Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Tampereen liikenteellinen valtasuoni Hämeenkatu on nyt virallisestikin "pihakatumainen"!

Torstai 19.11.2020 - -Esko Erkkilä-

En olisi muutama vuosi sitten uskonut, että näen Tampereen valtasuonen eli Hämeenkadun siinä alennustilassa, jossa se nyt on.

 

 

Hämeenkatu sykki vielä pari – kolme vuotta sitten täyttä elämää, mutta nyt se on virallisestikin luokiteltu ”pihakatumaiseksi” alueeksi. Voi hyvänen aika!

 

 

IMG_0975.JPG

 

 

IMG_0976.JPG

 

 

Hämeenkadun ajoradan leveys on kutistettu murto-osaan siitä, mitä se oli Tampere-cityn kukoistamisen aikaan. Voi hyvänen aika!

 

 

Minulta on jäänyt huomaamatta se, että Hämeenkadulla nopeusrajoitus on nyt 20 km/h ja kadun virallinen määritelmä on tosiaan ”pihakatumainen”! Voi hyvänen aika!

 

 

Hämeenkadun pihakatumaisuus merkitsee, että kadun ylittäminen jalankulkijoille joka paikasta on nyt hyväksyttävää. Voi hyvänen aika!

 

 

En haluaisi olla pahanilmanlintu, mutta ratikkaliikenteen alkaessa saamme ehkä nopeastikin odottaa ensimmäistä ratikan alle jääneen jalankulkijan kuolemaa!

 

Voi hyvänen aika!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Tampereen liikenteellinen valtasuoni Hämeenkatu on nyt virallisestikin "pihakatumainen"!, Hämeenkatu, Tampereen Hämeenkatu, Voi hyvänen aika, pihakatu, pihakatumaisuus, Hämeenkadulla 20 km/h -nopeusrajoitus,

Nyt se on kaikille varmaa, että Tampereen valtasuoni Hämeenkatu on mennyttä!

Torstai 22.10.2020 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkauskovaiset repivät pelihousunsa, kun taannoin julkaisin facebookissa kaksi kuvaa täysin autioituneesta Hämeenkadusta.

 

Myönnän, että ratikkavastukseni ei ole tehonnut, vaan Tampereella on jo nyt ratikka ja kaupunginvaltuusto suuressa viisaudessaan päätti viime maanantaina äänin 56 - 11, että ratikan seuraat vaiheet nauttivat päättäjin luottamusta!

 

IMG_0722.JPG

 

14.3.2020 keskellä keskiviikkopäivää eli klo 12.31 ottamani kuva kertoo karu totuutta ratikan autioittavasta vaikutuksesta!

 

 

IMG_0723.JPG

 

Samalla kellonlyömällä toiseen suuntaan ottamani kuva kertoo karua kieltään samasta asiasta.

 

On ratikasta yksi myönteinenkin asia todettava ja se on se, että ratikan ansiosta nyt jokainen pystyy ylittämään Hämeenkadun joka paikasta, sillä liikennettä ei kerta kaikkiaan ole!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka vie Tampereen talouden tuhoon, Hämeenkatu on nyt kuollut katu,

Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne koko Tampereelle!

Perjantai 26.8.2016 - -Esko Erkkilä-

Toistan tämän juttuni otsikossa tunnuslauseeni Tampereen ratikasta.

 

 

 

sahkobussi1.jpg

 

 

Sain eilen olla mukana mielenkiintoisessa tilaisuudessa, jossa kattoteemana oli

 

 

”Sähköbussi vai raitiotie Hämeenkadulle?”

 

 

Tilaisuudessa oli mukana osanottajia Tampereen kaikista valtuustoryhmistä – vain Vihreät loistivat poissaolollaan.

 

 

En ole kateellinen, kun tilaisuuden alustajien kantava teema sivusi omaa tunnuslausettani, sillä heidän tunnuslauseensa oli

 

 

”Ilmainen sähköbussiliikenne Hämeenkadulle!”

 

 

 

Vastustan Tampereen ratikkaa ja tiedän, että pelkkä vastustaminen ei riitä, vaan pitää pystyä esittämään vaihtoehtoinen tapa edetä.

