Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Tampereen liikenteellinen valtasuoni Hämeenkatu on nyt virallisestikin "pihakatumainen"!

Torstai 19.11.2020 - -Esko Erkkilä-


En olisi muutama vuosi sitten uskonut, että näen Tampereen valtasuonen eli Hämeenkadun siinä alennustilassa, jossa se nyt on.

 

 

Hämeenkatu sykki vielä pari – kolme vuotta sitten täyttä elämää, mutta nyt se on virallisestikin luokiteltu ”pihakatumaiseksi” alueeksi. Voi hyvänen aika!

 

 

IMG_0975.JPG

 

 

IMG_0976.JPG

 

 

Hämeenkadun ajoradan leveys on kutistettu murto-osaan siitä, mitä se oli Tampere-cityn kukoistamisen aikaan. Voi hyvänen aika!

 

 

Minulta on jäänyt huomaamatta se, että Hämeenkadulla nopeusrajoitus on nyt 20 km/h ja kadun virallinen määritelmä on tosiaan ”pihakatumainen”! Voi hyvänen aika!

 

 

Hämeenkadun pihakatumaisuus merkitsee, että kadun ylittäminen jalankulkijoille joka paikasta on nyt hyväksyttävää. Voi hyvänen aika!

 

 

En haluaisi olla pahanilmanlintu, mutta ratikkaliikenteen alkaessa saamme ehkä nopeastikin odottaa ensimmäistä ratikan alle jääneen jalankulkijan kuolemaa!

 

Voi hyvänen aika!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Avainsanat: Tampereen liikenteellinen valtasuoni Hämeenkatu on nyt virallisestikin "pihakatumainen"!, Hämeenkatu, Tampereen Hämeenkatu, Voi hyvänen aika, pihakatu, pihakatumaisuus, Hämeenkadulla 20 km/h -nopeusrajoitus,


Kommentit

19.11.2020 7.56  Eija

Tiedätkö, minä näen tämän uudistuksen vain positiivisena. Oikein pystyn hengittämään, kun ne henkilöautot sekä linjurit ovat poissa Hämeenkadulta, siltä 1 km:n osuudelta. Kuitenkin ratikat kulkevat eli ei tarvitse edes kävellä tätä yhtä kilometriä jos ei halua. Ja se hiljaisuus. Kuulee jopa kosken pauhunkin.
Mitä vaaroihin tulee pitää ihmisten oppia uusille tavoille; että ne ratikat kulkevat siinä keskellä ja että on kunnon rajatut pyörätiet sekä jalankulkijoille omat kulkutiet.

Göteborgin ratikkakuskit kilkuttavat kelloa aina tarpeen mukaan, samoin tekevät Hannoverissa, jossa ratikat menevät myös maan alle eli ovat sekä ratikoita että metroja. Muitakin esimerkkejä on vaikka kuinka paljon maailmalla.
Näen jo kuinka Hämeenkadusta on tulossa miellyttävä kulkuväylä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini