Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Liittokansleri Konrad Adenauer on antanut lisänimen Mercedes-Benz´n loistoautomallille

Lauantai 5.1.2013 - -Esko Erkkilä-

Angela Merkel on Saksan kahdeksas liittokansleri.

 

Hänen edeltäjänsä ovat Konrad Adenauer, Ludwig Erhard, Kurt Georg Kiesinger, Willy Brandt, Helmut Schmidt, Helmut Kohl ja Gerhard Schröder.

 

Politiikkaa seuraavat muistavat heidät kaikki.

 

Konrad Adenauer toimi Saksan ensimmäisenä liittokanslerina 1949 – 1963.

 

On luonnollista, että Saksan liittokanslerilla on runsaasti edustustehtäviä, joissa tarvitaan riittävän edustuksellista autoa.

 

Konrad Adenauer valitsi edustusautokseen Mercedes Benz 300 –sarjan auton. Adenauerilla oli virkakautenaan käytössään kaikkiaan kuusi Mercedeksen 300 –tyypin autoa. Hänen käytössään oli kyseisen mallin avoauto-, kovakatto- sekä landaulet –versioita.

 

Mercedes-Benz 300 "Adenauer" autoja valmistettiin vuosina 1951 – 1962 kaikkiaan 12.290 kappaletta. Muutama Adenauer-Mersu on päätynyt Suomeenkin.

 

 

adenauer1

 

 

Yksi liittokansleri Konrad Adenauerin käytössä olleista Mercedes Benz 300 –autoista on esillä Münchenissä Deutsches Museum Verkehrszentrum –museossa.

 

 

adenauer2

 

Auton vierellä olevassa esittelyssä kerrotaan kuvan kera, että liittokansleri Adenauer on auton kyydissä yhdessä Yhdysvaltain presidentti Dwight D. Eisenhowerin kanssa. 

Kyseessä on Eisenhowerin vuonna 1959 Bonniin tekemä valtiovierailu. Saksa oli silloin jaettu ja sen pääkaupunki oli Bonn.

Kuvasta nähdään, että Adenauerin ja Eisenhowerin autoletkassa on toinenkin ”Adenauer Mersu”.

 

 

adenauer3

 

Tässä kuvasta ottamani lähikuva. Muistamme Eisenhowerin ja Adenauerin juuri tuollaisina!

 


adenauer4

Adenauer-Mersussa on paljon sellaisia hienouksia, joita ei silloin tavallisissa autoissa ollut. 

Huomiota kiinnittää, että tuulilasinpyyhkijät ovat tässä loistoautossa kuitenkin perin vaatimattomat.

 

 

Maailmanpolitiikkaan liittyvät pienet seikat ovat usein kiinnostavia.

 

Eräs sellainen on Saksan ensimmäisen liittokanslerin Konrad Adenauerin käytössä ollut Mercedes Benz 300 joka on nähtävänä Deutsches Museum Verkehrszentrum –museossa Münchenissä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Adenauer-Mersu, Mercedes Bentz 300 "Adenauer", Mercedes Bentz Adenauer", Angela Merkel, Konrad Adenauer, Ludwig Erhard, Kurt Georg Kiesinger, Willy Brandt, Helmut Schmidt, Helmut Kohl, Gerhard Schröder, Saksan liittokansleri, Deutsches Museum,

Saksalaisten V2 -ohjus on esillä Deutsches Museum´ssa Münchenissä

Maanantai 31.12.2012 - -Esko Erkkilä-

Saksan viimeinen toivo II maailmansodan loppunäytöksessä oli V2-ase, jolla yritettiin tuhota Lontoo sekä Antwerpen ja auttaa Saksa voittoon.

 

V2 oli maailman ensimmäinen ballistinen ohjus.

 

Aito V2 on esillä Deutsches Museum´ssa Münchenissä ja pääsin tutustumaan siihen kosketusetäisyydeltä taannoisella lomamatkallamme Müncheniin.

 

V2:n virallinen nimi oli Aggregat 4 ja sen vuoksi siitä kuuleekin joskus käytettävän nimeä A2.

 

 

v21

 

V2 oli saksalaisella täsmällisyydellä kerrottuna pituudeltaan 14,036 metriä. 

Tässä kuvassa laukaisuasennossa oleva ohjus on kuvattuna alhaalta ylöspäin.

 

 

v22

 

Ohjuksessa oli gyroskooppeihin perustuva ohjausjärjestelmä ja tässä kuvassa koskettelen juuri tätä ohjuksen osaa. 

