Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

M/S Viking Grace hyödyntää roottoripurjeen avulla tuulta!

Keskiviikko 29.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Kerroin viime sunnuntaina eli 26.1.2020 Viking Gracen käyttävän polttoaineenaan LNG-kaasua.

 

Jatkan tänään hieman samalla linjalla, kun kerron samaisen laivan hyödyntävän tuulta roottoripurjeen avulla.

 

 

IMG_6806.JPG

 

Viking Gracen roottoripurjeesta löytyy googlaamalla hyviäkin kuvia, mutta tässä tukeudun ”omaan tuotantooni” eli kuvaan, jonka otin Turun satamassa iltahämärissä 22.1.2020.

 

Tuo roottoripurje on 24 metriä korkea ja neljä metriä leveä ”savupiipunomainen” rakennelma, mutta se on kaukana savupiipusta.

 

Roottoripurje asennettiin Viking Graceen jo huhtikuussa 2018 ja se oli ensimmäinen, joka asennettiin matkustaja-alukseen koko maailmassa.

 

Roottoripurjeen on kehittänyt suomalainen Norsepower.

 

Julkisuudessa (mm. Talouselämä-lehti 16.5.2019) on ollut kädenvääntöä Viking Linen ja Norsepowerin kesken siitä, että vähentääkö roottoripurje luvatulla tavalla laivan energiantarvetta.

 

On mielenkiintoista seurata, että puretaanko Viking Gracen roottoripurje vai saako se edelleen olla paikoillaan!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: roottoripurje, Viking Grace, Norsepower,

LNG Viking Gracen polttoaineena

Sunnuntai 26.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Olen saanut kuluvan tammikuun aikana osallistua kahdestikin Viking Grace-risteilylle; molemmat risteilyt ovat tavallaan olleet koulutusristeilyjä, sillä ne ovat olleet suunnattu ryhmänkerääjille.

 

**************

 

Tammikuun 22. – 23. päivien risteilyllä minulla oli ulkohytti ja sain silloin seurata aitiopaikalta, kun aluksemme…

 

 

IMG_6763.JPG

 

…eli Viking Grace sai Tukholman satamassa polttoainetäydennyksenä LNG:tä eli Liquified Natural Gas –maakaasua.

 

LNG on tosiaan maakaasua, joka on jäähdytetty miinus 162 asteeseen, jolloin se on muuttunut kaasusta nesteeksi ja sen tilavuus on pienentynyt 600-kertaisesti.

 

 

IMG_6765.JPG

 

Kaasua kuljettava satama-alus ankkuroitui Viking Gracen rinnalle ja sen kansimiehet suorittivat aluksellemme polttoainetäydennyksen.

 

 

IMG_6764.JPG

 

 

Viking Grace saa LNG-annoksensa Tukholmassa ja tähän vuodenaikaan risteilyalus viettää risteilyajastaan tunnin aamuhämärissä siellä.

 

 

IMG_6787.JPG

 
Viking Gracen kaasutankit sijaitsevat aluksen takaosassa ”vapaan taivaan alla”, jotta mahdolliset kaasuvuodot eivät olisi missään tilanteessa turvallisuusriski – maakaasu kun on ilmaa kevyempää ja mahdollisessa vuototilanteessa kaasu katoaisi hetkessä taivaan tuuliin.

 

***************

Viking Grace tankataan Tukholmassa aina aamuisin, vaikka se pystyisi yhdellä tankkauksella tekemään kaksikin matkaa Turun ja Tukholman välillä.

 

LNG muodostaa Viking Gracen polttoainetarpeesta 99 % ja se puuttuva yksi prosentti on dieselöljyä – näin meille kertoi laivakierroksemme aikana Jonas-oppaamme!

 

 

Kehitys on siis kehittynyt ainakin Viking Gracella!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: LNG, maakaasu, Liquified Natural Gas, Viking Line, Viking Grace, Viking Grace-risteilyt,

Eipä Ruotsinlaivoilta enää heitetä roskia mereen!

Perjantai 24.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Eilen myöhäishetkinä kotiuduin Viking Linen ryhmänkerääjille suunnatulta koulutusristeilyltä ja parikin muistoa palasi matkan aikana mieleeni.

 

Sain tehdä ensimmäisen Tukholman-risteilyni vuonna 1965 ja silloin Ruotsissa vielä elettiin vasemmanpuoleisen liikenteen aikaa. Oli jännää olla tukholmalaisessa bussissa kaupunkikierroksella, kun liikenne oli vasemmanpuoleista.

 

Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen 3.9.1967, joten parisen vuotta vierailumme jälkeenkin Ruotsissa vielä liikennöitiin ”vasemmalla”!

