Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Vakuutusyhtiöiden suorittamat auditoinnit antavat yrityksille paljon hyviä vinkkejä vahinkojen ennaltaehkäisyyn

Perjantai 27.9.2019 - -Esko Erkkilä-

”Vahinko ei tule kello kaulassa” on varmaan kaikille tuttu hokema ja osittain se pitää paikkansakin.
 
 
Puhun kokemuksesta, kun totean, että vakuutusyhtiöiden auditoinnit ovat kuitenkin niitä ”kelloja”, joita ne tarjoavat auditointien muodossa asiakkailleen.
 
 
Vakuutusyhtiöiden tarjoamiin auditointeihin kannattaa aina suhtautua myötäsukaisesti, sillä niiden avulla monet vahingot voidaan välttää kokonaan tai ainakin vahinkojen määrä pystytään rajaamaan.
 
 
Vakuutusyhtiöiden henkilökunnalle on muodostunut kokemuksen kautta erinomaisen tarkka vainu odotettavissa olevista vahingoista ja heidän antamiinsa vinkkeihin kannattaa suhtautua vakavasti – se on tietysti vakuutusyhtiön etu, mutta ennen kaikkea se on vakuutuksenottajan etu!
 
 
Bulk-, suursäkki- ja piensäkkivarastoijan vinkkelistä ja aikoinaan merkittävien materiaalimäärien logistiikasta vastanneena otan esimerkkinä esille yhden seikan ja se on…
 
 

…tyhjien kuormalavojen varastointi tuotanto- ja/tai varastorakennusten seinustoille!


 
 
 
Vakuutusyhtiöiden auditoijat näkevät suorastaan punaista, jos heidän asiakkaansa varastoivat tyhjiä kuormalavoja rakennusten seinustoilla.
 
 
 
Tyhjät kuormalavat seinustoilla merkitsevät melkoista palokuormariskiä, sillä kaikenmaailman hörhöjen on helppo saada kuormalavat tuleen ja se merkitsisi myös koko rakennuksen palamista.
 
 
Joku voi väittää, että tehdaslaitosten ja satamien ympärillä on korkeat aidat, mutta koskaan ne eivät ole niin korkeita, että ne pitelisivät hörhöjä!

 

 

Maatiloilla ei ole hörhöjen esteenä aitoja, joten maatilarakennustenkaan seinänvierustoille ei kannata tyhjiä kuormalavoja varastoida!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vahinko ei tule kello kaulassa, vakuutusyhtiöiden auditoijat, tyhjät kuormalavat, tyhjät kuormalavat lisäävät palokuormaa,

Vakuutusyhtiöiden auditoinnit vähentävät yritysten vahinkoriskejä

Tiistai 18.12.2018 - -Esko Erkkilä-

Sain olla työelämän bisnesmaailmassa 40 ja puoli vuotta, josta viimeiset neljäkymmentä vuotta saman työnantajan palveluksessa.

 

 

Tuosta neljästäkymmenestä vuodesta vastasin viimeiset 15 vuotta Suomen toiseksi suurimman rehualan yrityksen raaka-ainehankinnasta.

 

 

Vastuullani oli n. 550 miljoonan kilon suuruinen raaka-ainepotti vuodessa.

 

Aamulla ensimmäinen hommani oli katsoa tietojärjestelmistä, että kuinka paljon pääomia oli sitoutunut juuri sillä hetkellä raaka-aineisiin.

 

 

Jos raaka-aineiden eurosaldo oli tasoa 15 – 18 miljoonaa euroa, niin kaikki oli hyvin, mutta jos saldotilanne osoitti 25 miljoonaa euroa, oli melko varmaa, että selityksiä kaivattiin.

 

 

Työelämässä oppimani on perusta sillä, että nyt yhdistysmaailmassa vaadin jokaisen puheenjohtamani yhdistyksen jokaiseen kokoukseen esityslistan alkuun katsauksen yhdistyksen taloustilanteeseen!

 

 

Työelämässä raaka-ainehankintamme tukeutui kotimaisiin raaka-aineisiin, mutta paljon jouduimme käyttämään myös tuontiraaka-aineita.

 

 

Siinä työssä tulivat tutuiksi ainakin Oulun, Kalajoen, Kokkolan, Vaasan, Kaskisten, Porin, Eurajoen, Rauman, Naantalin, Turun, Kirkkonummen, Loviisan, Kotkan ja Haminan merenrantasatamat sekä niissä toimivat satamaoperaattorit. Lappeenrannan Mustolan satamaan toimme useita laivalasteja Saimaan kanavaa pitkin, joten myös Mustolan satama tuli vuosien kuluessa hyvinkin tutuksi.

 

 

On paikallaan tiedostaa, että monissa satamakaupungeissa on useita eri satamia, joten satamien lukumäärä on suurempi kuin satamakaupunkien määrä.

 

 

Työnantajani vakuutusyhtiönä oli Tapiola ja Tapiolan vastuuhenkilöt tulivat vuosien aikana tutuiksi yhteistyökumppaneina.

 

 

Kertaakaan emme joutuneet vahinkotapausten vuoksi asioimaan vakuutusyhtiömme kanssa, mutta siihen saattoi olla ainakin osasyynä se, että Tapiola auditoi säännöllisesti satamaoperaattoreidemme toiminnot.

 

 

 

*****************

 

 

 

Raaka-ainevarastojen ja niiden lähiympäristön palokuormahavainnot olivat eräs seikka, johon vakuutusyhtiömme kiinnitti huomiota.

 

 

Tapiola ei hyväksynyt lainkaan esimerkiksi raaka-ainevarastojen ulkopuolella seinustoilla olevia trukkilavarykelmiä, sillä ne jos mitkä lisäävät varaston palokuormariskiä.

 

 

Vaikka satama-alueet ovatkin kaikissa satamissa aidattuja alueita, niin huumehörhöt saattavat kiivetä aitojen ylitse ja sytyttää trukkilavavarastot tuleen! Jos näin käy, niin samassa palossa haihtuu taivaan tuuliin myös siinä satamavarastossa olevat asiakkaiden omistamat tavarat!

 

 

Kiitän vakuutusyhtiö Tapiolan auditoijia, jotka toiminnallaan pystyivät lisäämään mm. minun näkemyksiäni vahinkojen välttämisessä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: satamaoperaattorit, vakuutusyhtiöiden auditoinnit, palokuorma, huumehörhöt riskitekijänä, satamaoperaattorit Oulusta Haminaan, Satamaoperattorit ry,