 

 

Sain eilen vahvat eväät vaihtoehtoiselle suunnitelmalle.

 

 

Tarkoitukseni on lähipäivinä selostaa tarkemmin eilen kuulemaani suunnitelmaa, mutta jo nyt voidaan todeta, että läpi Tampereen rytistävälle ratikalle ja ratikan lisäksi jatkavalle massiiviselle bussiliikenteelle Hämeenkadulla on olemassa vaihtoehto.

 

 

Vaihtoehto on se, että Hämeenkadulla kulkee vain sähköbussi nonstop-linjana Pyynikintorin ja Sampolan aukion välillä.

 

 

Minulta lainattuna ajatuksena on se, että Pyynikintorin ja Sampolan aukion välinen sähköbussilinja on ilmainen!

 

Vuoroväli vuorokaudenajasta riippuen olisi 30 sekunnista viiteen minuuttiin!

 

 **************

 

Tykästyin ehdotukseen ja en ole lainkaan pahoillani, jos teemani…

 

 

”Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne koko Tampereelle”

 

 

…jalostuisikin muotoon…

 

 

”Ilmainen sähköbussiliikenne Hämeenkadulle”!

 

 

 

Voitte olla varmoja, että tulen tällä saitilla palaamaan eilen kuulemaani ja kokemaani lähipäivinä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne koko Tampereelle!, Sähköbussi vai raitiotie Hämeenkadulle?, Ilmainen sähköbussiliikenne Hämeenkadulle!, Pyynikintori, Sampolan aukio, Hameenkatu.fi,

Kuin Keukenhof!

Perjantai 27.5.2016 - -Esko Erkkilä-

Keukenhof´n kukkapuutarha sijaitsee Lissen kunnassa Hollannissa, noin 40 km Amsterdamista ja se on auki joka vuosi maaliskuulta toukokuulle.

 


Keukenhofin puutarha avasi ovensa yleisölle vuonna 1949.

 

 

Nykyisin puutarhan pinta-ala on 32 hehtaaria ja sinne istutetaan 7 miljoonaa kukkasipulia joka vuosi.

 

 

Keukenhofissa käy vuosittain yli 800 000 vierailijaa kahden kuukauden aikana.

 

Olen kerran käynyt Keukenhofissa ja sen näkymät tulivat mieleeni, kun olen viime päivinä kulkenut bussilla Viinikan liikenneympyrän kautta kohti Tampereen keskustaa.

 

 

 

viinikka1.jpg

 

 

Viinikan liikenneympyrän laidalla nurmikentällä on komea tulppaaniketo aivan Keukenhof´n tapaan.

 

 

 

viinikka2.jpg

 

 

Kiitokset Tampereen Infra Liikelaitokselle, joka on loihtinut noin hienon näkymän niille, jotka saapuvat kaupunkiin Helsingin suunnasta.

 

 

 

viinikka3.jpg

 

 

Usein puhutaan kauniita sanoja kaupunkiympäristön asukasystävällisyydestä, mutta asiaan liittyvät työt ovat kuitenkin lopulta hyvin yksinkertaisia.

 

 

Ainakin minä arvostan Viinikan liikenneympyrän nurmikentän tulppaaniketoa paljon korkeammalle kuin Hämeenkadun itäpään muovimattohirvityksiä ja niitä supersuuria kukkaruukkuja, jotka näkyvät nykyisin palvelevan ohikulkijoita roskiksina!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Keukenhof, Viinikan liikenneympyrä, Hämeenkatu, Hämeenkadun itäpään kokeilu,

Hämeenkatu - kuollut katu

Torstai 25.9.2014 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuuston enemmistö päätti tunneli- ja ratikkahuumassaan, että kaupungin valtasuoni Hämeenkatu muuttui kesäkuun viimeisenä päivänä itäpuoliskoltaan joukkoliikennekaduksi, jolla saavat liikennöidä ainoastaan bussit, taksit sekä välttämätön huoltoliikenne.

 

Kävin paikalla eilen aamupäivällä, kun olin matkalla erääseen palaveriin keskikaupungilla.

 

Näkymä oli surkea, sillä ennen niin voimallisesti sykkinyt Tampereen sydän on nyt kuollut katu!

