Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Metsäliiton omistama Metsä Group on kovassa iskussa

Perjantai 25.1.2019 - -Esko Erkkilä-

Metsäliitto Osuuskunnan omistajana sain eilen eli torstaina 24.1.2019 osallistua osuuskunnan omistajille suunnattuun tilaisuuteen Hotelli Rosendahlissa Tampereella.

 

 

 

IMG_7090.JPG

 

 

Tilaisuus oli tavallaan vaalitilaisuus, sillä se oli lähtölaukaus kevään aikana järjestettäville Metsäliitto Osuuskunnan edustajistovaaleille.

 

 

En suinkaan lähtenyt tilaisuuteen vaalimielessä vaan siinä mielessä, että halusin kuulla taloudellisesta suosta maamme parhaimpaan ja terävimpään yrityskärkeen nousseen yrityksen nykytilanteen.

 

 

 

IMG_7087.JPG

 

 

Tilaisuuden juontajana toimi Metsäliitto Osuuskunnan hallintoneuvoston ikaalislainen jäsen Matti Äijö – tuttu mies monestakin yhteydestä!

 

 

 

IMG_7089.JPG

 

 

Paikalla oli myös Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja ja Metsä Group Oyj:n hallituksen varapuheenjohtaja kurulainen metsäneuvos Martti Asunta.

 

 

 

*********************

 

 

 

Suomi on saatu tällä vaalikaudella taloudellisesti kuntoon ja niin on saatu kuntoon kuluneiden vajaan kymmenen vuoden aikana myös Metsäliitto Osuuskunta ja sen 100 prosenttisesti omistama Metsä Group.

 

 

 

IMG_7093.JPG

 

 

Metsä Group´n liiketulos vuoden 2018 kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen osalta on komeaa katseltavaa – on luonnollista, että viime vuoden viimeisen neljänneksen tulos ei ole vielä tiedossa.

 

 

Yrityksen liiketulos tarkastelujaksolla oli 641 M€, kun se vuonna 2017 vastaavana aikana oli 381 M€.

 

 

Metsä Group`n tulosta paransivat sellun hintojen nousu, mutta puolestaan valuuttakurssimuutoksilla oli 120 miljoonan euron suuruinen negatiivinen tulosvaikutus edellisvuoden tammi-syyskuuhun verrattuna.

 

 

 

*****************

 

 

 

On luonnollista, että yli neljäkymmentä vuotta agribisneksessä toimineena olen seurannut suurella mielenkiinnolla Metsäliitto Osuuskunnan taloudellista taaperrusta ja sitten sen nousemista maamme yrityseliittiin.

 

 

Elintarviketeollisuudessa toimineena Metsä Groupin liiketulos viime vuoden I – IX –kuukausilta tuntuu suorastaan käsittämättömältä (641 M€).

 

 

Omistajaosuuskunnan yhtenä osakkaana kiitän yrityksen toimivaa johtoa, luottamushenkilöitä sekä henkilöstöä mahtavasta tuloksesta!

 

 

****************

 

 

Käytin tilaisuudessa yhden puheenvuoron ja kysyin metsäneuvos Asunnalta, että miten todennäköinen brittien brexit tulee vaikuttamaan Metsä Group`n taloudelliseen tulokseen.

 

 

Asunta vastasi, että välittömät vaikutukset tulevat olemaan pienet, mutta kerrannaisvaikutuksia on liian aikaista ennakoida, mutta ne saattavat muodostua merkittäviksi.

 

 

Toivon, että kaikenmaailman tähtiliikkeet ja muut vastaavat Suomen EU-erosta vaahtoavat pitävät tämänkin tiedon saatuaan asiasta pienempää mölyä!

 

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Metsäliitto Osuuskunta, Metsä Group, Metsä Group Oyj, Metsäliitto Osuuskunta edustajistovaalit,

Osuuskappojen aloittama halpuutuskampanja on vienyt tuottajilta jo yli 300 miljoonaa euroa!

Lauantai 16.4.2016 - -Esko Erkkilä-

S-ryhmä on voimallisesti rummuttanut halpuutuskampanjaansa ja kansa on siinä uskossa, että osuuskaupat ovat tinkineet omista katteistaan.

 

 

Katinkontit - kaiken ovat maksaneet maataloustuottajat ja erityisesti kotieläintuottajat!

 

 

Sanoin heti S-ryhmän halpuutuskampanjan alkaessa, että viulut tulevat maksamaan tuottajat ja nyt näemme, että olin oikeassa.

 

 

Kauppa ja varsinkin siinä tilanteessa, jossa suomalainen päivittäistavarakauppa on, ei koskaan tule hoitamaan asioitaan siten, että sen katteet alenisivat.

