Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa Münchenissä on kolme hallia täynnä mielenkiintoisia kuljetustekniikan välineitä menneiltä vuosikymmeniltäLauantai 29.12.2012 - -Esko Erkkilä- Münchenissä käydessä kannattaa poiketa Deutsches Museum´n sivumuseossa Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa tutustumassa kuljetustekniikkaan liittyviin menneiden aikojen kuljetusvälineisiin ja alan saavutuksiin.
Me teimme niin, kun olimme lähes viikon mittaisella lomamatkalla Münchenissä.
Museon osoite on Theresienhöhe 15 ja sinne kertyy kävellen matkaa Münchenin keskustasta vajaat kaksi kilometriä. U4- ja U5- linjojen pysäkki ”Schwanthalerhöhe” on museon lähipysäkki ja sieltä on kävelyosuuden opastus museolle.
Tässä kaksi innokasta suomalaista Münchenin matkaajaa ja kuvaaja kolmantena ovat menossa museoon 3.12.2012 klo 15.15. Näyttelyt suljettiin klo 17.00, mutta hyvin ehdimme tehdä pintapuolisen tutustumisen museon kaikkien kolmen hallin tarjontaan.
Museon pihalla on isokokoinen patsas hieman hitaammin liikkuvasta kulkijasta!
Museon ykköshallin teemana on kaupunkiliikenne ja tässä yleiskuva hallin tarjonnasta.
Vuonna 1982 valmistetulla taksi-Mersulla on takanaan 1.500.000 ajokilometriä.
Tämä kupla-Volkkari on valmistettu Mexicossa ja siellä se on myös toiminut taksina.
Trabant, …
…Wartburg ja…
…Ford Capri sekä…
…vuonna 1972 valmistettu NSU ovat saaneet arvoisensa paikan näyttelyhallissa.
Sata vuotta vanha Adler ja…
…vuonna 1932 valmistettu Mercedes-Benz 370 S ”Mannheim” Sportcabriolet ovat tämän osaston helmiä.
Kakkoshallin teemana on matkustaminen.
Heti kakkoshallin ovella ovat rinnakkain saksalainen veturi vuodelta 1912 ja nykyaikainen luotijuna.
Mercedes ”Simplex” vuodelta 1905, jonka huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa.
Opel 4/12 PS ”Laubfroch” vuodelta 1924 taittoi tunnissa matkaa 65 kilometrin huippunopeudella.
Vaikka kyse onkin saksalaisesta museosta, niin ulkomaistakaan autonvalmistusta ei ole unohdettu.
Kolmoshallin teemana on liikkuminen ja siihen liittyvä teknologia.
Kierroksen alussa esitellään lumella ja jäällä tapahtuvan liikkumisen välineitä.
Tähän joukkoon ovat päässeet myös suomalaiset sukset vuodelta 1895 – melkoinen saavutus Suomelta!
Hallin varmaankin arvokkain esine on ensimmäinen bensiinikäyttöinen auto vuodelta 1886.
Auton esittelyteksti tässä.
Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa kannattaa käydä, jos haluaa tutustua yli 4.500 maaliikenteeseen liittyvään museoesineeseen.
Museon nettiesitteessä todetaan, että liikenne ja liikkuminen ovat tärkeimpiä perustuksia taloudessa ja yhteiskunnassa."Vain ne, jotka tietävät historiasta, voivat muovata tulevaisuutta tarkoituksella."Taidatkos sen paremmin sanoa!
-Esko Erkkilä-
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Deutsches Museum Verkehrszentrum, Deutsches Museum, Theresienhöhe 15, Schwanthalerhöhe, Trabant, Wartburg, Ford Capri, NSU, Adler, Mercedes-Benz 370 S "Mannheim" Sportcabriolet, Mercedes-Benz, Opel 4/12 PS "Laubfroch", Mercedes "Simplex", |
Münchenissä sijaitseva Deutsches Museum on maailman suurin tekniikan ja luonnontieteen museoPerjantai 28.12.2012 - -Esko Erkkilä- Deutsches Museum von Meisterwerken der Naturwissenschaft und Technik
Kuvan yllä oleva pitkä nimi on maailman suurimman tekniikan ja luonnontieteellisen museon eli Deutshes Museum´n virallinen saksankielinen nimi. Museon päätilat sijaitsevat Isarjoen saarella Münchenin keskustassa. Kuva on otettu iltahämärissä ja kun Saksassa tunnetusti ollaan säästäväisiä, niin valoa kaupungilla on iltaisin kovin niukalti.