 

Tämän jutun kuvat on otettu klo 08.32 – 08.40 sekä klo 10.05 – 10.12 välisinä aikoina eli kyse on ajankohdista, jolloin Pirkanmaan keskuskaupungin Tampereen ydinalueen pitäisi sykkiä elämää ja menoa parhaimmillaan.

 

 

 

 

sulku1

 

 

 

 

sulku2

 

 

 

 

sulku3

 

 

 

 

sulku4

 

 

 

 

sulku5

 

 

 

 

sulku6

 

 

 

Pitää muistaa, että kyseessä oli vilkas arkiaamupäivä – ei mikään sunnuntai-aamu!

 

 

***********

 

 

Tammerkosken Yrittäjät toteuttivat Hämeenkadun itäpään sulkemisesta koskevan nettiäänestyksen 20.12.2013 – 28.3.2014 välisenä aikana.

 

Äänestyksen tuloksena vastaajista

  • 67,2 % vastusti Hämeenkadun sulkemista
  • 31,1 % kannatti sulkemista
  • 1,7 % vastaajista ei osannut kertoa mielipidettään

Uskon, että jos nettiäänestys suoritettaisiin nyt, niin vielä suurempi osa ihmisistä vastustaisi Hämeenkadun sulkemista. 

 

 

 

Pelkään, että Hämeenkadun sulkeminen merkitsee Hämeenkadun varrella sijaitsevien liikkeiden toiminnalle loppua.

 

 

 

 

sulku7

 

 

Hämeenkadun varrella sijaitsevan Seppälän näyteikkuna antoi eilen osviittaa tulevasta –

 

”paljon tuotteita - 50 %”!

 

 

Hämeenkadun sulkemispäätöksessä on kyse jäljellä olevan valtuustokauden mittaisesta kokeilusta.

 

Sulkemisen seurauksia ja vaikutuksia luvataan seurata säännöllisesti. Enemmän tietoa luvataan vuoden kuluttua, mutta pääraportti saadaan vasta vuoden 2016 syksyllä.

 

 

***********

 

Asun omakotitalossa n. seitsemän kilometriä Tampereen keskustasta. Tapaan käydä ydinkeskustassa vain välttämättömiä asioita hoitamassa, mutta nyt harvennan käyntejä entisestään.

 

Mitäpä tekemistä minulla olisi autiokaupungissa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkatu, Hämeenkatu - kuollut katu, Tampereen Hämeenkatu, Tampereen Hämeenkatu - kuollut katu, Tampere - kuollut kaupunki?, Hämeenkadun sulkeminen, Hämeenkadun itäpään sulkeminen, Tammerkosken Yrittäjät,

Surmanloukku Tampereen Hämeenkadulla?

Maanantai 5.3.2012 - -Esko Erkkilä-

Katoilta pudonneet lumet ja jäät ovat kuluneena talvena aiheuttaneet kaksi valitettavaa onnettomuutta.

 

Kaksi ihmistä on saanut surmansa, kun katolta pudonnut jää ja lumi ovat pudonneet heidän päälleen.

 

Toinen kuolonuhrin vaatinut tapaturma sattui Tampereella Hämeenpuisto 18:n kohdalla, kun naishenkilön päälle putosi jäälohkare viime perjantaina sillä seurauksella, että nainen kuoli seuraavana päivänä.

 

Kaupungilla kulkiessa näkee, että vaara tapauksen toistumiseen keskellä Tamperetta on ilmeinen.

 

Vaarasta kertoo karua kieltään seuraavat valokuvat, jotka otin Tampereen Hämeenkadulla 27.2.2012 klo 13.00.

 

Kuvat on otettu Hämeenkatu 19:n kohdalta eli Sokoksen vieressä sijaitsevan talon kohdalta aivan Tampereen Kauppahallin sisäänkäynnin vierestä.


 

Hameenkatu_19_nro1

 

Hämeenkatu 19:n talossa on Hämeenkadun puolella kaksi syöksytorvea, joiden molempien yläosassa on suuria jääpuikkoja.

Tässä Keskustorin puoleisen syöksytorven yläosa.