 

 

On jokseenkin varmaa, että kauppa ja erityisesti S-ryhmän päivittäistavarakauppa, on parantanut katteitaan halpuutuskampanjan aikana.

 

 

S-ryhmä ajaa toimillaan alas suomalaista elintarviketuotantoa. Suomalaisen elintarviketuotannon alasajaminen merkitsee maamme huoltovarmuuden rapauttamista – tähän ovat johtamassa kaupan halpuutuskampanjat.

 

 

S-ryhmän halpuuttamiskampanja on suuri tulonsiirto alkutuottajilta kaupalle ja kuluttajille.

 

 

Halpuutuskampanjassa on kyse aluepolitiikasta, jossa S-ryhmä on autioittamassa suomalaista maaseutua ja tukemassa kivikylien kuluttajia. Suurin voittaja on kuitenkin päivittäistavarakauppa, joka parantaa halpuuttamisella katteitaan.

****************

 

 

Parhaillaan on menossa S-ryhmän edustajistovaalit ja on jokseenkin varmaa, että valtaosalla ehdokkaista ei ole pienintäkään käsitystä siitä, että mihin ne yritykset ovat suomalaista kansantaloutta viemässä, joiden hallintoon he pyrkivät.

 

 

On naurettavaa, että osuuskappavaalien ehdokkaat kampanjoivat jopa sillä, että eläkeläisten taitettu indeksi pitäisi muuttaa!

 

 

Voi aikoja, voi tapoja!

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: SOK:n halpuutuskampanja, S-ryhmän halpuuttaminen, osuuskauppojen halpuuttamiskampanja, osuuskauppavaalit, osuuskauppojen edustajistovaalit,

Pääsen S-ryhmän vihreällä kortilla kuluttajan taivaaseen riistämään suomalaista alkutuottajaa

Torstai 10.3.2016 - -Esko Erkkilä-

Uskallan häpeillen tunnustaa, että lompakossani on S-ryhmän vihreä kortti.

 

 

 

 

vihreakortti.jpg

 

 

Tunnustan asian häpeillen sen vuoksi, että S-ryhmän vihreän kortin omistavana olen osasyyllinen siihen halpuuttamiseen, jolla kyseinen kaupparyhmä on nyt tuhoamassa suomalaisen maatalous- ja kotieläintuotannon.

 

 

Halpuuttaminen on sanahirviö jo sinänsä, mutta sen aikaansaama vaikutus suomalaisessa yhteiskunnassa on osoittautunut vastuuttomaksi.

 

 

S-ryhmän kaupallinen valta Suomen päivittäistavarakaupassa on kasvanut sellaisiin mittasuhteisiin, että se pystyy laittamaan kenet tahansa toimijan kontalleen ja sen se on jo tehnytkin.

 

 

Halpuuttaminen ja private label-tuotteiden hyllyosuuden kasvattaminen ovat kuolinisku suomalaiselle alkutuotannolle, suomalaiselle elintarviketeollisuudelle, suomalaiselle huoltovarmuudelle ja kaikelle sille hyvälle, joka oli leimaa-antavaa suomalaisen päivittäistavarakaupan, suomalaisen elintarviketeollisuuden ja suomalaisen alkutuotannon kesken vielä jokunen vuosi sitten.

 

 

Me vihreän S-kortin omistajat kasvatamme käkeä pesässämme tai jopa kyytä povellamme.

 

 

Parhaillaan nimeään seuraaviin kuntavaaleihin tunnetuksi tekevät poliitikonalut kuopivat karsinoissaan, kun ovat ilmoittautuneet ehdokkaiksi S-ryhmän osuuskauppojen edustajistovaaleihin.

 

 

Edustajiston rooli S-ryhmän hallinnossa on kuvitteellis-viitteellinen ja en pätkääkään usko siltä suunnalta löytyvän apuja, että S-ryhmä muuttaisi toimintatapojaan isänmaallisemmiksi.

 

 

On kuitenkin luonnollista, että tulen käyttämään äänioikeuttani, mutta sellaisen ehdokkaan löytäminen, joka ymmärtäisi liike-elämän perustiedot saattaa olla haasteellista.  Liike-elämän perustietoihin lasken sen, että ymmärtää vastuunsa suomalaisen elintarvikeketjun säilymisestä ja sen eri osapuolten kohtuullisesta toimeentulosta.

 

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: halpuuttaminen, private label-tuotteet, Rainbow, S-ryhmä, S-ryhmän edustajistovaalit, edustajistovaalit, vihreä kortti, suomalaisen maatalouden ongelmat, suomalaisen kotieläintalouden ongelmat, suomalaisen elintarviketeollisuuden ongelmat,