Olen saanut kuluvan tammikuun aikana osallistua kahdestikin Viking Grace-risteilylle; molemmat risteilyt ovat tavallaan olleet koulutusristeilyjä, sillä ne ovat olleet suunnattu ryhmänkerääjille.
**************
Tammikuun 22. – 23. päivien risteilyllä minulla oli ulkohytti ja sain silloin seurata aitiopaikalta, kun aluksemme…
…eli Viking Grace sai Tukholman satamassa polttoainetäydennyksenä LNG:tä eli Liquified Natural Gas –maakaasua.
LNG on tosiaan maakaasua, joka on jäähdytetty miinus 162 asteeseen, jolloin se on muuttunut kaasusta nesteeksi ja sen tilavuus on pienentynyt 600-kertaisesti.
Kaasua kuljettava satama-alus ankkuroitui Viking Gracen rinnalle ja sen kansimiehet suorittivat aluksellemme polttoainetäydennyksen.
Viking Grace saa LNG-annoksensa Tukholmassa ja tähän vuodenaikaan risteilyalus viettää risteilyajastaan tunnin aamuhämärissä siellä.
Viking Gracen kaasutankit sijaitsevat aluksen takaosassa ”vapaan taivaan alla”, jotta mahdolliset kaasuvuodot eivät olisi missään tilanteessa turvallisuusriski – maakaasu kun on ilmaa kevyempää ja mahdollisessa vuototilanteessa kaasu katoaisi hetkessä taivaan tuuliin.
***************
Viking Grace tankataan Tukholmassa aina aamuisin, vaikka se pystyisi yhdellä tankkauksella tekemään kaksikin matkaa Turun ja Tukholman välillä.
LNG muodostaa Viking Gracen polttoainetarpeesta 99 % ja se puuttuva yksi prosentti on dieselöljyä – näin meille kertoi laivakierroksemme aikana Jonas-oppaamme!
Kehitys on siis kehittynyt ainakin Viking Gracella!
-Esko Erkkilä-