 

 

Hameenkatu_19_nro2

 

Tässä Kauppahallin sisäänkäynnin puoleisen syöksytorven yläosa.

Jääpuikkojen lisäksi talon katolla on runsaasti lunta, joka milloin tahansa voi pudota Hämeenkadun jalkakäytävällä kulkevien ihmisten päälle.

Näyttää siltä, että lumikuormaa ei ole koko talvena käyty pudottamassa alas.

 

 

Hameenkatu_19_Otto

 

Kauppahallin puoleisen syöksytorven alla on Otto-automaatti ja sille asioimaan pysähtyneet henkilöt ovat täsmälleen katolta putoilevien jääpuikkojen putoamislinjalla.

 

 

Hameenkatu_19_Otto2

 

Lastenvaunujen ja pienen lapsen kanssa Otto-automaatilla asioinut perheenäiti ei osannut arvata, että kuinka vaarallisella paikalla hän asioikaan!

 

Syöksytorven kohdalle silmänlumeeksi asennettu puomi rauhoittaa ehkä kiinteistön isännöitsijää ja kiinteistöstä huolehtivaa huoltofirmaa, mutta sillä ei ole pienintäkään roolia katolta putoilevien jääpuikkojen ja lumen torjunnassa.

 

Hameenkatu_19_yritykset

 

Hämeenkatu 19:n nimikyltti kertoo, että Tampereen Seudun Osuuspankin asiakkaiden lisäksi vaaravyöhykkeessä ovat ainakin seuraavien yritysten asiakkaat:

 

  • Pihlajalinnan sairaala
  • Pirkanmaan Oikeusaputoimisto
  • Parturiliike Sirkka
  • Parturikampaamo Studio Larisa
  • SOKOS HYVÄ OLO

 

Näiden yritysten asiakkaiden lisäksi hengenvaarassa ovat kaikki Hämeenkadun kulkijat.

 

On selvää, että Hämeenkatu 19 on tuottoisa kiinteistöosakeyhtiö, sillä se sijaitsee aivan Tampereen ydinkeskustassa.

 

Kiinteistöosakeyhtiön riskikartoitus on täysin retuperällä, sillä muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, kun katselee sen holtitonta menettelyä katolta mahdollisesti putoilevien jääpuikkojen ja lumivaaran osalta.

 

Muutaman puomin asentaminen ei vähennä kiinteistönomistajan vastuuta. Kadulla kulkeville tai kiinteistön asiakkaille aiheutettu vammantuottamus ja pahimmassa tapauksessa kuolemantuottamus ovat vakavia asioita.

 

Seuraaviksi päiviksi luvataan kovia yöpakkasia. Kovat yöpakkaset yhdessä lämpimien päivien kanssa muodostavat varsinaisen aikapommin kadulle putoilevien jääpuikkojen sekä lumen osalta.

 

Lähetän tämän jutun tiedoksi Tampereen Kauppahallille, Pihlajalinnan toimitusjohtajalle sekä Tampereen Seudun Osuuspankille, jotta ainakin nämä yritykset Hämeenkatu 19:n vuokralaisina tunnistaisivat asiakkaitaan vaanivan vaaran ja ehkä ryhtyisivät toimenpiteisiin kiinteistöyhtiön suuntaan.

 

-Esko Erkkilä-

1 kommentti . Avainsanat: Hämeenkatu 19, Tampereen Kauppahalli, Pihlajalinna, Tampereen Seudun Osuuspankki,

TULIPALO - HÄMEENKATU SULJETTU!

Keskiviikko 24.11.2010 - -Esko Erkkilä-

 

Tampereen sisääntuloväylillä sijaitsevat tieliikenteen informaatiotaulut olivat tärkeässä käytössä maanantaina marraskuun 12. päivänä, sillä Hämeenkatu 10:ssä riehunut tuhoisa tulipalo vaikeutti keskustan liikennettä pahoin.

 

Kaupungin sisääntuloväylillä sijaitsevat informaatiotaulut helpottivat liikenneongelmia, sillä kaupunkiin tulijat saivat tulipalosta tiedon jo kaukana kaupungin ulkopuolella. Saamansa tiedon perusteella tulijat osasivat muuttaa ajosuunnitelmiaan ja karttaa keskustaan saapumista.