 

***************

 

Toinen erikoisuus tuolla risteilyllä – Osaran Maamieskoulun retki Tukholmaan – oli se, että laivamme miehistö heitti kaikki laivalla syntyneet roskat ja jätteet laivan takakannelta mereen!

 

Käsittämätöntä menettelyä nykymaailman ajatusmaailmalle, mutta niin tapahtui vuonna 1965!

 

 

Eilinen ja toissapäiväinen Viking Linen koulutusristeily toteutettiin Viking Grace-laivalla ja ohjelmaamme kuului myös tutustuminen tuohon Viking Linen lippulaivaan eli Viking Graceen.

 

 

IMG_6788.JPG

 

 

On selvää, että nykyisin Ruotsinlaivojen peräaalloille ei jää keikkumaan ja kellumaan pahvilaatikoita ja ei myöskään sellaista roskamateriaalia, joka heti painuisi meren aaltoihin.

 

 *****************

Pahvilaatikoita jäi laivan vanaveteen kellumaan kuitenkin vielä 1965, jolloin sain ensimmäisen kerran osallistua laivamatkalle Turusta Tukholmaan ja takaisin!

 

 

On maailma sentään joissain asioissa kehittynyt!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ruotsinlaivat, Vasemmanpuoleinen liikenne Ruotsissa, Osaran Maamieskoulu, Osaran Maatalousoppilaitos, Viking Line, Viking Grace, merien roskaaminen, Ruotsilaivat merien roskaajina,

Tanssia, bingoa ja karaokea!

Torstai 1.2.2018 - -Esko Erkkilä-

Olen monesti saanut kokea risteilyn Viking Gracella, mutta vasta Eläkeliiton Pirkanmaan piirin laivaseminaarin yhteydessä 29 - 30.1.2018 pääsin osallistumaan laivalla desing-kierrokseen eli tutustumiseen laivan tarjoamiin palveluksiin.

 

 

 

IMG_7153.JPG

 

 
Risteilyisäntä Jonathan Isaksson oli oppaanamme tutustumiskierroksellamme.

 

 

Jonathan oli opas, joka uskalsi tunnustaa, että ei osannut vastata joihinkin ryhmämme jäsenten tekemiin kysymyksiin ja tämä lisäsi luotettavuuden tunnetta oppaamme asiantuntemusta kohtaan!

 

 

 

IMG_7202.JPG

 

 

Poikkesimme kaikissa Viking Gracen ravintoloissa ja ”retro bar at dancing” –ravintolassa Jonathan Isaksson kertoi kuinka Viking varustamolle ”selvisi kahdessa minuutissa”, että risteilylaivojen – ja myös Viking Gracen – pitää pystyä tarjoamaan asiakkailleen suomalaista tangoa, bingoa sekä karaokea!

 

 

 

IMG_7192.JPG

 

 

Viking Gracen erikoisuus ovat suuret panoraamaikkunat sekä niiden vierellä sijaitsevat hissivalaisimet - valaisimet liikkuvat koko ajan ylös ja alas.

 

 

Olen sen toki aikaisemminkin havainnut, mutta nyt saimme asiasta perusteellisen selityksen, että hissivalaisimien varjostimet ja koko valaisinkuilu muuttavat väriään koko ajan. Hieno innovaatio!

 

 

Vaikka en harrastakaan tanssia, en bingoa enkä laula karaokea, siitä huolimatta arvostan Viking Gracen monipuolista palvelutarjontaa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viking Grace, Viking Grace-risteily, suomalaista tangoa, bigoa, karaokea,

Kelpo paatti yhä, vaikka taso onkin hieman laskenut

Keskiviikko 31.1.2018 - -Esko Erkkilä-

Kotiuduin eilen myöhäillalla seminaariristeilyltä, jonka teimme Turun ja Tukholman välillä seilaavalla Viking Gracella.

 

 

Viking Grace rakennettiin Turussa STX Finlandin Pernon telakalla 2011 – 2012 ja sen neitsytristeily toteutettiin vuonna 2013.

 

 

Olen vuosien saatossa risteillyt Viking Gracella useasti, joten olen saanut seurata laivan palvelutarjontaa ja sen kehittymistä.

 

 

Viking Grace on edelleen Viking-varustamon lippulaiva, mutta on todettava, että sen palvelutarjonta oli alussa suorastaan prameaa. Laadukasta palvelutarjonta on yhä edelleen, mutta alkuaikojen loistokkuutta esimerkiksi kymppikannen Buffet Auroran ”seisovassa pöydässä” ei enää ole.

 

 

Lämpimän ruuan osalta tarvittaisiin laivahenkilöstön osalta selkeää opastusta ruokailijoille, sillä asiakaskierto lämpimän ruuan pöydässä on täysin hallitsematonta – osa matkustajista kulkee lautaset kädessään vasten niitä ruokailijoita, jotka etenevät pöydän äärellä oikein.

