Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Valtatiet 3 ja 4 merkitsevät päivittäistavarakaupalle yli 50 %:n osuutta kuljetusväylinä!

Maanantai 27.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrössä 21.1.2020 järjestetyssä Hämeenkyrönväylän avajaistilaisuudessa…

 

 

IMG_6712.JPG

 

…Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelisen esityksen aiheena oli ”Elinvoimaa ja kilpailukykyä”!

 

Esityksessään Eskelinen totesi yhden merkittävän seikan, kun hän totesi, että ilmastohössötys menee yli terveen järjen!

 

Olen Eskelisen kanssa samaa mieltä!

 

*******************

 

Kolmostien merkitystä suomalaiselle talouselämälle toimitusjohtaja Eskelinen perusteli kahdeksan kauppakamarin n. vuosi sitten teettämän tutkimuksen tuloksilla, jossa työn tarkoituksena oli perustella logistiikan ja liikenneverkkojen merkitystä teollisuudelle ja kaupalle sekä Suomen kilpailukyvylle.

IMG_6716.JPG 

 

Tutkimuksessa oli eräänä casena käsitelty Inex Partnersin logistisia ratkaisuja ja käytännön toimenpiteitä.

 

Vaikka kyse case-Inex Partnersissa on vain yhden kaupparyhmän asioista, olen varma, että ne kuvastavat pääpiirteissään koko päivittäistavarakaupan tilannetta.

 

 

Logistisista käytävistä

 

  • pääkaupunkiseutu edustaa lähes 33 %

  • nelostie 32,4 %

  • kolmostie 18,1 %

  • ykköstie 8,4 %

  • kuutostie 5,1 %

  • kakkostie 1,8 %

  • seiskatie 1,7 %

 

Inex Partnersin kokemukset osoittavat, että päivittäistavarakaupan myymälöitä palvelevasta logistiikasta kolmos- ja nelostiet edustavat yli puolta, pääkaupunkiseutu kolmasosaa ja muille jää rippeet.

 

Kuten aikaisemmin jo tällä saitilla totesinkin, niin kolmostiellä on vankasti mm. elintarviketeollisuuteen ja elintarviketeollisuudesta tapahtuvia kuljetuksia, joten kolmostien osalta termi…

 

…Suomen ruokatie…

 

 

…on enemmän kuin paikallaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrö, Hämeenkyrönväylä, kolmostie, nelostie, ykköstir, kakkostie, viitostie, kuutostie, seiskatie, Tampereen kauppakamari, Inex Partners, case-Inex Partners, Suomen ruokatie,

Valtatiet 3 ja 4 merkitsevät päivittäistavarakaupalle yli 50 %:n osuutta kuljetusväylinä!

Maanantai 20.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrössä 21.1.2020 järjestetyssä Hämeenkyrönväylän avajaistilaisuudessa…

 

 IMG_6712.JPG

 

…Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelisen esityksen aiheena oli ”Elinvoimaa ja kilpailukykyä”!

 

Esityksessään Eskelinen totesi yhden merkittävän seikan, kun hän totesi, että ilmastohössötys menee yli terveen järjen!

 

Olen Eskelisen kanssa samaa mieltä!

 

*******************

 

Kolmostien merkitystä suomalaiselle talouselämälle toimitusjohtaja Eskelinen perusteli kahdeksan kauppakamarin n. vuosi sitten teettämän tutkimuksen tuloksilla, jossa tutkimuksen tarkoituksena oli perustella logistiikan ja liikenneverkkojen merkitystä teollisuudelle ja kaupalle sekä Suomen kilpailukyvylle.

IMG_6716.JPG 

 

Tutkimuksessa oli eräänä casena käsitelty Inex Partnersin logistisia ratkaisuja ja käytännön toimenpiteitä.

 

Vaikka kyse case-Inex Partnersissa on vain yhden kaupparyhmän asioista, olen varma, että ne kuvastavat pääpiirteissään koko päivittäistavarakaupan tilannetta.

 

 

Logistisista käytävistä

 

  • pääkaupunkiseutu edustaa lähes 33 %

  • nelostie 32,4 %

  • kolmostie 18,1 %

  • ykköstie 8,4 %

  • kuutostie 5,1 %

  • kakkostie 1,8 %

  • seiskatie 1,7 %

 

Inex Partnersin kokemukset osoittavat, että päivittäistavarakaupan myymälöitä palvelevasta logistiikasta kolmos- ja nelostiet edustavat yli puolta, pääkaupunkiseutu kolmasosaa ja muille jää rippeet.

 

Kuten aikaisemmin jo tällä saitilla totesinkin, niin kolmostiellä on vankasti mm. elintarviketeollisuuteen ja elintarviketeollisuudesta tapahtuvia kuljetuksia, joten kolmostien osalta termi…

 

…Suomen ruokatie…

 

 

…on enemmän kuin paikallaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen ruokatie, kolmostie on Suomen ruokatie, Hämeenkyrönväylä, Inex Partners, case-Inex Partners, Tampereen Kauppakamari, kolmostie, nelostie, ykköstie, kakkostie, viitostie, kuutostie, seiskatie,

Varsinais-Suomen hyvä tilanne on nyt laajenemassa myös Pirkanmaalle

Keskiviikko 3.5.2017 - -Esko Erkkilä-

Varsinais-Suomessa, eritoten Turussa ja Uudessakaupungissa, taloustilanne on elpynyt hurjaa vauhtia.

