Kantaen vai polkupyörälläkö Vihreät kuljettaisivat vientituotteet satamaan?Perjantai 9.3.2012 - -Esko Erkkilä- Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalo kirjoitti maaliskuun 1. päivänä ilmestyneen Aamulehden ”Lukijalta” – palstalla osuvan kirjoituksen liikenneministeri Merja Kyllösen käynnistä Tampereella ja Pirkanmaalla.
Kyllösen terveiset olivat karuja pirkanmaalaisille, sillä ministeri ei antanut toivoa maakunnan tärkeimpien liikennehankkeiden pääsemisestä investointilistalle.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä kansanedustaja Alatalo ihmetteli kirjoituksessaan, että liikenneministeri vilkuttelee kyllä vihreää valoa Tampereen pikaratikalle.
”Metropolien suurhankkeisiin ja raideliikenteeseen oltaisiin panostamassa, mutta ei autoliikenteen tarpeisiin muualle maakuntaan” jatkaa Alatalo.
Olen kansanedustaja Mikko Alatalon kanssa samaa mieltä.
Mikko Alatalon ansiokas kirjoitus kirvoitti vihreältä laidalta ainakin kaksi parahdusta.
Riku Koukila –niminen kirjoittaja näki teiden kunnossapidon lisäävän autokantaa.
”On selvää, että mitä enemmän rakennetaan ja kehitetään tietä, sitä enemmän tulee autoja…” julistaa Koukila.
Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja ja Tampereen apulaispormestari Olli-Poika Parviainen tarttui myös kynään Alatalon kirjoituksen johdosta.
Parviaisen kirjoitus osoittaa suurta tietämättömyyttä ja on jopa loukkaava esim. pirkanmaalaisia metallityömiehiä kohtaan, jotka tekevät laadukkaita ja korkean teknologian tuotteita vientiin. Tiedän monia yrityksiä mm. Tampereella, jotka valmistavat isoja metalliteollisuuden koneita ja laitteita vientiin.
Parviaisella lienee varmaa tietoa esim. tamperelaisen metalliteollisuuden alasajosta, kun hän kirjoittaa näin:
”Onneksi tulevaisuuden talouskasvu ja vientiyritysten menestys eivät ole myöskään enää ainakaan Pirkanmaalla riippuvaisia yksin siitä, kuinka paljon fyysistä tavaraa lähtee maailmalle. Rakennemuutos tuo menestystarinoita uusilla toimialoilla.”
Minä, perhekuntani jäsenet ja lukemattomat muut tamperelaisen metalliteollisuuden hyvinvoinnista riippuvaiset olisimme kovin kiinnostuneita, että milloin Tampereella toimivat merkittävät ”fyysistä tavaraa” valmistavat yritykset lopettavat toimintansa. Toivomme, että apulaispormestari Parviainen raottaa hieman tietojaan myös meille!
Onko Koukilan, Parviaisen ja yleensäkin Vihreiden ajatus, että Tampereella ja Pirkanmaalla valmistetut metalliteollisuuden koneet ja laitteet kuljetettaisiin kantamalla vientisatamaan?Voin kertoa, että ajatus on mahdoton ja mahdotonta on myös se, että ne kuljettaisiin vientisatamaan polkupyörän tarakalla!
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Mikko Alatalo, Merja Kyllönen, pikaratikka, |
|
12.3.2012 0:16
-Esko Erkkilä-
Kiitos vierailustasi sivuillani ja kiitos myös mielipiteestä. |
15.4.2012 15:03
Sakari Kestinen
Kolmostie ja ysitie ovat hyviä, korkeatasoisia valtateitä. Oikeastaan yllätyin Infran tutustumismatkalla Jyväskylään, miten laadukas väylä oli kyseessä. |
15.4.2012 15:14
Sakari Kestinen
Ja tästä tullaan aasinsiltana tuohon vientiteollisuuteen: kaikkiin satamiin (Mäntyluoto, Rauma, Turku, Hanko ja Vuosaari) on erinomaiset rautatieyhteydet. Totta kai ne koneet kannattaa rahdata tavarajunalla samaan tapaan kuin Valtran traktorit, jotka kulkevat joka ilta ikkunani alta Vuosaarta kohti. Pienenä ongelmana on teollisuusraiteiden purkuvimma 1990-luvulla, jonka seurauksena esimerkiksi Sarankulmasta ja Härmälästä on mahdoton lastata suoraan junaan. Tähän vaikuttaa myös VR Transpointin hinnoittelupolitiikka, mutta kunhan kilpailu käynnistyy toden teolla, ei maantiekuljetuksille ole mitään taloudellista syytä raskaan teollisuuden massakuljetuksissa. |
Onkohan tätä nyt ihan tosissaan kirjoitettu. Minkä autotien Tampereen pikaratikka oikein tuhoaa?
Meillä on kalliit tiet Tampereelta Pirkanmaan rajoille nyt joka suuntaan. Rekat kulkevat siellä tälläkin hetkellä eikä ratikka estä niiden kulkua tulevassakaan.
Jos halutaan tehdä lisää teitä entisten lisäksi, niin suurin uhka ovat toiset tiehankkeet. Ja niitä riittää useiden ratikoiden edestä, vaikka nykyisienkään ylläpitoon ei raha riitä.
Ei kai Erkkilä ja Alatalo kuvittele, että tässä tilanteessa tehdään 3-tie, 9-tie, Puskiaisten oikaisu ja muut tiehankkeet samanaikaisesti? Tämä utopistinen haave on toki ymmärrettävä; eihän mikään noista yksinään palvele kuin pientä osaa.
Fakta on se, että Alatalon ja aateveljiensä populisoimat tiehankkeet ja niiden ylläpito syövät toistensa rahaa. Ratikan veto tähän on taas yksi foliohatuista vedetty teoria. Tuo metallimiesten asettaminen ratikkahankkeen kanssa vastakkain on puolestaan surkuhupaisaa.
Ehkä kyseessä on maan pienimmän oppositiopuolueen epätoivo. Ei tällaista soopaa muuten kukaan julkisesti esitä. Ja loppuun tiedoksi; en ole vihreä vaan talouskehitystä kannattava porvari.