Yhteystiedot

Esko Erkkilä
Ruokomäenkatu 32
33840 Tampere
050 556 4878

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Tampereen Keskusta tuntee suurta huolta Tampereen keskustan kehittämisestä

Tiistai 14.5.2013 - -Esko Erkkilä-

Otsikossa ei ole kysymys sanaleikistä, vaan todesta.

 

Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 30.4.2013  esittelijänä toiminut suunnittelupäällikkö Ari Vandell esitti, että pysäköinnin ns. ykkösaluetta laajennettaisiin, Hämeenkadulla maksimipysäköintiaika rajattaisiin nykyisestä kahdesta tunnista yhteen tuntiin, maksullisuus laajennettaisiin koskemaan myös sunnuntaita ja että pysäköintimaksuja korotettaisiin.

 

Onneksi suunnittelupäällikkö Ari Vandell´n esitys päätettiin yhdyskuntalautakunnan yksimielisellä päätöksellä jättää pöydälle.

 

Suunnittelupäällikkö Vandell kuitenkin uudistaa esityksensä tänään eli 14.5.2013 pidettävässä yhdyskuntalautakunnan kokouksessa.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry:n johtokunta käsitteli asiaa ja päätyi siihen, että vastustamme suunnittelupäällikkö Ari Vandell´n päätösehdotusta.

 

Laadimme asiasta lehdistötiedotteen, jonka toimitimme medialle eilen.

 

Lehdistötiedote kuuluu näin:

 

***********

 

Tampereen keskustan pysäköintihintojen korottaminen olisi vakava isku kaupunkikeskustan elinvoimalle

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö katsoo, että pysäköintimaksujen korottamisella olisi kaupunkikeskustan kehittymiselle näivettävä vaikutus. Kaavailtu 400.000 euron suuruinen maksutulojen vuosikasvu ei tulisi toteutumaan, sillä automarkettien ilmainen pysäköinti tulisi muuttamaan kuluttajien käyttäytymistä. 

 

Keskusta ei kannata suunniteltua pysäköintimaksujen korottamista.

 

Kaupungin toimet kohdistuvat väärin, jos keskustan pysäköintimaksuja pyritään nostamaan ja ei puututa kaupunkiorganisaation rakenteellisiin ongelmiin.

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestön mielestä kaupungin pitää luoda edellytyksiä keskustan kehittymiselle eikä vaarantaa elävää kaupunkikeskustaa liikkumista ja kaupanteon mahdollisuuksia rajoittaen. 

 

 

 

Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry

Johtokunta

 

Lisätietoja:

 

Puheenjohtaja Esko Erkkilä, 050 556 4878

Tiedotusvastaava Kalle Kiili, 050 480 0277

 

***********

 

Toivomme, että järki voittaisi ja Tampereen kaupunki ei lähtisi ehdoin tahoin kampittamaan Tampereen keskustan kehittämistä.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Keskusta, Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö, Tampereen yhdyskuntalautakunta, pysäköintimaksut, pysäköintimaksujen korottaminen, Tampereen keskustan kehittäminen,

MSL-Tampere ehdottaa joulutorin siirtämistä Hämeenpuistoon

Lauantai 10.12.2011 - -Esko Erkkilä-

Maaseudun Sivistysliiton Tampereen opinto- ja kulttuuriyhdistys ry eli tuttavallisemmin MSL-Tampere  piti sääntömääräisen syyskokouksensa 7.12.2011.

 

Ehdotimme syyskokouksen kannanotossamme, että Tampereen Joulutori järjestettäisiin jatkossa Hämeenpuistossa.

 

Perustelimme kannanottoamme sillä, että kaupungin keskustan kehittäminen on viime vuosina painottunut Keskustorilta itään, mutta lännen suunta kuten Hämeenpuisto sekä Pyynikintori ovat jääneet kehittämisessä vähemmälle.

 

Totesimme julkisuuteen toimittamassamme kannanotossa, että Hämeenpuistossa on tänä vuonna järjestetty joitain kaupallisia ja taiteellisia tapahtumia. Ne sopivat sinne hyvin ja sen vuoksi esitimmekin, että Hämeenpuiston elvyttämistä jatkettaisiin järjestämällä ensi vuonna Joulutori Hämeenpuistossa kirjastotalo Metson läheisyydessä.

 

Joulutori saataisiin Hämeenpuistossa keski-eurooppalaiseen tyyliin käytävämalliseksi ja se olisi mielestämme toiminnallisempi kuin suppeamuotoinen ympyrätori.

 

Kannanottomme kuului kokonaisuudessaan näin:

 

"MSL-Tampere ehdottaa joulutoria Hämeenpuistoon.

 

Tampereella järjestetään tänä vuonna neljännen kerran joulutori Keskustorilla. Joulutunnelman lisääminen on tuonut kaivattua toimintaa kaupungin keskustaan. Kaupungin keskusta-alueen kehittäminen on painottunut viime vuosina Keskustorilta itään. Lännen suunta kuten Hämeenpuisto ja Pyynikintori ovat jääneet kehittämisessä vähemmälle.

 

 

Tänä vuonna Hämeenpuistossa on järjestetty joitakin kaupallisia ja taiteellisia tapahtumia. MSL-Tampere ehdottaa, että Hämeenpuiston toiminnan elvyttämistä jatkettaisiin järjestämällä ensi vuonna joulutori Hämeenpuistossa kirjastotalo Metson läheisyydessä. Käytävämallinen joulutori olisi toiminnallisempi kuin suppeamuotoinen ympyrätori."

 

Kannanottomme lisäksi toimitimme julkisuuteen myös henkilövalintojamme koskevan osion ja se kuului puolestaan näin:

 

"Puheenjohtajana jatkaa Esko Erkkilä

Puheenjohtajakseen MSL-Tampereen syyskokous valitsi vuodelle 2012 Esko Erkkilän, jolla alkaa toinen puheenjohtajavuosi. Hallituksen muu kokoonpano on sihteeri Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen, Ari Hirvikoski, Kaarina Peltomäki, Ritva Männistö, Seppo Ollinkoski ja Jouni Koskela, joka toimii pärekorinheittojaoston puheenjohtajana."

 

Kannanottomme ja tiedotteemme saivat tamperelaisessa mediassa suuren huomion, sillä ne julkaisivat aineistoamme laajalti tamperelaisten tiedoksi.

 

-Esko Erkkilä-

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen Joulutori, Joulutori, Joulutori Hämeenpuistoon, Tampereen Joulutori Hämeenpuistoon, Metso, Kirjastotalo Metso, Maaseudun Sivistysliiton Tampereen opinto- ja kulttuuriyhdistys ry, MSL-Tampere, Keskustan kehittäminen, Keskustori, Pyynikintori,

Millaisen keskustan haluamme Tampereelle?

Perjantai 5.2.2010 - -Esko Erkkilä-

Aamulehti järjesti auditoriossaan otsikkoaihetta käsitelleen keskustelutilaisuuden 3.2.2010 klo 18.00. Osallistuin tilaisuuteen.

 

Auditorio täyttyi melkein kokonaan eli paikalla oli lähes satakunta asiasta kiinnostunutta.

 

Puheenjohtajana toimi mallikkaasti Aamulehden uutispäällikkö Sari Torvinen.

 

Paneelin osanottajina olivat vuorineuvos Kari Neilimo, johtaja Kari Kankaala, kauppias Erika Hildén, arkkitehti Niina Rissanen sekä arkkitehtiopiskelija Emmi Keskisarja.

 

Vuorineuvos Neilimon johtama Tampere 2030-vision työryhmä...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tampereen keskustan kehittäminen, läntinen oikorata, järjestelyratapihan siirtäminen