 

 

Oscar-aamiainen kannella yksitoista oli hieno ja samassa paikassa nauttimamme a la carte –illallinen oli kaikki kehut ansaitseva.

 

 

Seuraavaa Viking Grace-risteilyä odottaen

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viking Grace, Viking Grace-risteily,

M/S Viking Grace on suomalaisen laivanrakennuksen hieno taidonnäyte

Torstai 7.2.2013 - -Esko Erkkilä-

Sain tutustua STX Finland Oy:n Pernon telakalla Turussa valmistettuun M/S Viking Grace-laivaan Eläkeliiton Pirkanmaan piirin luottamushenkilöille järjestämällä koulutusristeilyllä helmikuun 4. – 5. päivinä.

 

M/S Viking Grace on suomalaisen laivanrakennuksen huipputuote, josta me suomalaiset voimme olla ylpeitä.

 

Gracesta voivat olla ylpeitä myös turkulaiset ja kiitollisia Viking Line Abp:n varustamokonsernille, kun Grace aloitti liikenteen Turku-Ahvenanmaa-Tukholma –linjalla.

 

grace1

 

Viking Gracen rakentamisaikainen projektinumero oli NB 1376 ja se ilmenee mm. laivan sisätiloissa sijaitsevassa ”tyyppi-informaatiossa”. Samaisesta informaatiosta selviää myös se, että laiva on otettu liikenteeseen vuonna 2013.

 

 

grace2

 

M/S Viking Grace on niin suuri alus, että sen saaminen tavalliseen amatöörikuvaan on melkein mahdotonta ja sen vuoksi tyydynkin tässä jutussa kuvaan, joka meille esiteltiin laivan esittelytilaisuudessa.

 

 

Viking Grasen matkustajahytit ovat tasoltaan samaa luokkaa kuin yleensä risteilyaluksilla.

 

Eräs extra on se, että jokaisessa hytissä oleva televisio on kuvantoisto-ominaisuuksiltaan korkealuokkainen ja kooltaan suuriruutuinen. Kokonaan toinen kysymys on se, että milloin televisiota ehtii Grace-risteilyllä tuijottamaan!

 

Shoppin Word´n sanotaan Gracella olevan pinta-alaltaan maailman suurin kelluva tax-free –myymälä. Pinta-alaa myymälässä on 1.600 neliömetriä eli lähes viidenneshehtaari!

 

Tax-free –myymälässä tarjolla olevat tuotteet ovat tunnettuja maailmanmerkkejä ja on selvää, että hinnaltaan halpaluokan tuotteita Gracelta on turha etsiä. Myymälä on väljästi toteutettu ja sen vuoksi ostamiseen yllyttävä.

 

Gracen laatutasosta kertoo se, että ravintoloissa porsliiniastiat ovat Villeroy & Boch –laatua.

 

Viking Gracen erikoisuus on SPA-osasto ja sen erikoisuutena on lumiluola. Esittelijämme kertoi, että Viking uskoo erityisesti lumiluolan kiinnostavan ulkomaisia risteilyvieraita. Me emme poikenneet Spa-osastolla.

 

 

grace3

 

Vogue club–nightglub &  lounge on paikka, jossa tapahtuu varhaistunneille saakka. 

Tutustumismatkamme aikana tässä kaksikerroksisessa yökerhossa esiintyi Anne Mattila.

 

 

Viking Gracella on valoja, musiikkia ja tuoksuja käytetty siten, että tiloja voidaan käyttää joustavasti ja monipuolisesti vuorokauden eri aikoina. Saman tilan pystyy kokemaan erilaisena riippuen siitä, että mikä on kellonaika!

 

 

grace4

 

Laivalla ei ole monilta Itämeren laivoilta tuttua keskiaulaa eli ostoskatua, vaan Gracella kulkuvirrat on kanavoitu kansien reunoille. 

Kansien reunoille sijoitetuilta ”kulkuterasseilta” on hienot näkymät Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman saaristoihin.

 

 

grace5

 

Näkymät halkaisijaltaan puolitoistametrisistä ”kulkuverannan” pyöreistä ikkunoista ovat varmaan kesäaikaan kerrassaan mahtavat!

 

 

grace6

 

Myös pikkuväki on huomioitu Gracen ohjelmatarjonnassa,…

 

 

grace7

 

…sillä mm. Ville-jänis esiintyi yhdessä lasten kanssa.

 

M/S Viking Grace täytyy kokea ja sen vuoksi suosittelenkin siihen tutustumista hetimmiten!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: STX Finland Oy, STX, Pernon telakka, M/S Viking Grace, Eläkeliitto Pirkanmaa, Eläkeliitto,