Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Tampereen presidentinvaalitentti oli vahva pettymys

Lauantai 13.1.2018 - -Esko Erkkilä-

IMG_6657.JPG

 

 

Aamulehti ja Yle Tampere järjestivät eilen Tampereen yliopiston päätalon juhlasalissa presidenttiehdokkaiden vaalitentin.

 

 

Paikalla olivat kaikki 8 presidentinvaaliehdokasta.

 

 

Kaikki halukkaat kuulijat eivät mahtuneet juhlasaliin, mutta apuun otettiin ainakin kaksi muuta luentosalia, joissa tenttiä voitiin seurata valkokankaalle heijastetun live-kuvan välityksellä.

 

 

 

IMG_6615.JPG

 

 

Kyseessä taisi olla näiden presidentinvaalien suurin vaalitilaisuus, sillä paikalla oli lähes 1500 kuulijaa.

 

 

Olin paikalla hyvissä ajoin, mutta kuitenkin olin ihan viimeisiä, jotka pääsivät juhlasaliin.

 

 

Tentti oli pettymys ja pitkäveteinen – tentissä ei päässyt esiin todellisten osaajien taito; toki Matti Vanhanen osoitti tälläkin kertaa valtiomiesmäisyytensä.

 

 

Vaikka tilaisuus olikin heikosti toteutettu, sain presidenttiehdokkaista muutamia kuvia ja niitä tässä: Olin juhlasalin perimmäisellä tuolirivillä, mutta ainakin osa kuvista onnistui kohtuullisesti.

 

 

 

IMG_6623.JPG

 

 

Tuula Haatainen

 

 

 

IMG_6624.JPG

 

 

Pekka Haavisto

 

 

 

IMG_6625.JPG

 

 

Laura Huhtasaari

 

 

 

IMG_6627.JPG

 

 

Merja Kyllönen

 

 

 

IMG_6629.JPG

 

 

Sauli Niinistö

 

 

 

IMG_6632.JPG

 

 

Nils Torvalds

 

 

 

IMG_6631.JPG

 

 

Matti Vanhanen

 

 

 

IMG_6650.JPG

 

 

Paavo Väyrynen

 

 

*******************

 

 

 

IMG_6648.JPG

 

 

Juontajista kantavana voimana oli Yle Tampereen päällikkö Sinikka Tuomi ja hänen ohellaan tilaisuutta juonsi Aamulehden vt. vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu.

 

 *******************

 

Tilaisuudessa ei käsitelty juuri lainkaan niitä asioita, jotka kuuluvat Tasavallan Presidentin vastuulle ja sen vuoksi...

 

 

 

IMG_6654.JPG

 

 

...”presidenttitentin” ainoa väripilkku olivatkin Nils Torvalds´n sirkussukat.

 

 

 

Olen pettynyt tilaisuuden antiin!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen presidentinvaalitentti, Nils Torvalds´n sirkussukat, Nils Torvalds´n sukat, Tuula Haatainen, Pekka Haavisto, Laura Huhtasaari, Merja Kyllönen, Sauli Niinistö, Nils Torvalds, Matti Vanhanen, Paavo Väyrynen,

IMF Suomen taloudesta: "Sitä parempi jos koko eduskunta saadaan mukaan"!

Lauantai 15.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Kansainvälinen valuuttarahasto IMF tutustui paikan päällä Suomen taloustilanteeseen parin viikon ajan ja luovutti eilen viranomaisille loppulausuntonsa Suomen talouden tilasta.

 

Loppulausunto on karua tekstiä, mutta kokemuksen perusteella pelkään, että tämäkin lausunto on jälleen kerran ylioptimistinen.

 

Lausunnossa päädytään ennustamaan, että Suomen BKT kasvaisi tänä vuonna 0,3 %.

 

IMF:n arvio merkitsee aiemman kasvuennusteen puolittumista.

 

 

*************

 

 

Näen, että Suomen taloustilanteen heikkous on seurausta siitä näköalattomuudesta, jolla Kataisen-Urpilaisen hallitus yrittää johtaa Suomea.

 

Monet asiat ovat perimmiltään kiinni uskosta tulevaisuuteen ja siitä, että korkeimmat poliittiset johtajat uskovat pärjättävän.

 

Hallituksen toimet ovat viikko viikolta ja päivä päivältä ajautumassa yhä syvemmälle suohon ja totta kai kansalaiset sekä yrityselämä tämän aistivat.

Kansalaisten ja elinkeinoelämän uskoa tulevaisuuteen ovat rapauttaneet mm. seuraavat asiat:

 

  • keskeisten ministereiden joukkopako Brysseliin
  • epätietoisuus, että liittyykö pääministeri "Brysselin pakolaisten" joukkoon
  • hallituksen eripura sote-uudistuksesta ja sote-uudistuksen järjettömyys
  • kiville ajettu kuntauudistus
  • päivittäin kuultavat mittavat irtisanomisuutiset
  • työttömyyden - erityisesti nuorisotyöttömyyden - hallitsematon kasvaminen
  • sekä monet muut seikat

 

Pääministeri Kataisen ilmestyminen kuvaruutuun – jotka esiintymiset ovat onneksi vähentyneet – merkitsee kuulijoissa aina säälintunnetta. 

 

SDP:n kiihtyvä puheenjohtajapeli kasvattaa päivä päivältä epäluottamusta valtiovarainministeripuolueeseen.

 

Vasemmistoliiton puheenjohtajan nukkumiset ministeriaitiossa ja hurlumhei-matkailut maailmalla ovat vieneet lopullisesti uskottavuuden SKDL:n perilliseen.

 

Vihreiden toimenpiteet suomalaisen talouselämän lopulliseksi upottamiseksi merkitsevät, että elinkeinoelämä joutuu tähyilemään seesteisimpiä olosuhteita maamme ulkopuolelta.

 

RKP:n puheenjohtajan jänistäminen neuvotteluista Venäjän kanssa ja hänen mauton kravattitemppunsa ovat varmaan olleet tuskallista seurattavaa aikoinaan puolustusministerin tehtävistä kunnialla selvinneelle saman puolueen Elisabeth Rehn´lle.

