Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Valtatiet 3 ja 4 merkitsevät päivittäistavarakaupalle yli 50 %:n osuutta kuljetusväylinä!

Maanantai 27.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrössä 21.1.2020 järjestetyssä Hämeenkyrönväylän avajaistilaisuudessa…

 

 

IMG_6712.JPG

 

…Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelisen esityksen aiheena oli ”Elinvoimaa ja kilpailukykyä”!

 

Esityksessään Eskelinen totesi yhden merkittävän seikan, kun hän totesi, että ilmastohössötys menee yli terveen järjen!

 

Olen Eskelisen kanssa samaa mieltä!

 

*******************

 

Kolmostien merkitystä suomalaiselle talouselämälle toimitusjohtaja Eskelinen perusteli kahdeksan kauppakamarin n. vuosi sitten teettämän tutkimuksen tuloksilla, jossa työn tarkoituksena oli perustella logistiikan ja liikenneverkkojen merkitystä teollisuudelle ja kaupalle sekä Suomen kilpailukyvylle.

IMG_6716.JPG 

 

Tutkimuksessa oli eräänä casena käsitelty Inex Partnersin logistisia ratkaisuja ja käytännön toimenpiteitä.

 

Vaikka kyse case-Inex Partnersissa on vain yhden kaupparyhmän asioista, olen varma, että ne kuvastavat pääpiirteissään koko päivittäistavarakaupan tilannetta.

 

 

Logistisista käytävistä

 

  • pääkaupunkiseutu edustaa lähes 33 %

  • nelostie 32,4 %

  • kolmostie 18,1 %

  • ykköstie 8,4 %

  • kuutostie 5,1 %

  • kakkostie 1,8 %

  • seiskatie 1,7 %

 

Inex Partnersin kokemukset osoittavat, että päivittäistavarakaupan myymälöitä palvelevasta logistiikasta kolmos- ja nelostiet edustavat yli puolta, pääkaupunkiseutu kolmasosaa ja muille jää rippeet.

 

Kuten aikaisemmin jo tällä saitilla totesinkin, niin kolmostiellä on vankasti mm. elintarviketeollisuuteen ja elintarviketeollisuudesta tapahtuvia kuljetuksia, joten kolmostien osalta termi…

 

…Suomen ruokatie…

 

 

…on enemmän kuin paikallaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrö, Hämeenkyrönväylä, kolmostie, nelostie, ykköstir, kakkostie, viitostie, kuutostie, seiskatie, Tampereen kauppakamari, Inex Partners, case-Inex Partners, Suomen ruokatie,

Kolmostie on Suomen ruokatie!

Lauantai 25.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrössä tiistaina 21.1.2020 järjestetyssä suuressa kutsuvieras- ja yleisötilaisuudessa juhlittiin ns. Hämeenkyrönväylän rakennustöiden aloittamista – olin mukana tilaisuudessa!

 

 

IMG_6699.JPG

 

 

Pirkanmaan Ely-keskuksen johtaja Juha Sammallahti lanseerasi kolmostielle osuvan termin ja teeman eli

 

"Suomen ruokatie"

 

*****************

 

Runsaat neljäkymmentä vuotta elintarviketeollisuudessa työskennelleenä tunnen suomalaisen ruokamaailman hyvin ja pidän johtaja Juha Sammallahden lanseeraamaa teemaa erittäin onnistuneena.

