Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kiitokset Tampereen yliopistollisen sairaalan Tays:n pysäköintihallista!

Perjantai 29.7.2022 - -Esko Erkkilä-

Henkilöautojen kunnolliset ja asiakasystävälliset pysäköintimahdollisuudet ovat Tampereella harvassa, mutta Tampereen yliopistollisen sairaalan eli Tays:n pysäköintihallin systeemit ovat suuren kiitoksen paikka.

 

Tässä iässä ja näillä sairauksilla joutuu melko usein vierailemaan Tays:ssa ja ainoa oikea kulkumuoto sinne on oma auto ja sen pysäköiminen pysäköintihallissa, josta pääsee kätevästi pääaulaan joko liukukäytävää pitkin tai hissillä.

 

Pysäköinti on perin kohtuuhintaista ja se maksetaan vasta lähtiessä. Maksamisessa tarvitsee muistaa autonsa rekisterinumero.

 

On harvinaista, että myös saatto- ja jättöliikenne onnistuvat hallin kautta. Alle 30 minuuttia kestävä saattoliikenne on maksutonta, joten jos viipyy hallissa alle puoli tuntia, ei tarvitse käydä maksuautomaatilla lainkaan!

 

Käynti Tays:ssa omalla autolla jättää aina hyvän mielen päällimmäiseksi ja merkittävä etu on myös se, että Tays-käynnillä ei tarvitse käyttää Tampereen turhaa miljardi-investointia eli ratikkaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kiitokset Tampereen yliopistollisen sairaalan Tays:n pysäköintihallista!, Tampere, Tays, Tays:n pysäköintihalli, Tampereen yliopistollinen sairaala, Tampereen turha miljardi-investointi eli ratikka, Tampereen ratikka,

Ratikkarahoilla olisi saatu ilmainen joukkoliikenne Tampereelle

Torstai 10.2.2022 - -Esko Erkkilä-

Facebook tapaa melkein päivittäin muistella tasavuosia sitten fb-sivuillani julkaisemiani juttuja.

 

Eilen fb muisteli 9.2.2016 Aamulehden julkaisemaa mielipidekirjoitustani jonka otsikko oli ”Ratikkarahoilla mahdollistettaisiin ilmainen joukkoliikenne Tampereelle!”

 

Suuren suosion saavuttanut kirjoitukseni kuului näin:

 

 

******************

 

 

”Ratikkarahoilla mahdollistettaisiin ilmainen joukkoliikenne

 

Tampereen joukkoliikenteen tulostavoite vuodelle 2015 oli tappiollinen noin 12 miljoonaa euroa..

Viime vuoden toimintamenoiksi ennustettiin 55 miljoonaa ja toimintatuloiksi 43 miljoonaa eli ainoastaan 78,2 prosenttia toimintamenoista saatiin katettua joukkoliikenteen tuloilla.

 

Vuoden 2016 "tappiotavoite" on sama eli tarkalleen 11,997 miljoonaa euroa joten tarkoitus on jatkaa samalla tappiotasolla.

 

Kahdentoista miljoonan euron tappio on suuri summa, mutta se ei riitä edes suolarahoiksi, jos Tampereelle rakennetaan ratikka.

 

Tiedämme, että ratikkaratkaisun kustannukset ovat vähintään 400 miljoonaa euroa, mutta todennäköisesti 600 miljoonaa euroa, kun huomioidaan ratikan rakennuskustannukset, kaluston hankintakustannukset sekä kaupunki-infraan tarvittavat muutokset. Tämä merkitsee, että on perusteltua harkita muita vaihtoehtoja.

 

Koska ratikkarahoja ei tipu taivaasta, vaan jokainen euro on tamperelaisten maksettava, on ilmaiseen joukkoliikenteeseen siirtyminen Tampereen nykyisellä kalustoratkaisulla yhtä edullinen kuin ratikkaan panostaminen.

 

Neljänsadan miljoonan euron kustannus merkitsee ilman korkokustannuksia kymmenen vuoden ajalla vuosittain tasaerin 40 miljoonaa euroa ja 600 miljoonan euron suuruinen ratikkapanostus 15 vuoden "kuoletuksella" samaista 40 miljoonan euron rasitusta tamperelaisille veronmaksajille.

 

Tampereen joukkoliikenteen toimintamenojen ennakoidaan vuonna 2016 olevan 56,3 miljoonaa.

Kun nykyiseen 12 miljoonan suuruiseen joukkoliikenteen tappioon lisätään ratikan aiheuttama vuotuinen kustannus eli 40 miljoonaa, päästää lukuun 52 miljoonaa euroa. Toimintoja tehostamalla ja bussikaluston kaavaillulla ulkoistamisen kasvattamisella saadaan kurottua tuo 4 miljoonan euron vuotuinen ero umpeen.

 

Yksinkertainen laskelma osoittaa, että ratikkapanostuksella on Tampereella mahdollista taata ilmainen joukkoliikenne jopa vuoteen 2031 saakka.

 

Tekninen kehitys on niin nopeaa, että 2030-luvulla voidaan joukkoliikenteessä toteuttaa uudempia ratkaisuja kuin ratikka.

 

Vähintä, mitä Tampereen päättäjät nyt voivat tehdä, on siirtää ratikkapäätös 9. huhtikuuta 2017 valittavan kaupunginvaltuuston päätettäväksi, jotta tamperelaiset saisivat aidosti päättää, että halutaanko Tampereelle ratikka vaiko ilmainen joukkoliikenne.”

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikkarahoilla olisi saatu ilmainen joukkoliikenne Tampereelle, Tampereen ratikka on vähintään miljardi-investointi, Ratikka oli virheinvestointi,

Liityntäpysäköintipaikat lieventävät Tampereella ratikkahullutuksen haittoja

Tiistai 2.11.2021 - -Esko Erkkilä-

Tampereelle rakennettu ja koko ajan lisää rakennettava ratikka on suuruudenhullutuksessaan ajanut Tampereen talouden sekä kaupungin liikenneolosuhteet käsittämättömään umpisolmuun.

 

 

Tampereen entinen ylpeydenaihe Hämeenkatu on ratikan vuoksi raiskattu pieneksi poluksi, jolla ratikka dominoi koko muuta liikennettä.

 

***

 

Laitapuolilla kaupunkia asuvat asukkaat on bussilinjojen karsinnan tuloksena ajettu tilanteeseen, jossa joukkoliikenneyhteydet keskikaupungille ovat perin harvinaisia.  Bussilinjoja on karsittu, vaikka lähimmät ratikkalinjat kulkevatkin vain keskikaupungilla!

 

***

 

Liityntäpysäköintisysteemi on Tampereen kaupungilta kädenojennus kaupunkilaisille, jotka ovat joutuneet ratikkahullutuksen vuoksi joukkoliikennemottiin.

 

 

IMG_3597.JPG

 

Liityntäpysäköinti vähentää Tampereen keskustan liikenneruuhkia. Pysäköintiin varatut alueet sijaitsevat joukkoliikenteen pysäkkien lähellä. Auton voi jättää parkkiin, ja jatkaa matkaa bussilla. Liityntäpysäköinti on tarkoitettu työpäivän mittaiseen pysäköintiin, ja sen käyttö on autoilijoille ilmaista.

 

*********

 

Lähin ja käyttämäni liityntäpysäköintipaikka sijaitsee Koivistonkylän Prisman parkkipaikalla…

 

 

IMG_3598.JPG

 

…jossa on 34 pysäköintiruutua, jotka ovat arkipäivisin klo 5–18 liityntäpysäköintiä tarvitsevien käytössä. Liityntäpysäköintipaikalta on lyhyt kävelymatka Ekankulman bussipysäkille. Prisman liityntäpysäköintialue avautui 1.6.2018.

