Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Hämeenkyrön kautta kulkee valtakuntamme päärata!

Torstai 6.8.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrö – Viljakkalan naapurikunta – tunnetaan siitä, että kolmostie kulkee kuntakeskuksen läpi ja siitä, että nyt on aloitettu työt, jotta kolmostie ohittaa kuntakeskuksen.

 

On todennäköistä, että Hämeenkyrö kuihtuu kyläpahaseksi, kun kolmostie tulee ohittamaan kuntakeskuksen.

 

Tässä kirjoituksessa en kuitenkaan käsittele Hämeenkyrön ohitustietä vaan tuon esille sen, että Hämeenkyrö kuuluu niihin kuntiin, joiden alueiden läpi kulkee maamme valtasuoni eli pääratamme.

 

Oletan, että vain osa hämeenkyröläisistä tietää maamme pääradan kulkevan osan matkastaan kyröläismaisemissa.

 

Tunnen asian kohtuullisen hyvin, sillä Hämeenkyrön rajanaapurina menetimme neljä hehtaaria metsää Tampere-Parkano-Seinäjoki –radan alle eli samat junat, jotka kulkevat pakkolunastettujen maidemme läpi, kulkevat myös runsaan kilometrin matkan Hämeenkyrössä.

 

********************

 

IMG_9091.JPG

 

Tässä kuva, jonka olen ottanut Hämeenkyrössä sijaitsevalta Majamaantien ylikäytävältä kohti pohjoista.

 

Etualalla näkyy Hämeenkyröä aina ratamutkaan saakka ja sen jälkeen alkaa se osa, joka aikoinaan pakkolunastettiin meiltä.

 

 

IMG_9089.JPG

 

Tässä näkymä samaiselta ylikäytäväsillalta ja nyt kohti etelää ja kohti Tamperetta.

 

Kaikki tuossa näkyvät maisemat ovat Hämeenkyröä!

 

On se tuo Hämeenkyrö monipuolinen kunta maamme kumipyörä- ja rautatieliikenteen osalta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrö, Hämeenkyrön ohitustie, Majajärven liikennepaikka,

Vuoden 2019 Tangonuoren Henri Jokisen Kesäkonsertista Hämeenkyrön Myllykolussa muodostuikin todellinen Kesäjuhla...

Tiistai 28.7.2020 - -Esko Erkkilä-

…sillä sunnuntaina 26.7.2020 järjestetyissä konserteissa oli paljon erikoisohjelmaa!

 

 

IMG_90483.JPG

 

Lavialainen 14-vuotias harmonikkataitaja Ville Vehkalahti viihdytti konserttiyleisöä heti katsomon portilla ja hän esiintyi sitten aikanaan myös Henri Jokisen säestäjänä.

 

 

IMG_9047.JPG

 

Taustanurmikolla odotti Zetor 25 A, jolla kesäjuhlassa olikin sitten juhlan edetessä keskeinen rooli!

 

 

IMG_9051.JPG

 

Kesäkonsertin tai oikeammin Kesäjuhlan ideoija ja toimeenpanija Katariina Pylsy avasi juhlan ja kertoi taustoja kirjailijamestari Frans Emil Sillanpään Myllykolusta.

Katariina on mm. Pirkanmaan Agrologit ry:n puheenjohtaja!

 

 

IMG_9057.JPG

 

Juhlan avauksen jälkeen paikalle asteli arvokkaasti itse Frans Emil Sillanpää agrologi Eero Pylsyn hahmossa.

 

Eero muistuttaa ulkomuodoltaankin Fransua ja se viipyilevä esitystapa, jolla hän imitoi Sillanpäätä on todellinen taidenautinto.

 

Pirkanmaan Agrologit ry:n pikkujouluissa on tapana, että Eero Pylsy esittää Sillanpään joulupakinan ja ne meistä, jotka omakohtaisesti muistamme radiosta kuulleemme Sillanpään joulupakinan, voimme todeta että kyseessä on melkein aito Sillanpää!

 

 

IMG_9059.JPG

 

On siinä meillä agrologi-pariskunta!

 

 

IMG_9060.JPG

 

Ja sitten konsertin päätähti Henri Jokinen saapui Zetorilla estraadille!

 

 

IMG_9062.JPG

 

Katariina Pylsy hankki hienosti entisöidyn Zetorin jokunen kuukausi sitten ja hän muisteli, että hänen nuoruudessaan Zetorien kerrottiin toistelevan; ”Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen”!

 

Minä puolestani muistan kerrotun, että vaikeassa paikassa Zetor voihki: ”Tästäkö, tästäkö, tästäkö, tästäkö, tästäkö”!

 

Alamäessä Zetorin kerrottiin toistelevan: Tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän, tätä työtä koko kesän”!

 

Ja Zetorin perä huusi alamäessä: ”Niin, niin, niin, niin, niin”!

 

****************

 

Varsinaisesta Kesäkonsertista kerroinkin jo eilen ja nyt päätän tämän juttuni kuvaan, jossa…

 

 

IMG_9083.JPG

 

…Katariina Pylsy ohjastaa Zetorinsa odottamaan kohta alkavaa uutta Kesäkonserttia!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vuoden 2019 Tangonuori, Vuoden 2019 Tangonuori Henri Jokinen, Hämeenkyrö, Hämeenkyrön Myllykolu, Frans Emil Sillanpää, Katariina Pylsy, Eero Pylsy, Ville Vehkalahti, Henri jokinen, Zetor 25 A,

Henri Jokisen Kesäkonsertti oli hieno kokemus ja siinä oli paljon muutakin ohjelmaa

Maanantai 27.7.2020 - -Esko Erkkilä-

Viime vuonna Seinäjoen Tangomarkkinoilla…

 

 

IMG_9080.JPG

 

…sastamalalainen Henri Jokinen kruunattiin vuoden 2019 Tangonuoreksi.

 

Henri on vasta 15-vuotias ja keikkailee hyvin aktiivisesti.

 

 ****************

 

 

Hämeenkyröläisen…

 

 

IMG_9053.JPG

 

…monitaitaja-aktiivi Katariina Pylsyn johdolla Hämeenkyrön Myllykolun kesäteatterissa järjestettiin eilen kaksikin Henri Jokisen Kesäkonserttia.

*****************

 

 

Ensimmäinen konsertti alkoi klo 14.00 ja siihen lippuja olivat varanneet eri yhteisöt; toinen konsertti alkoi klo 17.00 ja siihen liput olivat kaikkien varattavissa.

 

Osallistuin ensimmäiseen konserttiin ja olin mukana Pirkanmaan Agrologit ry:n ryhmässä – minulla olisi ollut mahdollista olla mukana myös MTK-Viljakkalan ryhmässä, mutta agrologiyhdistyksemme puheenjohtajana toimiva Katariina ehti tarjoamaan osallistumista ensiksi!

 

 

****************

 

 

IMG_9049.JPG

 

Henri Jokisen taustatiimi on rakentanut lähialueen keikkoja ja yksityiskeikkoja varten Valtra-traktorin perään kiinnitettävän keikkalavan ja se toimi myös eilen hänen keikkalavanaan!

 

IMG_9064.JPG

 

 

IMG_9063.JPG

 

 

IMG_9068.JPG

 

 

Henrin varsinainen ohjelma kesti hieman runsaat puolitoista tuntia, mutta suosionosoitusten jälkeen hän esitti extrana vielä muutaman kappaleen!

 

***************

 

Esiintymislavan ja yleisön välissä kulkee ruohottunut oja ja sen yllä lenteli konsertin aikana paljon perhosia sekä sudenkorentoja.

 

Laitoin kameraani ”urheiluasetukset” ja ehdinkin taltioimaan kuviini muutaman sudenkorennon!

 

IMG_9069.JPG

 

Tässä kuvassa sudenkorento lentää Henrin oikean käden alapuolella ja…

 

 

IMG_9073.JPG

 

…tässä yksi Henrin oikean polven vieressä sekä toinen kuvan oikeassa alalaidassa.