 

Jokunen selittävä taustoitus:

 

 

  • suomalaisen elintarvikekaupan kaikkien jakeluteiden keskusvarastot sijaitsevat eteläisessä Suomessa ja kolmostien kupeessa eli sen vuoksi valtaosa kauppaliikkeiden myymistä elintarvikkeista aloittavat logistisen ketjunsa lopuksi kauppatiensä kolmostietä pitkin

  • kotimaisen lihanjalostusteollisuuden valtavirrat kulkevat Etelä-Pohjanmaalta (mm. Atria), Pohjanmaalta (mm. Snellman) ja Keski-Pohjanmaalta (mm. Pouttu) kolmostietä pitkin kaupparyhmien keskusvarastoille eli keskusvarastojen täydennykset lihanjalostusteollisuuden osalta kulkevat eteläänkin siis kolmostietä pitkin

  • Suomen suurin yksittäinen viljankäyttäjä eli Alko Oyj:n Ilmajoella sijaitseva Koskenkorvan tehdasyksikkö tukeutuu raaka-ainehankinnassaan paljolti sen varaan, että ohraa kuljetetaan Koskenkorvalle kolmostietä pitkin

  • Koskenkorvan tehtaalla syntyvät rehujakeet – kuivat ja märät – merkittävä niistä päätyy kolmostietä pitkin kotieläintilojen rehuiksi kolmostietä logistisena väylänä käyttäen

  • Raision Nokialla sijaitseva myllylaitos eli Elovena-mylly hankkii toki raaka-aineitaan Pirkanmaalta ja Satakunnasta, mutta erityisesti heikkoina suurimokauravuosina Etelä-Pohjanmaa ja jopa Pohjois-Pohjanmaan viljalakeudet ovat varmoja suurimokaurantoimittaja-alueita eli taas tätäkin kautta kolmostien termi ”Suomen ruokatie” voimistuu!

  • Suomi on jatkuvasti kauran osalta merkittävä vientimaa ja maailmalla on vahvistunut käsitys, että Vaasasta laivattu kaura on laadultaan erinomaista ja sen vuoksi Vaasasta on vuosien ja vuosikymmenten aikana muodostunut merkittävä kauran vientisatama – kolmostietähän vientikaura Vaasan satamaan kuljetetaan!

  • volyymiltään pienemmistä elintarvikealan toimijoista eräs esimerkki on Jalasjärvellä teollista toimintaa harjoittava Juustoportti, jonka bisnekselle kolmostie on elinehto

  • suomalaiselle maidonjalostusteollisuudelle kolmostie muodostaa raaka-ainehankinnassa runkoreitin

 

 

Kiitokset johtaja Juha Sammallahti kehittämästäsi kolmostietä kuvaavasta termistä

 

”Suomen ruokatie”!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen ruokatie. Kolmostie, Atria, Snellman, Pouttu, Raisio Raision Nokian mylly, Elovena, Elovena-mylly, Alkon Koskenkorvan tehdas, Koskenkorvan rehujakeet, Juustoportti, Vaasan satama, Vaasan vientikaura, Pirkanmaan Ely-keskus,

Valtatiet 3 ja 4 merkitsevät päivittäistavarakaupalle yli 50 %:n osuutta kuljetusväylinä!

Maanantai 20.1.2020 - -Esko Erkkilä-

Hämeenkyrössä 21.1.2020 järjestetyssä Hämeenkyrönväylän avajaistilaisuudessa…

 

 IMG_6712.JPG

 

…Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelisen esityksen aiheena oli ”Elinvoimaa ja kilpailukykyä”!

 

Esityksessään Eskelinen totesi yhden merkittävän seikan, kun hän totesi, että ilmastohössötys menee yli terveen järjen!

 

Olen Eskelisen kanssa samaa mieltä!

 

*******************

 

Kolmostien merkitystä suomalaiselle talouselämälle toimitusjohtaja Eskelinen perusteli kahdeksan kauppakamarin n. vuosi sitten teettämän tutkimuksen tuloksilla, jossa tutkimuksen tarkoituksena oli perustella logistiikan ja liikenneverkkojen merkitystä teollisuudelle ja kaupalle sekä Suomen kilpailukyvylle.

IMG_6716.JPG 

 

Tutkimuksessa oli eräänä casena käsitelty Inex Partnersin logistisia ratkaisuja ja käytännön toimenpiteitä.