***********

Kiitokset ratikkahullutuksessa pyöriskelevälle Tampereen kaupungille liityntäparkkipaikoista, joita on muutama eri puolilla kaupunkia!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liityntäpysäköinti, ratikka, Tampereen ratikkahllutus, ratikkahullutus, Koivistonkylän Prisma, Koivistonkylän Prisman liityntäparkki,

Toivottavasti ratikka ei syrjäytä Hämeenpuiston Vapaudenaukiolla sijaitsevaa graniittipalloa!

Lauantai 2.10.2021 - -Esko Erkkilä-

Syyskuun 14. päivänä vetämäni Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen Patsaskävelyn toinen kohde oli…

 

 

IMG_3149.JPG

 

…Vapaudenaukiolla Hämeenpuistossa sijaitseva graniittipallo, joka tunnetaan myös nimellä ”Pyörivä pallo”!

 

 

Sen ovat yhteistyöllään rakentaneet Sorvikivi Oy:n Eero Vainikka sekä Reijo Huppunen ja se on asetettu paikalleen vuonna 1997.

 

 

IMG_3147.JPG

 

Pyörivä pallo pyörii vedenpaineen avulla ”kupissaan” ja se painaa 800 kiloa - se on oleellinen osa Hämeenpuistoa.

 

Sorvikivi Oy on valmistanut useita vastaavia pyöriviä palloja ja nyt on toivottava, että Vapaudenaukiolla sijaitseva pallo saa pysyä paikoillaan ja sen ei tarvitse nöyrtyä Tampereen ratikan alle!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Graniittipallo, Pyörivä pallo, Pyörivä pallo Vapaudenaukiolla, Pyörivä pallo Hämeenpuistossa, Graniittipallo Hämeenpuistossa, Tampereen Hämeenpuisto, Sorvikivi Oy, Eläkeliiton Tampereen yhdistys, Tampereen ratikka,

Pitääkö "lain suojeluksessa oleminen" myös ratikkaa vastaan?

Keskiviikko 22.9.2021 - -Esko Erkkilä-

IMG_3144.JPG

 

Tampereen Hämeenpuistossa Vapaudenaukiolla oleva Vapaudenpatsas on saanut vuonna 1923 Korkeimmassa Oikeudessa päätöksen, että se on ”lain suojeluksessa”.

 

 

Kuitenkin oli suunnitelmissa, että se siirrettäisiin toistakymmentä metriä pohjoiseen ratikkalinjausten vuoksi.

 

 

Vapaudenpatsaan uusi paikka olisi ollut Pirkankadun ja Kauppakadun oletetulla linjalla.

 

Suunnitelma ratikkalinjauksen vaikutuksesta Vapaudenpatsaan paikasta on kuitenkin tiettävästi nyt poissa päiväjärjestyksestä ja Vapaudenpatsas saa tulevaisuudessakin olla paikallaan.

 

Hyvä niin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pitääkö "lain suojeluksessa oleminen" myös ratikkaa vastaan?, Vapaudenpatsas, vapaudenpatsas vastaan ratikka, Tampereen ratikka,

Tampereen stressaavasta kaupunkiliikenteestä kannattaa lähteä rauhoittumaan moottoritielle!

Torstai 12.8.2021 - -Esko Erkkilä-

Omaan eiliseltä kaksi hyvin erilaista liikennekokemusta eli 162 kilometrin pituisen rauhoittavan ajon moottoritiellä pääkaupunkiseudulta Tampereelle ja sen jälkeen tamperelaisen ratikkahelvetin.

 

Ratikkahelvetti on todellisuutta Tampereella ja jouduin sen omakohtaisesti kokemaan eilen iltapäiväneljän tienoilla.

 

Yleensä kartan Tampereen keskustaan menemistä millään kulkutavalla, mutta eilen hairahduin suorittamaan Tampereen keskustan läpiajon – olipa kammottava kokemus ja en haluaisi kenenkään kokevan samaa eli pysykää poissa Tampereen keskustasta.

 

On käsittämätöntä, että jotkut hehkuttavat Tampereen ratikan puolesta vaikka se onkin tuhonnut ennen niin mukavan ja liikenteeltään joustavan kaupungin.

 

*****************

 

Se toinen eilinen liikennekokemukseni olikin rauhoittava, kun ajelin pääkaupunkiseudulta moottoritietä Tampereelle.

 

Asetin vakionopeudensäätäjän 110 kilometrin tuntinopeuden kohdalle ja annoin Focukseni tehdä työt!  Todellinen nopeuteni oli varmaan hieman yli 100 km/h, sillä kaikki henkilöautot ajoivat ohitseni; se ei kuitenkaan minua haitannut, sillä nautin rauhallisesta ajamisesta.

 

Valitettavasti koin eiliset liikennekokemukseni väärässä järjestyksessä ja nyt viisaankin siten, että Tampereella Särkänniemen suunnalta Hämeenpuiston läpiajaneet ja Ratinan sillan jonot kokeneet käyvät rauhoittumassa moottoritiellä mutkin Hämeenlinnassa!

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen stressaavasta kaupunkiliikenteestä kannattaa lähteä rauhoittumaan moottoritielle!, Tampereen ratikkaongelmat, Ratikka toi Tampereelle liikenneongelman, Tampereen ratikka, Tampereen ratikkahelvetti, ratikkahelvetti, Hämeenpuisto, Ratina, Viinikka

Juhani Ahon Matin ja Liisan tutustumisessa rautatiehen oli paljon samaa, kuin eilen tamperelaisten tutustumisessa ratikkaan

Maanantai 16.11.2020 - -Esko Erkkilä-

Ratikka syntyi Tampereelle niiden lehmänkauppojen myötä joissa Kokoomus sai Rantaväylän tunnelin ja Vihreät puolestaan ratikan.

 

Olen johdonmukaisesti vastustanut molempia hankkeita ja sen vuoksi harvat ovatkin olleet ne kerrat, jolloin olen ajanut Rantaväylän tunnelin kautta.

 

 

Rantaväylän tunnelia voimallisemmin olen vastustanut ratikkaa, sillä miljardi-investointina se on raunioittanut Tampereen talouden vuosikymmeniksi ja on kokonaisuudessaan täysin turha investointi.

*************

Ratikan koeajot alkoivat eilen ja minäkin olin paikalla todistamassa Tampereen talouden raunioittaneen hankkeen ensimetrejä!

 

 

 

 

IMG_0909.JPG

 

 

Testivaunusta varoittavia kylttejä oli joka puolella.

 

 

IMG_09172.JPG

 

Hämeenkatu oli ennen Tampereen valtasuoni, mutta nyt se on autio ja tyhjä!

 

 

IMG_0910.JPG

 

Tyhjiä liikehuoneistoja syntyy päivittäin, sillä ostavat asiakkaat ovat kaikonneet pois Tampere-citystä!

 

 

IMG_0923.JPG

 

Kännykkäkuvaajien armeija odotti ratikkaa kuin kuuta taivaalta.

 

 

IMG_0925.JPG

 

Ja sieltähän se saapui hiljaista kävelyvauhtia.

 

 

IMG_0934.JPG

 

Ratikkaa luultiin kotimaiseksi, mutta Skodahan se!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

3 kommenttia . Avainsanat: Tampereen ratikka, rantaväylän tunneli oli Kokoomuksen maksuväline ratikalle, Ratikka oli Vihreiden maksuväline Rantaväylän tunnelille, Ratikka on Vihreiden hanke, Rantaväylän tunneli on Kokoomuksen hanke, ratikka on Skoda, Juhani Aho; Matti ja Liisa,

Sitä jaksaa ihailla loputtomasti!