V2:n taistelukärkenä oli ohjausjärjestelmän yläpuolella näkyvä osuus ja se sisälsi n. 1.000 kiloa amatoli -nimistä räjähdettä. Amatoli on trinitrotolueenin eli TNT:n ja ammoniumnitraatin seos. Sitä on helppo valmistaa ja sen vuoksi se oli hyvin tavallinen räjähde toisessa maailmansodassa.

 

 

v23

 

Deutsches Museum´ssa oleva V2-ohjus on havainnollisuuden vuoksi avattu ja siksi nähdäänkin, että esim. ohjuksen ohjauksessa tarvittavat siipien säädöt tapahtuivat ketjuvälityksellä.

 

 

v24

 

V2 oli nykyisten avaruusalusten rinnalla lilliputtikokoa. 

Museossa on V2:ta (kuvassa äärimmäisenä vasemmalla) verrattu myöhempiin Neuvostoliiton, USA:n sekä Venäjän lähettämiin avaruusaluksiin ja kokovertailussa nähdään V2:n lilliputtimaisuus.

 

 

v25

 

Museossa on pienoismalli V2:n laukaisuasemasta.

 

Museossa pyöri non stop-esityksenä filmi, jossa SS-joukkojen Valtakunnanjohtaja Heinrich Himmler vierailee v. 1944 Peenemündessä, jossa sijaitsi natsi-Saksan asevoimien tutkimuskeskus Heeresversuchsstelle Peenemünde. Tutkimuskeskus oli V2-aseen keskeinen kehittelypaikka.

 

Filmillä ilmenee, että V2-aseen kehittely oli haastavaa hommaa. Nähdään, että yksi koelaukaisu päätyy läheiseen metsikköön ja eräs toinen laukaisu kaataa V2-ohjuksen jo laukaisualustalle.

 

Museossa pyörinyt filmi on kaikkien katseltavissa, jos googlaa vaikkapa näin: ”V2 Himmler”. 

Näin googlaten tulee ensimmäiseksi vaihtoehdoksi 1944 Himmler Visiting Peenemunde in the Wrong Day...” – siitä vaan katselemaan V2- ohjuksen kehittelyä!


Filmiltä nähdään, että lähimetsikköön päätyneen ohjuksen taistelukärki ehti aktivoitua ja maahan osuesssaan ohjus aiheutti valtavan räjähdyksen.


Laukaisualustalle kaatuneen ohjuksen taistelukärki ei ehtinyt aktivoitua ja sen vuoksi kaatuminen aiheutti ainoastaan ohjuksen polttoaineen palamisen kaatumispaikalla, mutta ei taistelukärjen räjähdystä.

 

V2-ase on käsitteenä tuttu kaikille sotahistoriasta kiinnostuneille. Niitä ammuttiin matkaan koelaukaisujen lisäksi yhteensä 3.172 kappaletta.


Lasketaan, että V2-ohjusiskut aiheuttivat Lontoossa n. 7.000 ihmisen surman ja suuret aineelliset vahingot, mutta natsi-Saksan häviötä ne eivät pystyneet muuksi muuttamaan.

 

Kiitokset Deutsches Museum´lle, että V2-ohjukseen on mahdollisuus tutustua näin perusteellisesti museon päänäyttelyssä Münchenissä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: V2, V2-ohjus, Aggregat 4, Amatoli, Heinrich Himmler, Heeresversuchsstelle Peenemünde, V2 Himmler, 1944 Himmler Visiting Peenemunde in the Wrong Day..., Deutsches Museum,

Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa Münchenissä on kolme hallia täynnä mielenkiintoisia kuljetustekniikan välineitä menneiltä vuosikymmeniltä

Lauantai 29.12.2012 - -Esko Erkkilä-

Münchenissä käydessä kannattaa poiketa Deutsches Museum´n sivumuseossa Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa tutustumassa kuljetustekniikkaan liittyviin menneiden aikojen kuljetusvälineisiin ja alan saavutuksiin.

 

Me teimme niin, kun olimme lähes viikon mittaisella lomamatkalla Münchenissä.

 

Museon osoite on Theresienhöhe 15 ja sinne kertyy kävellen matkaa Münchenin keskustasta vajaat kaksi kilometriä. U4- ja U5- linjojen pysäkki ”Schwanthalerhöhe” on museon lähipysäkki ja sieltä on kävelyosuuden opastus museolle.

 

verk1

 

Tässä kaksi innokasta suomalaista Münchenin matkaajaa ja kuvaaja kolmantena ovat menossa museoon 3.12.2012 klo 15.15. 