 

Sudenkorennot ja perhoset tuntuivat tykkäävän musisoinnista, sillä ne lentelivät aktiivisesti esiintymislavan edessä ja eivät harhautuneet kauemmas!

 

Hieno luontoelämys!

 

*****************

Kiitokset Henri Jokiselle hienosta konsertista ja kiitokset Katariina Pylsylle konserttien järjestämisestä.

 

Lupasin tämän juttuni otsikossa myös muusta ohjelmasta, mutta niistä eri juttu ehkä jo huomenissa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Henri Jokinen, Tangonuori 2019, Katariina Pylsy, Henri Jokisen Kesäkonsertti, Hämeenkyrö, Myllykolun kesäteatteri, Seinäjoen Tangomarkkinat, Pirkanmaan Agrologit ry, MTK-Viljakkala,

Kokeeko Hämeenkyrön kuntakeskus ohitustien vuoksi Jalasjärven Koskuen kohtalon?

Tiistai 30.6.2020 - -Esko Erkkilä-

Me kaikki kolmostietä Jalasjärven kohdalla käyttäneet muistamme, että miten vilkas ja toimelias oli Koskuen kylä siihen aikaan, kun kolmostie kulki sen läpi.

 

 

Kaiken keskiössä oli vilkas huoltoasema ja sen lisäksi kylässä oli ainakin kaksi vireää kauppaa sekä pankin sivukonttori – Koskue oli portti Etelä-Pohjanmaalle.

 

Ohitustie rakennettiin Koskue ohittaen ja kylä on ollut kuoleva kylä sen jälkeen.

 

 *******************

 

Hämeenkyrön ohittava ohitustie on ollut suunnitelmissa jo pitkään, mutta vasta nyt ollaan sen rakentamisessa päästy liikkeelle.

 

 

IMG_8636.JPG

 

 

Tielinjaus on ollut selvillä ja nyt metsänraivaukset ovat vauhdissa.

 

 

Jälki on kammoksuttavaa luonnon raiskaamista ja raiskaamista tehdään leveälti!

 

 *************************

Puhun kokemuksesta pakkolunastuksien kohteeksi joutuneiden metsänomistajien puolesta, sillä meiltä aikoinaan pakkolunastettiin neljä hehtaaria parhaassa kasvuvaiheessa olevaa metsää Tampere-Parkano- Seinäjoki – rautatien alle.

 

 

Metsänomistajalle koituu pakkolunastuksesta monenlaista ongelmaa, sillä esimerkiksi orvoksi jääneelle metsäpalstan rippeelle saattaa tulla kilometrien kiertomatka – miten siinä tilanteessa hoidat metsiäsi järkevästi!

 

Peltomaiden pakkolunastus saattaa olla kohtalokasta viljelyn ja kotieläintalouden harjoittamisen osalta!

 

*****************

 

Suuri ongelma Hämeenkyrön ohitustien rakentamisesta koituu hämeenkyröläiselle elinkeinoelämälle, sillä kirkonkylän seutu on vaarassa kuihtua Koskuen tapaan – parantuneet tieolosuhteet Ikaalisiin ja erityisesti Ylöjärvelle sekä Tampereelle mahdollistavat ”palvelueurojen” valumisen muualle.

 

 

Se näkee, joka elää!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrö, Hämeenkyrön ohitustie, kokeeko Hämeenkyrö Koskuen kohtalon?, Koskue, Jalasjärven Koskue, Koskuen kohtalo, kuihtuuko Hämeenkyrön kuntakeskus, Hämeenkyrön kuntakeskus kuihtuu, Ylöjärvi hyötyy Hämeenkyrön ohitustiestä, Ikaalinen hyötyy,

Suomen elohopeaisimman miehen viimeinen leposija sai jatkoaikaa

Tiistai 2.6.2020 - -Esko Erkkilä-

Professori Pekka Nuorteva nimesi aikoinaan Hämeenkyrön Mahnalassa Arostensalmen äärellä eläkepäiviään viettäneen Toivo Järvisen Suomen elohopeaisimmaksi mieheksi.

 

Syynä Nuortevan määritykseen olivat tosiasiat - mm. näytteet Toivon hiuksista - ja ne taas perustuivat sille, että Toivo oli innokas kalastaja ja hän kalasti juuri niillä alueilla, jotka olivat 1960- ja 1970- luvuilla Kyro Oy Ab:n puunjalostustoiminnan toimesta pahiten saastuneita vesistöjä.

 

Toivon elohopeapitoisuutta lisäsi se, että hänellä oli muutama kymmenen kanaa joille hän syötti kalastamiensa kalojen perkuujätteet – Toivo söi hyvällä ruokahalulla kanojensa munineet kananmunat ja nehän olivat todellisia elohopeapommeja!

 

***********************

 

Tunsin Toivo Järvisen hyvin vuodesta 1965 alkaen, sillä silloin hän meni naimisiin tätini kanssa.

 

**********************

 

Oli mielenkiintoista käydä Toivo Järvisen ja hänen vaimonsa Helmin pientilalla Arostensalmen rannalla. Kaikesta aisti, että he viihtyivät yhdessä ja olivat suorastaan onnellisia Hämeenkyrön Mahnalassa Arostensalmen äärellä.

 

Toivolla ja Helmillä oli myös mehiläisiä ja niitähän on ainoastaan henkilöillä, jotka ovat intellektuelleja!  Helmillä oli ennen avioliittoa erilaisia särkyjä, mutta ne kuulemma hävisivät mehiläisten pistojen jälkeen – saikohan Helmi-tätini avioliiton myötä myös muita ”pistoja”!

 

 *****************

Toivo kuoli vuonna 1975 ja mielessäni oli, että pitäisikö ilmoittaa professori Nuortevalla, mutta se jäi ja Toivon elohopeaisuus jäi lopulta tutkimatta!

 

 *****************

 

Toivo Järvisellä on verisukulaisiakin, mutta maailmanmeno on ollut sellaista, että hänen hautansa Hämeenkyrön Mäntyrinteen hautausmaalla on hoitovastuullani.

 

 

IMG_8284.JPG

 

Hämeenkyrön seurakunta antoi Toivo Järvisen haudalle kaksikin varoitusta eli hautakivi piti oikaista ja hauta oli hoitamattoman näköinen!

 

 

IMG_8286.JPG

 

Korjasimme molemmat puutteet eilen, joten Suomen elohopeaisin mies voi edelleen jatkaa lepoaan Hämeenkyrön Mäntyrinteen hautausmaalla lähellä Irwin Goodmanin hautaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen elohopeaisimman miehen viimeinen leposija sai jatkoaikaa, Suomen elohopealaisin mies, Pekka Nuorteva - elohopeatutkimukset, Pekka Nuorteva - Suomen elohopealaisin mies, Hämeenkyrö, Hämeenkyrön Mahnala, Hämeenkyrön Mahnalan Arostensalmi,

Irvinin viimeinen leposija on Hämeenkyrössä Mäntyrinteen hautausmaalla

Tiistai 19.5.2020 - -Esko Erkkilä-

Tapaan pari kertaa kesän aikana poiketa Hämeenkyrössä Mäntyrinteen hautausmaalla, sillä siellä on eräs hoitovastuullani oleva hauta eli toiseksi nuorimman tätini edesmenneen puolison hauta.

 

Tätini miehen hauta sijaitsee lähellä…

 

 

IMG_8000.JPG

 

…Irvin Goodmanin eli oikealta nimeltään Antti Hammarbergin hautaa ja tapaan aina käydä myös Irvinin haudalla.

 

Irvinin kanssa samassa haudassa lepää hänen äitinsä.

 

 

IMG_8001.JPG

 

 

Irvinin kuolemasta tulee ensi vuonna kuluneeksi 30-vuotta, mutta hänen laulunsa elävät edelleen.

