikaa.
Veturina oli sankkaa savua tuprutteleva höyryveturi.
Pääteasemien välillä radalla oli kymmenen väliasemaa ja juna pysähtyi kaikilla väliasemilla.
Menomatkalla valitsimme umpivaunun, mutta sen vaunusillalta oli mainio tilaisuus seurata matkan sujumista, sillä edellinen vaunu oli avovaunu.
Meillä oli muihin ajoneuvoihin nähden etuajo-oikeus, sillä henkilöautot ja raitiovaunut odottivat ohikulkuamme.
Ensimmäisen aseman jälkeen aloimme kipuamaan mäkeä ylös…
…ja se merkitsi, että veturimme joutui tositoimiin.
Miellyttävä konduktöörirouva tarkisti matkaliput…
…ja löi niihin asiaankuuluvat leimat.
Seuraavassa muutamia kuvia, jotka otin vaunumme vaunusillalta:
**************
Saavuimme runsaan 16 kilometrin pituisen junamatkamme päätepisteeseen Radeburg´iin ja sen ”Kulturbahnhof´lle”.
Veturiin laitettiin lisää vettä ja veturinkuljettaja rasvasi tärkeimmät voitelunipat.
Veturi ajettiin nyt toiseen päähän vaunurivistöä, jotta paluumatka saattoi alkaa.
Paluumatkan aluksi oli taas miellyttävä matkalippujen tarkastaminen.
Tässä joitain matkakuvia paluumatkalta – nyt matkustimme avovaunussa:
**************
Lähestyimme matkamme lähtöasemaa joka oli nyt siis myös matkamme päätepiste, pysähdyimme ja konduktöörirouvamme meni ulos junasta sekä laittoi vilkkaalle risteävälle kadulle puomit, jotta junamme pääsi etuoikeutettuna ajamaan risteyksen yli.
Saavuimme Radebeul Ost´n asemalle ja hieno junamatkamme oli päättynyt. *************Radalla on pituutta 16,55 kilometriä ja sillä liikennöivän kaluston raideleveys on 750 mm. Junan nopeus on 25 kilometriä tunnissa.Osuimme sellaiselle junavuorolle, joka matkasi radan päästä päähän. Osa junavuoroista ajaa Radebeul´sta vain Moritzburgiin saakka.Paikalliset asukkaat käyttävät radalla liikennöiviä junia työmatka- ja koululaismatkoihin.Ihmettelimmekin aluksi, että junassa matkaavat koululaiset puuhasivat vallan muuta kuin ihailivat maisemia, mutta sitten huomasimme, että he ovat normaalilla koulumatkallaan!*************
Kun käytte Dresdenissä, niin poiketkaapa nauttimassa Radebeul´n ja Radeburg´n välisen kapearaiteisen junaradan elämykset höyryveturin vetämissä vaunuissa!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Dresden, Radebeul, Radebeul Ost, Radeburg, Moritzburg, www.loessnitzgrundbahn.de, kapearaiteinen junarata, kapearaiteinen, höyryveturi |