 

 

Meriteollisuus Turussa ja autonvalmistus Uudessakaupungissa ovat olleet kasvun vetureita.

 

 

Olen tälläkin palstalla todennut monesti, että muualla Suomessa ja myös Pirkanmaalla ei ole pienintäkään syytä olla kademielinen Varsinais-Suomen tilanteelle, sillä alinhankinnat tulevat työllistämään talouselämää myös Varsinais-Suomen ulkopuolella.

 

 

Nyt on näin käynytkin ja positiivisuuden lisääntyminen on ollut nopeaa.

 

 

***********************

 

 

On ilahduttavaa, että eilen ilmestynyt Aamulehti uutisoi näyttävästi sen, että Pirkanmaalla on alkanut nousukausi

 

 

 

 

IMG_8976.JPG

 

 

 

IMG_8977.JPG

 

 

Maakunnan valtalehden positiivinen uutisointi vahvistaa maakuntamme vireystilaa.

 

 

 

Aamulehden tiedot pohjautuvat Tampereen kauppakamarin 29.3.-15.4.välisenä aikana kerättyyn tietoon, joka muodostaa Pirkanmaan yritysbarometrin.

 

 

Tutkailin yritysbarometrin aineistoa ja maakunnan yrityksissä tuotteiden kysyntä on nyt täysin toisella tasolla kuin vuonna 2015 tai 206.

 

 

Vuonna 2015 pirkanmaalaisista yritysjohtajista 51 % nimesivät heikon kysynnän olevan rajoite ja viime vuonna tilanne oli lähes yhtä heikko, sillä silloin 48 % vastaajista koki heikon kysynnän olevan rajoite yritykselle.

 

 

Nyt ainoastaan 25 % pirkanmaalaisista yritysjojtajista kokee heikon kysynnän olevan yritystoiminnan rajoite.

 

 

Suosittelen tutustumaan Tampereen kauppakamarin tiedotteeseen 26.4.2017 ja tiedotteessa kerrottuun Pirkanmaan yritysbarometriin.

 

 

 

Vain yksi taho on nyrpeissään, kun Suomi on nyt saatu nousuun ja se taho on oppositio!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen kauppakamari, Pirkanmaan yritysbarometri,

Tampereen investoinnit: Älyttömät ja tuottavat

Torstai 25.2.2016 - -Esko Erkkilä-

Tampereen ratikkaa ajavat ja sitä puolustavat ovat pääosin julkisen puolen palveluksessa tai ovat muuten syrjässä siitä joukosta, joka luo jokapäiväisellä työllään Tampereelle hyvinvointia.

 

Tampereella järjestettiin tiistaina 23.2.2016 tilaisuus, jossa ratikan puolestapuhujat olivat hinanneet paikalle jopa norjalaisen Bergenin kaupungin edustajat.

 

 

Tilaisuudessa Tampereen Kauppakamarin puheenjohtaja Jari Alanen oli todennut, että puolet kauppakamarin jäsenistä näkee, ettei ratikalla ole suurta merkitystä.

 

 

 

 

ratikkaeskelinen.jpg

 

 

Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen on ongelman ytimessä, kun hän Tamperelainen-lehdessä 12.12.2015 julkaistussa haastattelussaan toteaa yks´kantaan:

 

 

Kaupunkiraitiotie on hidas ja kallis.

 

 

Toimitusjohtaja Eskelinen niputtaa haastattelussaan Tampereen investoinnit kahteen ryhmään:

 

 

Älyttömät ja tuottavat.

 

 

”Jälkimmäisiä ovat esimerkiksi Kansiareena-hanke ja asemanseudun kehittäminen. Ne palvelevat koko seutukuntaa. Älyttömät ovat niitä, jotka eivät palvele koko seutukuntaa”  - näin toteaa toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

 

 

Tamperelainen-lehden toimittaja kysyy lehtijutun lopuksi Eskeliseltä seuraavaa:

 

 

Olisiko raitiotiehanke siis toteutuessaan älytön investointi?

 

 

Eskelinen vastaa näin:

”Sellainen on älytön investointi, joka ei palvele kokonaista seutukuntaa.”

 

 

Kauppakamari edustaa niitä tahoja, jotka viime kädessä joutuvat maksamaan älyttömätkin investoinnit ja sen vuoksi toivonkin, että Tampereen päättäjät tulevat järkiinsä ja torppaavat mielettömän ratikkahankkeen!

 

 

Kiitän Jari Alasta sekä Antti Eskelistä ja totean, että pidän entistä viisaampana esitystäni joka kuuluu lyhyesti:

 

 

Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen älyttömät investoinnit, Tampereen tuottavat investoinnit, Tampereen investoinnit, Tampereen Kauppakamari. Ratikkarahoilla ilmainen joukkoliikenne, Kaupunkiraitiotie on hidas ja kallis,