 

 

Irvin oli liikkuvainen sielu, mutta hänen kiintopaikkansa oli Hämeenkyrön Lavajärvellä - viitisen kilometriä mökkimaailmastani – ja hämeenkyröläisyytensä ansiosta hänen viimeinen lepopaikkansa on Hämeenkyrössä.

 

 

Melkein vastapäätä Mäntyrinteen hautausmaata sijaitsee tuhopolton kohteeksi joutunut Kyröskosken Suurlava ja varmaan Irvinkin esiintyi siellä ehkä useastikin!

 

Näin Irvinin vain yhden kerran eli vuonna 1966 ja silloin hän ei vielä käyttänyt taitelijanimeään vaan oli Antti Hammarberg – kitisevä ääni oli toki jo silloin hänen tavaramerkkinsä.

 

 

Kepeät mullat Irvinin hautakummulle – poiketkaapa, sillä haudalle on helppo osata, sillä se sijaitsee siunauskappelista suoraan hautausmaan pääkäytävän varrella!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Irvin Goodman, Antti Hammarberg, Hämeenkyrö, Mäntyrinteen hautausma, Hämeenkyrön Mäntyrinteen hautausmaa, Kyröskosken Suurlava, Hämeenkyrön Lavajärvi, Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan,

Vapunpäivä oli entisaikaan ja varmaan vieläkin oikein hyvä sonnanajopäivä

Perjantai 1.5.2020 - -Esko Erkkilä-

Vietämme tänään Vappua ja sehän on perinteisesti ollut Työn Juhla.

 

Maalla entisaikaan Vappu oli yleensä varattu sonnanajopäiväksi, sillä sijaitseehan se sopivasti talvikauden ja kylvökauden taitteessa.

 

Sonnat ajettiin pelloille aisareellä, sillä kovapyöräiset sontarattaat olisivat tehneet peltoteille kevätmärkyyden vuoksi pahat urat.

 

Navetan sontaruumassa oli lehmien, hiehojen ja vasikoiden sontaa, mutta oli siellä myös hevosenpaskaa ja näistä tehtiin heti lastausvaiheessa sopiva coctail.

 

Sontakuormat ajettiin pelloille ns. pattereille, joista ne juuri ennen kevätmuokkausta leviteltiin talikolla tasaisesti peltosaroille.

 

**************

 

Karjanlanta oli ja on yhä edelleen arvokas ravinnelähde pelloilla kasvaville kasveille, mutta harmillisen vähän sitä on enää nykyisin saatavilla.

 

Pientilat saivat ainakin 1950-luvulla taloudellista tukea ns. apulantamiljardin kautta ja sillä oli tarkoitus tukea mm. tilojen lannoitehankintoja.

 

*******************

 

Olemme 1980-luvulla hankkineet karjanlantaa mökkipalstallemme useita traktorin peräkärrykuormia  Ylöjärveltä ja jopa Hämeenkyrön Sasin alueelta saakka eli karjanlanta on meidän perhekunnassa edelleen arvostettu ravinnelisä – karjanlannalla on se positiivinen piirre, että sen avulla maan pieneliöt pitävät pelto- ja trekoolimaiden rakenteen optimaalisessa kunnossa.

 

Harmillista, että tänään en voi viettää Vappuani sonnanajossa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vapunpäivä oli entisaikaan ja varmaan vieläkin oikein hyvä sonnanajopäivä, sonnanajopäivä, Vappu on sonnanajopäivä, Vappuna voidaan ajaa sontaa pelloille, apulantamiljardi, Ylöjärvi, Hämeenkyrö, Sasi, Hämeenkyrön Sasi,

Tänään hieman erikoisempi blogikirjoitus ja näin se menee!

Maanantai 30.3.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrön Heiskalla riemukkaita kesäteatterinäytöksiä järjestävän Maaseudun Taiteellinen Teatteri ry:n hallituksen puheenjohtaja viljakkalalaissyntyinen – kuten minäkin - Aarre Aalto soitti eilen ja kertoi, että he päivittävät lähiajan toimintojaan.



Aarre pyysi, että liittäisin blogisivuilleni "kaikelle kansalle" suunnatun kyselylinkin, johon saatujen vastausten perusteella he saisivat yleisöpalautetta mahdollisimman paljon.



Mielelläni sen lupasinkin tehdä ja tässä kysely.

https://webropol.com/s/teatterinasiakaskysely

Maanantaina 30.3.2020 klo 0.18 kokeilin ja linkki toimii!!

 

 

Toivon, että edes pieni osa lukijoistani vastaisi kyselyyn, sillä siihen vastaaminen antaa pohjaa niille päätöksille, joita MTT tekee ensi kesän ja myös tulevien kesäkausien kesäteatterinäytöksistä.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrön Heiska, Maaseudun Taiteellinen Teatteri ry, Aarre Aalto, asikaskysely kesäteattereista kiinnostuneille, Hämeenkyrö,

Tervetuloa Kyröläismatkalle Itä-Baltiaan ja Valko-Venäjälle!

Maanantai 17.2.2020 - -Esko Erkkilä-

Nyt on aika tehdä päätökset ensi kesän matkoista ja omalta osaltani ne olen jo tehnytkin.

 

Aloitamme kesämatkamme Rouvan kanssa, kun matkaamme Italian ”saappaankorkoon” eli Apuliaan ja Basilicaan huhtikuun alussa runsaan viikon matkalle.

 

Seuraavaksi osallistumme Tyrin Kukkamarkkinoille toukokuun puolivälissä – viime vuonna Tyrin reissu jäi väliin ja jotenkin tuntui koko kesän ajan, että jotain jäi puuttumaan.

 

Kesän kohokohtani on heinäkuun alussa toteutettava Kyröläismatka, jonka johtajana toimii hämeenkyröläissyntyinen kenraaliluutnantti Pentti Lehtimäki.

 

 

Kyseessä on jo 17. Kyröläismatka ja olen osallistunut niille kaikille.

 

Aloitimme Kyröläismatkat hämeenkyröläisten ja viljakkalalaisten sotaveteraanien ja heidän läheistensä matkoina Talvi- ja Jatkosodan taistelupaikoille Venäjällä, mutta olemme sittemmin reissanneet laajalti Venäjän lisäksi Baltian maissa sekä Puolassa.

 

Nyt tarkoituksemme on käydä Valko-Venäjälle ja siellä Minskissä.

 

 

Kaikki Kyröläismatkat ovat avoinna kaikille ja sen vuoksi kerron tulevasta matkastamme myös tällä saitilla – ilmoittautukaa mukaan!

 

Matkan ohjelma ja hinnat ilmenevät seuraavasta:

 

 
*************************

 

 

 

KYRÖLÄISMATKA ITÄ-BALTIAAN JA

VALKO-VENÄJÄLLE MINSKIIN 6.-10.7.2020 ma-pe (5 pv)       

 

Matkanjohtajana on kenrl Pentti Lehtimäki ja vastuullisena matkanjärjestäjänä

Vihdin Liikenne Oy VL-Matkat, rekisteritunnus 4074/00/Mj Mv.

 

6.7.2020          MAANANTAI

04:00                Lähtö Kyröskosken Shelliltä, ajo Hämeenkyrön kk:n ja Tampereen kautta Helsinkiin.

07:45                Kokoontuminen Helsingin Länsiterminaali 2. etuaulassa, jossa VL-Matkojen edustaja jakaa laivakortit ja antaa matkaohjeet. Hänet tunnistaa VL-Matkat kyltistä. Matkatavarat voidaan sijoittaa Vihdin Liikenne Oy:n sinivalkoiseen bussiin, joka on Länsiterminaali 2:n edessä olevalla pysköintialueella.

08:15                Aamiainen laivan buffet-ravintolassa 8. kerroksessa 1.kattaus.

09:00                Lähtö Eckerö Linen M/S Finlandialla Tallinnaan.