Isarjoen saarella sijaitsevan päämuseon lisäksi laitoksella on myös sivumuseoita.
Lentokoneiden esittelyyn keskittynyt Flugwerft Schleißheim -sivumuseo sijaitsee 18 kilometrin etäisyydellä Münchenin keskustasta ja kuljetustekniikan esittelyyn keskittyvä Deutsches Museum Verkehrszentrum puolestaan kävelymatkan päässä Münchenin ydinkeskustasta.
Kävimme taannoisella Münchenin matkallamme päämuseossa sekä kuljetustekniikkaan keskittyvässä erillisessä museossa.
Mainittakoon, että Deutshes Museum´lla on sivutoimipiste myös Bonnissa.
Deutshes Museum´n sisäänkäynti tapahtuu arvokkaan kivitalon ovista.On kuitenkin turha luulo, että sisäänkäynnin jälkeen voisi ostaa liput museoon, sillä pääsyliput on käytävä erikseen ostamassa piha-alueella sijaitsevista parakeista. Parakit soveltuvat perin huonosti arvokkaan oloisen sisäpihan muuhun infraan. Sisäänkäynnin jälkeen ensimmäisenä on vesiliikennettä, vesillä tapahtunutta sodankäntiä ja vesillä tapahtuvaa navigointia esittelevä osasto:
Näyttelyssä on esillä pienoismalli papenburgilaisen loistoristeilijöihin erikoistuneen Meyer Werft –telakan vuonna 1993 rakentamasta Silja Europasta.
Saksalainen sotakalusto on laajalti esillä vesiliikennettä esittelevällä osastolla.
Taistelusukellusveneen miehistötilat, …
…saksalaisten sotalaivojen pikkutarkat pienoismallit, …
…sotalaivojen kansille sijoitetut tiedustelulentokoneet ja …
…siviililaivoilla Amerikkaan kultaa vuolemaan lähteneiden matkustajatilat Amerikan reiteillä on esitetty hyvin havainnollisesti.
Kolmiulotteinen toteuttamistapa laivan komentosiltanäkymästä vilkkaassa satamassa antaa todentuntuisen vaikutelman kapteenin tarkkuutta vaativasta työstä.
Erilaisten laivatyyppien koeajoallas antaa kävijöille mahdollisuuden interaktiiviseen toimintaan.
********** Työkaluja esittelevällä osastolla on nähtävillä puusorveja eri aikakausilta:
**********
Päänäyttelyn lentokone- ja ilmailuosaston tarjonta on runsasta.Asia saakin kävijät ihmettelemään, että miten runsas tarjonta onkaan ilmailuun erikoistuneella sivumuseolla!
Tykin sijoittaminen sodanaikaisen lentokoneiden potkureiden keskiöön on havinnollistettu näyttelyssä hyvin.
Tässä tykinputken suuaukko koneen ulkopuolelta katsellen ja …
…tässä tykin tekninen sijoittaminen moottorin sisälle.
*************
Soitin- ja musiikkiosasto on vahvasti esillä museossa.
Museon toiminnallisuuteen toi vahvan panoksen se, että soitinosaston uruilla eräs urkutaiteilija loihti esille voimallisia säveliä.
******
Tamperelaisten päättäjien olisi varmaan paikallaan tehdä opintomatka Münchenin Deutshes Museum´iin, sillä siellä on esillä erilaisia tunnelinkaivamiseen käytettyjä menetelmiä!
**********
Tässä pienessä kuvakimarassa on esitetty vain pieni murto-osa Münchenin Deutshes Museum´n päätoimipisteen tarjonnasta.
Tutustuimme pintapuolisesti myös eräisiin muihinkin aihepiireihin, kuin tässä tuli esiteltyä, mutta paljon jäi kokonaan tutkimatta.
Uskon, että vaikkapa esim. vesiliikenteestä ja vesillä tapahtuvasta navigoinnista kiinnostuneille riittäisi museossa moneksi tunniksi mielenkiintoista tutkittavaa. Samaa on sanottava ilmailun ja avaruusteknologian osalta!
Lopuksi eräänä tekniikan saavutuksena esitelty...
...lypsyrobotti!Lypsyrobotti on laite, joka on jokapäiväistä arkea monilla suomalaisillakin maidontuotantotiloilla!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Deutsches Museum von Meisterwerken der Naturwissenschaft und Technik, Deutsches Museum, Silja Europa, lypsyrobotti, Flugwerft Schleißheim, Deutsches Museum Verkehrszentrum, |