Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Verona on Romeon ja Julian lisäksi huomattava bisnesmaailman keskus

Keskiviikko 21.11.2018 - -Esko Erkkilä-

Italiassa taloudellisen hyvinvoinnin painopiste sijoittuu maan pohjoisosiin.

 

 

Taloudellisen hyvinvoinnin eräs kaupungeista on Verona, jossa kävimme taannoisella Italian-matkallamme 2.10.2018.

 

 

 

IMG_4641.JPG

 

 

Verona on kuuluisa parvekkeesta, jonka alapuolella Romeo pyrki liehittelemään Juliaa - traaginen William Shakespearen rakkaustarina!

 

 

 

IMG_4596.JPG

 

 

Verona on sijoittunut Adigejoen varrelle – Veronan keskeisimmät nähtävyydet sijoittuvat kuvassa näkyvän Adigejoen vasemmalle puolelle.

 

 

 

Matkailun lisäksi Verona on vilkas liike-elämän keskus ja sen huomaa, kun kulkee Veronan keskustassa.

 

 

Seuraavassa kuvakavalkaadi niiden yritysten näyteikkunoista, jotka sijaitsevat Veronan pääkadulla:

 

 

 

IMG_4682.JPG

 

 

 

IMG_4681.JPG

 

 

 

IMG_4680.JPG

 

 

 

IMG_4679.JPG

 

 

 

IMG_4678.JPG

 

 

 

IMG_4677.JPG

 

 

 

IMG_4665.JPG

 

 

 

IMG_4664.JPG

 

 

 

IMG_4662.JPG

 

 

 

IMG_4661.JPG

 

 

 

IMG_4660.JPG

 

 

 

*****************

 

 

 

IMG_4667.JPG

 

 

Hengästyttävän näyteikkunakierroksen jälkeen oli enemmän kuin paikallaan yhdet oluset!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Romeo ja Julia, William Shakespeare, Verona, Italia2018,

Julian parvekkeen alla Veronassa

Maanantai 22.10.2018 - -Esko Erkkilä-

Syys – lokakuun vaihteessa Italiaan suuntautuneen lomamatkamme erästä kulttuuriantia oli, kun saimme Veronassa tutustua William Shakespearen vuosien 1591 – 1595 tienoilla kirjoittaman Julia ja Romeo –tragediasta kuuluisaan parvekkeeseen.

 

 

Tragedia sijoittuu Shakespearen toimesta Veronaan ja se kertoo Romeo Montaguesta ja Julia Capuletista, joiden suvut ovat olleet riidoissa ylimuistoisista ajoista lähtien. Sukuriidat eivät kuitenkaan estäneet kahden rakastavaisen rakkautta.

 

 

William Shakespeare ei suinkaan ollut ensimmäinen, joka kirjoitti taideteoksen Romeosta ja Juliasta, sillä hänellä oli vaikuttiminaan ainakin italialaisen Luigi di Porton kirjoittama tarina kahdesta rakastavaisesta, joka on kirjoitettu jo 1520-luvulla!

 

 

 

IMG_4642.JPG

 

 

Julian parvekkeesta oli vaikea saada kuvaa, sillä sen alla pyöri koko ajan mieletön ihmismassa ja parvekkeellakin oli koko ajan ihmisiä, sillä parvekkeelle pääsi käymään pääsymaksun maksamalla.

 

 

Onnistuin kuitenkin kuvaamaan tyhjän parvekkeen!

 

 

 

IMG_4649.JPG

 

 

Parvekkeen alla on kullattu Juliaa esittävä veistos ja sanotaan, että Julian rintoja koskettamalla saa iloa rakkauteensa – taisin minäkin hipaista Julian rintaa!

 

 

 

IMG_4650.JPG

 

 

Julian parvekkeen alle kuljetaan porttikäytävän kautta ja porttikäytävän seiniin ovat rakastavaiset riipustaneet rakkaudentunnustuksiaan. Porttikäytävän seinät puhdistetaan kerran viikossa, mutta hyvin nopeasti seinille ilmestyy uusia rakkaudentunnustuksia.