11:15                Saapuminen Tallinnaan ja ajo bussilla tietä nro 2 Paideen ja edelleen Viljandin kautta Latvian Valkaan.

Matkalla käsitellään suomalaisten vapaussotilaiden muodostaman

Pohjanpoikien Rykmentin taisteluja Valkan alueen. Ostosaikaa Valkassa (SuperAlko).

Matka jatkuu Viron puoleista rajaa Latvian rajalle Apeen, josta ajo Aluksnen kaupunkiin, jonka suomalaiset valtasivat Viron vapaussodassa. Käynti Bejan kylässä, jossa suomalaiset kärsivät raskaan tappion. Kukkien lasku suomalaisten haudalle.

Ajo Balvin kaupungin kautta Reszekneen. Kaupunki on nykyisin liikenteellisesti merkittävä, sillä se on Pietari-Varsova ja Moskova-Riika -rautateiden risteyskohdassa. Rezekne on hyvin vanha.

Noin tuhat vuotta sitten se oli itämerensuomalaisten  asuma-alueen itärajalla.   

Majoittuminen Kolonna Hotel Rezekneen.

Osoite: Brīvības iela 2, Rēzekne, LV-4600, Latvia. Puh.: +371 64 607 820.

20:00                Illallinen hotellissa.

 

7.7.2020          TIISTAI              

07:00                Aamiainen hotellissa.

08:00                Lähtö hotellista ja ajo Daugavpilsiin (suom. Väinänlinna), joka on Latvian toiseksi suurin kaupunki.

Se sijaitsee lähellä Valko-Venäjän ja Liettuan rajaa.

Ajo Liettuaan Ignalinan lakkautetrun ydinvoimalaitoksen kautta. Se oli ainoa Neuvostoliiton aikana Baltiaan rakennettu ydinvoimala vuonna 1983 ja toimi itsenäisessä Liettuassa vuoteen 2009.  

14:00                Ajo Utenan kautta Vilnaan. Kiertoajelu Vilnassa.  

18:00                Majoittuminen Panorama Hotelliin.

Osoite: Sodu str. 14, Vilnius 02100, Liettua. Puh.: +370 5 233 8822.

19:00                Illallinen hotellissa. Omatoimista vapaata aikaa.

                         

8.7.2020          KESKIVIIKKO

07.00                Aamiainen hotellissa.

08:00                Lähtö Minskiin Valko-Venäjälle. Mukana liettualainen suomenkielinen opas.           

                          Saapuminen rajalle. Rajanylitys Valko–Venäjälle. Ajo Minskiin, johon tutustutaan oppaan johdolla bussilla ja kävellen. Tarkempi ohjelma annetaan myöhemmin.

14:30                Lounas Minskissä, ravintola Zaslonausissa. Lounaan jälkeen tutustuminen Minskiin jatkuu. Ostosaikaa.

17:00                Paluulähtö Minskistä. Ajo Liettuan raja-asemalle. Rajanylitys ja paluu hotelliin Vilnassa.

9.7.2020          TORSTAI

07:00                Aamiainen hotellissa.

08:00                Lähtö hotellista ja ajo Ukmergen kautta Utenaan. Tutustuminen kaupunkiin.

Matka jatkuu Kupiskisin kautta Skapiskisiin, jossa lasketaan kukkalaite Suomen Kaartin haudalle. Vuonna 1863-4 tautiepidemia surmasi 650 tuhannesta kaartilaista, joista joukkohaudassa lepää 220.   

                          Ajo Birzaihin, josta lyhyen kiertoajelun jälkeen lähdetään Latvian rajalle ja edelleen Bauskasiin.

                          Ajo Riika ohittaen suomensukuisten liiviläisten muinaiselle asuntoalueelle Siguldaan. Nykyinen Sigulda on Latvian merkittävin urheilu- ja retkeilykeskus. Alue on kaunista luonnonsuojelualuetta.

 

 

19:30                Majoittuminen Siguldassa Spa-hotelli Ezeriin***.

Osoite: Ezeri, Sigulda, Siguldas pagasts, LV-2150, Latvia. Puh.: +371 67 973 009.

20:00                Illallinen hotellissa.

 

10.7.2020        PERJANTAI     

07:00 alk.         Aamiainen hotellissa.

08:00                Huoneiden luovutus. Lähtö hotellista ja käynti Turaidan linnassa, Gutmannin luolassa ja

Turaidan Ruusun haudalla, jotka ovat merkittäviä kohteita suomensukuisten liiviläisten historiassa.

 09:00               Ajo Via Baltica tielle ja kohti Tallinnaa. Pysähtyminen Saulgrastissa Liettuassa, jossa jatkosodan aikana tuhoutui Saksasta siirtolennolla ollut suomalainen pommikone. Onnettomuudessa sai surmansa

4 suomalaista sotilasta. Kukkien lasku muutama vuosi sitten paljastetulle muistomerkille.

                          Ajo Latvian ja Viron rajalle Iklaan.

11:30                Lounas Iklassa. Käynti raja-alueella olevassa Super-Alkossa,

jossa hintataso on alhaisin Pohjois-Euroopassa.

13:30                Ajo rantatietä Häädemeesten pitäjään,

jossa 1800-luvulla rakennettiin lähes 200 valtamerikelpoista laivaa. 

15:00                Ajo Pärnun kautta Tallinnaan. Lyhyt kiertoajelu.

17:15                Saapuminen Tallinnan satamaan. Ostosaikaa satamassa.

17:45                Bussin laivaus. Matkatavarat ja ostokset voidaan jättää bussiin laivamatkan ajaksi lukuun ottamatta mahdollisia alkoholiostoksia. Huomioithan tullin määräykset*.

19:00                Buffet-illallinen lisämaksusta 25 € /hlö.

19:30                Lähtö Tallinnasta Tallink Siljan M/S Megastarilla Helsinkiin.

21:30                Saapuminen Helsingin Länsisatamaan.                                                           

22:00                Ajo Tampereen kautta Kyröskoskelle, jonne saavutaan noin 00:30.

 

Matkan hinta 660 € /hlö 2-hengen huoneessa mikäli osallistujia on vähintään 30.

1-hengen huoneen lisämaksu on 98 € /hlö.

 

 

Hintaan  sisältyy:

                          - edestakainen laivamatka kansipaikoin välillä Helsinki-Tallinna ja aamiainen laivalla menossa

                          - 4 yötä ohjelmassa mainituissa hotelleissa aamiaisilla

                          - ohjelmassa mainitut muut ruokailut (3 illallista, 2 lounasta)

                          - matkanjohtajan palvelut ja opaspalvelut

                          - kuljetukset Vihdin Liikenne Oy:n turistibussilla

                            Valko-Venäjän viisumi ja rekisteröinnit

                          - sisäänpääsymaksut käyntikohteisiin

 

Hintaan ei sisälly:

                          - alkoholijuomia aterioilla

                          - laskutuslisää 5 €/lasku

                          - matkavakuutusta

                          - buffet-illallinen paluumatkalla laivassa

 

Suosittelemme sellaisen matkavakuutuksen hankkimista, joka sisältää peruutusturvan sairauden sattuessa.

*Tullin määräysten mukaisesti EU:sta tuotujen alkoholijuomien verovapauden edellytyksenä on niiden kuljettaminen henkilökohtaisesti maihin käsimatkatavarana.

HUOM: MATKALLE MUKAAN VOIMASSAOLEVA PASSI TAI VIRALLINEN POLIISIN MATKUSTUSTA VARTEN MYÖNTÄMÄ HENKILÖKORTTI!

MUUTOKSET AIKATAULUISSA OVAT MAHDOLLISIA. VIHDIN LIIKENNE OY PIDÄTTÄÄ OIKEUDET VASTAAVIIN MUUTOKSIIN.