Tiistai 7.7.2020 - -Esko Erkkilä-

Eilen eli 6.7.2020 vietimme Runon ja suven päivää, joka on myös Eino Leinon syntymäpäivä.

 

 

IMG_87782.JPG

 

 

Runon ja suven päivä on vakiintunut liputuspäivä ja se merkitsi, että mm. mökkimme lipputangossa liehui eilen siniristilippu.

 

 

IMG_8751.JPG

 

Poikkesin eilen myös sateisella sekä ratikan runtelemalla Tampereella ja myös siellä Raatihuoneen harjalla liehui siniristilippu.

 

*******************

 

Sää eilen oli mökkimaailmassamme tuulinen ja se merkitsi, että siniristilippu sai liehua parhaat puolensa osoittaen.

 

 

IMG_8771.JPG

 

 

IMG_8774.JPG

 

 

IMG_8779.JPG

 

 

IMG_8781.JPG

 

 

IMG_8790.JPG

 

 

IMG_8792.JPG

 

 

Siis; siniristilippua jaksaa katsella ja ihailla loputtomiin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: siniristipippu, Suomen lippu, liputuspäivät, Runon ja suven päivä, Eino Leinon päivä, Eino Leinon syntymäpäivä, Tampereen Raatihuone, ratikan runtelema Tampere, Tampereen ratikka,

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ei tavoittele kuuta taivaalta!

Lauantai 2.5.2020 - Rantaväylän tunneli

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson tuli eilen julkisuuteen, kun hän vaati jokaiselle suomalaiselle jaettavaa 100 euron ”elvytysseteliä”.

 

Elvytysseteli suunnattaisiin käytettäväksi kulttuuri- ja palvelualoilla, kuten kivijalkakaupoissa, keikkapaikoilla, ravintoloissa ja parturi-kampaamoissa.

 

Li Anderssonin satasen extra-seteli ei olisi kummoinenkaan satsaus, koska se merkitsisi vain 500 miljoonan suuruista satsausta, sillä Tampereen seudulle jo päätetty ja osin jatkosuunniteltu ratikka olisi miljardi-investointi eli tuplaten Li Anderssonin ehdottamasta summasta.

 

Li Anderssonin ehdottamasta summasta saisivat nauttia kaikki suomalaiset, mutta Tampereen ratikasta hyötyisivät vain korkeintaan 100.000 Tampereen seutukunnalla asuvaa eli miljardi-investointi on melkoinen satsaus heille – kymppitonni per sierainpari!

 

En toki ole niin vastuuton, että kannataisin Li Anderssonin ehdotusta, mutta laitan peukaloni totaalisesti alaspäin Tampereen ratikan suhteen!

 

 

*****************

 

 

Varokaa turkulaiset tekemästä samaa virhettä, jonka aikoinaan Tampereen päättäjien enemmistö teki.

 

Toki on muistettava, että Tampereen ratikka on seurausta Rantaväylän tunnelista, sillä Vihreät aikoinaan vaativat tunnelipäätöksen puoltamisesta, että ratikka rakennetaan Tampereelle.

 

Turha on porvarien nyt hillua, kun olivat aikoinaan todellisuudessa sopimassa ratikasta; arvostan myös demareita, jotka muutamaa "tunnelityttöä" lukuunottamatta vastustivat tunnelia!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Li Andersson, Turun ratikkahanke, Rantaväylän tunneli, tunnelitytöt, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, miljardi-investointi, Rantaväylän tunnelin kylkiäinen on ratikka, ratikka on Rantaväylän tunnelin kylkiäinen,

Merkitseekö Tampereen ratikkahullutus, että myös Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi joutuvat keskinäisen kisailun vuoksi tarttumaan ratikkaan?

Perjantai 28.6.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkahullutus, joka aikoinaan syntyi tunnelipäätöksen tiiviinä kylkiäisenä, on miljardi-investointi, jota tulevat sukupolvet maksavat hamaan kauas tulevaisuuteen saakka.

 

 

Tunnelipäätöksellä Kokoomus sai tahtonsa läpi, mutta sen kalliina lunnaana oli Vihreitten tuki ja vaatimus ratikan saamisesta!

 

 

Ratikkahullutus heijastelee nyt myös muutamaan Tampereen ympäryskuntaan ja pahimmassa liemessä ovat Kangasala, Pirkkala sekä Ylöjärvi.

 

 

Kontaktieni avulla olen kuullut ja tiedän, että sijoituspaikkakuntaa etsivät yritykset kiristävät Tampereen ympäryskuntia, että ratikan saaminen on eräs edellytys yrityksen sijoittumiselle kyseisen kunnan/kaupungin alueelle.

 

 

Lyhytnäköistä toimintaa yrityksiltä, sillä olisihan niidenkin kannalta parempi, että tuleva kotipaikkakunta olisi hyvin toimeentuleva eikä ratikan rakentamisen kuihduttama kyläpahanen, jossa ei ole varaa muuhun kuin ratikkakustannusten maksamiseen.

 

 

On Lempäälän ja Nokian onni, että ne eivät ole joutuneet ratikkakiristyksen kohteiksi, sillä ne sijoittuvat jo nyt toimivien kiskoyhteyksien varrella – Lempäälän läpi kulkee maamme päärata ja Nokia on Tampere-Pori –radan varrella, joten kumpaakaan yritysten ratikkakiristys ei koske.

 

 

Toivon Kangasalan, Pirkkalan ja Ylöjärven päättäjiltä järjen käyttämistä ja pidättäytymistä ratikkahullutuksilta!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikkahullutus, Tampereen ratikka, Tampereen ratikka on miljardi-investointi, ratikkakiristys, Yritykset kiristävät kuntia vaatimalla ratikkaa, Ratikka Kangasalle?, Ratikka Pirkkalaan?, Ratikka Ylöjärvelle?, ö

Pitihän siellä käydä, vaikka en olekaan ratikkauskovainen

Maanantai 25.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Kokoomus ja vihreät saivat Tampereen kaupungin talouden ilmeisen pysyvästi kuralle, kun kytkykauppana ensin päättivät rakentaa kokoomukselle Rantaväylän tunnelin ja sitten vastakauppana vihreille ratikan.

 

 

Rantaväylän tunneli on valmis, mutta lähes päivittäin kuitenkin suljettuna, sillä hommat eivät pelaa.

 

 

Ratikkaa rakennetaan ja sen vuoksi Tampereen keskusta onkin nyt raunioina.

 

 ****************

 

Ratikkahypetykseen kuuluu, että parhaillaan Tampere-talossa on esillä ratikkavaunun mallikappale eli maketti.

 

 

Vanhusneuvoston jäsenenä pääsin tutustumaan ensimmäiseen makettiin Oulussa jo viime vuonna, mutta nyt Tampere-talossa on esillä paljon valmiimpi makettiversio.

 

 

 

******************

 

 

 

Tampere-talon valomainoksissa mainostetaan maketti-näyttelyä:

 

 

 

IMG_7569.JPG

 

 

 

IMG_7567.JPG

 

 

 

IMG_7565.JPG

 

 

 

IMG_7566.JPG

 

 

 

***********************

 

 

 

IMG_7572.JPG

 

 

 

IMG_7579.JPG

 

 

 

Maketti on pituudeltaan lähes puolet oikeasta vaunusta eli se on 16,8 metriä pitkä.

 

 ********************

 

Taloudellisten ongelmien lisäksi Tampereen ratikka aiheuttaa suuria ongelmia mm. sen vuoksi, että kaupungin keskusta tulee menettämään elinvoimaansa.

