Viikon verran kestävät jokiristeilyt Reinillä ovat eräs tapa tutustua Saksan ja sen naapurimaiden jokilaaksoihinSunnuntai 3.11.2013 - -Esko Erkkilä- Totean heti juttuni aluksi, että en omaa kokemusta muutaman päivän kestävistä jokiristeilyistä esim. Saksan joilla, mutta pääsimme taannoisella Saksan-matkallamme läheltä seuraamaan niitä puitteita, jotka ovat ”arkipäivää” esim. Rein- tai Mosel-jokien jokiristeilyillä.
Tässä laiturilta kuvattuna yleisnäkymä jokiristelyaluksesta. Kuva on otettu Koblenz´ssa Mosel-joen puolella, mutta lähellä paikkaa, jossa Mosel yhtyy Rein-jokeen.
Tässä puolestaan Trier´ssä otettu kuva Swiss Gloria -risteilyaluksesta, joka oli saapunut kaupunkiin Mosel-jokea pitkin.
Saksassa jokialuksilla – niin henkilöliikenteen risteilyaluksilla kuin tavaraliikenteen aluksillakin – on yleinen tapa, että laivan henkilökunnan muutama auto on nostureilla nostettu laivojen takakannelle. Kun laiva pysähtyy satamaan, on helppo nostaa auto laiturille ja ajella sillä asioita hoitamassa ”laiturikaupungissa”.
Kävelimme Koblenz´ssa laiturilla ja otin muutaman kuvan tästä sveitsiläisaluksesta. En mielestäni syyllistynyt tirkistelyyn, sillä näköalat aluksen sisätiloihin olivat kenen tahansa töllisteltävinä.
Yläkerroksella oli tällä aluksella oleskelutilat ja sitä alemmalla kerroksella juhlasali.
Juhlasalissa kattaukset olivat valmiina useamman ruokalajin illallista varten.
Kun risteilymatkan kesto on viikon verran, on luonnollista, että pyykkitupa kuuluu risteilylaivan varustukseen.
Seuraavat kuvat on kuvattu Koblenz´ssa Ehrensbreitsteinin linnakkeelta ja kuvauskohteena on risteilylaivaliikenne Mosel-joella ja Reinillä:
Rex Rheni-niminen risteilyalus on kääntymässä Mosel-joella ja jättämässä Koblenz´n kaupungin taakseen. Etualalla vasemmalla näkyy hieman osaa keisari Wilhelm I:n muistopatsaasta, joka sijaitsee Deutsches Eck´llä.
Laiva on saatu käännettyä myötävirtaan ja nyt keula kohisten kohti Reiniä!
Risteilylaiva Rex Rheni ohittaa Deutsches Eck:n ja pääsee Reinille. Huomaa väriero Mosel- ja Rein-jokien vedessä!
Rex Rheni jättää Koblenz´n ja suuntaa kohti Amsterdamia.
Tässä äskeisen kuvan tilanne hieman laajemmassa kuvakulmassa! Muuten: Tämä ja edellinen kuva on otettu täsmälleen samasta paikasta ja kuvien ottamisella on aikaeroa vajaat parisenkymmentä sekuntia eli se kertoo halvahkon kamerani zoomauskyvystä!
************
Tutkailin netistä Kristina Cruises -varustamon risteilyhintoja ja totesin, että esim. ensi pääsiäisenä viikon risteily Zürich & Basel – Strasbourg – Mannheim & Heidelberg – Rüdesheim – Koblenz – Köln – Düsseldorf – Amsterdam maksaa hyttiluokasta riippuen 2.000 – 2.500 euroa kahden hengen hyteissä.
Hintoihin sisältyy täyshoito laivalla sekä edestakaiset lentoliput.
