Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Tampereen bussiliikenteen linjastomuutoksessa ainakin kymmenen pienaluetta kokee jo nyt liitoskuntien kohtalon

Lauantai 3.3.2012 - -Esko Erkkilä-


Tampereen joukkoliikenne on laatinut alustavan suunnitelman talviaikataulukaudella 2012-13 toteutettavista linjastomuutoksista.

 

Toteutuessaan muutokset heikentävät Tampereella julkisen liikenteen palvelutasoa virkamiesten kertoman mukaan kymmenellä pienalueella. Suuntaus tuntuu kummalliselta, kun samaan aikaan puhutaan tarpeesta kasvattaa julkisen liikenteen kulkutapaosuutta.


palvelutasomuutokset2012

 

Alueet, joilla muutokset heikentävät palvelutasoa, sijaitsevat pääosin läntisellä Tampereella, mutta myös esimerkiksi Peltolammi sekä Palokallio kuuluvat alueisiin, joilla julkisen liikenteen palvelutaso laskee.

 

Muutosta suunnitelleet virkamiehet kertovat, että palvelutason heikkeneminen koskee 4.000 – 5.000 tamperelaista, mutta kun virkamiesten suunnittelulukua korjataan näissä yhteyksissä tutulla korjauskertoimella kaksi, päästään todellisiin lukuihin eli 8.000 – 10.000 tamperelaista tulee kokemaan palvelutason heikennyksen.

 

Palvelutason heikennykset saavat aikaan muutaman kysymyksen:

 

  • ovatko heikennykset seurausta Vuorekseen panostamisesta?

  • aloitetaanko muutoksella ”pikaratikkarahaston” kartuttaminen?

  • onko linjastomuutoksissa kyse sala-askeleesta siirtää bussiliikenteen palveluja enenevässä määrin kaupungin oman tuotannon ulkopuolelle?

  • onko kyse Suur-Tampere –ajattelun varhaiskokeilusta, jossa kauempana ydinkeskustasta sijaitsevia alueita ja asukkaita rokotetaan?

 

Virkamiehet kertovat, että Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta päättää mahdollisista muutoksista kokouksessaan 7.3.2012 tai viimeistään 4.4.2012.

 

Toivon, että luottamushenkilöt ottavat aikalisän ja laittavat linjastomuutosehdotuksen uuteen valmisteluun, jotta kohtuuttomilta ratkaisuilta vältytään.

 

-Esko Erkkilä-

Avainsanat: Tampereen joukkoliikenne, pikaratikka, Vuores, joukkoliikenteen kulkutapaosuus, Peltolammi, Palokallio, Tesoma, Ikuri, Lielahti,


Kommentit

15.4.2012 15.23  Sakari Kestinen

Taitaa olla Pähkinämäenkadun pysäkki ainoa, jolla palvelutaso laskee. Huomaa, että uusi 36 alkaa palvella vanhan 50:n tavoin Sarankulmaan-Hatanpäälle, jolloin Valkaman pysäkillä (Palokallion enemmistön käyttämä pysäkki) palvelutaso paranee. Ikurissa vuorotarjonta vähenee 15 minuutista puoleen tuntiin, koska Ikuri on väljä omakotialue. Yhteydet sinnekin paranevat suoran yhteyden muodossa Tesomalle ja Lietsuun: aiemmin Lietsuun ei ylipäätään ole päässyt julkisilla työssäkäyntiaikoihin harjun länsipuolelta, ja Tesomalle reitti on ollut kiertävä. Jatkossa reitti kulkee yhtä suoraa reittiä kuin oma auto Ikurintie-Tesomankatu, mikä mahdollistaa myös sujuvan vaihdon Tesomankadun ja Pispalan valtatien kautta kulkeville busseille (ruuhka-aikaan 9 vuoroa tunnissa), mikäli Lietsun kautta kulkeva reitti on hidas.

Kuten kartasta voi nähdä, enemmistölle joukkoliikenneyhteydet paranevat.

Vuorekseen on tehty palvelulupaus tuoda hyvä joukkoliikenne alusta lähtien, tähän asti on petetty uudisasukkaat: puolen tunnin välein kulkeva bussi Hervantaan on umpisurkeaa minimipalvelua alueelle, joka profiloituu ekokaupunkina, joka mahdollistaa autottoman elämäntavan. Uusi vitonen puolen tunnin välein on hyvä alku, mutta toivottavasti se kulkee vuosikymmenen loppuun mennessä 10 minuutin vuorovälillä, muuten mä en ala! :)

Pikaratikkarahaston kartuttaminen pitäisi aloittaa heti, mutta ei joukkoliikennebudjettia leikkaamalla (ennen kuin ratikka on valmis).

En ymmärrä, miten linjastomuutoksissa voisi olla kyse sala-askeleesta siirtää bussiliikenteen palveluja enenevässä määrin kaupungin oman tuotannon ulkopuolelle.

Suur-Tampere ?ajattelun varhaiskokeilustakaan tuskin on kyse, koska bussimafioosojen yksinoikeudet ovat yhä voimassa Ylöjärvellä, Lempäälässä ja muissa lähikunnissa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini