Roskat mereen ja vasemmanpuoleinen liikenneSunnuntai 7.10.2018 - -Esko Erkkilä- Tein ensimmäisen ulkomaanmatkani vuonna 1965 Tukholmaan.
Opiskelin tuolloin Osaran Maamieskoulussa ja teimme eräänlaisen opintomatkan laivalla Tukholmaan.
Tuolta matkalta on edelleenkin mielessä kaksi asiaa ja niistä nyt muutama sana:
Roskat mereen
En muista laivan nimeä, mutta siihen aikaan Tukholman laivoilla oli tapana heittää kaikki laivalla syntyneet roskat mereen.
Seurasimme laivan takakannella, kun miehistö heitti pitkin matkaa kaikenlaista roskaa mereen ja sinne jäivät aalloille keinumaan suuret määriä pahvilaatikoita ja muuta roinaa - painavimmat romut ja roskat vajosivat heti merenpohjaan!
Hieman ihmettelimme, mutta tuo oli siihen aikaan meininki.
Eipä onnistuisi nykypäivänä.
Vasemmanpuoleinen liikenne
Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen syyskuun 3. päivänä vuonna 1967, joten matkamme jälkeenkin Ruotsi jatkoi vasemmanpuoleista liikennettään vielä parisen vuotta.
En muista, että missä kävimme tilausajobussilla Tukholmassa, mutta sen muistan ja minulla on siitä bussin tuulilasin kautta otettu kuvakin, kun liikenne oli vasemmanpuoleista.
En toista sitä perätöntä juttua, että Ruotsissa osa liikennettä olisi aluksi siirtynyt oikeanpuoleiseen liikennöintiin ja vasta hieman myöhemmin joku toinen osa – no, toistinpas!
Nyt tiedän, että koko moottoriajoneuvoliikenne oli Ruotsissa kielletty 3.9.1967 klo 01.00 -> 06.00 välisen ajan. Tukholmassa liikennöintikielto alkoi jo 2.9.1967 klo 22.00 ja päättyi vasta 3.9.1967 klo 15.00!
Ruotsin valtiopäivät hyväksyi päätöksen oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymisestä 10.5.1963, joten tieto oikeanpuoleisiin liikenteeseen siirtymisestä oli tiedossa jo opintomatkamme aikana.
Voi niitä aikoja!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: merien roskaaminen, Ruotsinlaivojen merien roskaaminen, merien jätelautat, vasemmanpuoleinen liikenne, Ruotsin vasemmanpuoleinen liikenne, Ruotsin siirtyminen oikeanpuoleiseen liikenteeseen, Ruotsin valtiopäivät, |
Axel Munthen Villa San Michele on Anacaprin kuuluisin nähtävyysTiistai 14.11.2017 - -Esko Erkkilä- Ruotsalainen lääkäri Axel Munthe (1857 – 1949) rakensi Caprin saarelle Anacapriin huvilan, joka on tänä päivänä Anacaprin kuuluisin ja kiehtovin nähtävyys.
On luonnollista, että tutustuminen Munthen rakentamaan Villa San Micheleen kuului Capsin vierailumme ohjelmaan, kun teimme Sorrentosta matkan Caprin saarelle.
Munthe oli todellinen kosmopoliitti; syntyi Ruotsissa, mutta muutti 18-vuotiaana Ranskaan, jossa opiskeli lääkäriksi. Munthe teki työuransa Ranskassa ja Italiassa, mutta liikkui laajalti maailmalla.
Anacaprissa sijaitseva Munthen rakentama Villa San Michele on nykyisin Ruotsin valtion omistuksessa ja on annettava suuri tunnustus Ruotsin valtiolle, joka pitää ”Munthen huvilaa” avoinna kaikille.
Villa San Michelestä on vaikea saada kokonaiskuvaa ulkoapäin, sillä suuri rakennuskokonaisuus valloittaa koko sen korkean vuoren, jolla se sijaitsee.
Rakennuksen ulkopuolella on havainnekuva huvilasta ja siitä saa jonkinmoisen kokonaiskuvan Villa San Michelestä.
Huvilaan on sisäänpääsymaksu, mutta se on niin pieni, että se kannattaa satunnaispoikkeajankin maksaa.
Aulassa vierailijaa tervehtivät Italian ja Ruotsin pienoisliput.
Huvilassa kaikki on alkuperäisesineistöä lukuun ottamatta Ruotsin nykyisen hallitsijaparin valokuvaa.
************
Sanotaan, että Axel Munthesta on vähän valokuvia, mutta toki niitä muutama on esillä huvilassa:
Munthe 10-vuotiaana.
Munthe Ison-Britannian Punaisen Ristin uniformussa.
Veistos huvilan isännästä.
Jatkan myöhemmin siitä mitä näimme Munthen huvilassa ja mutta jo nyt totean, että Caprin saarella kävijän kannattaa nousta Anacapriin ja tutustua siellä Villa San Micheleen!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Axel Munthe, Villa San Michele, Sorrento2017, Sorrento, Capri, Caprin saari, Anacapri, Huvila meren rannalla, Ruotsin valtio, Ruotsin valtio omistaa Villa San Michelen, |