Siitä vaan risteilemään Reinille!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Koblenz, Rein, Rhein, Mosel, Deutsches Eck, Saksan kulma, keisari Wilhelm I, Wilhelm I, Ehrenbreitsteinin linnoitus, Rex Rheni, Kristina Cruises, Trier, Swiss Gloria, |
Sperrmüll - saksalainen tapa päästä eroon vanhoista isokokoisista kalusteistaMaanantai 28.10.2013 - -Esko Erkkilä- Saksalaiset ovat tunnetusti tarkkoja, tehokkaita sekä aikaansaapia - eihän Saksa muuten pystyisi toimimaankaan koko EU:n taloudellisena vetojuhtana.
Eräs osoitus saksalaisten pilkuntarkkuudesta on se, että siellä sentin ja kahden sentin kolikot ovat käytössä!
Saimme syyskuun lopulla tutustua saksalaisten erääseen erikoistapahtumaan, jonka nimi on... ...sperrmüll.
Saksalaisissa kaupungeissa järjestetään muutaman kerran vuodessa sperrmüll-tapahtumia.
Kyse on vanhojen huonekalujen ja muiden isokokoisten tavaroiden kierrätyksestä!
Sperrmüll toteutetaan kaupunginosittain ja sperrmüll-päivänä asukkaat voivat viedä vanhat kalusteensa kaduille ja kadunvarsille.
Kalusteet saavat olla kaikkien tarkasteltavina sekä myös otettavissa pari päivää ja sen jälkeen kaupungin puhtaanapito käy keräämässä jäljelle jääneet tavarat ammattimaiseen kierrätykseen.
Satuimme paikalle, kun Koblenz´n kaupungin eräässä kaupunginosassa oli menossa sperrmüll-tapahtuma.
Muutama kuva havainnollistaa tapahtuman parhaiten:
********
Sperrmüll-tapahtuma antaa satunnaiselle kulkijallekin tilaisuuden hetken nauttia hieman riisuttujen kalusteiden antamasta lepomahdollisuudesta!
********
Sperrmüll näyttää kaduilla lähes kaoottiselta, mutta se on kuitenkin eräs lenkki siinä ketjussa, jossa kierrätys näyttäytyy ihmisille parhaimmillaan.
YouTubessa on runsaasti sperrmüll-videoita – käy katsomassa! Löydät aineistoa googlettamalla vaikkapa näin: "YouTube sperrmüll" ja jos et löydä näppäimistöltäsi ü-kirjainta, niin "YouTube sperrmull" riittää vallan hyvin!
*******
Olisiko sperrmüll-tapahtumalla tarvetta myös Suomessa?
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Koblenz, sperrmüll, saksalainen tapa kierrättää, kierrätys, suurten tavaroiden kierrätys, sperrmüll-tapahtuma, YouTube sperrmüll, YouTube Sperrmull, |
Koblenz´n Oktoberfest on kaikkien juhla - vauvasta alkaen!Lauantai 26.10.2013 - -Esko Erkkilä- Ensimmäinen Oktoberfest-juhla järjestettiin München´ssä jo vuonna 1810.
Nykyään kaikissa saksalaiskaupungeissa järjestetään Oktoberfest-juhlia.
Saimme tutustua Kobelz´n Oktoberfest-juhliin syyskuun 29. päivänä oikein paikan päällä.
Koblenz´n Okotoberfest-juhlat järjestetään messualueella ja tänä vuonna ne kestivät 20.9. – 12.10.2013 välisen ajan – vierailumme osui siis runsas viikko juhlien alkamisen jälkeen. Messualue sijaitsee lähes kolmen kilometrin etäisyydellä kaupungin keskustasta ja me halusimme kulkea tämän matkan jalan. Alueen osoite on Hans-Böckler-Strase 1 a.
Koblenz´n Oktoberfest´n pääsponsori eli…
…Bitburger –panimoryhmä– saksaksi Bitburger Braugrubbe - …
…toivotti Oktoberfest-vieraat tervetulleiksi juhlatelttaan.
Pääsponsorin lisäksi tapahtumalla oli 15 sponsoria sekä heidän lisäkseen 11 yhteistyökumppania!
