Ovatko Tampereen ratikkasuunnitelmiin järkevästi suhtautuvat taantumuksellisia?Lauantai 15.10.2016 - - Sain toissapäivänä eli torstaina 13.10.2016 osallistua kutsuttuna vieraana mielenkiintoiseen tilaisuuteen, jossa käsiteltiin Tampereelle suunniteltua ratikkaa ja sen vaihtoehtoisratkaisuja.
Tilaisuuden olivat järjestäneet…
…kokoomuksen kaupunginvaltuutettu ja Tampereen Infra Liikelaitoksen johtokunnan puheenjohtaja Mikko Leppälahti…
…sekä Tampereen Sitoutumattomien kaupunginvaltuutettu Lasse ”Oka” Oksanen.
Molemmat kaupunginvaltuutetut ovat tehneet arvokasta työtä, jotta Tampere säästyisi kaikilta niiltä ongelmilta, joita ratikka Tampereelle merkitsisi.
Järkiratikkalaisena tarkastelen asiaa ensisijaisesti taloudelliselta kannalta ja totean, että kriisikunnan kriteerit täyttävän Tampereen resurssien kannalta ratikka olisi ehdottomasti se, joka veisi loputkin Tampereen mahdollisuudet terveeseen taloustilanteeseen.
Ratikkauskovaiset puhuivat aikaisemmin 250 miljoonasta eurosta, mutta toki nyt ovat suostuneet kertomaan ratikan kustannuksiksi 283 miljoonaa euroa.
Pelkillä ratikkaraiteilla ei kuitenkaan vielä pystytä liikennöimään vaan tarvitaan paljon muuta.
Tällä slaidilla on pientä esimakua niistä kustannuksista, jotka ratikkauskovaiset aktiivisesti pyrkivät unohtamaan.
Slaidilla esitetyt kustannukset ovat alakanttiin, mutta jo näin esitettyinä ne yltävät tasolle 250 miljoonaa euroa!
Puoli miljardia on siis se minimisumma, josta nyt todellisuudessa keskustellaan. Kun puolen miljardin kustannusarvio muunnetaan ”Tampereen kertoimella” todellisiksi kustannuksiksi, puhutaan oikeutetusti miljardi-investoinnista.
Ratikkauskovaisilta on ilmeisesti täysin unohtunut, että sote-ratkaisun jälkeen Tampereella kansalaisten vero-% tulee olemaan tasoa 7,5 % - revi siitä sitten ratikkakustannukset!
Mikko Leppälahden ja Lasse Oksasen järjestämässä tilaisuudessa oli mukana kaksi ratikkauskovaista ja toinen heistä – äänekkäämpi ja tahdittomampi – kutsui meitä järkevästi ratikkaan suhtautuvia taantumukselliseksi. Samainen henkilö kuvasi meitä järkevästi ratikkaan suhtautuvia, että ”käytöksemme kuuluu siihen taudinkuvaan”, jolla ratikkaa on myös muualla vastustettu!
Vielä se, että toissapäiväisessäkin tilaisuudessa aivan liian paljon keskusteltiin ratikan ja sen vaihtoehtoisratkaisujen teknisistä yksityiskohdista eli esimerkiksi siitä, että miten paljon ihmisiä mahtuu ratikkaan tai sen korvaaviin liikennevälineisiin.
Keskustelun ajautumisen harhateille ymmärtää – mutta ei voi hyväksyä – sillä harhateille johdattelijat olivat teknisen koulutuksen saaneita insinöörejä ja muita tekniikan ihmelapsia, joilla ei ole pienintäkään tajua taloudellisista lainalaisuuksista.
Eräs illan aikana sanoiksi puettu totuus oli se, että ratikan käyttäjät tulevat olemaan niitä, joita yhteiskunta jo muutenkin joutuu tukemaan. Hyvin sanottu ja kaikkien tiedossa ollut asia, mutta eräs järkevästi ratikkaan suhtautuva uskalsi sanoa totuuden.
Toteutuessaan ratikka olisi lopullinen kuolinisku Tampereen taloudelle!
-Esko Erkkilä- |
Avainsanat: Ratikka, Tampereen ratikka, Ratikka on miljardihanke, Tampereen taloustilanne, Kriisikunta Tampere, |
|
16.10.2016 14.17
KJ
Jos kirjoittaa jotain niin olisi hienoa mikäli teksti sisältäisi jotain asiaa tai perusteltua näkökulmaa. Niit en valitettavasti löytänyt tästä. Onnea ja menestystä seuraan julkaisun kanssa. |
16.10.2016 15.12
Martap
"Eräs illan aikana sanoiksi puettu totuus oli se, että ratikan käyttäjät tulevat olemaan niitä, joita yhteiskunta jo muutenkin joutuu tukemaan. Hyvin sanottu ja kaikkien tiedossa ollut asia" |
16.10.2016 15.51
Juha Joki
"Vielä se, että toissapäiväisessäkin tilaisuudessa aivan liian paljon keskusteltiin ratikan ja sen vaihtoehtoisratkaisujen teknisistä yksityiskohdista eli esimerkiksi siitä, että miten paljon ihmisiä mahtuu ratikkaan tai sen korvaaviin liikennevälineisiin." |
16.10.2016 17.21
Pauli Välimäki
Tuossa diassa on noin 50 miljoonaa silta ja katutöitä, jotka kuuluvat ratikan ilmoitettiin kustannusarvioon, esim. VT 9 ylittävä silta ja Sepänkadun siltä sekö johtosiirrot. Myöskään kalustohankintaa ei lasketa joukkoliikenteessä infrainvestoinnin kuluksi. |
16.10.2016 17.46
Juha Joki
Tampere ei täytä yhtäkään kriisikuntakriteeriä: http://vm.fi/erityisen-vaikeassa-taloudellisessa-asemassa-olevat-kunnat |
16.10.2016 19.04
Eero Aitamaa
"Ovatko Tampereen ratikkasuunnitelmiin järkevästi suhtautuvat taantumuksellisia?" |
16.10.2016 21.53
-Esko Erkkilä-
Kiitoksia runsaasta palautteesta - palaute on niin runsasta, että en nyt kiireiltäni ehdi kaikille vastaamaan. |
18.10.2016 19.48
Eero Aitamaa
Voisitte jo vaatia Tampereelle tulevaisuuden pyörättömiä busseja. Pyörähän on keksitty jo yli 5000 vuotta sitten Mesopotamiassa, joten se on auttamatta vanhanaikainen. |
18.10.2016 22.14
-Esko Erkkilä-
Kiitoksia Eero mahtavasta ideastasi - näitä tarvitsemme lisää! |
18.10.2016 23.26
Eero Aitamaa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Meissnerin_ilmi%C3%B6 |
18.10.2016 23.31
-Esko Erkkilä-
Kiitoksia taas Eero - kiitän vaikka en viitsikään avata linkkiäsi. |
Hahahahahaaahhahaahaa!!!