 

Ennen sanottiin, että puolustusministerin pitää olla mies, jotta kenraalit voivat mennä nurkan taakse kuselle puolustusministerin kanssa, mutta Elisabeth Rehn lopetti tämän tosiasian. En turhaan aikoinaan äänestänyt Elisabeth Rehn´ä presidentinvaaleissa!

 

 

 

****************

 

 

 

imf1

 

 

IMF ehdottaa Suomelle seuraavia toimenpiteitä:

 

 

  • eläkepäätökset pitää tehdä, sillä niiden toteuttaminen on kymmenvuotinen urakka
  • nuorille pitää saada töitä
  • työttömyyskysymyksen hoitamisessa on otettava nykyistä tiukempi asenne
  • asuntoja täytyy järjestää monimuotoisesti
  • kaupan keskittymisen ongelmiin pitää puuttua, jotta kaksi kaupparyhmää ei pääse nyhtämään kansalaisten euroja kohonneisiin hintoihin loputtomiin
  • ”sote-hoputus” eli terveydenhuollon tehostamisesta on saatava laajapohjaisesti hyväksytty päätös

 

 

Keskeistä IMF:n mielestä on, että sitä parempi Suomelle, jos koko eduskunta saadaan toteuttamaan ja siten sitoutumaan sen vaatimien toimenpiteiden taakse!

Saa nähdä, että joko Kataisen niskurointi opposition mukaan ottamisesta päätöksentekoon vihdoinkin päättyy!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: IMF, Kansainvälinen valuuttarahasto IMF, ministereiden joukkopako Brysseliin, Henna Virkkunen Brysseliin, Alexander Stubb Brysseliin, Merja Kyllönen Brysseliin, Jyrki Katainen Brysseliin?, Elisabeth Rehn, puolustusministeri Elisabeth Rehn,

Ministeri Merja Kyllösellä on sama kanta kuin minulla Tampereen ratikkahankkeeseen

Perjantai 7.3.2014 - -Esko Erkkilä-

Olen tyytyväinen, että liikenneministeri Merja Kyllösen Tampereen vierailulla 5.3.2014 varmistui hänen olevan samalla kannalla Tampereen ratikkahankkeeseen kuin minä.

 

 

*********

 

 

Kokoomuslaiset saivat Tampereelle mm. Vihreiden tuella Rantaväylän tunnelin, jolla luovutetaan Kokoomusta lähellä oleville rakennusliikkeille mainiota Näsijärven rantaa kerrostalojen rakennusmaaksi.

 

Mikään palvelus ei kuitenkaan ole vastikkeetonta ja sen vuoksi Vihreille luvattiinkin vastapalvelukseksi pikaratikka.

 

 

*********

 

 

Tampereella ”ratikkauskovaiset” ovat viemässä hanketta eteenpäin voimalla, mutta nyt näyttää järki vihdoinkin tulevan esteeksi toisen turhan hankkeen toteuttamiselle.

 

Este on raha!

 

Olen ihmetellyt, kun julkisuudessa kerrotaan Tampereen kaupungin esittävän Liikenne- ja viestintäministeriölle, että valtio varautuisi rahoittamaan Tampereen katuraitiotietä vuosien 2016-2022 liikennehankkeissa 30 prosentilla.

 

Kirjelmässä todetaan harhaanjohtavasti, että katuraitiotien ensimmäisen vaiheen tämänhetkinen kustannusarvio on 220 miljoonaa euroa.

 

Harhaanjohtamista on mielestäni se, että kirjelmässä esitetty 220 M€ on toki summa, joka suunnitelmien mukaan tarvitaan ensimmäisen vaiheen investointiin, mutta summaan ei sisälly 60 – 72 miljoonan euron rahoitustarvetta vaunujen hankintaan!

 

Ilmeisen vanhakantainen käsitykseni – vanhakantainen käsitys ainakin Tampereen kaupungin mielestä – on se, että ratikkaliikenteen aloittamiseksi tarvitaan myös ratikkavaunuja!

 

 

*********

 

 

Hatarien suunnitelmien perusteella ensimmäisen vaiheen kustannusarvio olisi 280 – 292 miljoonaa euroa. Kokemuksesta kuitenkin tiedämme, että kustannusarviot on kerrottava luvulla 1,5 – 2, jotta päästään lähelle toteutuvia kustannuksia.

 

Viidensadan – kuudensadan miljoonan kustannuksilla saataisiin aikaiseksi vain tynkäratikka ja pidänkin realistisina niitä Kokoomuspiirien esittämiä ajatuksia, että Tampereen ratikkakustannus olisi tasoa 1.000 M€ eli miljardi!

 

 

 

********

 

 

 

Olen ihmetellyt Tampereen kaupungin ylimmän virkamies- ja luottamushenkilöjohdon toimia, kun he ovat Tampereen kaupungin nimissä lähettäneet ministeriölle rahanpyyntökirjelmän sellaisesta hankkeesta, josta ei ole vielä edes päätetty!

 

Ministeri Merja Kyllönen oli kanssani samaa mieltä 5.3.2014 ja totesi ensin tarvittavan Tampereen päätös ratikan rakentamisesta ja vasta sen jälkeen valtio voi katsella, että onko sillä mahdollisuuksia tukea hanketta.

 

Ministeri Merja Kyllösen linjaukset Tampereen ratikasta 5.3.2014 olivat niin ”kuumaa tavaraa”, että hänen puheenvuoronsa raportointi mediassa on jäänyt hyvin heiveröiseksi.

 

Onneksi kuuntelin Kyllösen haastattelun Ylen Tampereen radiosta ja pidin kuulemastani!

