Teleferico do Funchal - Madeira Cable CarSunnuntai 14.2.2016 - -Esko Erkkilä- Madeiralla käynti on käytännössä käynti Funchalin kaupungissa.
Tammikuisen Madeiralla käyntimme erääksi ohjelmanumeroksi halusimme köysiratamatkan Funcalin keskustasta Monteen ja takaisin.
Funcalissa on kaksikin vaihtoehtoa ajaa köysiradalla Monteen ja takaisin, sillä toisena mahdollisuutena on matkustaa köysiradalla sinne Kasvitieteellisestä puutarhasta – valitsimme matkan Funcalin keskustasta Monteen ja takaisin!
Köysirata Teleferico do Funchal on pituudeltaan 3.173 metriä ja korkeuseroa tuolla matkalla on 560 metriä.
Radan rakennustyöt alkoivat syyskuussa 1999 ja valmista tuli marraskuussa vuonna 2000.
Matka yhteen suuntaan kestää 15 minuuttia ja korkeus linjalta maahan vaihtelee 10 metristä sataan metriin.
Koreja köysiradalla on 39 kappaletta ja radan kuljetusteho on 800 matkustajaa tunnissa.
Tässä pieni kuvakertomus köysiratamatkastamme Monteen ja takaisin:
Koriin vaan ja matka kohti Montea voi alkaa!
Näkymiä menomatkalla:
Yläasema lähestyy!
Alhaalla paistoi aurinko, mutta Montessa satoi ja sen vuoksi tutustuminen Monteen jäi tällä kerralla, joten lähdimme takaisin alas sen jälkeen, kun olimme tutustuneet yläaseman matkamuistomyymälään. Tässä kuvia paluumatkalta:
Vuohet ovat tärkeitä kotieläimiä Madeiralla ja niitä laidunnetaan mm. köysiradan kohdalla!
Tässä kohdassa köysirata taitaa kulkea 100 metrin korkeudessa!
Matkan lähetessä loppuaan piti matkakavereiden antaa ottaa minustakin kuva!
Madeiralla kannattaa käydä köysiradalla Montessa joko Funcalin keskustasta tai kasvitieteellisestä puutarhasta!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Teleferico do Funchal - Madeira Cable Car, Teleferico do Funchal, Teleferico do Funchal, Madeira Cable Car, Madeira2016, Madeiran köysirata, www.madeiracablecar.com, |
Reinin ylitys Seilbahn´lla ja Ehrenbreitsteinin linnoitus pitää Koblenz´issa kokeaKeskiviikko 23.10.2013 - -Esko Erkkilä- Vietimme taannoisella Saksan-matkallamme kaksi päivää Koblenz´issa ja sille ajanjaksolle ajoittui kaupungissa paljon mielenkiintoista.
Osa mielenkiintoa oli se köysiratamatka Reinin yli, jonka teimme Deutsches Eck´ltä Ehrenbreitsteinin linnoitukselle ja takaisin.
Toivottavasti joskus ehdin kertoa kokemastamme Ehrenbreitsteinin linnoituksella, mutta tämän jutun aihe on köysiratamatka Reinin yli.
Köysiradan eli Seilbahnin kaupunginpuoleinen asema sijaitsee Deutsches Eck´n lähellä ja sen osoite on Konrad-Adenauer –Ufer. Ala-asemalta ostettu lippu maksoi 14,50 euroa henkilöltä. Hintaan sisältyi edestakainen köysiratamatka sekä pääsylippu linnoitukseen. Huomaan, että nyt lokakuussa lippu maksaa 11,80 €/henkilö – sesonki on ohi!
Köysiradalla on mittaa 890 metriä ja korkeuseroa kertyy 112 metriä. Gondolien nopeus on 16 kilometriä tunnissa eli 4,5 metriä sekunnissa. Gondoleista on panoramanäköala - valtaosa tämän jutun kuvista on kuvattu matkan aikana gondolista. Köysiradan rakentamiskustannus oli 13 M€.
Köysiradan kohdalla Reinin leveys on 287 metriä.
Linnoituksen puolella Reinin rannalla kulkee vilkas rautatie sekä maantie.
Koblenz´n kohdalla Reinillä on vilkas laivaliikenne – erityisesti täyteen lastattuja rahtilaivoja kulkee Reinillä jatkuvasti.
Tämä rahtilaiva sattui suoraan kohdallemme, kun olimme matkalla linnoitukselle.
Köysiradalta on mainiot näköalat keisari Wilhelm I muistomerkille. Muistomerkin korkeus on 37 metriä ja sen vuoksi siitä saa parhaan käsityksen korkealla kulkevasta köysiradan gondolista.
Köysiradan yläasema sijaitsee Ehrenbreitsteinin linnoituksella…
…ja siellä toivotetaan tulijat tervetulleiksi linnoituksen puistoon…
…jossa voi osallistua vaikkapa hevosvaljakkoajelulle! Linnoituksessa oli paljon mielenkiintoista nähtävää, mutta niistä eri jutussa tarkemmin!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rein, Rein-joki, Rhein, Seilbahn, Seilbahn Koblenz, Koblenz, Festung Ehrenbreitstein, Ehrenbreitsteinin linnoitus, jokilaivat, köysirata, Koblenzin köysirata, Deutsches Eck, keisari Wilhelm I, Konrad-Adenauer -Ufer, |