 

Ystävällisin terveisin,

Pentti Lehtimäki, Vihdin Liikenne Oy/ VL-Matkat

 

Albertinkatu 22 – 24 A 2, 00120 Helsinki,

puh. 09 – 444 77 4, e-mail: myynti@vihdinliikenne.fi

Matkajärjestelyitä hoitaa: elise.varik@vihdinliikenne.fi

 
*****************

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kyröläismatka 2020, Hämeenkyrön sotaveteraanit, Viljakkalan sotaveteraanit,

Valtatiet 3 ja 4 merkitsevät päivittäistavarakaupalle yli 50 %:n osuutta kuljetusväylinä!

Maanantai 27.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrössä 21.1.2020 järjestetyssä Hämeenkyrönväylän avajaistilaisuudessa…

 

 

IMG_6712.JPG

 

…Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelisen esityksen aiheena oli ”Elinvoimaa ja kilpailukykyä”!

 

Esityksessään Eskelinen totesi yhden merkittävän seikan, kun hän totesi, että ilmastohössötys menee yli terveen järjen!

 

Olen Eskelisen kanssa samaa mieltä!

 

*******************

 

Kolmostien merkitystä suomalaiselle talouselämälle toimitusjohtaja Eskelinen perusteli kahdeksan kauppakamarin n. vuosi sitten teettämän tutkimuksen tuloksilla, jossa työn tarkoituksena oli perustella logistiikan ja liikenneverkkojen merkitystä teollisuudelle ja kaupalle sekä Suomen kilpailukyvylle.

IMG_6716.JPG 

 

Tutkimuksessa oli eräänä casena käsitelty Inex Partnersin logistisia ratkaisuja ja käytännön toimenpiteitä.

 

Vaikka kyse case-Inex Partnersissa on vain yhden kaupparyhmän asioista, olen varma, että ne kuvastavat pääpiirteissään koko päivittäistavarakaupan tilannetta.

 

 

Logistisista käytävistä

 

  • pääkaupunkiseutu edustaa lähes 33 %

  • nelostie 32,4 %

  • kolmostie 18,1 %

  • ykköstie 8,4 %

  • kuutostie 5,1 %

  • kakkostie 1,8 %

  • seiskatie 1,7 %

 

Inex Partnersin kokemukset osoittavat, että päivittäistavarakaupan myymälöitä palvelevasta logistiikasta kolmos- ja nelostiet edustavat yli puolta, pääkaupunkiseutu kolmasosaa ja muille jää rippeet.

 

Kuten aikaisemmin jo tällä saitilla totesinkin, niin kolmostiellä on vankasti mm. elintarviketeollisuuteen ja elintarviketeollisuudesta tapahtuvia kuljetuksia, joten kolmostien osalta termi…

 

…Suomen ruokatie…

 

 

…on enemmän kuin paikallaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrö, Hämeenkyrönväylä, kolmostie, nelostie, ykköstir, kakkostie, viitostie, kuutostie, seiskatie, Tampereen kauppakamari, Inex Partners, case-Inex Partners, Suomen ruokatie,

"Pyörät pyörimään Suomen ruokatiellä ja viennin valtaväylällä"!

Keskiviikko 22.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Otsikkolausahdus oli Pirkanmaan ELY-Keskuksen johtaja Juha Sammallahden esityksen aiheena eilen Hämeenkyrössä, kun arvovaltaisella joukolla juhlimme VT3:n Kyröskosken eritasoväylän valmistumista ja samalla saimme olla käynnistämässä Hämeenkyrön ohitustien eli ”Hämeenkyrön väylän” rakennustöiden aloittamista.

 

IMG_6686.JPG

 

Juhlavan tilaisuuden avasi Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius, joka taustoitti tilaisuutta siten, että tämän hankkeen juuret ovat 60 vuoden takaa, sillä jo silloin herätettiin ajatus kolmostien ohjaamisesta Hämeenkyrön kuntakeskuksen ohi.

 

 

IMG_6700.JPG

 

Hämeenkyrön väylä on merkitty tälle kartalle vihreällä ja se tulee siis osana kolmostietä ohittamaan Hämeenkyrön kuntakeskuksen sen itäpuolelta. Matkaa uudella Hämeenkyrön väylällä tulee olemaan kymmenen kilometriä ja sen rakennustyön kustannusarvio on 64 miljoonaa euroa.

 

 

IMG_6690.JPG

 

Tilaisuudessa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka esitteli…

 

 

IMG_6691.JPG

 

 

…hallitusohjelmaan sisältyviä toimivan liikenteen infrastruktuurilinjauksia ja…

 

 

IMG_6692.JPG

 

…luetteli mm. ne valtakunnalliset maantie- ja rataliikenteen infrahankkeet, joiden aloittaminen huomioitiin vuoden 2019 II lisätalousarviossa.

 

************

 

Hämeenkyrössä ei varmaankaan ole koskaan aikaisemmin järjestetty näin mittavaa liikennepoliittista kutsuvieras- ja yleisötilaisuutta ja sen vuoksi hieman ihmetyttikin, että…

 

 

IMG_6730.JPG

 

…pirkanmaalaisista kansanedustajista ainoastaan Arto Pirttilahti (oikealla) oli paikalla!

 

Kansanedustajista olivat Pirttilahden ohella paikalla Satakunnasta Perussuomalaisten Petri Huru (vasemmalla) ja Etelä-Pohjanmaalta Kokoomuksen Janne Sankelo; Sankelon ja Pirttilahden välissä Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

 

***********

Tilaisuuden kaikki esitykset olivat korkeatasoisia sekä mielenkiintoisia ja…

 

 

IMG_6732.JPG

 

…kunnanjohtaja Alenius lupasikin, että ne ilmestyvät lähipäivinä Hämeenkyrön kunnan nettisivuille kaikkien nähtäville.

 

***********************

 

Hyvässä tilaisuudessa jäi melkein kokonaan huomioimatta niiden hämeenkyröläisten maanomistajien asema, joiden metsä- ja peltotilukset joudutaan pakkolunastamaan ja heidän maa- ja metsätalousmaansa pirstoutuvat lähes elinkelvottomiksi uusien tiejärjestelyjen vuoksi!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrön ohitustie, Hämeenkyrön väylä, VT3, Kyröskosken eritasoväylä, pakkolunastukset Hämeenkyrön ohitustien alta,

Valtatiet 3 ja 4 merkitsevät päivittäistavarakaupalle yli 50 %:n osuutta kuljetusväylinä!

Maanantai 20.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrössä 21.1.2020 järjestetyssä Hämeenkyrönväylän avajaistilaisuudessa…

 

 IMG_6712.JPG

 

…Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelisen esityksen aiheena oli ”Elinvoimaa ja kilpailukykyä”!

 

Esityksessään Eskelinen totesi yhden merkittävän seikan, kun hän totesi, että ilmastohössötys menee yli terveen järjen!

 

Olen Eskelisen kanssa samaa mieltä!

 

*******************

 

Kolmostien merkitystä suomalaiselle talouselämälle toimitusjohtaja Eskelinen perusteli kahdeksan kauppakamarin n. vuosi sitten teettämän tutkimuksen tuloksilla, jossa tutkimuksen tarkoituksena oli perustella logistiikan ja liikenneverkkojen merkitystä teollisuudelle ja kaupalle sekä Suomen kilpailukyvylle.

IMG_6716.JPG 

 

Tutkimuksessa oli eräänä casena käsitelty Inex Partnersin logistisia ratkaisuja ja käytännön toimenpiteitä.

 

Vaikka kyse case-Inex Partnersissa on vain yhden kaupparyhmän asioista, olen varma, että ne kuvastavat pääpiirteissään koko päivittäistavarakaupan tilannetta.

 

 

Logistisista käytävistä

 

  • pääkaupunkiseutu edustaa lähes 33 %

  • nelostie 32,4 %

  • kolmostie 18,1 %

  • ykköstie 8,4 %

  • kuutostie 5,1 %

  • kakkostie 1,8 %

  • seiskatie 1,7 %

 

Inex Partnersin kokemukset osoittavat, että päivittäistavarakaupan myymälöitä palvelevasta logistiikasta kolmos- ja nelostiet edustavat yli puolta, pääkaupunkiseutu kolmasosaa ja muille jää rippeet.