 

 

 

Julian talo on peräisin 1200-luvulta ja se sijaitsee osoitteessa Via Cappello 23.

 

 

Pitäkäähän ykköskohteena, kun käytte Veronassa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Verona, Romeo ja Julia, William Shakespeare, Romeo Montague, Julia Capuletti, Luigi di Porto, Italia2018,

"Ollako vai eikö olla, siinä pulma"

Tiistai 30.12.2014 - -Esko Erkkilä-

William Shakespearen Hamlet-hahmon aprikointi tuli mieleen, kun joulunpyhien aikaan seurasin pääministeri Alexander Stubb´n koottuja selityksiä siitä, että ovatko…

 

  • koti
  • uskonto ja
  • isänmaa

 

…niitä arvoja, joita hän pitää ohjenuoranaan.

 

 

 

 

stubb-twiitti2014

 

 

Stubb´n vaikeudet päättää asiasta nosti esille Mikkelin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Satu Taavitsainen (SDP), kun twiitissään muistutti Stubb´n sanomisista vuonna 2005 ja vertasi niitä pääministerimme sanomisiin tänä vuonna.

 

 

Taavitsaisen twiitti eli joulunpyhinä vilkasta elämää ja se saattoi olla some-maailmassa suosituin puheenaihe pyhien aikana.

 

 

Stubb totesi joulukuun 17. päivänä Snellman säätiön tilaisuudessa pitämässään puheessaan mm. näin:

 



”Minä uskon vahvasti kotiin, uskontoon ja isänmaahan”

 

Kokoomuksen alamäki muutti Stubb`n puheet perikokokoomuslaiseksi, sillä ovathan koti, uskonto ja isänmaa olleet perinteellisesti kokoomuksen tukijalkoja.

 

 

Stubb ei ole aiemmin tukeutunut kotiin, uskontoon ja isänmaahan, mutta hätä ei lue lakia!

 

 

Varmistin Satu Taavitsaisen twiitissään kertoman ja totesin, että alkuvuodesta 2005 toimittaja Umayya Abu-Hanna teki Stubb´sta haastattelun Suomen Kuvalehteen ja silloin haastattelutekstissä todetaan sanatarkasti näin:

 

 

*************

 

 

Ei koti, uskonto ja isänmaa

 

 

Keskustelumme jää painamaan Stubbia.

 

”En ole konservatiivi”, hän jatkaa. ”En ymmärrä lokeroinnin tarvetta. Olen liberaali. Kaikki mielipiteeni ovat liberaaleja. Kieltämättä omassa ryhmässäni se tuntuu oudolta”

 

”USA:ssa olisin demokraatti, Saksassa olisin kusessa. Puolue ja mielipiteet eivät ole automaatio. Moni ajattelee, että kun on oikeistopuolueessa, niin arvomaailma on automaattisesti koti, uskonto ja isänmaa. Ei se niin ole.”

 

 

 

*************

 

 

 

On mielenkiintoista, kun Stubb toteaa, että hän olisi Saksassa kusessa - mitenkähän tilanne on nyt Suomessa?

 

 

Tätä Stubb´n mainitsemaan ajatustenjuoksua voisi kehitellä, että miten kokoomuksen tilanne nyt on ja onko Suomikin kohta samassa nesteessä!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Alexander Stubb, William Shakespeare, Hamlet, Ollako vai eikö olla, Satu Taavitsainen, Mikklein kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Satu Taavitsainen, Saksassa olisin kusessa,

Lehdistön ongelmille on useita syitä - varmaa on vain, että ne tulevat pahenemaan!

Keskiviikko 25.9.2013 - -Esko Erkkilä-

Olen viime aikoina saanut osallistua muutamaan tilaisuuteen, joissa on joko suoraan tai välillisesti käsitelty lehdistön ongelmia.

 

Omaan itsekin jonkun verran kokemusta asiasta, joten on paikallaan hieman pohdiskella syntyjä syviä.