 

Vaikka kyse case-Inex Partnersissa on vain yhden kaupparyhmän asioista, olen varma, että ne kuvastavat pääpiirteissään koko päivittäistavarakaupan tilannetta.

 

 

Logistisista käytävistä

 

  • pääkaupunkiseutu edustaa lähes 33 %

  • nelostie 32,4 %

  • kolmostie 18,1 %

  • ykköstie 8,4 %

  • kuutostie 5,1 %

  • kakkostie 1,8 %

  • seiskatie 1,7 %

 

Inex Partnersin kokemukset osoittavat, että päivittäistavarakaupan myymälöitä palvelevasta logistiikasta kolmos- ja nelostiet edustavat yli puolta, pääkaupunkiseutu kolmasosaa ja muille jää rippeet.

 

Kuten aikaisemmin jo tällä saitilla totesinkin, niin kolmostiellä on vankasti mm. elintarviketeollisuuteen ja elintarviketeollisuudesta tapahtuvia kuljetuksia, joten kolmostien osalta termi…

 

…Suomen ruokatie…

 

 

…on enemmän kuin paikallaan!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen ruokatie, kolmostie on Suomen ruokatie, Hämeenkyrönväylä, Inex Partners, case-Inex Partners, Tampereen Kauppakamari, kolmostie, nelostie, ykköstie, kakkostie, viitostie, kuutostie, seiskatie,

Kuihtuuko Hämeenkyrön kirkonkylä tuppukyläksi, kun ohitustie valmistuu?

Torstai 20.6.2019 - -Esko Erkkilä-

On päivänselvää, että 3-tielle Hämeenkyrön kohdalle tarvitaan ohitustie.

 

 

Rinteen hallitus, jossa Keskusta todellisuudessa on kuskin paikalla, päätti 18.6.2019 myöntää ohitustien suunnitteluun 2,4 milj. euroa ja samalla investoinnille osoitettiin 64 miljoonan euron suuruinen valtuus.

 

 

Kolmostietä Etelä-Pohjanmaalta, Vaasan seudulta ja kauempaakin pohjoisesta Tampereelle kutsutaan ”ruokatieksi” ja sitähän se todella onkin – lihanjalostusteollisuus ja maidonjalostusteollisuus käyttävät Tampereelle suuntaavaa kolmostietä tuotteidensa logistisena valtasuonena ja puolestaan vaikkapa Ilmajoen Koskenkorvalla sijaitseva viljajalostusteollisuus tarvitsee kolmostietä etelästä kuljetettaville raaka-aineilleen logistisena väylänä.

 

 

Vietän suurimman osan kesäajastani mökillämme Viljakkalan Majajärvellä ja kesäaikana käytän suunnilleen puoliksi Ylöjärven ja Hämeenkyrön palveluja hyödykseni – Tampere ja sen keskusta on niin sekaisin ratikkatöiden vuoksi, että sinne menemistä kartan viimeiseen saakka.

 

 

 

**********************

 

 

 

Kävin eilen asioillani Hämeenkyrössä ja seurasin pienen hetken liikennevirtaa etelästä tultaessa ensimmäisessä kiertoliittymässä – olipahan aikasmoinen sumppu.

 

 

 

IMG_2076.JPG

 

 

 

IMG_2084.JPG

 

 

Hämeenkyrön kiertoliittymät eivät sovi raskaalle liikenteelle ja sitähän kolmostiellä Hämeenkyrön kohdalla on paljon!

 

 

 

Kannatan Hämeenkyrön ohitustien toteuttamista, sillä se on maamme talouselämän yhteinen tahto ja sitä kautta se tuo hyvää meille kaikille.

 

 

 

Muistutan monien muiden tapaan kuitenkin, että ohitustie saattaa kuivettaa Hämeenkyrön keskustan tuppukyläksi, sillä jo Ikaalisista tullaan ajamaan huristelemalla Ylöjärven Elon kauppakeskukseen ja Tampereen Lielahden kaupallisten palvelujen käyttäjäksi; ei tulla käyttämään ohitustiestä ”kaukana” olevan Hämeenkyrön kirkonkylän palveluja!