 

Kuten aikaisemmin jo tällä saitilla totesinkin, niin kolmostiellä on vankasti mm. elintarviketeollisuuteen ja elintarviketeollisuudesta tapahtuvia kuljetuksia, joten kolmostien osalta termi…

 

…Suomen ruokatie…

 

 

…on enemmän kuin paikallaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen ruokatie, kolmostie on Suomen ruokatie, Hämeenkyrönväylä, Inex Partners, case-Inex Partners, Tampereen Kauppakamari, kolmostie, nelostie, ykköstie, kakkostie, viitostie, kuutostie, seiskatie,

On monille uusia asia, että Hämeenkyrössä liikkuu myös henkilö- ja tavarajunia!

Perjantai 10.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrö on tärkeä ja vilkas paikkakunta maantieliikenteessä, sillä halkoohan kolmostie Hämeenkyrön kirkonkylää.

 

Harva tietää, että Hämeenkyrön kautta kulkee raideliikenteessä monia henkilö- ja tavarajunia – tämä tuli taas kerran esille eilen facebuukissa, jossa joku väitti jopa, että Hämeenkyröstä ”puuttuu vielä pätkä kiskoja”!

 

 

IMG_52702.JPG

 

 

Kiskojen puuttuminen Hämeenkyröstä on täyttä potaskaa ja paras todiste siitä on viime marraskuussa ottamani valokuva, joka kertoo, että lyhyellä matkaa Hämeenkyrössä on Tampere-Parkano-Seinäjoki –radalla jopa kaksoisraiteet.

 

Olen ottanut tuon kuvan Majamaan yksityistien pääratamme ylittävältä sillalta ja siitä nähdään, että Hämeenkyrön puolella on Tampere-Parkano-Seinäjoki –radalla jopa kaksoisraiteet!

 

 

Kaksoisraiteet sijaitsevat pääosin Viljakkalan puolella sijaitsevalla Majajärven liikennepaikalla, mutta kuvaajaa lähinnä oleva rataosuus sijaitsee Hämeenkyrössä!

 

Puolenpäivän tienoilla tuolle ohitusraiteelle saapuu Raahesta lähtenyt ja Hämeenlinnaan menevä Suomen pisin ja painavin tavarajuna, joka kuljettaa teräsrullia SSAB:n tehtaalle!

 
*****************

 

Yhteenvetona siis se, että Hämeenkyrö on suuren maaliikenteen lisäksi myös suuri kiskoilla kulkevien junien paikkakunta!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrössä liikkuu myös henkilö- ja tavarajunia!, Majajärven liikennepaikka, SSAB, teräsrullajuna Raahesta Hämeenlinnaan,

Tampereen hiippakunnan alue muuttuu 1.1.2020

Torstai 26.12.2019 - -Esko Erkkilä-

Tampereen hiippakunta järjesti yhteistyökumppaneilleen kapitulin virastolla glögitilaisuuden 19.12.2019.

 

Sain henkilökohtaisen kutsun tilaisuuteen ja mieluusti kutsua noudatinkin.

 

 IMG_6343.JPG

Tilaisuutta isännöi Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo (vasemmalla) ja ”piispallisessa” keskusteluringissämme oli mukana myös edellinen piispamme Juha Pihkala.

 

 ************************

 

Eräs keskusteluaiheemme olivat ne aluemuutokset, jotka koskettavat Tampereen hiippakuntaa 1.1.2020.

 

 

 

 

Vuodenvaihteessa Someron, Jämsän, Asikkalan, Hollolan ja Orimattilan seurakunnat sekä Lahden seurakuntayhtymä siirtyvät Tampereen hiippakunnasta muualle ja tilalle tulevat Sastamalan, Punkalaitumen, Parkanon, Kihniön sekä Virtain seurakunnat.

 

Jatkossa Tampereen hiippakuntaan kuuluvat Tuomiorovastikunnan lisäksi Hämeenkyrön, Kangasalan, Hämeenlinnan sekä Tammelan rovastikunnat.

 

 

Pidän muutosta järkevänä, sillä muutoksen jälkeen Pirkanmaalla ”hengellinen rälssi” vastaa maakuntajakoa.

 

**********************

 

Piispa Repo oli kiinnostunut puheenjohtamani Eläkeliiton Tampereen yhdistyksen toiminnasta ja saa nähdä, että mitä ”perästä kuuluu”!

 

 

-Esko Erkkilä-

2 kommenttia . Avainsanat: Tampereen hiippakunta, Tampereen Tuomiorovastikunta, Hämeenkyrön rovastikunta, Kangasalan rovastikunta, Tampereen seurakuntayhtymä, Piispa Matti Repo, Emeritus-piispa Juha Pihkala, Hämeenlinnan rovastikunta, Tammelan rovastikunta,

Kappeli, paistinpannut ja Pannuhuone

Keskiviikko 21.8.2019 - -Esko Erkkilä-

Jatkan eilistä juttuani vierailustamme kierrätysneuvos Matti Järvenpään luona Hämeenkyrössä!

 

 

IMG_3747.JPG

 

 

Kierrätysneuvos otti meidät vastaan Kappelissa eli tontillaan kasvavan 160 –vuotta vanhan kuusen alla ja kertoi siellä harrastuksestaan.

 

 

Kappelin muodostaa tosiaan 160 –vuotta vanha kuusi ja sen maahan asti ulottuvat oksat.

 

 

On varmaa, että rankimmatkaan sateet eivät pääse kastelemaan Kappelissa olevia vieraita, sillä niin tuuheat ja hyvinvoivat ovat Kappeli-kuusen oksat!

 

 

 

****************

 

Matkamme jatkui…

 

 

 

IMG_3751.JPG

 

 

 

IMG_3749.JPG

 

 

…sillä Kappelin jälkeen suuntasimme ladolle, jonka ulkoseinät kierrätysneuvos on koristellut sadoilla erilaisilla paistinpannuilla.

 

 

 

IMG_3746.JPG

 

 

Ladon seinällä olevat paistinpannut muodostavat ainutlaatuisen näkymän ja kierrätysneuvos kertoi, että nämä sadat lättypannut muistuttavat hänelle Alma-mummun paistamista maailman parhaista lätyistä!

 

Minulla on varaston seinällä puolentusinaa paistinpannuja, mutta on tämä uskomaton näkymä!

 

************

 

 

IMG_3761.JPG

 

 

Lähes yhtä uskomaton on myös seuraavan ladon eli Pannuhuoneen sisätilojen näkymä!

 

 

 

IMG_3757.JPG

 

 

 

IMG_37562.JPG

 

 

 

IMG_3758.JPG

 

 

 

IMG_3759.JPG

 

 

 

Pannuhuone on teemansa mukaisesti todellinen ”pannuhuone”, sillä sen seinillä on satoja kahvipannuja riippumassa katosta lattiaan saakka!

 

 

Osaisivatpa nuo kahvipannut kertoa oman historiansa!

 

 

No, matkamme jatkui puolen kilometrin päässä sijaitsevaan Rautapuistoon, mutta siitä erikseen myöhemmin!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rautapuisto, Rautapuisto Hämeenkyrössä, kierrätysneuvos Matti Järvenpää, Kappeli, Pannuhuone,

"Moi, kiva nähdä!"

Tiistai 2.7.2019 - -Esko Erkkilä-

Valtioneuvosto järjestää parhaillaan ministerien kirjastokiertuetta, jossa ministerit tapaavat eri puolilla Suomea kansalaisia kirjastoissa.

 

 

Kiitokset mainiosta ideasta!

 

 

 

IMG_2300.JPG

 

 

Pirkanmaalla ministerien kirjastokiertue alkoi eilen Hämeenkyröstä, jonka kirjastossa liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin tapasi kansalaisia.