 

Lennän Merja Kyllösen kanssa eri ”poliittisessa parvessa”, mutta Tampereen ratikka-asiassa arvostan hänen vastuullista toimintaansa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka, pikaraitiotie, ratikka ilman vaunuja, ratikan kustannusarvio miljardi, ratikan kustannusarvio 1.000 miljoonaa euroa, Merja Kyllönen, liikenneministeri Merja Kyllönen, Rantaväylän tunneli,

Ollilan työryhmän esitys sisältää paljon kriittistä pohdittavaa

Torstai 26.12.2013 - -Esko Erkkilä-

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vasemmistoliitto) asetti 3.2.2012 Jorma Ollilan johtaman työryhmän, jonka tarkoituksena oli selvitellä, että kuinka Suomessa voitaisiin edetä kohti oikeudenmukaisempaa ja älykkäämpää liikennejärjestelmää, ja miten tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pitkällä aikavälillä.

 

Työryhmä julkaisi loppuraporttinsa 16.12.2013 ja loppuraportin nimi on:

 

”Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä”.

 

Loppuraporttiin liittyy täydentävä lausunto sekä esimerkkitapausten taustaoletuksia ja ne mukaan lukien raportilla on pituutta 63 sivua.

 

Loppuraportti oheistietoineen on julkinen ja sen löytää esim. näin googlaten:

”Ollilan työryhmän esitys”.

 

Silmäilin loppuraportin läpi ja kiinnitin huomiotani niihin tiivistelmiin, jotka loppuraporttiin oli kirjoitettu lihavoinnilla. Sen lisäksi olen seurannut loppuraportista lehdistössä käytyä keskustelua.

 

 

Maallikkona kommentoin esitystä muutaman ranskalaisen viivan verran:

 

  • eläkeläisenä ajan nykyisin vain n. 10.000 kilometriä vuodessa ja sillä kilometrimäärällä työryhmän esitys ilmeisesti olisi minulle kannattavampi kuin nykysysteemi
  • työelämässä ollessani ajoin 30.000 – 40.000 veloituskilometriä vuodessa ja niillä ajomäärillä työryhmän esitys olisi huomattavasti heikompi kuin nykysysteemi. Kun silloin ajoin lisäksi omaa ajoa 15.000 – 20.000 kilometriä vuodessa, niin ”omistaan olisi joutunut laittamaan oikein paljon”
  • työryhmän kuvitelma, että uusien autojen hinta alenisi autoveron verran, on tuulentupien rakentelua, sillä nyt autotehtaat kompensoivat Suomen korkeaa autoveroa Suomeen myytävien autojen hankintahinnoissa. On varmaa, että kompensaatio poistuisi, jos Suomessa ei enää perittäisi autoveroa nykymallin mukaisesti
  • satelliittipaikannukseen ja sitä kautta veroperusteiden määräämiseen siirtyminen merkitsisi, että joutuisimme ”sateliittivaltakuntien” armoille eli käytännössä USA:n puolustushallinnon hyyryläisiksi. Olisiko jenkkien varaan siirtyminen sitä politiikkaa, johon suomalaiset haluaisivat Suomen ajaa?
  • työryhmän esityksessä on tiettyjä verotusportaita tiiviisti asutettujen ja harvaan asutettujen paikkakuntien välillä, mutta on selvää, että kaupunkiseutujen päättäjät tulisivat lyhyelläkin aikavälillä käyttämään suunniteltua verotuskäytäntöä syrjäseutujen rokottamiseen ja keskuskaupunkien betonibunkkereissa asuvien tukemiseen – ei kiitos siis tämänkään näkökulman tiimoilta!

 

Keskeinen syy ehdotetun systeemin vastustamiseeni on se, että Ollilan työryhmän esitys suitsisi kaikkea liikkumista ja olisi siten yhteiskunnan kaikenlaista toimeliaisuutta sekä aktiivisuutta vastaan.

 

Työryhmän esitys passivoisi kaikkea tehokasta sekä eteenpäin suuntautuvaa toimintaa ja olisi siten malliesimerkki osaoptimoinnin vaaroista.

 

 

Keskustelu asian tiimoilta jatkukoon, mutta pitää tiedostaa ne vaarat, jotka Ollilan nyt loppuraporttinsa julkistaneen työryhmän raporttiin sisältyvät.

 

Eräästä asiasta suomalaiset saavat olla iloisia:

 

Kataisen-Urpilaisen-Arhinmäen-Niinistön-Haglundin-Räsäsen -hallitus ei pääse tätä asiaa päättämään!

 

 

-Esko Erkkilä- 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ollilan työryhmän raportti, Merja Kyllönen, Jorma Ollila, Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä, satelliittipaikannus,

Vasemmistoliittolainen liikenneministeri Merja Kyllönen alueellistaa valtion toimintoja Helsinkiin ja Viroon!

Torstai 15.8.2013 - -Esko Erkkilä-

Valtiovarainministeriön nettisivuilla todetaan alueellistamisesta näin:

 

”Alueellistamisella tarkoitetaan valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamista pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.”

 

Samainen tietolähde toteaa alueellistamisen tavoitteista seuraavaa:

 

”Alueellistamisen tavoitteista säädetään alueellistamislaissa.

Tavoitteena on

  • turvata valtion tehtävien tuloksellista hoitamista ja työvoiman saantia valtion tehtäviin,
  • edistää maan tasapainoista alueellista kehitystä; sekä
  • tukea työllisyyttä maan eri osissa.”

 

Kaiken pitäisi siis olla kunnossa, mutta nyt värikkäästä kielenkäytöstään tunnetun liikenneministeri Merja Kyllösen ”peukalon alla” oleva Finavia Oyj toteuttaa alueellistamista perin oudosti.

 

Finavia ilmoitti maanantaina 12.8.2013, että Tampereella Aitovuoressa sijaitsevat aluelennonjohtopalvelut siirrettäneen Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

 

Aluelennonjohdolla on tärkeä osuus lentotuvallisuuden varmistamisessa, sillä Aitovuoresta valvotaan kaikkia Suomen ylilentoja ja sen lisäksi sieltä valvotaan lentoliikenteen sujumista Suomen kaikkien 25 lentoaseman välillä.

 

 

Mutta ei tässä vielä kaikki!

 

 

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vasemmistoliitto) vastuulle kuuluva Finavia Oyj ilmoitti aluelennonjohtoon liittyvistä järjestelyistä kertoessaan, että se tutkii mahdollisuuksia ulkoistaa lennonneuvontapalvelut Viroon!

