Lauantai 27.8.2016 - -Esko Erkkilä-
Toissapäiväisessä ratikkatilaisuudessa esitettiin puhuttelevaa yhteenvetoa siitä tilanteesta, jos ratikka kaikesta huolimatta tulisi Tampereen Hämeenkadulle.
Ratikan rakentaminen Hämeenkadulle merkitsisi mm. seuraavaa:
- kolina Hämeenkadulla olisi suurempi verrattuna esim. sähköbusseihin
- ajoradan lämmittäminen ei olisi mahdollista
- rakennusaikainen haitta kestäisi vuosikausia ja häiritsisi koko Hämeenkatua
- pysäkit pitäisi nostaa eli kadun profiilia täytyisi muuttaa
- tarvittaisiin ajolangat koko matkalle
- ajolangat merkitsisivät, että korkealle yltäviä pelastustikasautoja ei pystyttäisi käyttämään
- ratikan rakentamistyöt saattaisivat alentaa pohjaveden korkeutta ja se aiheuttaisi puupaaluperustusten lahoamaisen ja sitä kautta miljoonavahingot kiinteistöille
- huoltoajo kadun varren liikkeisiin ja kiinteistöille estyisi – ainakin vaikeutuisi
- yksityisautoilu ei olisi mahdollista, sillä käytössä olisi ainoastaan kaksi kaistaa
- ratikka ei poistaisi Hämeenkadulta bussiliikennettä eli ilman saastuttaminen jatkuisi
- bussit eivät pystyisi ohittamaan pysäkillä olevaa ratikkaa ja tämä merkitsisi, että liikenne ruuhkautuisi ja Hämeenkadun poikittaisliikenne estyisi kokonaan
- maanalaisen infran muutoskustannuksia ei pystyttäisi laskemaan ennakkoon joten budjetti saattaisi paisua dramaattisesti
- Tampereen tapa = alkuperäinen budjetti nelinkertaistuu tai esimerkiksi Vanhan tavara-aseman siirrossa viisinkertaistuu ja tuloksesta ei ole mitään varmuutta
Toivon, että kansalaiset ja päättäjät perehtyvät näihin kysymyksiin, sillä Tampere on tekemässä todellista hölmön tölväystä, jos ratikka päätetään rakentaa!
-Esko Erkkilä-
|