 

Ajoin maanantai-aamupäivän aikaan Ylöjärven - Viljakkalan suunnalla ja pääsin omin silmin näkemään tehokkaat ja yksinkertaiset tiedonannot.

 

Autoilijoiden saaman informaation arvoa korostaa se, että informaatiotaulujen tekstiä päivitettiin tilanteen kehittymisen tahdissa.

 

Alkuvaiheessa informaatiotauluissa oli otsikkoteksti, mutta päivän edetessä autoilijoille annettiin täsmällisempää tietoa.

 

Informaatiotaulujen paikat ovat ainakin Ylöjärven suunnalla valittu oikein, sillä autoilijoilla on niiden jälkeen valittavanaan eri reittejä Tampereelle saapumiseksi tai Tampereen kiertämiseksi.

 

Kiitän liikennesuunnittelijoita tärkeän tiedon välittämiseen soveltuvan järjestelmän luomisesta!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkatu 10, tuhoisa tulipalo Tampereella,

Hämeenkadun pyöräilyhaasteet

Keskiviikko 17.9.2008 klo 12:51 - Esko Erkkilä

Hämeenkadun pyöräilyhaasteet

Hämeenkadun pyöräilykysymys on ollut Tampereella kuuma aihe jo useita kuukausia. 

Päätin tutkia asianlaidan melkein tieteellisellä tarkkuudella ja ryhdyin toimeen.

Koehetkeksi valikoitui torstai 11.09.2008 ja ajankohdaksi klo 17.00...18.00 välinen aika.

Omistan kaksi polkypyörää; nykyaikaisen, mutta toki viitisentoista vuotta vanhan vaihdepyörän ja kotimaista valmistetta olevan Kone ja Terä Oy:n valmistaman Jaguar-merkkisen museopyörän.

Jaguar on museopyörä ainoastaan iältään, sillä se on erittäin hyvässä kulkukunnossa. Sen varustuksena on mm. saksalaisvalmisteinen Melas-merkkinen pullealamppuinen pyöränvalo, jolle voimaa antaa hollantilainen Philips-dynamo.

pict0795.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tässä kuvassa olen lähdössä kohti Hämeenkatua kotoani. Koekävely sekä koepyöräily ovat kohta alkamassa.

Kiitän valppaita nettisivujeni lukijoita niistä huomautuksista, jotka koskivat pyöräilykypärän puuttumista.  Kirjoitan Joulupukille, jos en kypärää saa ennen Joulua hankittua !

Koejärjestelyt

 

Perustin varikon Keskustorille, sillä parkkeerasin pyöräni sinne.

Lähdin ensiksi Hämeenkadun pohjoispuolen jalkakäytävää kävelemään kohti Hämeenpuistoa.

Tein pienen koevirheen siinä, että kävelin Hämeenpuistoon saakka, vaikka Hämeenkadun pyöräilykaistamaalaukset loppuvatkin jo Näsilinnankadun risteyksessä.

Palasin Hämeenpuistosta Keskustorin kautta Hämeensillan yli Rautatiekadulle - nyt kävelin Hämeenkadun eteläpuolella olevalla jalkakäytävällä.

Rautatiekadulla vaihdoin Hämeenkadun toiselle puolelle ja päätin kävelyosuuteni Keskustorille.

Kävelyosuuden jälkeen otin Jaguar-pyöräni "Keskustorin varikolta" ja tein saman lenkin nyt pyöräilemällä.

Kokeen tulokset, kokemukset sekä kommentit

 

Kävelyosion aikana tein tarkat muistiinpanot "oikein" ja "väärin" pyöräilleistä. Otin huomioon minun puoleisella Hämeenkadun jalkakäytävällä pyöräilleet - vastakkaisella puolella Hämeenkatua pyöräilleitä en tilastoinnissa huomioinut.

Omasta mielestäni oikein pyöräili 18 henkiöä ja väärin 16 henkiöä.

Väärin pyöräilleet olivat kaikki "vastavirtaan" pyöräilleitä.

