Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Hämeenkadun pyöräilyhaasteet

Keskiviikko 17.9.2008 klo 12.51 - Esko Erkkilä

Hämeenkadun pyöräilyhaasteet

Hämeenkadun pyöräilykysymys on ollut Tampereella kuuma aihe jo useita kuukausia. 

Päätin tutkia asianlaidan melkein tieteellisellä tarkkuudella ja ryhdyin toimeen.

Koehetkeksi valikoitui torstai 11.09.2008 ja ajankohdaksi klo 17.00...18.00 välinen aika.

Omistan kaksi polkypyörää; nykyaikaisen, mutta toki viitisentoista vuotta vanhan vaihdepyörän ja kotimaista valmistetta olevan Kone ja Terä Oy:n valmistaman Jaguar-merkkisen museopyörän.

Jaguar on museopyörä ainoastaan iältään, sillä se on erittäin hyvässä kulkukunnossa. Sen varustuksena on mm. saksalaisvalmisteinen Melas-merkkinen pullealamppuinen pyöränvalo, jolle voimaa antaa hollantilainen Philips-dynamo.

pict0795.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tässä kuvassa olen lähdössä kohti Hämeenkatua kotoani. Koekävely sekä koepyöräily ovat kohta alkamassa.

Kiitän valppaita nettisivujeni lukijoita niistä huomautuksista, jotka koskivat pyöräilykypärän puuttumista.  Kirjoitan Joulupukille, jos en kypärää saa ennen Joulua hankittua !

Koejärjestelyt

 

Perustin varikon Keskustorille, sillä parkkeerasin pyöräni sinne.

Lähdin ensiksi Hämeenkadun pohjoispuolen jalkakäytävää kävelemään kohti Hämeenpuistoa.

Tein pienen koevirheen siinä, että kävelin Hämeenpuistoon saakka, vaikka Hämeenkadun pyöräilykaistamaalaukset loppuvatkin jo Näsilinnankadun risteyksessä.

Palasin Hämeenpuistosta Keskustorin kautta Hämeensillan yli Rautatiekadulle - nyt kävelin Hämeenkadun eteläpuolella olevalla jalkakäytävällä.

Rautatiekadulla vaihdoin Hämeenkadun toiselle puolelle ja päätin kävelyosuuteni Keskustorille.

Kävelyosuuden jälkeen otin Jaguar-pyöräni "Keskustorin varikolta" ja tein saman lenkin nyt pyöräilemällä.

Kokeen tulokset, kokemukset sekä kommentit

 

Kävelyosion aikana tein tarkat muistiinpanot "oikein" ja "väärin" pyöräilleistä. Otin huomioon minun puoleisella Hämeenkadun jalkakäytävällä pyöräilleet - vastakkaisella puolella Hämeenkatua pyöräilleitä en tilastoinnissa huomioinut.

Omasta mielestäni oikein pyöräili 18 henkiöä ja väärin 16 henkiöä.

Väärin pyöräilleet olivat kaikki "vastavirtaan" pyöräilleitä.

Kävelyosion aikana tarkkailin myös jalankulkijoiden käyttäytymistä. He kunnioittivat hyvin jalkakäytävälle maalauksin merkittyä pyöräkaistaa. Pahimmat töppäilijät olivat muutama polttariporukka, joille ei ajoittain näyttänyt riittävän edes koko Hämeenkatu.  Alkoholilla oli vahva osuus siihen, että pyöräilykaistoilla oli asiaankuulumatonta väkeä.

 

Pyöräilyosion aikana petyin siitä, että nyt kanssaihmisten käyttäytyminen näytti suorastaan vaaralliselta.

Kiitin Jaguar-pyöräni varustetasoa siitä, että siinä on hyvä kello. Kelloa joutui käyttämään jatkuvasti, sillä jalankulkijat olivat jatkuvasti pyöräilykaistalla.

Pyöräilyn aikana en pystynyt tekemään muistiinpanoja kanssaihmisten tavasta liikkua, sillä tekemistä riitti siinä, että minä ja muut jalkakäytävällä liikkuneet selvisivät vammoitta.

YHTEENVETOA

Hämeenkadun pyöräilykokeilu on ollut paikallaan, sillä nyt on saatu kokemuksia pyöräilyn sujumisesta Hämeenkadun jalkakäytävillä.  Saadut kokemukset pitää hyödyntää.

Pyöräilykaistat pitää erottaa selkeämmin varsinaisesta jalankulkualueesta. Voitaisiinko pyöräkaista sijoittaa oikeaoppisesti ajoradan viereen jalkakäytävälle ? Nyt ajoradan ja pyöräkaistan välissä on monin paikoin "vapaata" jalkakäytävää - kenelle se on tarkoitettu ?

Lyhtypylväät ja muut esteet pitäisi pystyä poistamaan jalkakäytävältä, mutta se lienee vaikeaa ?

Juottoloiden terassit ovat suuri murhe, sillä ne kaventavat Hämeenkadun jälkakäytävän monissa paikoissa jopa puoleen sen luontaisesta leveydestä. 

Suuri ongelma on nyt se, että katuun maalatut pyöräkaistamerkinnät ovat haalistuneet olemattomiin.  Maalauksia on alunperinkin ollut aivan liian harvassa.

Pyöräilykaistojen toimintaperiaate on Hämeensillan eteläpuolista jalkakäytävää lukuunottamatta selkeä, mutta siellä ongelmat ovatkin melkoiset.

Ongelmien syynä on kaksisuuntainen pyöräliikenne Hämeensillan eteläpuolisella jalkakäytävällä. Hatanpaankadun jalkakäytävää pyöräilevät saavat jatkaa Hämeensillalla matkaansa vastavirtaan Keskustorin kulmalle saakka ja tämä aiheuttaa suurta hämminkiä.  Kun lisäksi asiasta kertovat liikennemerkit ja varsinkin katumaalaukset ovat puutteelliset, niin suuri hässäkkä on valmis.

Pyöräilijät itse ovat sittenkin tällä hetkellä suurin ongelma. Väärään suuntaan tapahtuva pyöräily on lähes yhtä suurta kuin oikeaan suuntaan tapahtuva.

Väärään suuntaan pyöräilevät vaarantavat itsensä, muut pyöräilijät ja kaikki Hämeenkadulla liikkuvat jalankulkijat.

Vammaiskysymys pitää myöskin huomioida, kun Hämeenkadun pyöräilykaistoista lopullisesti päätetään. Nykymeno on kaikille vammaisille vähintään haastavaa - se saattaa käydä jopa hengen päälle !

Toivon, että tästä toteuttamastani pienimuotoisesta kokeesta ja näistä riveistä on hyötyä, kun Hämeenkadun pyöräkaistoista lopullisesti päätetään.

Hankilökohtainen mielipiteeni on, että Hämeenkadun pyöräkokeilu oli paikallaan. Nyt on kokeilun perusteella mahdollisuus arvioida asioita tosiasioiden perusteella. "Juupas eipäs" -keskustelu ei ole tässäkään asiassa hedelmällistä.

Totean omana mielipiteenäni, että Hämeenkadun jalkakäytäville mahtuvat niin pyöräilijät kuin jalankulkijatkin !

-Esko Erkkilä-

 

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Hämeenkatu, pyöräkaistat