Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Suomalaiset valloittivat Karhumäen 5.12.1941 ja kyröläismatkaajat saapuivat sinne pariksi tunniksi 2.7.2015!

Perjantai 31.7.2015 - -Esko Erkkilä-

Kyröläismatkaajien matka jatkui Kontupohjasta kohti Karhumäkeä heinäkuun 2. päivänä 2015.

 

 

 

 

karhu1.jpg

 

 

Muurmanskiin oli matkaa 766 kilometriä, kun käännyimme Valtatie M18:lta kohti Karhumäkeä, jonne olikin matkaa enää muutama sata metriä.

 

 

*************

 

 

Tavoittelimme Karhumäen rautatieasemalle, mutta sitä ennen katselimme mm. näitä näkymiä:

 

 

 

 

karhu2.jpg

 

 

 

 

karhu3.jpg

 

 

 

 

karhu4.jpg

 

 

 

 

karhu5.jpg

 

 

 

 

karhu6.jpg

 

 

 

 

karhu7.jpg

 

 

 

 

 

***************

 

 

 

 

karhu8.jpg

 

 

Karhumäen rautatieasemarakennus on romanttisen näköinen, mutta…

 

 

 

karhu9.jpg

 

 

 

 

karhu10.jpg

 

 

…ehkä talviaikaan odotushuoneissa on tarkenemista, ainakin jos polttopuita ei ole muistettu lisätä odotushuoneiden uuneihin.

 

 

 

************

 

 

Karhumäki on tärkeä rautatieasema, sillä sen kautta kulkee Muurmannin rautatie.

 

 

 

 

karhu11.jpg

 

 

Karhumäen asemalla pysähtyvät Muurmanskin ja Pietarin, Moskovan, Minskin, Novorossijskin, Astrahanin, Adlerin, Simferopolin, Velikije Lukin ja Harkovan väliset kaukojunat sekä monet paikallisjunat.  Karhumäen asemalla on myös paljon tavaraliikennettä.

*********************

 

 

Asemalle oli juuri saapunut juna ja oli mielenkiintoista seurata, kun junasta poistui useita henkilöitä, joilla oli savustettuja kaloja kantovitsaksissa sekä savustusritilöillä!

 

 

Tässä muutamia kuvia savustettuja kaloja kuljettavista matkustajista – olivatkohan tulossa joltain kalojen savustusleiriltä!

 

 

 

 

karhu12.jpg

 

 

 

 

karhu13.jpg

 

 

 

 

karhu14.jpg

 

 

 

 

karhu15.jpg

 

 

 

****************

 

 

 

 

karhu16.jpg

 

 

 

Lähdimme jatkamaan matkaamme, mutta vielä näimme Karhumäen rauhaa valvovan T34- panssarivaunun.

 

 

Panssarivaunun sanotaan olevan paikoillaan toisen maailmasodan muistoksi, mutta sen vierellä olevat vuosiluvut 1944 – 1969 jäivät meille tarkoitukseltaan hämäriksi!

 

 

**************

 

 

Isämme joutuivat luovuttamaan Karhumäen kesäkuussa 1944 eli n. kahden ja puolen vuoden kuluttua sen valtaamisesta.

 

 

Me kyröläismatkaajat tutustuimme Karhumäkeen vain parisen tuntia, mutta kun matkanjohtajanamme oli kenraali, niin ennen Karhumäestä ”perääntymistämme” kävimme katsomassa vanhoja kasarmeja. Ne olivat mielenkiintoisia meille kaikille!

 

 

 

 

karhu171.jpg

 

 

 

 

karhu18.jpg

 

 

 

Totesimme, että enää ne eivät ole sotilaskäytössä!

 

 

 

******************

 

 

 

Karhumäen matkailupotentiaalin sanotaan pohjautuvan sotahistoriaan ja siihen, että kaupungin korostunut tavanomaisuus, pysähtyneisyys ja näköalattomuus viehättävät matkailijaa.

 

Sain nyt toisen kerran vierailla Karhumäessä ja kaupunki kieltämättä viehättää!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Karhumäki, Karhumäen valtaus, perääntyminen Karhumäestä, Karhumäen rautatieasema, venäjä2015,