 

Rajaan tässä jutussani käsitteen ”Lehdistö” käsittämään printtilehdistöä.

 

Lehdistön tulot jakaantuvat jokseenkin tasan tilausmaksuista saataviin tuloihin ja mainosmyynnin tuomiin tuloihin.

 

Kerrotaan, että tilausmäärät ovat lyhyen ajan kuluessa tippuneet 5 % ja ilmoitusmyynti on alentunut samana aikana peräti 17 %.

 

On selvää, että näin suuret pudotukset rahavirrassa laittavat vahvankin yrityksen tiukoille.

 

Lehtitaloissa, kuten muissakin yrityksissä, on siirrytty kvartaalitalouteen ja se merkitsee, että vuoden mittainen tarkastelujakso on auttamattomasti liian pitkä.

 

Lehdistö itse pitää tilattaviin lehtiin kohdistuvaa arvonlisäveroa haittaverona ja ehkä suurimpana syynä lehdistön ongelmiin.

 

Tilattavien lehtien arvonlisäverokannat ovat kohonneet huikeaan tahtiin.

 

Lehdillä oli arvonlisäverossa nolla-kanta 31.12.2011 saakka, mutta 1.1.2012 verokanta kohosi 9 prosenttiin ja tämän vuoden alussa 10 prosenttiin.

 

Lehdistön arvonlisäverolla on haitallisia heijastusvaikutuksia ainakin paperiteollisuuteen, kirjapainotoimintaan, mainontaan sekä jakeluun.

 

Lehdistön arvonlisäveron määrääminen on eräs Kataisen-Urpilaisen ”lahjoista” suomalaiselle elämänmenolle.

 

 

*********

 

 

Suomessa päivittäistavarakaupan lehtimainonta on käsittämättömän suurta. Monissa maissa päivittäistavarakaupan mainoksia saa turhaan etsiä lehdistä.

 

Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja, kun ennustaa päivittäistavarakaupan mainonnan vähentyvän jatkossa.

 

Oletan, että eräs syy päivittäistavarakaupan lehtimainonnan hiipumiseen ovat private label –tuotteet. Merkittömien tuotteiden määrän kasvaminen supistaa mainonnan volyymiä tulevaisuudessa.

 

Voi perustellusti todeta, että päivittäistavarakaupan lehtimainonta on ennen perustunut jokseenkin kokonaan teollisuuden ja tavarantoimittajien mainosrahan ja vastaavien menettelyjen härskiin hyväksikäyttämiseen. Nyt tämä mainosten rahoitusmuoto on hiipunut, sillä private label-tuotteiden valmistaja ei maksa kaupalle ”pirunkyytirahaa” eli erillisiä mainosrahoja. 

 

Kauppa on ainakin periaatteessa joutunut luopumaan myös  ns. kynnysrahojen vaatimisesta. Osa kaupan teollisuudelta ennen vaatimista kynnysrahoista käytettiin kaupan ”maksamaan” mainontaan.

 

 

Lehdistölle määrätyn arvonlisäveron ja päivittäistavarakaupan mainontavolyymin alenemisen ohella keskeinen syy printtilehdistön vaikeuksiin on sähköisen informaation yhä kasvava osuus.

 

Näyttää siltä, että lehdistöltä on pallo täysin kateissa suhtautumisessa sähköiseen mediaan.

 

”Ollako vai eikö olla, siinä pulma”; lehdistöllä on tässä asiassa sama ongelma kuin Shakespearen Hamletilla!

 

Kuten jutun otsikossa jo totean, ainoa varma asia lehdistön ongelmille on se, että ne eivät poistu!

On täysin perusteltua odottaa, että ongelmat tulevat kasvamaan kiihtyvällä vauhdilla.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lehdistön ongelmat, tilattavien lehtien arvonlisävero, lehdistön arvonlisävero, kaupan mainonta, päivittäistavarakaupan mainonta, teollisuuden markkinointiraha, kynnysrahat, kaupan vaatimat kynnysrahat, haittaverot, sähköinen media, Shakespeare, Hamlet,