Ollilan työryhmän esitys sisältää paljon kriittistä pohdittavaaTorstai 26.12.2013 - -Esko Erkkilä- Liikenneministeri Merja Kyllönen (vasemmistoliitto) asetti 3.2.2012 Jorma Ollilan johtaman työryhmän, jonka tarkoituksena oli selvitellä, että kuinka Suomessa voitaisiin edetä kohti oikeudenmukaisempaa ja älykkäämpää liikennejärjestelmää, ja miten tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pitkällä aikavälillä.
Työryhmä julkaisi loppuraporttinsa 16.12.2013 ja loppuraportin nimi on:
”Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä”.
Loppuraporttiin liittyy täydentävä lausunto sekä esimerkkitapausten taustaoletuksia ja ne mukaan lukien raportilla on pituutta 63 sivua.
Loppuraportti oheistietoineen on julkinen ja sen löytää esim. näin googlaten: ”Ollilan työryhmän esitys”.
Silmäilin loppuraportin läpi ja kiinnitin huomiotani niihin tiivistelmiin, jotka loppuraporttiin oli kirjoitettu lihavoinnilla. Sen lisäksi olen seurannut loppuraportista lehdistössä käytyä keskustelua.
Maallikkona kommentoin esitystä muutaman ranskalaisen viivan verran:
Keskeinen syy ehdotetun systeemin vastustamiseeni on se, että Ollilan työryhmän esitys suitsisi kaikkea liikkumista ja olisi siten yhteiskunnan kaikenlaista toimeliaisuutta sekä aktiivisuutta vastaan.Työryhmän esitys passivoisi kaikkea tehokasta sekä eteenpäin suuntautuvaa toimintaa ja olisi siten malliesimerkki osaoptimoinnin vaaroista.
Keskustelu asian tiimoilta jatkukoon, mutta pitää tiedostaa ne vaarat, jotka Ollilan nyt loppuraporttinsa julkistaneen työryhmän raporttiin sisältyvät.
Eräästä asiasta suomalaiset saavat olla iloisia:Kataisen-Urpilaisen-Arhinmäen-Niinistön-Haglundin-Räsäsen -hallitus ei pääse tätä asiaa päättämään!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ollilan työryhmän raportti, Merja Kyllönen, Jorma Ollila, Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä, satelliittipaikannus, |