 

 

Olin mukana Hämeenkyrössä, sillä en lähtenyt Tampereelle ratikkakaaoksen keskelle, jossa ministeri tapasi kansalaisia parisen tuntia Hämeemkyrön tilaisuuden jälkeen.

 

 

IMG_2307.JPG

 

 

Hämeenkyrön tilaisuuteen minizterin virallisena vastaanottajana toimi kunnanjohtaja Antero Alenius, mutta minua lämmitti, kun kätellessämme ministeri totesi: ”Moi, kiva nähdä!”

 

 *******************

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön puheenjohtajana aikoinaan toimiessani olin järjestämässä lukuisia vaalitilaisuuksia ehdokkaille.

 

 

Tapanani oli pyytää Keskustan teltalle mikrofonin ääreen myös muiden puolueiden ehdokkaita ja muutaman kerran pyysin myös nykyistä liikenne- ja viestintäministeriä tuomaan tervehdyksensä toriyleisölle Keskustan äänentoistolaitteiden kautta.

 

 

Muistan oikein hyvin, kun SDP:n Pia Viitasen ollessa ministerinä, pyysin myös häntä kertomaan tervehdyksensä toriyleisölle Keskustan mikrofonin kautta. Ministeri Viitanen totesi, että eipä olekaan koskaan aiemmin puhunut Keskustan tilaisuudessa!

 

 ********

 

IMG_2323.JPG

 

 

Lämmitti, kun liikenne- ja viestintäministeri Marin totesi ajankohtaisista raidehankkeista, että päärata on "Koko Suomen raiteet" ja mainitsi hyötyjinä mm. Seinäjoen, Jyväskylän, Oulun sekä Satakunnan.

 

 

 

IMG_2326.JPG

 

 

"Pääradan hyötysuhde on paras" - kannatan ministerin linjausta myös Tampereelta pohjoiseen, sillä rata on mökkitonttini naapuri. Aikoinaan on tehty metsiemme kohdalla niin laajat pakkolunastukset, että vaikka Viljakkalan Majajärven kohdalle rakennettaisiin kolmekin raidetta, niin uusia pakkolunastuksia ei kohdallani tarvita.

 

 

 

IMG_2329.JPG

 

 

Kansanedustajista Hämeenkyrössä oli paikalla ainoastaan Arto Pirttilahti, joka käyttikin tilaisuudessa hyvän ja taustoittavan puheenvuoron.

 

 

Huomaatte, että ministeri osasi arvostaa Arto Pirttilahden puheenvuoroa!

 

 

 

IMG_2332.JPG

 

 

Kiitokset myös Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Aleniukselle hyvästä kommenttipuheenvuorosta!

 

 

 

Olen tyytyväinen, että tuli mentyä Hämeenkyröön kuulemaan ministeri Marinin linjauksia!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ministerien kirjastokierros, liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin, Sanna Marin, kansanedustaja Arto Pirttilahti, Arto Pirttilahti, kunnanjohtaja Antero Alenius, Antero Alenius, kunnanjohtaja Antero Alenius, Hämeenkyrön kirjasto,

Kuihtuuko Hämeenkyrön kirkonkylä tuppukyläksi, kun ohitustie valmistuu?

Torstai 20.6.2019 - -Esko Erkkilä-

On päivänselvää, että 3-tielle Hämeenkyrön kohdalle tarvitaan ohitustie.

 

 

Rinteen hallitus, jossa Keskusta todellisuudessa on kuskin paikalla, päätti 18.6.2019 myöntää ohitustien suunnitteluun 2,4 milj. euroa ja samalla investoinnille osoitettiin 64 miljoonan euron suuruinen valtuus.

 

 

Kolmostietä Etelä-Pohjanmaalta, Vaasan seudulta ja kauempaakin pohjoisesta Tampereelle kutsutaan ”ruokatieksi” ja sitähän se todella onkin – lihanjalostusteollisuus ja maidonjalostusteollisuus käyttävät Tampereelle suuntaavaa kolmostietä tuotteidensa logistisena valtasuonena ja puolestaan vaikkapa Ilmajoen Koskenkorvalla sijaitseva viljajalostusteollisuus tarvitsee kolmostietä etelästä kuljetettaville raaka-aineilleen logistisena väylänä.

 

 

Vietän suurimman osan kesäajastani mökillämme Viljakkalan Majajärvellä ja kesäaikana käytän suunnilleen puoliksi Ylöjärven ja Hämeenkyrön palveluja hyödykseni – Tampere ja sen keskusta on niin sekaisin ratikkatöiden vuoksi, että sinne menemistä kartan viimeiseen saakka.

 

 

 

**********************

 

 

 

Kävin eilen asioillani Hämeenkyrössä ja seurasin pienen hetken liikennevirtaa etelästä tultaessa ensimmäisessä kiertoliittymässä – olipahan aikasmoinen sumppu.

 

 

 

IMG_2076.JPG

 

 

 

IMG_2084.JPG

 

 

Hämeenkyrön kiertoliittymät eivät sovi raskaalle liikenteelle ja sitähän kolmostiellä Hämeenkyrön kohdalla on paljon!

 

 

 

Kannatan Hämeenkyrön ohitustien toteuttamista, sillä se on maamme talouselämän yhteinen tahto ja sitä kautta se tuo hyvää meille kaikille.

 

 

 

Muistutan monien muiden tapaan kuitenkin, että ohitustie saattaa kuivettaa Hämeenkyrön keskustan tuppukyläksi, sillä jo Ikaalisista tullaan ajamaan huristelemalla Ylöjärven Elon kauppakeskukseen ja Tampereen Lielahden kaupallisten palvelujen käyttäjäksi; ei tulla käyttämään ohitustiestä ”kaukana” olevan Hämeenkyrön kirkonkylän palveluja!

 

 

Ohitustien tuleminen merkitsee Hämeenkyrön kunnan virkamiehille ja luottamushenkilöille melkoista haastetta, jotta Hämeenkyrön keskustalle ei käy kalpaten!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrön ohitustie, kolmostie on ruokatie, tuleeko Hämeenkyröstä tuppukylä, Hämeenkyrö,

"Minun vastuullani oli pudottaa heinät parvelta"

Tiistai 9.4.2019 - -Esko Erkkilä-

IMG_0205.JPG

 

 

 

Lainaan tämän juttuni otsikoksi Maaseudun Tulevaisuudessa eilen ilmestyneessä lehdessä olevaa juttuotsikkoa, jossa kerrotaan Pirkanmaan vaalipiiristä valitun kansanedustaja Pertti Hakasen saavutuksista ja aikaansaannoksista – kyseessä on lähes kokosivuinen Pertti Hakasen 50-vuotishaastattelu.

 

 

Pertti Hakanen on saanut viiskymppiseen ikäänsä ehtineenä paljon aikaiseksi ja sen vuoksi suosittelen lämpimästi, että Pirkanmaalla numero 140 saa niin paljon ääniä, että Hakasen jatkokausi Arkadianmäelle pystytään turvaamaan.

 

 

Hakasen meriittilistalla on juuri niitä saavutuksia, joita me suomalaiset arvostamme eli suomalaisen ruuan arvostaminen ja sen tuotannon turvaaminen, maamme huoltovarmuudesta huolehtiminen sekä maatalouden alkutuottajien asemasta huolehtiminen.

 

 

Karjalan Liiton puheenjohtajana kansanedustaja Pertti Hakanen noudattaa Suomen virallista ulkopolitiikkaa, sillä Hakanen toteaa syntymäpäivähaastattelussaan näin:

 

”Haluamme olla liitossa hyvin rehellisiä, aika Karjalan palauttamiselle on mennyt ohi. Se olisi ehkä ollut paikallaan 1990-luvun alussa, kun Neuvostoliitto hajosi. Me tuemme Suomen ulkopolitiikan virallista linjaa.”

