Kuntien kriisivalmiudet elintarvike- ja vesihuollon osalta puutteelliset?27.08.2008 Kuntien kriisivalmiudet elintarvikkeiden sekä vesihuollon osalta ovat puutteellisetTampereen yliopistolla järjestettiin 25.08.2008 seminaari, jossa käsiteltiin kuntien kriisivalmiuksia. Valtiovallan näkemyksen aiheeseen toi hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi. Hän osallistui myös alustusten jälkeen järjestettyyn paneelikeskusteluun. Osallistuin seminaariin ja tein paneelikeskustelijoille muutaman kysymyksen. Lisäksi keskustelin paneelin johdattelijan Kimmo Tiilikaisen kanssa molempia kiinnostavista asioista. Paneelin osanottajatPaneeliin olivat kutsuttu paikalle Tampereen pormestariehdokkaat. Kansanedustajat Mikko Alatalo ja Leena Rauhala sekä Tampereen kaupunginvaltuuston jäsen Irene Roivainen olivat paikalla. Tampereen sitoutumattomien listoilta kaupunginvaltuustoon valittu ja pormestariehdokkaaksi asettautunut Pertti Virtanen ei ollut saapunut tilaisuuteen. Kansanedustaja Heikki A. Ollila Kangasalta edusti kokoomusta ja SDP:n edustajana paneelissa oli kotkalainen kansanedustaja Valto Koski. Paneelin johdattelijana toimi entinen ympäristöministeri, kansanedustaja Kimmo Tiilikainen. Paneelikeskustelijoina olivat lisäksi SPR:n, Tampereen aluepelastuslaitoksen sekä Tampereen poliisilaitoksen edustajat. Totuus paljastuiAlustuksista ja paneelikeskustelusta ilmeni, että kuntien kriisivalmiudet saattavat olla kunnossa luonnonmullistusten, hallitsemattoman maahanmuuton, tulipalojen yms. kriisien varalta. Se tuli kuitenkin selväksi, että elintarvike- ja vesihuoltokriisiin valmistautuminen kunnissa on hoidettu huonosti. Se tuntuu ihmeelliseltä, sillä eihän ihminen selviä ilman juomakelpoista vettä tai ravintoa kovinkaan pitkään. Valvonta on puutteellista ja pirstaleistaKuntien kriisivalmiussuunnitelmat ovat paperille kyhättyjä virkamieskirjoitelmia, joiden soveltuvuutta käytännön tilanteisiin sopii perustellusti epäillä. Vihreiden pormestariehdokas Roivainen heilutteli 80-sivuista Tampereen kaupungin kriisivalmiussuunnitelmaa, jossa on kuulemma kaikki - uskokoon ken tahtoo. Kuntien kriisivalmiussuunnitelmien ajanmukaisuutta valvoo yli puolenkymmentä eri tahoa. Valvonnan pirstaleisuus takaa sen, että valmiussuunnitelmia ei todellisuudessa valvo kukaan. Luottamusmiesten rooli......on kriisin koittaessa ainakin Nokian kokemusten mukaan täysin mitätön. Nokian tapauksessa se oli ilmeisesti hyväkin, sillä kun luottamusmiehet astuivat esiin, heidän pääroolinsa tuntui olevan kaiken keskustelun tukahduttaminen ja kysymysten esittämisen kieltäminen.
Vesiongelmiensa kanssa painiskelevat nokialaiset eivät saaneet omilta luottamusmiehiltään tukea tai ymmärtämystä.
Eskon ehdotuksetEhdotan, että kuntien kriisivalmiussuunnitelmien valvonta määrätään selkeästi yhden viranomaisen tehtäväksi. Vain näin toimintaan saadaan jäntevyyttä ja selkeä vastuunkantaja. Ainakin elintarvike- ja vesihuoltoasioissa kuntien on laadittava yritysmaailmassa jokapäiväistä toimintaa oleva HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) kartoitus. HACCP merkitsee vaarojen arviointia ja toiminnan kriittisten pisteiden toteamista sekä ennalta harkittuja suunnitelmia, jotta kriittistisissä pisteissä havaittu vahingonvaara ei toteutuisi. Luottamusmiesten vastuuta ja heidän ennalta suunniteltua näkyvyyttään kriisitilanteiden "isä/äitihahmoina" on korostettava. Kriisitilanteiden varalta on etukäteisvalmistelussa luotava selkeä toimintaorganisaatio, joka ottaa hommat hoitoonsa välittömästi vahingon tapahduttua. Toimintaorganisaatioon on nimettävä henkilöitä, joilla on riittävät tiedot sekä kokemuksia asiasta ja jotka omaavat tarvittavat vuorovaikutustaidot. -Esko Erkkilä-
|