 

 

Ratikka lisää kaupunkilaisten eriarvoisuutta, sillä siitä pääsevät ”nauttimaan” vain ratikkareitin varrella asuvat – maksumiehiksi toki joutuvat kaikki tamperelaiset!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, ratikkauskovaiset, Tampereen ratikka maksaa 500 miljoonaa euroa, Ratikka tuplaa Tampereen joukkoliikenteen tappion, Tampereen joukkoliikenne, Tampere-talo,

Toivottavasti Tampereen ratikkavuohotus ei karsi kaupungin bussilinjoja!

Keskiviikko 20.2.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupungilla on alkanut kymmenes vuosi peräkkäin, kun kaupungin taloudellinen tilanne tulee olemaan alijäämäinen eli suomeksi sanottuna tappiota tehdään!

 

 

On helppo ennakoida, että alkanut vuosi ei tule olemaan viimeinen, kun Tampere kyntää taloudellisesti syvällä suossa.

 

 

Tampereelle ollaan rakentamassa ratikkaa ja se tuli kytkykauppana, kun kokoomus halusi Rantaväylän tunnelin, jonka tuen hintana vihreät vaativat ratikan.

 

 

Ratikka tulee maksamaan alkuvaiheessa n. 500 miljoonaa euroa ja perustellusti ennakoidaan, että kyseessä on miljardi-investointi.

 

 

Joukkoliikenteen tappio Tampereella oli viime vuonna hieman yli 15 miljoonaa euroa ja varovaiset arviot osoittavat, että joukkoliikenteen tappiotaso tulee ratikan myötä ainakin kaksinkertaistumaan.

 

 

 

********************

 

 

 

Tampereella on nyt toimiva joukkoliikenne bussiliikenteen muodossa ja siitä esimerkkinä ovat omakohtaiset kokemukseni.

 

 

 

Asun n. seitsemän kilometrin etäisyydellä Tampereen keskustasta ja joukkoliikenteen lähin pysäkki sijaitsee n. kolmensadan metrin etäisyydellä ulko-ovestani.

 

 

 

IMG_7353.JPG                                             

 

 

Olen aktiivinen joukkoliikenteen käyttäjä ja muuta ei Tampereella nykyisin voisikaan olla, sillä ratikkatyömaiden vuoksi Tampereen keskusta on täysin sekaisin.

 

 

Lähimmältä bussipysäkiltäni kulkee arkipäivisin 101 bussilinjaa Tampereen keskustaan ja se on täysin riittävä määrä myös vuorotiheyden kannalta.  

 

 

Keskellä päivää en koskaan ennakoi bussien saapumisaikoja, sillä bussien luontainen aikatauluviipymä on niin pieni, että aikataulujen ennakointi ei kannata – menen vaan bussipysäkille ja kyllä sieltä seuraava bussi saapuu!

 

 

Jos haluan kävellä hieman pidemmäs, niin bussilinjan 5:n autoja saapuu tuon 101:n lisäksi 67 vuoroa päivässä ja jos menen saman verran toiseen suuntaan, niin sieltä pääsee lisäksi 35 bussivuorolla Tampereen keskustaan.

 

 

Yhteenvetona on helppo todeta, että arkisin 203 päivittäistä bussivuoroa on täysin riittävä määrä bussivuoroja Tampereen keskustaan!

 

 

 

****************

 

 

 

Reaaliaikaisesti toimivat aikataulunäytöt ovat eräs Tampereen joukkoliikenteen vahvuudet.

 

 

Niitä on kahdenlaisia eli

 

 

 

IMG_7264.JPG

 

 

 

ja

 

 

 

IMG_7307.JPG

 

 

 

 

Olen tyytyväinen Tampereen nykyiseen joukkoliikenteeseen ja ihmettelen sekä kummastelen niitä päättäjiä, jotka aikoinaan olivat valmiit laittamaan 500 miljoonaa euroa ennestääkin persaukisen kaupungin varoja turhuuden ratikkaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen ratikka, ratikkauskovaiset, Tampereen ratikka maksaa 500 miljoonaa euroa, Ratikka tuplaa Tampereen joukkoliikenteen tappion, Tampereen joukkoliikenne,

On kiitoksen paikka päättäjille, jos kunnan/kaupungin talous on kunnossa!

Sunnuntai 25.11.2018 - -Esko Erkkilä-

Kansantaloudessa, kuntataloudessa, yhdistyksissä, yrityksissä ja kaikkialla muuallakin on ensiarvoista, että talous on kunnossa.

 

 

Usein tämä unohdetaan ja eletään ”kuin viimeistä päivää”.

 

 

Pidän tapanani, että niissä yhdistyksissä, joissa toimin puheenjohtajana, kokousten ensimmäisenä kohtana on katsaus ”virman” taloustilanteeseen ja mahdolliset päätökset tilanteen korjaamiseksi.

 

 

Opin tuon menettelytavan työelämässä ja pidän siitä kiinni myös yhdistyselämäsä.

 

 

Suorastaan kauhistelen Tampereen kaupungin taloustilannetta, sillä ensi vuodenkin talousarvio päätyy tulokseltaan yli 30 miljoonaa euroa tappiolle!

 

 

Kun kokemuksesta tiedämme Tampereen tavan hoitaa talousasioitaan, niin todellinen tappiotaso tulee tuplaantumaan eli vuoden kuluttua ihmettelemme 50 – 60 miljoonan suuruista tappiota!

 

 

Tampere joutuu ensi vuonna käyttämään tappiotasonsa alentamiseksi keinoja, joilla tappiotasoa pienennetään ja eräs näistä keinoista on vakituisten asuintojen kiinteistöverojen korottaminen.

 

 

Omistan Rouvan kanssa Tampereella omakotitalon, jonka verotusarvo on 81.000 euroa.

 

 

Tänä vuonna maksoimme siitä kiinteistöveroa 0.55 % eli 445,50 euroa.

 

Ratikkarahapulassaan kiemurteleva Tampere nostaa ensi vuonna kiinteistöveron 0,65 prosenttiin ja se merkitsee, että kiinteistöveromme on ensi vuonna 526,50 euroa eli nousua on 81,00 euroa.

 

 

Ylöjärvellä kiinteistövero on nyt 0,48 % ja kaupungin hyvinhoidetun talouden ansiosta se laskee ensi vuonna 0,45 prosenttiin.

 

 

Jos omistaisimme samanlaisen omakotitalon Ylöjärvelle, olisi kiinteistöveromme 364,50 euroa eli saisimme Tampereeseen verrattuna etua 162,00 euroa!

 

 

Kannattaa asua sellaisessa kunnassa, jonka talous on kunnossa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kiinteistövero, kiinteistövero Tampereella, kiinteistövero Ylöjärvellä, Tampereen ratikka,

Kiinteistöveron suuruus kertoo oleellisen kunnan/kaupungin taloustilanteesta

Perjantai 26.10.2018 - -Esko Erkkilä-

Elämme aikoja, jolloin kunnat ja kaupungit esittelevät kuntalaisille ja päättäjilleen vuoden 2019 talousarvioita.

 

 

Kuntien/kaupunkien talousarviot tulevat päättäjien päätettäviksi marraskuussa, kun kunnanvaltuustot/kaupunginvaltuustot kokoontuvat talousarviokokouksiinsa.

 

 

Tampereen kaupunginvaltuuston talousarviokokous on 19.11.2018 ja Ylöjärvellä vastaava kaupunginvaltuuston kokous on 5.11.2018.