 

 

Kerrassaan luovaa alueellistamista!

 

 

Lennonneuvontapalvelut ovat lentoliikenteen sujumisen ja lentoturvallisuuden kannalta elintärkeä toiminto, sillä niillä palvellaan lentoyhtiöitä ja lentäjiä heidän operatiivisessa toiminnassaan. Lentosään kertominen ja reittiselostukset ovat sitä toimintaa, jota lennonneuvontapalvelut tarjoavat.

 

 

********

 

 

Julkisuudessa kerrotaan, että ministeri Kyllösen vastuualueelle kuuluvan Finavia Oyj:n toimet ovat tulleet liikenneministerille ”puun takaa”.

 

Tuntuu suorastaan pelottavalta, että lentoliikenteestä ja sen turvallisuudesta vastaavalla ministerillä ei ole tietoa hän vastuualueensa eräästä tärkeimmästä seikasta.

 

Ihmettelen myös sitä, että Kataisen-Urpilaisen hallitus on nyt romuttamassa Matti Vanhasen hallitusten ja Mari Kiviniemen hallituksen aikana liikkeelle lähtenyttä alueellistamista.

 

Kataisen hallituksen alueellistamisen ”miedontamista” saattoi kyllä jo odottaakin, sillä Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa siitä todetaan näin:

 

”Valtion toimintojen alueellistamisen tulokset ja menettelytavat selvitetään ja sen pohjalta jatketaan alueellistamista; sekä valtion toimintojen alueellistamisen laatua ja kustannustehokkuutta arvioidaan.”


Ainakin näin jälkikäteen on helppo huomata, että jo hallitusohjelmaan on kirjattu se, jota Kataisen-Urpilaisen hallitus on johdonmukaisesti noudattanut eli maakuntien kurjistaminen ja heikompien alueiden lyömistä!

 

 

********

 

Toivoa sopii, että nyt kun Finavia Oyj:n suunnitelmat on saatu ”puun takaa” myös liikenneministeri Merja Kyllösen tietoon, hän menettelee Finavia Oyj:n suunnitelmien kanssa samoin kuin hän menetteli ns. Kyllösen giljotiinilistan paljastuttua.

 

Giljotiinilistahan koski Valtatie 8:n uudistamistöiden jäädyttämistä Turun ja Porin välillä.

 

Listan tultua julkisuuteen Kyllönen lupasi näin:

 

”Kun saan sen käsiini, revin sen tuhanneksi kappaleeksi. Varmuuden vuoksi vielä poltan sen.”

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: alueellistaminen, lentoliikenteen toimintojen ja palvelujen alueellistaminen Helsinkiin, lentoliikenteen palvelujen ulkoistaminen Viroon, Merja Kyllönen, liikenneministeri Marja Kyllönen, kun saan sen käsiini revin sen tuhanneksi kappaleeksi,

Alemman asteen tieverkko rapautuu tiemäärärahojen puutteessa

Perjantai 26.4.2013 - -Esko Erkkilä-

Moottoriteillä ja isompien kaupunkien kaduilla ajavat eivät tiedä mitään siitä tilanteesta, joka vallitsee alemman asteen tieverkolla.

 

Kuuntelin jokunen päivä sitten erään tieviskaalin haastattelua radiosta, jossa tämä yks´kantaan totesi, että määrärahojen vähetessä rahat kohdennetaan pääväylien kunnossapitoon ja alemman asteen tiet jätetään vähemmälle hoidolle.  Otaksun tieviskaalin tarkoittaneen, että alemman asteen tiet jätetään oman onnensa nojaan!

 

Jouduin eilen kokemaan ”alemman asteen” teiden kunnon, kun ajoin edestakaisin Ylöjärveltä Uuden Kuruntien risteyksestä Viljakkalaan ja takaisin.

 

Tiellä on luonnollisesti 80 kilometrin nopeusrajoitus ja kylien kohdalla 60 kilometrin nopeusrajoitus – Takamaalla pätkä viiskymppistäkin.

 

Totesin, että Ylöjärven ja Viljakkalan välisen tien kunto lähentelee Venäjän Karjalan teiden kuntoa.

 

Tiellä on normaalistikin keväisin ”heittoja”, mutta nyt niitä on poikkeuksellisen paljon. Jos aikoo päästä ehjällä autolla perille saakka, on ajettava todella hiljaa ja varauduttava yllättäviin töyssyihin, kuoppiin ja painanteisiin.

 

Liikennöinti tieosuudella on lähes vaarallista.

 

Olen aina arvostanut kansanedustaja Mikko Alatalon tietämystä tieasioissa ja tänään Mikon puheet maaseudun tiekurjuudesta tulivat koettua omakohtaisesti.

 

Liikenneministeri Merja Kyllönen on kotoisin syrjä-Suomesta, mutta ministeriyden mukanaan tuoma tavallisen kansalaisen arjesta etääntyminen on aiheuttanut, että maakuntien liikenneolosuhteiden tila on päässyt totaalisesti unohtumaan.

 

On luonnollista, että moottoriteillä ministeri-Audin takapenkillä tapahtuva oleilu etäännyttää havaitsemaan niitä ongelmia, joita on vaikkapa Hirvilahden ja Hanhijärventien välisellä tienpätkällä Viljakkalasta Ylöjärvelle!


Uskon, että omilla autollaan maakuntien teitä liikkuvilla kansanedustajilla Mikko Alatalolla ja Arto Pirttilahdella on säilynyt aito tuntuma niihin vaikeuksiin, joita tavalliset kansalaiset kokevat liikkuessaan kotoaan maakunnan keskuskaupunkiin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: alemman asteen tieverkko, tieverkon rapautuminen, alemman asteen tieverkon rapautuminen, liikenneministeri Merja Kyllönen, Merja Kyllönen, Mikko Alatalo, Arto Pirttilahti,

Liikenneministeri Merja Kyllönen mokasi taas; nukkui Liikennevirasto Trafin puhelinpalveluyksikön Sodankylästä Espanjaan!