Näyttelyt suljettiin klo 17.00, mutta hyvin ehdimme tehdä pintapuolisen tutustumisen museon kaikkien kolmen hallin tarjontaan.

 

 

verk2

 

Museon pihalla on isokokoinen patsas hieman hitaammin liikkuvasta kulkijasta!

 

 

verk3

 

Museon ykköshallin teemana on kaupunkiliikenne ja tässä yleiskuva hallin tarjonnasta.

 

 

verk4

 

Vuonna 1982 valmistetulla taksi-Mersulla on takanaan 1.500.000 ajokilometriä.

 

 

verk5

 

Tämä kupla-Volkkari on valmistettu Mexicossa ja siellä se on myös toiminut taksina.

 

 

verk6

 

Trabant, …

 

 

verk7

 

…Wartburg ja…

 

 

verk8

 

…Ford Capri sekä…

 

 

verk9

 

…vuonna 1972 valmistettu NSU ovat saaneet arvoisensa paikan näyttelyhallissa.

 

 

verk10

 

Sata vuotta vanha Adler ja…

 

 

verk11

 

…vuonna 1932 valmistettu Mercedes-Benz 370 S ”Mannheim” Sportcabriolet ovat tämän osaston helmiä.

 

 

Kakkoshallin teemana on matkustaminen.


 

verk12

 

Heti kakkoshallin ovella ovat rinnakkain saksalainen veturi vuodelta 1912 ja nykyaikainen luotijuna.

 

 

verk13

 

Mercedes ”Simplex” vuodelta 1905, jonka huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa.

 


verk14

 

Opel 4/12 PS ”Laubfroch” vuodelta 1924 taittoi tunnissa matkaa 65 kilometrin huippunopeudella.

 

 

verk15

 

Vaikka kyse onkin saksalaisesta museosta, niin ulkomaistakaan autonvalmistusta ei ole unohdettu.

 

 

 

Kolmoshallin teemana on liikkuminen ja siihen liittyvä teknologia.

 

 

Kierroksen alussa esitellään lumella ja jäällä tapahtuvan liikkumisen välineitä.

 

 

verk16

 

Tähän joukkoon ovat päässeet myös suomalaiset sukset vuodelta 1895 – melkoinen saavutus Suomelta!

 

 

verk17

 

Hallin varmaankin arvokkain esine on ensimmäinen bensiinikäyttöinen auto vuodelta 1886.

 

verk18

 

Auton esittelyteksti tässä.

 

 

Deutsches Museum Verkehrszentrum´ssa kannattaa käydä, jos haluaa tutustua yli 4.500 maaliikenteeseen liittyvään museoesineeseen.

 

Museon nettiesitteessä todetaan, että liikenne ja liikkuminen ovat tärkeimpiä perustuksia taloudessa ja yhteiskunnassa.

 

"Vain ne, jotka tietävät historiasta, voivat muovata tulevaisuutta tarkoituksella."

 

Taidatkos sen paremmin sanoa!

 

 

-Esko Erkkilä-

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Deutsches Museum Verkehrszentrum, Deutsches Museum, Theresienhöhe 15, Schwanthalerhöhe, Trabant, Wartburg, Ford Capri, NSU, Adler, Mercedes-Benz 370 S "Mannheim" Sportcabriolet, Mercedes-Benz, Opel 4/12 PS "Laubfroch", Mercedes "Simplex",

Münchenissä sijaitseva Deutsches Museum on maailman suurin tekniikan ja luonnontieteen museo

Perjantai 28.12.2012 - -Esko Erkkilä-

Deutsches Museum von Meisterwerken der Naturwissenschaft und Technik

museo1

Kuvan yllä oleva pitkä nimi on maailman suurimman tekniikan ja luonnontieteellisen museon eli Deutshes Museum´n virallinen saksankielinen nimi.

Museon päätilat sijaitsevat Isarjoen saarella Münchenin keskustassa.

Kuva on otettu iltahämärissä ja kun Saksassa tunnetusti ollaan säästäväisiä, niin valoa kaupungilla on iltaisin kovin niukalti.

 

Isarjoen saarella sijaitsevan päämuseon lisäksi laitoksella on myös sivumuseoita.

 

Lentokoneiden esittelyyn keskittynyt Flugwerft Schleißheim -sivumuseo sijaitsee 18 kilometrin etäisyydellä Münchenin keskustasta  ja kuljetustekniikan esittelyyn keskittyvä Deutsches Museum Verkehrszentrum puolestaan kävelymatkan päässä Münchenin ydinkeskustasta.

 

Kävimme taannoisella Münchenin matkallamme päämuseossa sekä kuljetustekniikkaan keskittyvässä erillisessä museossa.