 

 

Talousarviokokouksissa päätetään mm. kiinteistöveroista vuonna 2019.

 

 

Tampereen osalta ennakkotiedoissa todetaan näin:

 

 

  • Kiinteistöveroa nostetaan 10-12 miljoonalla, tarkemmin kohteet määritellään budjettiesityksessä

 

Ylöjärven talousarvioehdotuksessa todetaan puolestaan näin:

 

  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroa lasketaan, muut kiinteistöverot ennallaan: yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93, vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 0,48 > 0,45, muiden kuin vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,00

 

 

On naapurikaupunkien taloudenpidossa eroja!

 

 

No, Ylöjärvellä ei ole ratikkaa taloudellisena rasitteenaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kiinteistövero, kiinteistövero Tampereella, kiinteistövero Ylöjärvellä, Tampereen ratikka,

Epävirallinen menettelymme virallistettiin

Tiistai 10.7.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampere on ajanut itsensä ratikkarotkoon ja se merkitsee mm. sitä, että yksityisautoilijoilla ei käytännössä ole mahdollisuutta ajaa keskikaupungille hoitamaan asioitaan.

 

 

Perhekuntamme, joka asuu Palokalliolla, on pyrkinyt kompensoimaan Tampereen keskustan katastrofaalista tilannetta sillä, että olemme jättäneet oman automme Koivistonkylän Prisman paikoitusalueella ja jatkaneet matkaamme siitä busseilla keskustaan.

 

 

 

****************

 

 

 Nyt menettelymme on virallistettu, sillä Koivistonkylän Prisman paikoitusalueelta on varattu meidänkaltaisille liityntäparkkiruutuja, jotta voimme virallisesti jättää henkilöautomme sinne ja jatkaa matkaamme järistyksen kourissa olevaan Tampereen keskustaan!

 

 

On annettava tunnustus niille Tampereen joukkoliikenteestä vastaaville virkamiehille, jotka ovat hankkineet hyvät opasteet, jotta henkilöautolla Tampereen keskustaan pyrkivät kansalaiset löytävät Koivistonkylän Prisman liityntäparkkialueen.

 

Omaan kokemusta Vaasan, Hämeenkyrön ja Ylöjärven suunnasta Tampereelle saapuvien ohjauksesta Koivistonkylän Prisman parkkipaikalle ja kiitän siitä virkahenkilöitä.

 

 

Muutama kuva havainnollistaa kiitokseni aiheen.

 

 

 IMG_1425.JPG

 

 

Ensimmäiset opasteet ovat VT3:lla hyvissä ajoin ennen erkaantumista VT3:lta.

 

 

 IMG_1430.JPG

 

 

Ensimmäisen opasteen jälkeen on useita opasteita, jotta pohjoisen suunnasta saapuvat osaavat ajaa Koivistonkylän Prisman parkkipaikalle.

 

 

 

IMG_1431.JPG

 

 

Koivistonkylän Prisman paikoitusalueelta on varattuna 34 parkkiruutua niille, jotka haluavat jättää henkilöautonsa sinne ja jatkaa matkaansa busseilla Tampereen ruuhkaiseen ja pomminpudotusta muistuttavaan keskustaan.

 

 

Koivistonkylän Prisman parkkialueen lisäksi Tampereella on liityntäparkkeja Niihaman liityntäparkkialueella (70 autopaikkaa) ja Turtolan Citymarketin parkkialueella 36:lle henkilöautolle.

 

 

Liityntäparkkialueiden muodostaminen kertoo Tampereen kaupungin virkamiesten ja päättäjien epäonnistumisen siinä lupauksessaan, että kaikilla kulkumuodoilla pitää päästä Tampereen keskustaan.

 

 

 

Kiitän kuitenkin niitä Tampereen virkahenkilöitä ja luottamushenkilöpäättäjiä, jotka ovat kerrankin tehneet järkevän päätöksen niiden parhaaksi, jotka ovat kotoaan lähteneet omalla autolla ja tavoittelevat Tampereen keskustaan!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liityntäparkit, liityntäparkit Tampere, Niihamen liityntäparkki, Turtolan Citymarketin liityntäparkki, Koivistonkylän liityntäparkki, ratikkarotko, Tampereen keskustan ratikkarotko, Tampereen ratikkarotko,

Raporttini makettimatkasta

Tiistai 17.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tampereen Vanhusneuvosto kokousti eilen ja esitin kokouksessa pääkohdat siitä raportistani, jonka laadin makettimatkalle osallistumisestani.

Julkaisen raporttini myös tässä:

**************************

Esko Erkkilä                                                                                      RAPORTTI

Vanhusneuvosto                                                                                 16.04.2018

 

 

MAKETTIMATKA OULUUN

 

 

Taustaa       

 

Tampereen Raitiotie Oy järjesti kevään aikana kuusi käyttäjätutkimusmatkaa Ouluun, jossa matkalaiset tutustuivat makettiin eli Tampereen ratikan puiseen malliin sekä antoivat palautetta ratikan suunnittelijoille.

 

Tampereen Vanhusneuvostolta pyydettiin ”keppeätä ikäihmistä” viidennelle makettimatkalle 10.4.2018.

 

Ilmoittauduin halukkaaksi ja osallistuin mainittuna päivänä edestakaiselle kokopäivämatkalle Ouluun.

 

Makettiin tutustuminen tapahtui Transtech Oy:n Oulun toimipisteellä, jonka teollisuushallissa makettia rakennetaan.

 

Matka tehtiin junalla siten, että lähdimme klo 8.00 kohti Oulua ja palasimme Tampereelle klo 21.58.  Tampereen kaupunki tarjosi menomatkalla ”junalounaan” ja ennen paluumatkaa Toripolliisissa päivällisen.

 

 

Osanottajat 

 

Matkalla oli kymmenhenkinen seurue; kolme virkahenkilöä, kolme jo edellisellä matkalla mukanaollutta ja neljä meitä ensikertalaisia.

 

Seuraavana päivänä eli 11.4.2018 Raitiotieallianssi toteutti kuudennen makettimatkan ja sen osanottajina olivat 15 arvottua osanottajaa – heidän kanssaan yhtä aikaa makettiin oli tutustumassa media ja saimmekin heti seuraavana päivänä kuulla mm. radiosta sekä lehdistä lukea kuudennen makettimatkan osanottajien kokemuksia.

 

Me emme valitettavasti saaneet valokuvata makettia, sillä järjestäjät halusivat suoda medialle ”ensipäivän oikeuden” valokuviin.

 

 

Maketti ja siihen tutustuminen

 

Maketti on ”kakkosnelosesta” ja vanerista rakennettu luonnollisen kokoinen ratikkavaunu, jossa istuminen, seisominen ja liikkuminen vastaa todellista tilannetta. Maketti ei liiku, joten liikkeen aiheuttamaa vaikutusta ei pystynyt arvioimaan.

 

Tutustumisemme pääisäntänä toimi Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen, joka on aloittanut kalustopäällikkönä 1.11.2017.

 

 

Huttusen lisäksi isäntinä oli neljä muuta henkilöä, jotka osallistuvat ratikkavaunujen suunnitteluun.

 

 

Kokemuksia, näkemyksiä ja parannusehdotuksia

 

Vaikka ryhmämme oli jo viides makettiin tutustunut tamperelaisryhmä, niin paljon ilmeni vielä parannettavaa.

 

Varsinkin me ensikertalaiset esitimme runsaasti parannusehdotuksia ja toivon, että ratikan suunnittelijat ”ottivat onkeensa”!