Sunnuntai 24.2.2013 - -Esko Erkkilä-

Kokoomusjohtoisen hallituksen vasemmistoliittolainen liikenneministeri Merja Kyllönen päätti marraskuussa ns. Kyllösen giljotiinilistasta, jolla leikattiin maakuntien tärkeimmät tieliikennehankkeet hamaan tulevaisuuteen.

 

Ministeri Kyllönen on ”kunnostautunut” jälleen, sillä hän totesi nukkuneensa, kun Liikennevirasto Trafin puhelinpalvelutoiminnot lopetettiin Sodankylästä ja siirrettiin Espanjaan! Nukkumisestaan ministeri Kyllönen kertoi Eduskunnan kyselytunnilla torstaina 21.2.2013.

 

Liikenneministeri Kyllönen vastasi sdp:n kansanedustaja Matti Saarisen kysymykseen mm. näin:

 

”Valitettavasti emme me liikenne- ja viestintäministeriössä mutta ei myöskään Trafissa oltu hereillä…”

 

Nukkuva ministeri on vakava uhka Suomen työllisyydelle, sillä meillä ei olisi varaa menettää yhtäkään työpaikkaa pois Suomesta.

 

Liikenneministerin toiminta on anteeksiantamatonta ja toivottavasti hän saa omilta kotokulmiltaan tuoretta ja tervettä kritiikkiä nukkumisestaan. Onko Suomen syrjäkulmilla varaa menettää työpaikkojaan Espanjaan?

 

Liikennevirasto Trafin puhelinpalveluyksikkö työllisti Sodankylässä 23 vakinaista ja 12 määräaikaista työntekijää.

 

Liikennevirasto Trafi kilpailutti palvelun ja valitsi palveluntuottajaksi yrityksen, joka alkaa hoitaa tehtävää Espanjasta!

 

Valtion alueellinen työllistämispolitiikka koki ministeri Merja Kyllösen ”nukkumisen” vuoksi vakavan takaiskun, sillä Kyllösen nukahtamisen vuoksi valtio alueellisti Trafin puhelinpalvelut Espanjaan saakka!

 

Kataisen ja Urpilaisen on tämän jälkeen turha puhua veroparatiisien haitoista, kun valtio on ministeri Kyllösen johdolla ensimmäisenä siirtämässä viranomaistoimintoja veroparatiiseihin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liikenneministeri Merja Kyllönen, Merja Kyllönen, Matti Saarinen, Kyllösen giljotiinilista, Kyllönen nukkui, Trafi, Trafin toiminnot Espanjaan, kilpailutus, veroparatiisit, veroparatiisi, Sodankylä, Sodankylästä Espanjaan,

Kataisen hallitus kulkee katastrofista katastrofiin

Keskiviikko 21.11.2012 - -Esko Erkkilä-

Tampereella Keskustan piirikokouksessa esiintynyt puolueen varapuheenjohtaja Juha Rehula totesi, että Kataisen hallitus antaa lähes päivittäin sellaisia vastapalloja, joista Keskustan on helppo tehdä maaleja.

 

Rehulan auton takavalot melkein vielä näkyivät, kun saimme kuulla Kataisen-Urpilaisen hallituksen uusimmasta katastrofista eli siitä, että rahat eivät riitäkään eduskunnan päättämien tiehankkeiden rahoitukseen.

 

Asialla on jälleen kerran vasemmistoliittolainen liikenneministeri Merja Kyllönen!

 

Olisi luullut ja jopa toivonut, että Kyllösen giljotiinilistan löytyminen olisi ollut vihoviimeinen liikenneministeriön rakentelema kupru, mutta näin ei ollut.

 

On varmaa, että Kyllösen töppäilyt ovat mieliksi peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson´lle sekä SDP:lle, sillä Kyllösen toiminta alkaa viedä pohjaa pois siltä, että MG-R olisi nykyhallituksen heikoin lenkki.

 

Kyllösen väite sysätä tiehankkeiden rahoitusvaje virkamiesten syyksi ei ole hyväksyttävissä, sillä ministeri vastaa virkamiestensä tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.

 

Vastuukysymykset ovat Suomessa olleet perinteisesti mitäänsanomattomat ja näin on ollut ja on näköjään edelleen, jos kyse on poliittisten päättäjien vastuusta.


Kyllösen käyttäytyminen on kuin pienen kakaran kiukuttelua. Se kertoo myös vastuunpakoilusta, kun hänen johtamansa organisaatio on johtanut eduskuntaa harhaan.

 

Oleellista Kyllösen keittämässä uudessa sopassa on se, että nyt eduskunnan kertaalleen päättämät tiehankkeet joutuvat ehkä uudelleenarvioitaviksi.

 

Uudelleenarviointi on siis paljon laajempaa, kuin edellisviikolla paljastuneen ”Kyllösen giljotiinilistan” leikkaukset konsanaan.

 

Kysymys kuuluu:

 

Onko Suomella varaa jatkuvasti kompastelevaan liikenneministeriin?

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Merja Kyllönen, liikenneministeri Merja Kyllönen, Kataisen-Urpilaisen hallitus, Maria Guzenina-Richardson, Kyllösen giljotiini, Kyllösen giljotiinilista, giljotiini,

Liikenneministeri Kyllösen giljotiiniohjeistus oli sittenkin totta!

Sunnuntai 18.11.2012 - -Esko Erkkilä-

Kaikilla on tuoreessa muistissa nykyhallituksen kuntakartta, jonka olemassaolon Kataisen-Virkkusen-Urpilaisen –kopla kiisti, kun Suomen Kuvalehti sen aikoinaan julkaisi.

 

Muutaman ajan kuluttua kaikille selvisi, että mainittu kuntakartta oli kuitenkin olemassa, vaikka se Suomen Kuvalehden kertomana yritettiinkin hallituksen toimesta kiistää.

 

Nyt liikenneministeri Merja Kyllösen giljotiinisuunnitelma tiehankkeiden torppaamiseksi on kokemassa täsmälleen saman kohtalon kuin Virkkusen kuntakartta.