Sponsorien ja yhteistyökumppaneiden lukumäärästä pystymme helposti päättelemään, että Oktoberfest-tapahtumat ovat kautta Saksan suurta liiketoimintaa!
**********
Olimme ”pelipaikalla” iltapäivä-viiden tienoilla ja asetuimme teltan puolivälin tietämille.
Meistä esiintymislavan suuntaan oli väkeä harvakseltaan,…
…mutta meistä teltan takaseinään ei ollut ainoatakaan asiakasta!
Orkesteri pani parastaan…
…ja solisti vahvasti orkesterin mukana!
Oktoberfest on koko kaupungin yhteinen voimainponnistus ja näimme tämän, kun eräs keskeinen järjestäjäporukka kokoontui yhteiskuvaan teltan takaosaan. Jos joukossa ei ollut vaareja, niin lähes vauvoja kuitenkin!
Nämä iloiset oluennauttijat vastaavat sitä Oktoberfest-juhlijaa, jollainen mielikuva meillä on heistä!
Onnistui se letkatanssi saksalaisilta ystäviltämme jo iltapäivä-viiden tietämillä!
Tässä jutussa sen vauvan roolia saa kantaa tämä penkkien välissä kirmaillut tyttö. joka tuntui kovasti nauttivan siitä menosta, joka teltassa vallitsi!
Juomat ja ruokailut maksettiin etukäteen hankittavilla ”korteilla”, joihin sitten vähennyksinä merkittiin niiden ostosten euromäärä, joita kukin nouti tarjoilupaikoilta!
Koblenz on hieman runsaan 100.000 asukkaan pikkukaupunki ja on selvää, että siellä Oktoberfest-juhlat ovat maltillisemmat kuin vaikkapa München´ssä. Siitä huolimatta tai juuri sen vuoksi oli mukava poiketa Koblenz´n Oktoberfest-juhlilla!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Koblenz, Oktoberfest, Koblenzer Oktoberfest, www.koblenzer-oktoberfest.com, Messegelänge Koblenz, Bitburger Braugruppe, Bitburger-panimoryhmä, |
Ehrenbreitsteinin linnoituksella Koblenz´issa oli Preussin-päivillä myös rauhanomaista nähtävääPerjantai 25.10.2013 - -Esko Erkkilä- Haluan vielä tänään palata Koblenz´n Ehrenbreitsteinin linnoituksen Preussin-päiville ja muutamalla kuvalla kertoa, että mitä saimmekaan siellä nähdä ja kokea.
Linnoituksen sisäpihan porttikäytävän yläholvissa oli muistoja siitä, että joskus näillä kulmilla on käyty sotaakin.
Sisäpihalla eräällä osastolla ”partakaimani” esitteli laitteellaan kuvia 1800-luvun loppupuoliskon pukeutumisesta. Kun tiiraili hänen laitteestaan tuon ajan kuvia, niin pääsi näkemään kolmiulotteisesti todellista pukuloistoa.
Saman ajankohdan asuteisiin pukeutuneita herrasväen ja myös tavallisen kansan edustajiin pääsi tutustumaan todellisina ”elävinä ihmisinä”.
Vieraat halusivat samaan kuvaan 1800-luvun loppupuoliskon asusteisiin pukeutuneiden herrasrouvien kanssa.
Silhuettikuvien leikkaaja oli pukeutunut yli sata vuotta vanhaan kuosiin.
Naisten vanhat hatut ja sifongit herättivät ansaittua huomiota!
*********
Linnoituksen pysyvässä näyttelyssä on kuva keisari Wilhelm I:n muistomerkistä vuodelta 1958. Yhdysvaltojen joukot tuhosivat muistomerkin toisen maailmasodan loppukahinoissa ja vuonna 1958 muistomerkin huipulla sijainnutta 14 metriä korkeaa ratsastajapatsasta ei vielä ollut saatu paikoilleen. Kuva torsosta muistomerkistä on otettu linnoitukselta siis vuonna 1958 ja…
…tässä samasta kohteesta ja samasta paikasta 29.9.2013 ottamani valokuva! Nyt myös ratsastajapatsas on paikoillaan! Näin niitä sodan tuhoja korjaillaan!
************
Linnoituksella oli Preussin-päivinä Saksan polkupyörämuseon – Deutsches Fahrradmuseum – näyttely, jossa esiteltiin polkupyörien lisäksi useiden muiden kulkuvälineiden sekä voimakoneiden historiaa ja kehitystä.
Muutama kuva tästäkin näyttelystä:
*********
On helppo todeta, että käynti Ehrenbreitsteinin linnoituksessa kannatti – riittipä siinä pienellä suomalaisjoukolla koettavaa!
Suosittelen lukijoilleni, että Koblenzissa kannattaa aina tehdä köysiratamatka linnoitukseen.Ensi kesää varten kannattaa seurata vaikkapa tätä nettiosoitetta -
www.diefestungehrenbreitstein.de
- jotta osaa ajoittaa Koblenz´n vierailunsa siihen aikaan, jolloin Ehrenbreitsteinin linnoituksessa vietetään Preussin-päiviä!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Koblenz, Ehrenbreitstein, Festung Ehrenbreitstein, Ehrenbreitsteinin linnoitus, Preussin-päivät, Deutsches Fahrradmuseum, www.diefestungehrenbreitstein.de, |
Preussin-päivät - näyttäviä sotilasasuja ja mielenkiintoista menoa Ehrenbreitsteinin linnoituksellaTorstai 24.10.2013 - -Esko Erkkilä- Ehrenbreitsteinin linnoituksella Koblenz´issa – Festung Ehrenbreitstein – järjestettiin syyskuun 28. ja 29. päivinä Preussin-päivät.
Satuimme olemaan silloin kaupungissa ja menimme sattumalta käymään linnoituksella. Jouduimme keskelle Preussin sodanaikaisiin asusteisiin pukeutuneita henkilöitä ja linnoituksella tapahtui paljon muutakin mielenkiintoista.
Saksalaisilla ei tunnetusti ole paljon aihetta ylpeyteen kummankaan maailmansodan tiimoilta ja sen vuoksi he mielellään muistelevatkin hieman vanhempia aikoja.
Pieni kuvakimara kertoo linnoituksessa näkemästämme enemmän kuin muutamat sanat:
**********
Oli joukkoomme eksynyt myös kaksi nykypäivän poliisia – eivät oikein tuntuneet luontevasti sopivan siihen ympäristöön!
*********
Myös palokunta-aate oli vahvasti mukana Preussin-päivillä!
**********
On annettava täysi tunnustus "Preussin armeijan sotilaille", sillä kovin auliisti he tulivat poseeraamaan turistien kanssa.Tässä pari kuvaa, joissa pääsin itseäni parempaan seuraan:
Kesäpartani puolesta olisin ehkä täyttänyt preussilaissotilaan vaatimukset, mutta univormua jäi puuttumaan! ********* Kuva-aineistoa kertyi paljon lisää ja saatan joskus toisessa jutussa esitellä hieman rauhanomaisempia kuvioita, joita Ehrenbreitsteinin linnoituksessa Preussin-päivillä näimme!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Koblenz, Ehrenbreitstein, Festung Ehrenbreitstein, Ehrenbreitsteinin linnoitus, Preussin-päivät, Maxim-konekivääri, Hiram Maxim, |
Reinin ylitys Seilbahn´lla ja Ehrenbreitsteinin linnoitus pitää Koblenz´issa kokeaKeskiviikko 23.10.2013 - -Esko Erkkilä- Vietimme taannoisella Saksan-matkallamme kaksi päivää Koblenz´issa ja sille ajanjaksolle ajoittui kaupungissa paljon mielenkiintoista.
Osa mielenkiintoa oli se köysiratamatka Reinin yli, jonka teimme Deutsches Eck´ltä Ehrenbreitsteinin linnoitukselle ja takaisin.