 

Järjestäjät olivat hankkineet käyttöömme pyörätuoleja, lastenvaunuja, rollaattoreita, erikokoisia matkalaukkuja, reppuja, täynnä tavaraa olevia muovikasseja sekä yhden polkupyörän, joka oli valmiina sillä paikalla, jolla kenties polkupyöriä tullaan kuljettamaan.

 

Ongelmia ja ratkaisuehdotuksia:

 

  • matkalippujen leimauslaitteet olivat minun ja koko ryhmämme mielestä hankalasti ja kauas sijoitettuja ja esitimme niiden määrällistä lisäämistä sekä uusia sijoituspaikkoja; niiden nyt suunniteltu sijoittelu tietää melkoista heikennystä Tampereen bussikaluston nykytilanteeseen verrattuna

 

  • ratikan pyörien kohdalle on raakasuunnitelmassa melkoinen kohouma ratikan lattiassa ja myös sen kohdan esitimme saatavan tasaiseksi

 

  • seuraavasta pysäkistä kertova valotaulu oli aivan liian pienellä fontilla ja halusimme, että tekstin fonttikokoa suurennetaan

 

  • seuraavan pysäkin kertominen kuulutuksella ja valotaululla on ulkomailla ainakin metroissa tavanomaista ja sitä toivoimme myös Tampereen ratikalle; asia on tärkeä ikääntyneille ja vammaisille, jotta he voisivat valmistautua ajoissa ratikasta poistumiseen – myös ulko- ja kotimaisille matkaajille se olisi välttämätön

 

  • kaiteiden puuttuminen ja niiden epäsopiva sijoittelu olivat ryhmämme keskeinen huolenaihe. Heräsi kysymys, että eivätkö suunnitteluinsinöörit ole matkustaneet VR:n kaksikerroksissa rautatievaunuissa ja ovatko he lainkaan tutustuneet ulkomaisiin metrojuniin ja raitiotievaunuihin!  Kaiteiden puuttuminen on erityisesti senioriväestön osalta vakava kysymys ja myös erilaiset sairaudet, vammat sekä muut liikuntaesteet merkitsevät kunnollisten kaiteiden tarvetta ratikassa.

Iso käyttäjäpoliittinen kysymys on, että voivatko matkustajat kuljettaa polkupyöriä ratikassa. Ulkomailla se on sallittua ainakin leveissä metrovaunuissa, mutta voidaanko se sallia Tampereella kapeissa ratikoissa.

 

Makettiauditoinnin aikana tuli selväksi, että jo kahden tai kolmen polkupyörän sijoittaminen ratikkavaunuun hankaloittavat vaunukansan, rollaattorikansan sekä pyörätuoliväen matkustamista ja sen vuoksi polkupyörien kuljettamiseen ratikassa pitää suhtautua kriittisesti.

 

Tampereella rakennettu kattava polkupyöräverkosto toimii hyvin ja jos sen lisäksi ratikassa olisi mahdollista kuljettaa polkupyöriä, se merkitsisi tuplatukea pyöräilijöille.

 

Lemmikkieläinten kuljettaminen ratikassa, kuten kaikissakin joukkoliikennevälineissä, on ongelmallista. Mielestäni lemmikkieläimiä saa kuljettaa vain tietyissä osin ratikkaa, sillä koirat ja kissat ovat monelle henkilölle kauhistus niiden allergisoivan vaikutuksen vuoksi.

 

Ongelmakohtien merkitseminen

 

Parituntisen auditointihetkemme lopuksi suunnittelijat jakoivat meille tarralappuja ja pyysivät kirjoittamaan niihin havaitsemiamme puutteita ja kiinnittämään tarralaput niihin paikkoihin maketin sisällä, joita parannusehdotuksemme koski.

 

 

Vierailumme päättyessä maketti oli ”koristeltu” lukemattomin tarralapuin ja se kai oli suunnittelijoiden suunnitelmakin, jotta he käyntimme jälkeen saattoivat paneutua havaitsemiemme epäkohtien korjaamiseen.

 

Media käsitteli oman makettimatkansa jälkeen ratikkaa silkkihansikkain

 

Makettiryhmämme käynnin jälkeen seuraavana päivänä media tutustui makettiin.

 

Huolestuttavaa oli se myönteisyys, joka median kautta välittyi kansalaisille.

 

Kun ratikka tulee tuplaamaan Tampereella joukkoliikenteen vuositappion, on ratikan kehittämiseen paneuduttava täysillä.

 

Havaitsemamme puutteet ja ongelmat ovat niin merkittäviä, että ne pitää poistaa.

 

Maketti marraskuussa Tampereelle

 

Meille luvattiin, että luonnollisen kokoinen ratikka - joko puinen maketti tai metallirunkoinen versio – saapuu Tampereelle marraskuun aikana ja silloin kaikilla tamperelaisilla on mahdollisuus siihen tutustua.

 

Toivottavasti ratikan lopullisessa suunnittelussa huomioimaan ne ongelmat, joita tamperelaiset silloin havaitsevat.

 

Kiitokset

 

Kiitokset Vanhusneuvostolle, Tampereen kaupungille, Tampereen Raitiotie Oy:lle sekä Raitiotieallianssille, että sain ratikkakriittisyydestäni huolimatta osallistua makettimatkalle Ouluun!

 

Ratikasta pitäisi pystyä luomaan liikenneväline kaikille tamperelaisille ja eräinä erityisryhminä pitää pystyä huolehtimaan vammaisten, liikuntaesteisten sekä ikääntyneen väestön liikkumistarpeista.

 

 

 

-Esko Erkkilä-

***********************

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maketti eli ratikan puinen malli, makettimatka, Transtech Oy, Tampereen ratikka, Ratikka tuplaa Tampereella joukkoliikenteen vuositappion, Ratikka tulee kalliiksi,

"Veet Tammerkoskessa kiitävät ain, sillalla kuohuja kuunnella sain"

Torstai 5.4.2018 - -Esko Erkkilä-

Tammerkoski-humpan on säveltänyt viulisti ja orkesterinjohtaja Lauri Lindgren 1920-luvun alkupuolella.

 

Humppa on Lindegrenin tunnetuin sävellys ja sen levytti ensimmäisenä Kaarlo Kytö jo vuonna 1931.

 

 

Tammerkoski-humpan ovat myöhemmin levyttäneet mm. Eino Grön, Teijo Joutsela, Rauli Badding Somerjoki ja Pate Mustajärvi.

 

 

 

******************

 

 

 

Tänään ja jo viime tiistaista lähtien ”veet eivät kiidä” Tammerkoskessa, sillä ratikkatöiden vuoksi Hämeensilta rakennetaan käytännössä uudestaan ja näiden töiden vuoksi Tammerkoski joutuu olemaan tyhjänä kolme päivää.

 

 

Ratikkatöiden vuoksi Tampereen keskusta on kuin hävityksen jäljiltä, mutta eilen rohkaisin mieleni ja kävin Tampereen raiskatussa keskustassa ja erään palaverin vuoksi jouduin ylittämään myös Hämeensillan.

 

 

Tässä muutamia valokuvia matkani varrelta:

 

 

 

IMG_8039.JPG

 

 

Hämeensillan eteläpuolelle rakennetaan tilapäinen puurakenteinen silta jalankulkijoille sekä kevyelle liikenteelle ja sen peruspilarit olivat jo eilen paikoillaan.

 

 

 

IMG_8040.JPG

 

 
Työmiehet ja kaivinkoneet työskentelivät eilen kuivuneen Tammerkosken pohjalla.

 

 

 

IMG_8044.JPG

 

 

Näkymä Hämeensillalta pohjoiseen eli Hotelli Tammerin ja Sähkölaitoksen suuntaan.