 

Eduskunnan kyselytunnilla torstaina 15. marraskuuta 2012 klo 16.00 kansanedustaja Mikko Alatalon ansiokas toiminta ja Helsingin Sanomien lauantaina 17.11.2012 julkaistu artikkeli ovat karua kertomaa ja todistavat ministeri Kyllösen päätöksistä sekä yli miljardin euron suuruisen giljotiinilistan olemassaolosta.

 

Kansanedustaja Alatalo kysyi näin:

 

Arvoisa puhemies!  Arvoisa ministeri Kyllönen!

Julkisuuteen on tullut niin sanottu giljotiinilista, jolla leikataan maakunnille tärkeistä tiehankkeista lähes miljardi euroa. Ylen uutisten mukaan leikkauslista tuli teille, ministeri, yllätyksenä. Kuitenkin on tullut tietoa siitä, että Liikennevirastossa on suunniteltu tieremonttien leikkauksia jo kesästä saakka ja nimenomaan ministerin ohjaamana. Työryhmää ohjastetaan niin sanottuun uudelleenarviointiin, mikä tarkoittaa tiehankkeiden paloittelua, rahojen rajuja leikkauksia, entisten suunnittelurahojen hukkaamista sekä hankkeiden viivästymistä.

Olette maininnut kyllä, arvoisa ministeri, uudelleenarvioinnista, mutta onko teillä todella ollut mandaatti kaikilta hallituspuolueilta teettää peräti miljardin euron leikkaukset vai ovatko virkamiehet leikanneet tuon miljardin vasten tahtoanne, vaikka tehän ette hyväksy sellaisia virkamiehiä, jotka eivät nauti teidän luottamustanne?


Mikko Alatalon aloittama keskustelu lainehti eduskunnassa monien tiehankkeiden ympärillä. Sen aikana monet kansanedustajat käyttivät puheenvuoroja joissa käsiteltiin useita tiehankkeita eri puolilla maata.

 

Jossain vaiheessa päästiin VT8:n kohdalle ja siitä perussuomalaisten Ritva Elomaa sekä ministeri Merja Kyllönen sanailivat näin:

 

Ritva Elomaa/ps:

Arvoisa puhemies!

Valtatie 8 puhuttaa, ja vielä kerran koko kansan edessä haluaisin kysyä. Maskun ympäristölupa umpeutuu ensi vuonna, saadaanko siihen rahat, alkaako Kasitien parannus?

 

Liikenneministeri Merja Kyllönen:

 Arvoisa herra puhemies!

Koska kertaus on opintojen äiti, niin toistan vielä kerran, että me teemme kaikkemme, jotta Maskun ympäristölupa ei vanhene ja lapio - mikä kirves ja hakku, mikä tarvitaan - on maassa 2013.

 


Mikko Alatalon aloittaman mielenkiintoisen eduskuntakeskustelun pöytäkirja kannattaa lukea. Se löytyy seuraavanlaista polkua seuraten:

www.eduskunta.fi -> täysistunto -> viimeisimmät täysistuntopöytäkirjat -> PTK 111/2012 vp - Täysistunto ja suullinen kyselytunti ja siellä kohta "HTM" -> Tiehankkeiden leikkaussuunnitelmat


*********

 

Helsingin Sanomat julkisti lauantaina 17.11.2012 sivullaan A4 ”Kyllösen giljotiinin” olleen liikenne- ja viestintäministeriön Liikennevirastolle määräämä ohjeistus.

 

Kirjeet ohjeistuksista on Helsingin Sanomien saamien tietojen mukaan päivätty 4. kesäkuuta ja 19. syyskuuta.

 

Liikenne- ja viestintäministeriön 4.6.2012 lähettämissä kirjeissä todetaan, että ”uudelleenarvioinnin” kohteiksi määrätään seuraavat tiesuunnitelmat:

 

  • VT6 Taavetti – Lappeenranta
  • VT8 Turku – Pori
  • VT3 Tampere –Vaasa
  • VT4 Jyväskylä – Oulu
  • VT5 Mikkeli – Juva
  • VT 9 Tampere –Orivesi
  • VT 12 Lahden eteläinen kehätie

 

On enemmän kuin surullista, että maakuntien tiehankkeet on nyt Kataisen – Urpilaisen – Kyllösen päätöksillä torpattu.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kyllösen giljotiini, liikenneministeri Kyllösen giljotiiniohjeistus, Mikko Alatalo, Merja Kyllönen, Ritva Elomaa, Kike Elomaa, VT6 Taavetti - Lappeenranta, VT8 Turku - Pori, VT3 Tampere - Vaasa, VT4 Jyväskylä - Oulu, VT5 Mikkeli - Juva, VT9, VT12,

Valtakunnallisessa oppositiossa oleva Keskusta ja keskustalaiset voivat kannattaa hallituspuolueiden edustajien esityksiä, jos ne ansaitsevat kannatuksen!

Keskiviikko 17.10.2012 - -Esko Erkkilä-

timo_hanhilahti

 

Keskustan ehdokas Tampereen pormestariksi on Timo Hanhilahti (oikealla). Hän vieraili eilen Keskustan vaalimökillä Tampereen Keskustorilla ja tapasi kaupunkilaisia.

 

Tampereen apulaispormestarina nyt toimiva Hanhilahti toimitti eilen aamulla julkisuuteen tiedotteen, jossa hän asettui kannattamaan sisäministeri Päivi Räsäsen (kd) ja liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) suunnittelemaa hanketta, jonka tarkoituksena olisi tuoda peltipoliisit myös kaupunkikeskustoihin.

 

Hanhilahden julkisuuteen toimittama tiedote kuuluu näin:

 

*****************

 

 

Peltipoliisit kaupunkien keskustoihin

 

Iltalehti kertoi 13.10 2012, että sisäministeri Päivi Räsänen (kd) ja liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) suunnittelevat parhaillaan hanketta, jonka tarkoituksena olisi tuoda peltipoliisit myös kaupunkikeskustoihin.