Toivottavasti joskus ehdin kertoa kokemastamme Ehrenbreitsteinin linnoituksella, mutta tämän jutun aihe on köysiratamatka Reinin yli.
Köysiradan eli Seilbahnin kaupunginpuoleinen asema sijaitsee Deutsches Eck´n lähellä ja sen osoite on Konrad-Adenauer –Ufer. Ala-asemalta ostettu lippu maksoi 14,50 euroa henkilöltä. Hintaan sisältyi edestakainen köysiratamatka sekä pääsylippu linnoitukseen. Huomaan, että nyt lokakuussa lippu maksaa 11,80 €/henkilö – sesonki on ohi!
Köysiradalla on mittaa 890 metriä ja korkeuseroa kertyy 112 metriä. Gondolien nopeus on 16 kilometriä tunnissa eli 4,5 metriä sekunnissa. Gondoleista on panoramanäköala - valtaosa tämän jutun kuvista on kuvattu matkan aikana gondolista. Köysiradan rakentamiskustannus oli 13 M€.
Köysiradan kohdalla Reinin leveys on 287 metriä.
Linnoituksen puolella Reinin rannalla kulkee vilkas rautatie sekä maantie.
Koblenz´n kohdalla Reinillä on vilkas laivaliikenne – erityisesti täyteen lastattuja rahtilaivoja kulkee Reinillä jatkuvasti.
Tämä rahtilaiva sattui suoraan kohdallemme, kun olimme matkalla linnoitukselle.
Köysiradalta on mainiot näköalat keisari Wilhelm I muistomerkille. Muistomerkin korkeus on 37 metriä ja sen vuoksi siitä saa parhaan käsityksen korkealla kulkevasta köysiradan gondolista.
Köysiradan yläasema sijaitsee Ehrenbreitsteinin linnoituksella…
…ja siellä toivotetaan tulijat tervetulleiksi linnoituksen puistoon…
…jossa voi osallistua vaikkapa hevosvaljakkoajelulle! Linnoituksessa oli paljon mielenkiintoista nähtävää, mutta niistä eri jutussa tarkemmin!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rein, Rein-joki, Rhein, Seilbahn, Seilbahn Koblenz, Koblenz, Festung Ehrenbreitstein, Ehrenbreitsteinin linnoitus, jokilaivat, köysirata, Koblenzin köysirata, Deutsches Eck, keisari Wilhelm I, Konrad-Adenauer -Ufer, |
Deutsches Eck - paikka Koblenz´ssa, jossa Mosel yhtyy ReiniinMaanantai 21.10.2013 - -Esko Erkkilä- Saksan joet ovat monille nimeltä tuttuja, mutta vasta henkilökohtainen tutustuminen niihin antaa todellista tuntumaa vaikkapa Rein- ja Mosel-jokiin.
Syys – lokakuun vaihteessa sukulaispariskunnan johdolla tekemällämme matkalla sain Rein- sekä Mosel-jokiin jonkinlaisen tuntuman.
Rein saa alkunsa Sveisin Alpeilta ja se laskee mereen Rotterdamissa.
Mosel-joki puolestaan saa alkunsa Col de Bussangista Ranskassa ja se laskee Reiniin Koblenz´ssa Saksassa. Mosel on siis Reinin sivujoki!
Saksan matkamme ensimmäinen kohde oli Koblenz ja näimme kaupungin tärkeimmän nähtävyyden eli keisari Wilhelm I:n muistopatsaan siinä kohdassa, jossa Mosel yhtyy Reiniin. Tässä kuvassa ylhäältä virtaava Mosel yhtyy Reiniin ja jokien kohtaamispaikka on nimeltään Deutsches Eck eli Saksan kulma.
Deutsches Eck on täyttömaata ja sillä sijaitseva Saksan keisarin ja Preussin kuninkaan Wilhelm I:n muistopatsas on vuosien kuluessa kokenut kovia. Muistomerkki paljastettiin elokuussa 1897.
