Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Kaupan hinnanalennuskampanjat merkitsevät työttömyyden kasvamista ja elintarvikkeiden laatutason sekä jäljitettävyyden hämärtymistä

Maanantai 26.1.2015 - -Esko Erkkilä-

Käsittelin eilen päivittäistavaraketjujen hinnanalennuskampanjoita siitä näkökulmasta, että ne merkitsevät ongelmia kotimaiselle elintarviketeollisuudelle ja alkutuotannolle.

Hinnanalennuskampanjat lisäävät vääjäämättömästi työttömyyttä kotimaisessa elintarviketeollisuudessa ja samoin ne tekevät myös alkutuotannossa - kukaan ei pysty toimimaan kannattavuusrajan alapuolella ja sitä päivittäistavarakaupan kampanjat merkitsevät kotimaiselle elintarvikeketjulle.

Kaupan piirissä hinnanalennuskampanjat merkitsevät henkilöstön vähentämistä ja osa-aikatyöhön siirtymistä myös niille kaupanalan työntekijöille, jotka nyt ovat saaneet olla työssä kokopäiväisesti.

Hinnanalennuskampanjoiden vaikutus työllisyyteen on kiistaton ja kiistaton on myös se, että ne horjuttavat elintarviketurvallisuuttamme.

Kotimaisen tuotannon kannattavuusongelmat lisäävät tuontielintarvikkeiden osuutta ja kaikki tiedämme, että tuontielintarvikkeiden laatutaso ei ole samalla tasolla kuin kotimaisten elintarvikkeiden.

Kaupan hyllyillä olevien elintarvikkeiden jäljitettävyys heikkenee ja niiden eettinen alkuperä hämärtyy. Jokaisella lienee muistissaan kaupan private label -tuoremehujen valmistuksessa kaukomailla ilmenneet ongelmat, joihin kaupan suuret keskusliikkeet kovin vitkastellen puuttuivat.

Suomessa salmonellalöydökset elintarvikkeissa aiheuttavat välittömästi takaisinvedon, mutta jo esimerkiksi Saksassa elintarvikevalvonta ei lotkauta korviaan vaikkapa eläinten rehuseosten raaka-aineista löydetyille salmonelloille.

Suomessa noudatetaan salmonellavalvonnassa "täyden vastuun" -periaatetta eli yritys, jonka tuotteista tavataan salmonellaa, on korvausvelvollinen kaikista salmonellan aiheuttamista ongelmista ja salmonellan poistamisesta.

Lidl on kauppaketjuna tehnyt paljon hyvää työtä Suomen päivittäistavarakaupan hinnoittelun korjaamisessa, mutta kauppaketjuista se lienee se, jonka myymistä tuotteista on eniten tavattu salmonellaa - syy-yhteys löytyy kyseisen kauppaketjun muita runsaammista tuontielintarvikkevalikoimista.

Pelkään perustellusti, että päivittäistavarakauppojen hinnanalennuskampanjat lisäävät hygieniariskin kasvamista tarjolla olevissa elintarvikkeissa.

*****************

Tätä ja eilen julkaistua kirjoitustani ei saa missään tapauksessa käsittää siten, että vastustaisin päivittäistavaraketjujen hinnanalennuskampanjoita.

Haluan kuitenkin muistuttaa, että niiden kustannusvaikutus kaivetaan muiden lompakosta, kuin Keskon tai SOK:n - rahat hinnanalennuksiin nyhdetään tyystin muualta!

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hinnanalennuskampanjat lisäävät työttömyyttä, hinnanalennuskampanjat horjuttavat elintarvikkeiden laatutasoa, salmonella, salmonellavalvonta, työttömyys, kaupanalan työttömyys,