Samalla siirryttäisiin kunnalliseen liikenteenvalvontaan, joka antaisi kunnan virkamiehille oikeuden liikenteenvalvontaan automaattisella laitteistolla. Samalla kunnat saisivat nopeussakoista tuloja, niin kuin nykyisin pysäköinninvalvonnasta. Tällä hetkellä nopeussakot menevät vielä valtion kassaan.

Kaupunkien asukkaat ovat kyllästyneitä heikkoon liikennekuriin sekä turvallisuuden ja järjestyksenpidon puutteisiin kaupungeissa ja erityisesti kaupunkien keskusta-alueella. Tällä hetkellä kunnilla ei ole toimivaltaa näissä asioissa.

Ministereiden suunnittelema hanke on kannatettava ja hyvä. Se vastaa hyvin Tampereen kaupungin tekemää, vanhaa lakialoitetta.

Liikenteen valvonnan rinnalla on samanaikaisesti tarvetta käynnistää lainvalmistelu, jonka seurauksena kunta voi hakea oikeutta valvoa järjestystä ja turvallisuutta alueellaan. Vetovoimaisen ja miellyttävän kaupungin edellytyksenä on, että jokainen voi liikkua turvallisesti ja ilman häirintää siistissä kaupungissa.

 

Timo Hanhilahti                                                                                          

apulaispormestari

 

*****************

 

Hanhilahden tiedote kertoo, että Keskusta ”elää ajassa” ja on valmis kannattamaan myös sellaisia ehdotuksia, joita hallituspuolueet esittävät. Ehtona tietysti on, että ehdotukset ovat järkeviä ja vievät suomalaista yhteiskuntaa eteenpäin!

 

Oli rohkaisevaa havaita, että apulaispormestari Timo Hanhilahden esitys sai mediassa laajaa vastakaikua!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Päivi Räsänen, Merja Kyllönen, Timo Hanhilahti, apulaispormestari Timo Hanhilahti, peltipoliisit, peltipoliisit kaupunkeihin, kunnallinen liikennevalvonta,

Kantaen vai polkupyörälläkö Vihreät kuljettaisivat vientituotteet satamaan?

Perjantai 9.3.2012 - -Esko Erkkilä-

Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalo kirjoitti maaliskuun 1. päivänä ilmestyneen Aamulehden ”Lukijalta” – palstalla osuvan kirjoituksen liikenneministeri Merja Kyllösen käynnistä Tampereella ja Pirkanmaalla.

 

Kyllösen terveiset olivat karuja pirkanmaalaisille, sillä ministeri ei antanut toivoa maakunnan tärkeimpien liikennehankkeiden pääsemisestä investointilistalle.

 

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä kansanedustaja Alatalo ihmetteli kirjoituksessaan, että liikenneministeri vilkuttelee kyllä vihreää valoa Tampereen pikaratikalle.

 

Metropolien suurhankkeisiin ja raideliikenteeseen oltaisiin panostamassa, mutta ei autoliikenteen tarpeisiin muualle maakuntaan” jatkaa Alatalo.

 

Olen kansanedustaja Mikko Alatalon kanssa samaa mieltä.

 

Mikko Alatalon ansiokas kirjoitus kirvoitti vihreältä laidalta ainakin kaksi parahdusta.

 

Riku Koukila –niminen kirjoittaja näki teiden kunnossapidon lisäävän autokantaa.

 

On selvää, että mitä enemmän rakennetaan ja kehitetään tietä, sitä enemmän tulee autoja…” julistaa Koukila.

 

Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja ja Tampereen apulaispormestari Olli-Poika Parviainen tarttui myös kynään Alatalon kirjoituksen johdosta.

 

Parviaisen kirjoitus osoittaa suurta tietämättömyyttä ja on jopa loukkaava esim. pirkanmaalaisia metallityömiehiä kohtaan, jotka tekevät laadukkaita ja korkean teknologian tuotteita vientiin. Tiedän monia yrityksiä mm. Tampereella, jotka valmistavat isoja metalliteollisuuden koneita ja laitteita vientiin.

 

Parviaisella lienee varmaa tietoa esim. tamperelaisen metalliteollisuuden alasajosta, kun hän kirjoittaa näin:

 

Onneksi tulevaisuuden talouskasvu ja vientiyritysten menestys eivät ole myöskään enää ainakaan Pirkanmaalla riippuvaisia yksin siitä, kuinka paljon fyysistä tavaraa lähtee maailmalle. Rakennemuutos tuo menestystarinoita uusilla toimialoilla.

 

Minä, perhekuntani jäsenet ja lukemattomat muut tamperelaisen metalliteollisuuden hyvinvoinnista riippuvaiset olisimme kovin kiinnostuneita, että milloin Tampereella toimivat merkittävät ”fyysistä tavaraa” valmistavat yritykset lopettavat toimintansa.


Toivomme, että apulaispormestari Parviainen raottaa hieman tietojaan myös meille!

 

Onko Koukilan, Parviaisen ja yleensäkin Vihreiden ajatus, että Tampereella ja Pirkanmaalla valmistetut metalliteollisuuden koneet ja laitteet kuljetettaisiin kantamalla vientisatamaan?

 

Voin kertoa, että ajatus on mahdoton ja mahdotonta on myös se, että ne kuljettaisiin vientisatamaan polkupyörän tarakalla!

 

-Esko Erkkilä-

4 kommenttia . Avainsanat: Mikko Alatalo, Merja Kyllönen, pikaratikka,

Vasemmistolaisministerit liittyivät sekoilevien ministereiden joukkoon!

Tiistai 31.1.2012 - -Esko Erkkilä-

Kokoomuksen hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen kuntien pakkoliitoshuuhailullaan sekä vihreiden ympäristöministeri Ville Niinistö Durbanin ”turpaanottamisellaan” ovat osoittaneet Kataisen-Urpilaisen vasemmistohallituksen ministereinä kykenemättömyytensä hallituksen jäseniksi.


