Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kukonaskel on ajassa 5 minuuttia ja hullukin huomaa päivän pidentymisen jo tänään eli Tapanina!

Lauantai 26.12.2020 - -Esko Erkkilä-

”Jouluna päivä on jo kukonaskelta pidempi” on vanha ja koeteltu kansanviisaus päivän pitenemisestä eli eilen päivä oli ajassa mitattuna 5 minuuttia pidempi kuin talvipäivän seisauksena 21. päivänä joulukuuta.

 

Tänään eli Tapaninpäivänä päivä on jo kuusi minuuttia pidempi kuin talvipäivän seisauksessa ja tänään päivän pitenemisen…

 

…”Jo hullukin huomaa”!

 

****************

 

Päivän piteneminen nostaa meidän kaikkien mielialaa, mutta erityisesti se merkitsee paljon viljelijöille ja trekoolinharrastajille.

 

Entisaikaan, jolloin kylvötyöt tehtiin omalla siemenviljalla, niin Tapaninpäivä ja ainakin vuodenvaihde merkitsivät vilkasta aikaa siementen kunnostuksessa. Viljansiementen lajittelu ja siementen peittaaminen olivat tammikuussa töitä, jotka olivat leimaa-antavia sydäntalven töille.

 

Nyt tilanne on paljolti toinen, sillä viljansiemenet hankitaan lajiteltuina ja peitattuina.

 

Trekoolinharrastajana alan pikkuhiljaa valmistautumaan siihen, että joidenkin kasvien siemenet laitetaan esikasvatukseen autotalliin tai askarteluhuoneeseen.

 

Alamme elämään toivontäyteisiä aikoja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kukonaskel, Hullukin huomaa, Siemenviljan lajittelu, siemenviljan peittaaminen, lajittelu, peittaaminen, Jouluna päivä on jo kukonaskelta pidempi, Tapanina jo hullukin huomaa,

Tampereelle mahdollisesti rakennettava ratikka saisi monille joukkoliikenteen asiakkaille aikaan melkoisen vaihtoruletin

Tiistai 12.4.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereelle ollaan suunnittelemassa ratikkaa, joka kulkisi käytännössä edestakaisin 23 kilometrin pituista reittiä.

 

 

Käytännössä yksi raidelinja saattaa palvella sen varrella asuvia, mutta vähänkään linjasta sivussa asuvat joutuisivat läpikäymään melkoisen vaihtoruletin. Ongelma tuplaantuisi, jos tämmöisen henkilön työpaikka olisi myös etäällä ratikkareitistä

 

 

Otan esimerkiksi oman perhekuntani, jonka ainoa työssäkäyvä eli nuorimies tulisi kokemaan ratikan aiheuttaman vaihtoruletin koko kaameudessaan.

 

 

Nuorimiehemme asuu kotonaan Palokalliolla ja käy töissä Tesomalla. Nyt hän pääsee kotoa työpaikalleen yhdellä ja samalla bussilla, mutta ratikka toisi työmatkaan paljon mutkia.

 

 

”Ratikkatilanteessa” miehen matka sujuisi aluksi bussilla Tampereen keskustaan jollekin ratikan ”lajittelukeskukselle”.

 

 

Ratikan lajittelukeskukselta matka jatkuisi jonnekin Pispalan seutuville ratikalla ja siellä pitäisi jäädä pois ratikasta ja taas olisi vuorossa ratikan toinen lajittelukeskus.

 

 

Pispalan seutuvilla sijaitsevalta ratikan lajittelukeskukselta miehemme matka jatkuisi taas bussilla ja nyt päätepiste olisi Tesoma.

 

 

Työpäivän jälkeen ”bussi – lajittelukeskus – ratikka – lajittelukeskus – bussi” -ruljanssi pitäisi läpikäydä toisinpäin!

 

 

Aikaa kuluisi ja vaikeuksia kertyisi oikein kunnolla!

 

 

Ratikka merkitsisi suunnatonta kulkuyhteyksien heikentymistä siis niille henkilöille, jotka asuvat etäällä ratikkareitistä ja erityistä olosuhteiden heikentymistä se merkitsisi niille, joilla myös työpaikka sijaitsee etäällä ratikkareitistä!

 

 

Olen entistä vakuuttuneempi, että ilman ratikkaa olisi viisaampaa ja saisimme…

 

 

…ratikkarahoilla ilmaisen joukkoliikenteen Tampereelle!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikan lajittelukeskukset, Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne, Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne Tampereelle,