 

 

 

IMG_6584_hakanen.JPG

 

 

MTK:n johtokunnan jäsenenä kansanedustaja Pertti Hakasella on näköalapaikka suomalaisen alkutuottajan elämään – siitä kertoo jo tämän jutun otsikkokin.

 

***********

 

Kahdentoista vuoden pituinen jakso Porin Prikaatin opistoupseerina antaa Hakasen linjauksille maamme puolustuspolitiikasta vankan taustan.

 

 

Sotilasurastaan Hakanen toteaa syntymäpäivähaastattelussaan mm. näin:

 

 

” Sain olla alokkaille välillä kasvattaja ja välillä psykologi, mutta ihmisyyden kautta siinäkin mennään.”  Ajatus sisältää vankan totuuden ja siinä kalpenevat monien kirjanoppineiden lausumat kliseet!

 

 

 

IMG_0206.JPG

 

 

Kotimaisesta ruuasta kansanedustajamme toteaa, että hän ei ymmärrä vihervasemmiston lihaveroa, koska silloin kotimaisesta ja puhtaasta ruuasta tulisi vain eliitin vaihtoehto.

 

 

 

Kansanedustaja Pertti Hakanen juhlistaa 50-vuotispäiviään Vexve Areenalla Sastamalassa ensi lauantaina eli 13. huhtikuuta – pyrin pääsemään paikalle!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kansanedustaja Pertti Hakanen, Karjala Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen, Pertti Hakanen - ehdokasnumero 140, MTK-Pirkanmaa, MTK-Hämeenkyrö, MTK-Ikaalinen, MTK, Maaseudun Tulevaisuus,

Suomi on yritystensä summa!

Maanantai 18.3.2019 - -Esko Erkkilä-

IMG_7767.JPG

 

 

Kiitokset Suomen Yrittäjät joka on laatinut, painattanut ja jakanut otsikkoaiheisen painotuotteen.

 

 

Neljäkymmentä ja puoli vuotta Suomea palvelleena yrityksen palkkarenkinä osaan arvostaa yrittäjien panostusta maamme hyvinvoinnin edistämisessä.

 

 

Arvostan toki vaikkapa terveydenhuollossa ja opetustoimessa toimineita ja toimivia suomalaisia, mutta muistutan, että heidän toimimiseensa kaikki rahat tulevat elinvoimaisen yritystoiminnan tuloksena.

 

 

 

IMG_7768.JPG

 

 

Suomen Yrittäjät ovat maamme suurin ja vaikuttavin elinkeinoelämän järjestö.

 

 

Pitää muistaa, että vuosina 2001 – 2012 yli 250 henkilöä työllistävät suuryritykset palkkasivat vain 7.164 henkilöä, mutta samaan aikaan pk-yritykset loivat yli 100.000 työpaikkaa (tarkasti laskien 101.722 työpaikkaa).

*****************

 

 

Keskeinen tavoite seuraavalla hallituskaudella pitää olla, että julkista sektoria on pienennettävä, sillä vain siten voidaan turvata kansalaisten hyvinvointi.

 

 

On myönnettävä, että nykyisten gallup-tulosten valossa julkisen sektorin osuuden pienentäminen ei onnistu, mutta se merkitsee, että vuoden 2023 eduskuntavaalien jälkeen valtaan tulevien on Keskustan johdolla ryhdyttävä entistä tiukemmin tervehdyttämään kotomaamme taloutta.

 

 

Onko meillä varaa nyt päästää Suomen taloutta rapautumaan?

 

 

*****************

 

On oikein, että yrittäjät haluavat Suomen olevan valmis liikennehankkeisiin, joilla on elinkeinopoliittista merkitystä.

 

 

Tampereen ratikkahanke on surkea tapaus em. päämäärän toteuttamiselle, sillä se merkitsee vain kalliiden ja kaupungin velkaisuutta lisäävin keinoin jotain täysin muuta.

 

 

Tarvitaan liikennehankkeita esim. Tampereen ja Pirkanmaan osalta, joilla parannetaan rautatie- ja kumipyörävaihtoehtojen kehittämistä Tampereelta Helsinkiin ja Tampereelta Seinäjoen, Vaasan, Oulun, Jyväskylän sekä Porin suuntaan.

 

 

Huhtikuussa valittavien uusien päättäjien täytyy pitää kirkkaana mielessään, että vain hyvinvoivat yritykset luovat maakuntiin ja koko Suomeen elinvoimaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomi on yritystensä summa!, Suomi-rata, Tunnin rata Tampereelta Helsinkiin, kaksoisraide Tampereelta Seinäjoelle, kolmostien parannus Hämeenkyrössä, Hämeenkyrön ohitustie, Suomen Yrittäjät,

Tykinlaukauksella tänään klo 7.00 Niinisalosta kohti Teivon ravirataa

Sunnuntai 3.3.2019 - -Esko Erkkilä-

Tänään on maaliskuun ensimmäinen sunnuntai ja se merkitsee, että tänään hiihdetään perinteinen Pirkan Hiihto Kankaanpään Niinisalosta Ylöjärvelle Teivon raviradalle.

 

 

Matkaa Niinisalosta Teivoon kertyy 90 kilometriä.

 

 

Pirkan Hiihdon on ideoinut Tahko Pihkala yhdessä ”Kollaa kestää” –kirjan kirjoittaneen Erkki Palolammen kanssa.

 

 

Päätös Pirkan Hiihdosta tehtiin Ikaalisten Omalla Tuvalla 20.9.1954 ja ensimmäinen hiihto toteutettiin maaliskuussa 1955.

 

 

Pirkan Hiihto lähtee Kankaanpäästä ja se etenee Jämijärven, Ikaalisten, Hämeenkyrön, Viljakkalan, Ylöjärven kautta Teivoon ja ensimmäisinä vuosina Tampereelle saakka.

 

 

Olen hiihtänyt Pirkan Hiihdon vuosien varrella seitsemän kertaa siten, että ensimmäisen kerran 1960-luvulla ja viimeisen kerran 2000-luvulla eli hiihtokertoja on ollut harvakseltaan.

 

 

Ensimmäisen hiihtokertani maali sijaitsi Tampereella Mustalahdessa, mutta muut kerrat olen päätynyt maaliin Teivossa ja sitä ennen Lamminpään urheilukentällä.

 

 

Ensimmäisellä kerralla olin tottumaton pitkille matkoille ja sippasin jo puolimatkan tienoilla eli Kyröskoskella. Jatkoin kuitenkin maaliin saakka, mutta ukkoja lappoi ohitseni.

 

 

Otin opikseni ja seuraavalla kerralla hiihtelin Kyröskoskelle saakka rauhallisesti eli ensimmäiset 52 kilometriä ja aloin vasta sen jälkeen hiihtämään.  Muistelen, että kukaan ei loppumatkalla ohittanut minua, mutta minä puolestani ohitin toistasataa hiihtäjää – olin silloin hyvässä kunnossa!

 

 

 

IMG_7631.JPG

 

 

Tässä liimaamatta jääneet suksitarrani vuodelta 2001.

 

 

 

pirkanmitali.JPG

 

 

Pirkan Hiihdossa – ainakin silloin, kun minä sen olen hiihtänyt – on mitalina ollut aina samanlainen mitali.  Katsoin jostain antikvariaatin nettisivuilta ja siellä tämän mitalin hinnaksi kerrottiin 3 euroa eli rahallisesti arvokkaasta mitalista ei ole kyse.

 

 

Viljakkalalaisena Pirkan Hiihdon hiihtäminen ainakin kerran elämässä on lähes kansalaisvelvollisuus ja olen tämän velvollisuuteni toteuttanut seitsemän kertaa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pirkan Hiihto, Tahko Pihkala, Erkki Palolampi, Kollaa kestää, Niinisalo, Jämijärvi, Kankaanpää, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Viljakkala, Ylöjärvi, Teivon ravirata, Pirkan Hiihdon mitali,

Vanhemmat kirjoitukset »