Monumentti on korkeudeltaan 37 metriä ja siitä ratsastajapatsaan osuus on 14 metriä.
Neuvostoliittolaisia ja venäläisiä pidetään yleisesti sodan olosuhteissa barbaareina, mutta osaavat ne amerikkalaisetkin. Siitä osoituksena se tuho, joka kohtasi keisari Wilhelm I:n muistomerkkiä amerikkalaisten toimesta, kun kilpajuoksu Berliiniin oli toisen maailmansodan loppunäytöksessä menossa.
Muistomerkki paljastettiin uudestaan 25.9.1993. Keisari Wilhelm I:n muistomerkki on vuodesta 2002 kuulunut Unescon maailmanperintöluetteloon ja sen lisäksi se on suojeltu Haagin yleissopimuksella.
Keisari Wilhelm I:n muistomerkkiä on sen suuren koon vuoksi vaikea kuvata maanpinnan tasolta, mutta tässä kuitenkin sellainen. Tämän jutun aiemmat kuvat on kuvattu joko Rein toisella rannalla sijaitsevalta Ehrenbreitsteinin linnoitukselta tai sinne johtavalta Reinin ylittävän köysiradan – Seilbahn - vaunuista.
Tässä vielä karttakuva Reinin ja Mosel-joen yhtymäkohdasta eli Deutsches Eck´stä.
Deutsches Eck ja siellä sijaitseva keisari Wilhelm I:n muistomerkki ovat kohteita, joihin Koblenz´ssa kävijän pitää tutustua!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Koblenz, Rein, Rhein, Mosel, Deutsches Eck, Saksan kulma, keisari Wilhelm I, Wilhelm I, Ehrenbreitsteinin linnoitus, Seilbahn, |
Rein ja sen jokilaakso muodostavat tehokkaan logistisen käytävänTiistai 15.10.2013 - -Esko Erkkilä- Sain syys- ja lokakuun vaihteessa matkailla perhekuntani sekä sukulaispariskunnan kanssa viikon verran Saksassa ja Luxemburgissa.
Lensimme Helsingistä Frankfurt´iin ja sieltä Rein- sekä Mosel-jokilaaksoja junalla aina Luxemburgiin saakka.
Vastasin työurallani volyymiraaka-aineiden hankinnasta, joten katselin maisemia ainakin sivusilmällä myös materiaalien kuljettamisen näkökulmasta.
Opin tuntemaan Suomen satamat Haminasta Ouluun sen viidentoista vuoden aikana, jona vastasin työantajani raaka-ainehankinnasta sekä satamalogistiikasta. Helsingin satamat toki jäivät ”opettelematta”, sillä ne ovat niin kaukana kaikesta (rehu)teollisesta toiminnasta.
Suomalaisena logistiikka-alan asiantuntijana tunnen pientä kademieltä saksalaista teollisuutta ja talouselämää kohtaan siitä edusta, jonka Saksan läpi virtaavat joet sekä niitä ympäröivät jokilaaksot tuovat Saksalle.
Matkasimme Reinin jokilaaksoa pitkin luotijunalla Frankfurt´sta Koblenz´iin ja näimme omin silmin hienon jokilaakson.
Tässä pieni kuvakavalkadi junamatkastamme ja jokunen kommentti:
Kuvat on otettu luotijunan ikkunasta, kun juna kulki 120…160 kilometrin nopeudella tunnissa.
Matkaa Frankfurt´sta Koblenz´iin on n. 130 kilometriä ja matkaan kului luotijunalla 1 tunti ja 23 minuuttia!
Veturin luodinoloinen nokka ei tule oikeuksiinsa suoraan edestä otetussa kuvassa.
Tästä kuvasta saa pienen tuulahduksen Reinistä ja sen jokilaaksosta logistisena käytävänä! Molemmilla puolilla jokea kulkee rautatie ja samoin maantiet kulkevat molemmin puolin jokea. Logistisessa käytävässä on siis yksi joki, kaksi maantietä ja kaksi rautatietä!