 

 

Ohitustien tuleminen merkitsee Hämeenkyrön kunnan virkamiehille ja luottamushenkilöille melkoista haastetta, jotta Hämeenkyrön keskustalle ei käy kalpaten!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hämeenkyrön ohitustie, kolmostie on ruokatie, tuleeko Hämeenkyröstä tuppukylä, Hämeenkyrö,

Suomi on yritystensä summa!

Maanantai 18.3.2019 - -Esko Erkkilä-

IMG_7767.JPG

 

 

Kiitokset Suomen Yrittäjät joka on laatinut, painattanut ja jakanut otsikkoaiheisen painotuotteen.

 

 

Neljäkymmentä ja puoli vuotta Suomea palvelleena yrityksen palkkarenkinä osaan arvostaa yrittäjien panostusta maamme hyvinvoinnin edistämisessä.

 

 

Arvostan toki vaikkapa terveydenhuollossa ja opetustoimessa toimineita ja toimivia suomalaisia, mutta muistutan, että heidän toimimiseensa kaikki rahat tulevat elinvoimaisen yritystoiminnan tuloksena.

 

 

 

IMG_7768.JPG

 

 

Suomen Yrittäjät ovat maamme suurin ja vaikuttavin elinkeinoelämän järjestö.

 

 

Pitää muistaa, että vuosina 2001 – 2012 yli 250 henkilöä työllistävät suuryritykset palkkasivat vain 7.164 henkilöä, mutta samaan aikaan pk-yritykset loivat yli 100.000 työpaikkaa (tarkasti laskien 101.722 työpaikkaa).

*****************

 

 

Keskeinen tavoite seuraavalla hallituskaudella pitää olla, että julkista sektoria on pienennettävä, sillä vain siten voidaan turvata kansalaisten hyvinvointi.

 

 

On myönnettävä, että nykyisten gallup-tulosten valossa julkisen sektorin osuuden pienentäminen ei onnistu, mutta se merkitsee, että vuoden 2023 eduskuntavaalien jälkeen valtaan tulevien on Keskustan johdolla ryhdyttävä entistä tiukemmin tervehdyttämään kotomaamme taloutta.

 

 

Onko meillä varaa nyt päästää Suomen taloutta rapautumaan?

 

 

*****************

 

On oikein, että yrittäjät haluavat Suomen olevan valmis liikennehankkeisiin, joilla on elinkeinopoliittista merkitystä.

 

 

Tampereen ratikkahanke on surkea tapaus em. päämäärän toteuttamiselle, sillä se merkitsee vain kalliiden ja kaupungin velkaisuutta lisäävin keinoin jotain täysin muuta.

 

 

Tarvitaan liikennehankkeita esim. Tampereen ja Pirkanmaan osalta, joilla parannetaan rautatie- ja kumipyörävaihtoehtojen kehittämistä Tampereelta Helsinkiin ja Tampereelta Seinäjoen, Vaasan, Oulun, Jyväskylän sekä Porin suuntaan.

 

 

Huhtikuussa valittavien uusien päättäjien täytyy pitää kirkkaana mielessään, että vain hyvinvoivat yritykset luovat maakuntiin ja koko Suomeen elinvoimaa!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomi on yritystensä summa!, Suomi-rata, Tunnin rata Tampereelta Helsinkiin, kaksoisraide Tampereelta Seinäjoelle, kolmostien parannus Hämeenkyrössä, Hämeenkyrön ohitustie, Suomen Yrittäjät,

9-tielle pitää saada riista-aidat kolmostieltä Turun moottoritielle saakka!

Sunnuntai 23.10.2016 - -Esko Erkkilä-

Valtatie 9 on Turusta Loimaan, Tampereen, Jämsän, Jyväskylän, Kuopion ja Joensuun kautta Tohmajärvelle johtava valtatie.

 

Tien pituus on 663 kilometriä.

 

 

Lukuun ottamatta lyhyttä osuutta aivan Turun keskustan tuntumassa on valtatie 9 Turusta Siilinjärven Vuorelaan myös osa Eurooppatietä R63, joka jatkuu Kuopiosta Kajaanin ja Kuusamon kautta Sodankylään.

Tien Turun ja Jyväskylän välinen osuus kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ehdottamaan runkotieverkkoon.

 

Koko valtatie kuuluu yleiseurooppalaiseen TERN-tieverkkoon.

 

 

Olin työelämässä päivälleen 40-vuotta Raisiossa sijaitsevan maamme toiseksi suurimman rehuteollisuusyrityksen palveluksessa ja työurani viimeiset 15-vuotta olin valtatie 9:n suurkuluttaja, sillä kävin ainakin kahdesti viikossa kotoa Tampereelta syrjä-Suomessa eli Raisiossa töissä.

 

 

Tunnen siis yhä edelleen 9-tien jokaisen mutkan sekä suoran Tampereen ja Turun välillä.

 

 

Myös Tampereen ja Jyväskylän välinen 9-tie tuli tutuksi työurani aikana – Kuopiossa ja Joensuussa kävin harvemmin, mutta tunnen myös ne osuudet valtatie ysistä.

 

 

Olen kiitollinen, että en työurani aikana joutunut kertaakaan hirvi- tai peurakolariin valtatie 9:llä.

 

 

Pari kertaa kolari oli lähellä ja kerran Kylmäkoskella kolahtikin, mutta onneksi vain niin, että hirvenkarvoja jäi henkilöautoni oikeaan etupyörään.

 

 

Oikeaoppisesti hälytin poliisit paikalle ja he saapuivatkin vajaan kahden tunnin odottelun jälkeen.

 

 

Poliisien hirvikolaritutkiminen ei ollut mistään kotoisin, sillä he huhuilivat loukkaantunutta hirveä asfaltin reunalla seisoen ja huudellen sekä totesivat, kun hirvi ei vastannut, että hirvellä ei ole mitään hätää!

 

 

Yhden omakohtaisen kokemuksen lisäksi saavuin hirvi- tai peurakolaripaikalle usein, kun juuri oli kolahtanut.

 

 

Näin monia ajokyvyttömäksi hirvikolarissa mennyttä autoa, mutta yhtäkään vakavaa henkilövahinkotapausta en joutunut todistamaan.

 

 

Nyt hirvikanta ja varsinkin peurakanta on kasvanut ja saamme jatkuvasti kuulla hirvi- sekä peurakolareista, joita on sattunut valtatie 9:llä.

 

 

Kannatan ehdottomasti niitä suunnitelmia, joiden toteuttaminen merkitsisi valtatie 9:lle riista-aitojen rakentamista kolmostien ja Turun moottoritien väliselle osuudelle.

Kannatan myös niitä suunnitelmia, jolla parannetaan valtatie 9:n liikenneolosuhteita Tampereen ja Jyväskylän välillä. Paljon sillä välillä on saatu aikaan kuluneiden kolmenkymmenen vuoden aikana, mutta parannuksia tarvitaan edelleen!

Jos valtiovalta hutlaa tarpeettomaan Tampereen ratikkaan 71 miljoonaa euroa, on kohtuullista vaatia, että mainitsemiini valtatie 9:n parannuksiin Turun ja Jyväskylän välillä satsattaisiin aluksi vaikkapa 15 - 20 miljoonaa euroa!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: VT9, valtatie 9, valtatie 9 Turusta Joensuuhun, riista-aidat valtatie 9:lle, riista-aidat valtatie 9:lle kolmostien ja Turun moottoritien välille, Timo Kaunisto, Olavi Ala-Nissillä, Mikko Alatalo, TERN, TERN-tieverkko, hirvikolarit, peurakolarit, ratikka,