 

Mainittakoon, että Deutshes Museum´lla on sivutoimipiste myös Bonnissa.

 

 

museo2

 

Deutshes Museum´n sisäänkäynti tapahtuu arvokkaan kivitalon ovista. 

On kuitenkin turha luulo, että sisäänkäynnin jälkeen voisi ostaa liput museoon, sillä pääsyliput on käytävä erikseen ostamassa piha-alueella sijaitsevista parakeista. Parakit soveltuvat perin huonosti arvokkaan oloisen sisäpihan muuhun infraan.


 Sisäänkäynnin jälkeen ensimmäisenä on vesiliikennettä, vesillä tapahtunutta sodankäntiä ja vesillä tapahtuvaa navigointia esittelevä osasto:

 

museo3

  

Näyttelyssä on esillä pienoismalli papenburgilaisen loistoristeilijöihin erikoistuneen Meyer Werft –telakan vuonna 1993 rakentamasta Silja Europasta.

 

 

Saksalainen sotakalusto on laajalti esillä vesiliikennettä esittelevällä osastolla.

 

 

museo4

 

Taistelusukellusveneen miehistötilat, …

 

 

museo5

  

…saksalaisten sotalaivojen pikkutarkat pienoismallit, …

 

 

 

museo6

 

…sotalaivojen kansille sijoitetut tiedustelulentokoneet ja …

 

 

museo7

 

…siviililaivoilla Amerikkaan kultaa vuolemaan lähteneiden matkustajatilat Amerikan reiteillä on esitetty hyvin havainnollisesti.

 

 

museo8

 

Kolmiulotteinen toteuttamistapa laivan komentosiltanäkymästä vilkkaassa satamassa antaa todentuntuisen vaikutelman kapteenin tarkkuutta vaativasta työstä.

 

 

museo9

 

Erilaisten laivatyyppien koeajoallas antaa kävijöille mahdollisuuden interaktiiviseen toimintaan.

 

**********


Työkaluja esittelevällä osastolla on nähtävillä puusorveja eri aikakausilta:

 

 

museo10

 

 

museo11

 

 

museo12

 


********** 


 

Päänäyttelyn lentokone- ja ilmailuosaston tarjonta on runsasta.

Asia saakin kävijät ihmettelemään, että miten runsas tarjonta onkaan ilmailuun erikoistuneella sivumuseolla!

 

 

museo13

 

 

museo14

 

 

Tykin sijoittaminen sodanaikaisen lentokoneiden potkureiden keskiöön on havinnollistettu näyttelyssä hyvin.

 

 

museo15

 

 

Tässä tykinputken suuaukko koneen ulkopuolelta katsellen ja …

 

 

museo16

 

 

…tässä tykin tekninen sijoittaminen moottorin sisälle.

 

 

*************

 

 

 

museo17

 

Soitin- ja musiikkiosasto on vahvasti esillä museossa.

 

 

museo18

 

 

museo19

 

Museon toiminnallisuuteen toi vahvan panoksen se, että soitinosaston uruilla eräs urkutaiteilija loihti esille voimallisia säveliä.

 

******

 

Tamperelaisten päättäjien olisi varmaan paikallaan tehdä opintomatka Münchenin Deutshes Museum´iin, sillä siellä on esillä erilaisia tunnelinkaivamiseen käytettyjä menetelmiä!

 

museo20

 

 

museo21

 

 

museo22

 

 

**********

 

 

Tässä pienessä kuvakimarassa on esitetty vain pieni murto-osa Münchenin Deutshes Museum´n päätoimipisteen tarjonnasta.

 

Tutustuimme pintapuolisesti myös eräisiin muihinkin aihepiireihin, kuin tässä tuli esiteltyä, mutta paljon jäi kokonaan tutkimatta.

 

Uskon, että vaikkapa esim. vesiliikenteestä ja vesillä tapahtuvasta navigoinnista kiinnostuneille riittäisi museossa moneksi tunniksi mielenkiintoista tutkittavaa. Samaa on sanottava ilmailun ja avaruusteknologian osalta!

 

Lopuksi eräänä tekniikan saavutuksena esitelty...


museo23


...lypsyrobotti!


Lypsyrobotti on laite, joka on jokapäiväistä arkea monilla suomalaisillakin  maidontuotantotiloilla!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Deutsches Museum von Meisterwerken der Naturwissenschaft und Technik, Deutsches Museum, Silja Europa, lypsyrobotti, Flugwerft Schleißheim, Deutsches Museum Verkehrszentrum,