Eilen eli maanantaina tammikuun 30. päivänä kaksi uutta Kataisen hallituksen vasemmistolaista naisministeriä teki todelliset pohjanoteeraukset ministeritehtävissään.


SDP:n peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson laittoi koko ihmiskuntajärjestyksen uusiksi, kun hän esitti, että myös miesten pitää saada tulla raskaaksi!


On käsittämätöntä, että Suomen hallituksen jäsen -  peruspalveluministeri - ajaa lainmuutosta, joka mahdollistaisi, että mies voisi tulla raskaaksi. Näin siitä huolimatta, että lainmuutos liittyisi translakiin.


Eilen aamulla ministeriöstä tuli lehdistölle tietoja, joiden mukaan peruspalveluministeri on ollut hyvin aktiivinen sellaisen lakimuutoksen edistämisessä, joka mahdollistaisi miehen raskauden.


Asiasta nousseen kohun jälkeen SDP:n ministeri  Guzenina-Richardson on vierittänyt syytä avustajiensa niskoille.



Toinen eilen sekoillut vasemmistolaisministeri oli vasemmistoliiton Merja Kyllönen, joka esitti työtehtävissä käytetyn oman auton kilometrikorvausten alentamista.


Todella ihmeelliseksi Kyllösen esityksen tekee se, että kilometrikorvausten alentamista sovellettaisiin ainoastaan Jyväskylän eteläpuolisilla alueilla!


Eräänä Kyllösen perusteena on, että Jyväskylän eteläpuolella julkinen liikenne toimii niin hyvin, että työntekijän oman auton käyttämiseen työtehtävissä ei ole tarvetta.


Kyllösen esitys ei ole tästä maailmasta.


Puhun kokemuksesta, sillä toimin yli 40 vuotta tehtävissä, joissa oman auton käyttäminen oli välttämätöntä.


En voi kuvitella tilannetta, että esim. myyntihenkilöt voisivat työtehtävissään kokonaan tukeutua julkiseen liikenteeseen.


Työnantaja edellyttää vaikkapa päivittäistavarakaupalle yrityksen tuotteita myyviltä henkilöiltä 6 – 10 asiakaskäyntiä päivässä. Myyntimiehillä on aina mukaan näytteitä sekä mainosmateriaalia ja niiden kuljettaminen julkisissa liikennevälineissä olisi mahdotonta.


Aamulla taipaleelle lähdettäessä olisi konttorilta otettava mukaan suuret määrät tuotenäytteitä ja mainosmateriaalia, jotta niitä riittäisi kaikilla asiakaskäynneillä jaettavaksi.


Kyllösen esitys on naurettava, mutta kun sellaisen tekee hallituksen ministeri, on tyhmäkin esitys otettava vakavasti.


Tähän saakka Kataisen hallituksen ministereistä ovat rankimmin sekoilleet Kokoomuksen ja Vihreiden ministerit.

Suomalainen sananlasku toteaa, että joukossa tyhmyys tiivistyy ja Suomen hallituksessa näyttää nyt toteutuvan vauhdilla sananlaskun viisaus – nyt sekoilevat oikein kunnolla Kokoomuksen ja Vihreiden ministereiden lisäksi myös  SDP:n ja Vasemmistoliiton ministerit! Milloin KD:n Päivi Räsänen ja RKP:n Stefan Wallin sekä Anna-Maja Henriksson liittyvät sekoilevien joukkoon?


MG-R:n ja Merja Kyllösen sekoilujen jälkeen tulee etsimättä mieleen, että ovatko kyseiset ministerit saattaneet kaikki oman hallinonalansa muut ongelmat jo kuntoon, kun ehtivät pelehtimään miesten raskauksien ja työajojen kilometrikorvausten alentamisen parissa!


Kysyn vaan!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Henna Virkkunen, Ville Niinistö, kuntauudistus, kuntien pakkoliitokset, Durbanin hiilenmustat päätökset, Durbanin ympäristökokous, Maria Guzenina-Richardson, Seta, Merja Kyllönen, kilometrikorvaukset, kilometrikorvausten alentaminen,

Kaksi ministeriä perheineen syö ruokapöydässäni?

Maanantai 5.9.2011 - -Esko Erkkilä-

Aamulehti on ansiokkaasti viime päivinä penkonut S-ryhmän ja Tradekan hallintohenkilöilleen tarjoamia henkilöstöetuja.

 

On ihmeellistä, että hallintohenkilöt ovat samaistaneet itsensä henkilöstöön. Puurot ja vellit ovat pahemman kerran menneet sekaisin.

 

Aamulehti paljastaa syyskuun 2. päivänä ilmestyneessä numerossaan, että ministerit Merja Kyllönen (vas) ja Jukka Gustaffson (sdp) ovat hyödyntäneet Tradekan henkilöstöetuja Tradekan omistamissa Siwa- sekä Valintalo-ketjuissa.

 

Käsittääkseni kyseiset ministerit eivät ole Tradekan palveluksessa, joten kyseessä on vakava asia.

 

Aamulehti kertoo, että Tradekan luottamushenkilöt ovat saaneet henkilöstöedut pyytämällä. Edun hankkiminen on vaatinut siis luottamushenkilön aktiivisuutta henkilökohtaisen edun hankkimiseksi!

 

Tradekan henkilöstöedut koskevat Aamulehden tietojen mukaan myös luottamushenkilöiden perheenjäseniä rinnakkaiskorttien kautta.

 

Lähikauppani on Siwa ja nyt joudunkin toteamaan, että ministerit syövät perheineen ruokapöydässäni joka kerta, kun teen ostoksia lähikaupastani.

 

On käsittämätöntä, että ministerit Kyllönen ja Gustaffson selittelevät henkilökuntaetujen käyttämistä.

 

Moraalinen ”häkki on heilahtanut” ja nyt on mielenkiintoista nähdä, että eteneekö asia pidemmälle.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tradeka, S-ryhmä, Tradekan luottamushenkilöille myöntämät henkilöstöedut, S-ryhmän luottamushenkilöilleen myöntämät henkilöstöedut, Siwa, Valintatalo, Merja Kyllönen, Jukka Gustaffson,