 

 

 

IMG_8057.JPG

 

 

Ilman vettä oleva kansallismaiseman Tammerkoski Satakunnansillalta pohjoisen suuntaan on lohduton näky.

 

 

 

IMG_8060.JPG

 

 

Konsulinsaaressa sijaitseva Kultakutri-veistos pääsi tälle paikalleen Satakunnansillan kupeeseen 29.9.2016.  Onneksi jo huomenna Kultakutri saa vettä ympärilleen!

 

 

 

IMG_8063.JPG

 

 

Sähkölaitos Satakunnansillalta katseltuna.

 

 

Vasemmalla näkyvistä Sähkölaitoksen välpistä löydettiin naishenkilön ruumis, kun Tammerkoski kuivatettiin.

 

 

Vainajan henkilöllisyys on selvinnyt ja tapaukseen ei uskota liittyvän rikosta.

 

 

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Veet Tammerkoskessa kiitävät ain, Tammerkosken kuivaaminen 2018, Lauri Lindgren, Kaarlo Kytö, Eino Grön, Rauli Badding Somerjoki, Pate Mustajärvi, Teijo Joutsela, Kultakutri-veistos, Konsulinsaari, Satakunnansilta, Hämeensilta, Tampereen ratikka,

Tampereen naapurikunnista kuuluu hyväksyvää hyrinää!

Keskiviikko 9.11.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti viime maanantaina eli 7.11.2016, että Tampereelle rakennetaan ratikka.

 

 

Tampereen kannalta järjetön päätös merkitsi, että heti päätöksen jälkeen Tampereen naapurikunnista kuului hyväksyvää hyrinää, sillä Tampereen päätös merkitsee lukuisten yritysten siirtymistä Tampereelta pois ja luonnollisin valinta yrityksille ovat Pirkkala, Nokia, Kangasala sekä Ylöjärvi.

 

 

Ratikkapäätös on lopullinen niitti sille, että Tampere on vajonnut syvälle kriisikunnaksi.

 

 

Tampereella nuorisotyöttömyys on jo nyt yli 25 % ja ratikkapäätös merkitsee, että yritysinvestoinnit karkaavat entistä nopeampaan tahtiin naapurikuntiin – onnittelut Pirkkalalle, Nokialle, Kangasalle sekä Ylöjärvelle.

 

 

Sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen Tampereen veroprosentiksi muodostuu 7,45 – luuleeko joku, että sillä pystytään hoitamaan kunnollinen palvelutaso lapsille, nuorille, koululaisille, vanhuksille, eläkeläisille, vammaisille, erityisryhmiin kuuluville ja yleensäkin Tampereen kaupunkilaisille?

 

 

Ratikkapäätös, päätöksen rahoitus ja päätöksen jälkikrapula ovat karua koettavaa tamperelaisille.

 

 

Muutan hieman souganiani:

 

 

Ratikkarahoilla olisi saatu ilmainen joukkoliikenne koko Tampereelle!

 

 

 

Toisen slouganini pidän voimassa:

 

 

Miljardihanke se on!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka, Tampereen ratikka, Ratikka on miljardihanke, Tampereen taloustilanne, Kriisikunta Tampere, Ratikkarahoilla olisi saatu ilmainen joukkoliikenne koko Tampereelle, Tampereen kehyskunnat, kehyskunnat, Tampereen seutukunta,

"Ratikkafanaatikot ovat luoneet hyvin ahdistavan ilmapiirin, jossa ei järjelliselle kritiikille ole mahdollisuutta."

Maanantai 7.11.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereella on tänään kohtalonpäivä, kun kaupunginvaltuusto päättää, että rakennetaanko Tampereelle ratikka vai ei.

 

 

Rakentamispäätös merkitsisi, että Tampere ajautuisi entistä vaikeampaan taloudelliseen tilanteeseen ja tästä tulisivat vuosikymmenet kärsimään lapset, koululaiset, nuoret, eläkeläiset, vanhukset, erityisryhmiin kuuluvat, syrjäytymisvaarassa olevat ja pohjimmiltaan kaikki tamperelaiset, sillä asumuskustannukset kohoaisivat, työpaikat katoaisivat naapurikuntiin ja elämä kaaoksen keskellä monta vuotta kestävän ratikkarakentamisen aikana olisi liki mahdotonta.

 

Kaikki tamperelaiset joutuisivat miljardihankkeen maksumiehiksi, mutta vain harvat voisivat hetkellisesti nauttia ratikan tuomasta onnesta, mutta hekin vasta vuosien kuluttua.

 

 

 

 

 

Puhun tänään ”suulla suuremmalla”, kun kopioin tähän Pirkanmaan senaattori Mikko Alatalon jyrisevän puheen, jonka sain sähköpostitse eilen:

 

 

 

**************************

 

 

”Puheenjohtaja!

Ensinnäkin on sanottava, että tämän kaupungin keskusteluilmapiiri on kuin USA:n presidentin vaaleissa. Jos uskallat olla huolissasi veronmaksajien rahoista ja olla kriittinen tällaista jättisuurta hanketta kohtaan kuten ratikka on, voit olla varma, että sinut henkilökohtaisesti haukutaan sekä mediassa että somessa. Ratikkafanaatikot ovat luoneet hyvin ahdistavan ilmapiirin, jossa ei järjelliselle kritiikille ole mahdollisuutta.

Siitä huolimatta, vielä kerran, haluan varoittaa valtuutettuja ratikan todennäköisesti jättimäisiksi kasvavista kustannuksista. Espoon metron jäljet pelottavat.

Me emme voi veronmaksajien rahoja noin vain heitellä hankkeeseen, jonka hyödyt ovat arvailujen varassa.

On sanottu, että ratikkaan sijoitettu euro tuo 2 takaisin ikään kuin sillä olisi jotain todellisuuspohjaa. Missään tätä ei ole pystytty vakuuttavasti paperilla osoittamaan. Esimerkiksi laskennalliset kiinteistöjen arvonnousut menevät suurimmalta osin jonkun muun kuin kaupungin taskuun. Ratikan tuomat hyödyt ovat oletuksiin perustuvia. Tonttimaan hinnannousu on spekulatiivista, ei todellista taloudellista kasvua. Maankäytön tehostumiseen ratikan vaikutus on väitetty olevan toistasataa miljoonaa. Se on yltiöoptimistinen toive.

Maan myyntituloja kaupunki saisi myös, jos rakentaminen hajautetaan koko kaupungin alueelle eikä vaan pienelle kaistaleelle. Nyt rakentamisen muualla kaupungissa vähenee, kun kaikki keskitetään ratikkareitille. Sitä paitsi taloja voidaan rakentaa vaikkapa BRT-bussireittien varaan. Jos ratikka on niin suuri rahasampo kuin nyt ratikkafanit väittävät, perustetaan ratikkaosakeyhtiö ja sijoittakaa omat rahanne siihen. Näin ne yli 80 prosenttia tamperelaisista, jotka eivät ratikasta hyödy, voisivat säästää verorahojaan tärkeämpiin kaupungin tehtäviin kuten lapsiin ja vanhusten hoivaan. Vaikka kyseessä onkin lainaraha ratikan suhteen, on sekin tulevien sukupolvien maksettava takaisin – ja pysyykö korkotaso ikuisesti näin alhaisena?

Kiinteistötalouden hyödyiksi on ratikan arvioitu tuottavan 128 miljoonaa. Maan arvo nousee joka tapauksessa kasvavassa kaupungissa, jopa liikaakin asunnon ostajan kannalta.