Kävelyosion aikana tarkkailin myös jalankulkijoiden käyttäytymistä. He kunnioittivat hyvin jalkakäytävälle maalauksin merkittyä pyöräkaistaa. Pahimmat töppäilijät olivat muutama polttariporukka, joille ei ajoittain näyttänyt riittävän edes koko Hämeenkatu.  Alkoholilla oli vahva osuus siihen, että pyöräilykaistoilla oli asiaankuulumatonta väkeä.

 

Pyöräilyosion aikana petyin siitä, että nyt kanssaihmisten käyttäytyminen näytti suorastaan vaaralliselta.

Kiitin Jaguar-pyöräni varustetasoa siitä, että siinä on hyvä kello. Kelloa joutui käyttämään jatkuvasti, sillä jalankulkijat olivat jatkuvasti pyöräilykaistalla.

Pyöräilyn aikana en pystynyt tekemään muistiinpanoja kanssaihmisten tavasta liikkua, sillä tekemistä riitti siinä, että minä ja muut jalkakäytävällä liikkuneet selvisivät vammoitta.

YHTEENVETOA

Hämeenkadun pyöräilykokeilu on ollut paikallaan, sillä nyt on saatu kokemuksia pyöräilyn sujumisesta Hämeenkadun jalkakäytävillä.  Saadut kokemukset pitää hyödyntää.

Pyöräilykaistat pitää erottaa selkeämmin varsinaisesta jalankulkualueesta. Voitaisiinko pyöräkaista sijoittaa oikeaoppisesti ajoradan viereen jalkakäytävälle ? Nyt ajoradan ja pyöräkaistan välissä on monin paikoin "vapaata" jalkakäytävää - kenelle se on tarkoitettu ?

Lyhtypylväät ja muut esteet pitäisi pystyä poistamaan jalkakäytävältä, mutta se lienee vaikeaa ?

Juottoloiden terassit ovat suuri murhe, sillä ne kaventavat Hämeenkadun jälkakäytävän monissa paikoissa jopa puoleen sen luontaisesta leveydestä. 

Suuri ongelma on nyt se, että katuun maalatut pyöräkaistamerkinnät ovat haalistuneet olemattomiin.  Maalauksia on alunperinkin ollut aivan liian harvassa.

Pyöräilykaistojen toimintaperiaate on Hämeensillan eteläpuolista jalkakäytävää lukuunottamatta selkeä, mutta siellä ongelmat ovatkin melkoiset.

Ongelmien syynä on kaksisuuntainen pyöräliikenne Hämeensillan eteläpuolisella jalkakäytävällä. Hatanpaankadun jalkakäytävää pyöräilevät saavat jatkaa Hämeensillalla matkaansa vastavirtaan Keskustorin kulmalle saakka ja tämä aiheuttaa suurta hämminkiä.  Kun lisäksi asiasta kertovat liikennemerkit ja varsinkin katumaalaukset ovat puutteelliset, niin suuri hässäkkä on valmis.

Pyöräilijät itse ovat sittenkin tällä hetkellä suurin ongelma. Väärään suuntaan tapahtuva pyöräily on lähes yhtä suurta kuin oikeaan suuntaan tapahtuva.

Väärään suuntaan pyöräilevät vaarantavat itsensä, muut pyöräilijät ja kaikki Hämeenkadulla liikkuvat jalankulkijat.

Vammaiskysymys pitää myöskin huomioida, kun Hämeenkadun pyöräilykaistoista lopullisesti päätetään. Nykymeno on kaikille vammaisille vähintään haastavaa - se saattaa käydä jopa hengen päälle !

Toivon, että tästä toteuttamastani pienimuotoisesta kokeesta ja näistä riveistä on hyötyä, kun Hämeenkadun pyöräkaistoista lopullisesti päätetään.

Hankilökohtainen mielipiteeni on, että Hämeenkadun pyöräkokeilu oli paikallaan. Nyt on kokeilun perusteella mahdollisuus arvioida asioita tosiasioiden perusteella. "Juupas eipäs" -keskustelu ei ole tässäkään asiassa hedelmällistä.

Totean omana mielipiteenäni, että Hämeenkadun jalkakäytäville mahtuvat niin pyöräilijät kuin jalankulkijatkin !

-Esko Erkkilä-

 

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Hämeenkatu, pyöräkaistat