Joella raskaassa lastissa olevat jokilaivat kuljettavat monenlaisia teollisuuden tarvitsemia polttoaineita, raaka-aineita ja tarvikkeita.
Tämä jokilaiva kulkee joko tyhjänä tai vajaalla lastilla, sillä laiva ei ui riittävän syvällä, jotta sillä voisi olla täysi lasti.
Reinillä kulkee myös hinaajien työntämiä proomuja. Tässä proomussa näkyvä Vanderwees-niminen yritys kertoo olevansa logistiikan alueella hollantilainen pioneeri ja taitavansa sekä tiekuljetukset että vesikuljetukset.
Hiilikuljetukset ovat tyypillisiä Reinillä liikkuvia kuljetuksia.
Risteilyalukset muodostavat Reinin vesiliikenteestä merkittävän osan…
…ja se onkin luonnollista, sillä maisemat Rein-jokilaaksossa ovat hienot.
Viihtyisiltä näyttävät kylät ja pikkukaupungit houkuttelisivat poikkeamaan, mutta luotijunan kyydissä se ei ole mahdollista.
Lyhyt junamatka Reinin jokilaaksossa vakuutti, että Saksan joet ja jokilaaksot antavat vahvan perustan Saksan hyvinvoinnille, sillä ne merkitsevät edullisia logistiikkakustannuksia saksalaiselle teollisuudelle.
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rhein, Rein-joki, Rein, Koblenz, Reinin jokilaakso, Rhein-jokilaakso, Rein-jokilaakso, logistiikka, logistinen käytävä, Luxemburg, Frankfurt, luotijuna, Suomen satamat, matka Saksaan 2013, |
Terveisiä Saksasta ja Luxemburg´sta!Maanantai 7.10.2013 - -Esko Erkkilä- Palasin perhekuntani ja sukulaispariskunnan yhteiseltä lomamatkalta Saksasta sekä Luxemburg´sta lauantaina 5.10.2013.
Matkamme kesti viikon ja se suuntautui Rein- sekä Mosel-jokien jokilaaksoihin.
Lensimme Helsingistä Frankfurt´iin, josta matkasimme luotijunalla Koblenz´n kaupunkiin – siellä yövyimme kaksi yötä.
Koblenz´ista menimme Regio-junalla Trier´n kaupunkiin, jossa myös yövyimme kaksi yötä.
Trier´stä taas junalla Luxenburg´iin, jossa tapamme mukaan yövyimme kaksi yötä.
Luxemburg´ista ”junailimme” kahdella junanvaihdolla takaisin Frankfurt´iin ja sieltä taas lentäen Helsinkiin.
Matkakustannukset kolmelta henkilöltä olivat hieman alle 2.400 € eli 800 €/henkilö ilman ruokailuja. Hinnassa on mukana bussikuljetus Tampereelta Helsinkiin ja takaisin.
********
Vasta paikanpäällä nähtynä ymmärtää Rein-joen merkityksen Saksan taloudelle.
Rein-joki keskellä ja sen molemmilla rannoilla maantie sekä junarata merkitsevät todellista logistista valtasuonta, joka palvelee Saksan talouselämää ja sitä kautta koko Saksaa.
Se tuli myös selväksi, että Saksan talous ei yskähtele – tämä on luottavainen havainto koko EU-alueelle.
Räpsyttelin matkan aikana yli 1.900 valokuvaa ja uskon, että käytän niistä lähiaikoina jokusen muutamien juttujeni kuvituksena.
********
Tässä muutamia kuvia Rein-joen varrelta, kun olimme luotijunassa matkalla kohti Koblenz´n kaupunkia tai olimme jo siellä perillä!
-Esko Erkkilä- |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rein-joki, Mosel-joki, Rhein, Mosel, Koblenz, Trier, Luxemburg, Frankfurt, luotijuna, Regio-juna, Regio, DB, |