Ratikan lipputulojen ja matkustajien kasvuodotukset ovat utopiaa. Matkustajia tulee kuulemma olemaan ratikkareitillä tulevina vuosikymmeninä jopa 150 000 matkustajaa vuorokaudessa. Nykyään vastaavilla reiteillä kulkee korkeintaan 14 000 matkustajaa per vuorokausi. Kunnon vastausta emme ole saaneet siitä, kannattaako ratikka itse itsensä ja milloin matkalipuilla. Todennäköisesti me veronmaksajat sponsoroimme pitkään kalliin ratikan kuluja.

Yleensä tämän maan monissa kiinteistöjen jalostushankkeissa tulot ovat menneet suurelta osin jonkun muun kuin kaupungin taskuun. Tässä mielessä ratikan tuomat hyödyt ovat tavalliselle kuntalaiselle osin laskennallisia. Mutta esim. vero-%:n nousu on ihan todellinen uhka!

Entäs sitten paljon mainostettu ratikan esteettömyys? Ratikka vie vain harvat ovelta ovelle päinvastoin kuin bussit. Ongelma, kun vaihdetaan bussista ratikkaan, vaikeuksia koituu liikuntarajoitteisille, esim. ikäihmisille, jotka ovat joukkoliikenteen varassa. Heille jokainen siirtymävaihe (esim. kauppakassien, kävelykepin, rollaattorin kanssa) on hankala ja aiheuttaa vaaratilanteita.

Kuten vihreä Kynnys ry:n tj Kalle Könkkölä on todennut: ” Kun liikkeelle lähdetään julkisella liikenteellä harvemmin, se tuntuu kerta kerralta hankalammalta ja pelottavammalta. Ihminen jää useammin kotiin ja vähitellen hänen toimintakykynsä alenee.” Tuleeko ratikka heikentämään Tampereen joukkoliikenteen esteettömyyttä? Ja tuleeko tämän seurauksena taksien käyttö lisääntymään ja siihen liittyvät KELAN matkakulut? Invalidiliitto
pitäisi saada selvittämään Tampereen joukkoliikennekokonaisuuden esteettömyyttä. Mitä tulee BRT-busseihin, niihin voidaan laiturit rakentaa ihan yhtä esteettömästi kuin ratikoihinkin. Mutta onko ylimääräinen rehaaminen liikennevälineestä toiseen itse asiassa esteettömyyttä vaikeuttava asia?

Ratikan rakentaminen tulee kestämään vuosia. Kadut ovat auki myös pitkiä aikoja. Kadun varsien kauppiaat tulevat kokemaan katastrofin, kun asiakkaat eivät pääse kulkemaan. Yritykset tulevat muuttamaan pois. Työpaikkoja ja verotuloja menetetään. Pitäisikö ratikka-kaupungin ottaa vastuu myös tästä ja korvata yrittäjille vahingot? Näin ovat yrittäjät kysyneet.

Vaihtoehtoja ratikalle on. Noin 200 kaupungissa ympäri maailmaa on Bus rapid transit-systeemi, siis pikabusseja ja niille rakennetut reitit, jotka maksavat noin neljänneksen raitioteistä. Malmössä ulospäin ratikalta näyttävät bussit kulkevat biokaasulla. Tarastenjärveltähän kaasua saisi meidänkin BRT-busseihin. On totta, että Malmössä suunnitellaan myös raitioliikennettä, mutta se ei ole perinteinen ratikka, vaan pilareiden varassa katutason yläpuolella kulkeva juna. Näin kadut jäävät monipuolisen bussi- ja autoliikenteen käyttöön eikä ratikka estä muuta liikennettä kuten Tampereella on suunniteltu, ihan tahallisesti. Monoreilejähän on maailmalla moniakin, mm. lentoasemilla ja kaupungeissa. Seattlen kaupungin monoreilin joskus testasinkin.

Myös sähköbussit kehittyvät. Van Hool on rakentanut huippumoderneja sähköbusseja, joita ei enää ajojohdon vaurio pysäytä. Ne voivat ajaa 10 km täysin vapaasti. 24 metriä pitkät 2-nivelbussit kulkevat ilman mitään muutoksia katuihin. Näissä busseissa on tilaa 180 matkustajalle. Että kyllä vaihtoehtojakin on.

Mutta näyttää siltä, että ratikka on saavuttanut joidenkin päättäjien keskuudessa lähes uskonnolliset mittasuhteet. Vetoankin monien tamperelaisten puolesta, että otetaan lisäaikaa ja oikeasti puolueeton selvitys, miten kaupungin joukkoliikennettä kehitetään. Jos taas äänestätte ratikan läpi, me kriittiset kaadumme saappaat jalassa. Katsotaan sitten, kuinka kallis lasku lopulta veronmaksajille on tulossa. Ja suostuuko joku maan hallitus vielä raottamaan kukkaroa lisärahalle ratikkaan? Ainakin nykyisessä eduskunnassa mielipide on useimmilla ministereillä ja kansanedustajilla, ei senttiäkään lisää Tampereen ratikalle. Tulemme seuraamaan tilannetta.”

 

 

****************************

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Ratikkafanaatikot, Tampereen ratikka, kansanedustaja Mikko Alatalo, Invalidiliitto ry, Invalidiliitto,

Voivatko Tampereen päättäjät olla noin "pihalla" joukkoliikenneasioista?

Tiistai 25.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Seurasin monin muiden kanssa eilistä Tampereen kaupunginvaltuuston ratikkakeskustelua – seurasin keskustelua netin kautta.

 

 

Oli ilahduttavaa, että useat kokoomuslaiset sekä demarit olivat selkeästi ratikkaa vastaan.

 

 

Tässä muutamia puheenvuoroja:

 

 

  • Kuolinisku keskustalle (Anne Liimola, SDP)

 

  • Merkillinen hanke, SDP:n valtuustoryhmä ei ole yksimielinen ratikan puolesta, lobbaus on edelleen käynnissä (Anneli Kivistö SDP)

 

  • On syytä ottaa vakavasti kuntalaisten huoli, että miten kuntatalous kestää tämän (Jukka Gustafsson). Näin vaikka Gustafsson lopulta puolustikin ratikkaa.

 

  • Pelottaa, että Tampereen veroprosentti jatkossa on vain 7,75 % (johtaja Juha Yli-Rajala). Yrjö Schafeitel korjasi luvun myöhemmin tasolle 7,45 %!

 

  • Kyse on todella rahasta (Aila Dunder-Järvinen SDP)

 

  • Aikalisää tarvitaan, sillä ratikka on vanhettunutta tekniikkaa (Jari Heinonen SKP)

 

  • Kuinka paljon kaupunki menettää, jos ratikkaa ei toteuteta? (Ilkka Sasi Kokoomus)

 

  • Mitä tehdään, jos päätöksestä valitetaan? (Ilkka Sasi Kokoomus)

 

  • Maan hinta nousee ilman, että mitään tehdään (Seppo Salminen SDP)

 

  • Tampereen vetovoimaisuutta ei pidetä yllä ratikalla (Seppo Salminen SDP)

 

  • 10,5 + 1,7 milj. euroa menetetään, jos ratikkaa ei nyt toteuteta (Mikko Nurminen)

 

  • Saadaanko vielä riippumaton taho mukaan arvioimaan? (Peter Löfberg RKP)

 

  • Onko naapurikuntien kanssa keskusteltu? (Peter Löfberg RKP)

 

  • Meneekö hankintalain mukaan? (Peter Löfberg RKP)

 

  • Haluan nähdä allianssisopimuksen! (Peter Löfberg RKP)

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ratikka, Tampereen ratikka, Tampereen ratikkakeskustelu,

Vanhemmat kirjoitukset »